top of page

Duitsland

De Harz en Berlijn

2012 Duitsland  De Harz en Berlijn

Op zaterdag 5 mei vertrokken we in de namiddag richting Duitsland. Via de A15 reden we richting Nijmegen. Via afslag 34 van de snelweg af richting knooppunt Ewijk, en langs Beuningen naar de A73 en over de A57 Duitsland in. Afrit 3 naar Weeze. De CP in Weeze was snel gevonden, maar vanwege wegwerkzaamheden moesten we eerst een klein stukje om. Er stonden al 4 Nederlandse campers. Vandaag een “snelwegrit” van 161 km.

Na een rustige nacht en vrolijk klokgelui (om acht uur!!!, kan dat niet wat later?) en na het ontbijt trokken we op 6 mei verder Duitsland in. Vanaf nu de TT op “vermijd snelwegen”. Eerst over de Rijn richting Wesel en daarna een heel stuk over de B58 langs Schermbeck naar Haltern. Daar hebben we op de CP bij de Halterner Staussee een koffiestop gehouden. Via Lϋdinghausen en Ascheberg nog steeds over de B58 reden we door Ahlen en Beckum richting Bad Waldliesborn. Een aardig klein plaatsje met veel kuurbaden. Daar hebben we op een grote Parking geluncht voordat we via Verlar langs het riviertje de Lippe doorreden naar de volgende stop aan de Lippesee bij Sande. Dit ligt iets boven Paderborn. Een grote mix parking met aparte plaatsen voor campers gescheiden van de personenauto’s

7 mei Vertrek richting het oosten. Via Schloss Neuhaus door het Naturpark Eggegebirge naar Bad Meinberg en Höxter een stuk langs de rivier de Weser via Holzminden naar Stadtoldendorf voor een koffiebreak. Door het dorpje Lenne (voor country-insiders bekend van de Lennerockers) richting Bad Gandersheim. Vanaf Bad Grund reden we de Harz in. Via een fraaie weg (L242) naar Clausthal-Zellerfeld en verder naar Schulenberg. In dat dorp dat tegen een berg aan ligt is een prachtige camperplaats met uitzicht op de Okerstausee. Even naar het informatiepunt gewandeld om ons aan te melden, maar helaas was niemand meer aanwezig. Uiteindelijk kwam in de loop van de middag een controleur de Stellplatzgebϋr innen. 

8 mei Na een heerlijke rustige nacht werden we vrolijk wakker. Oorzaak: DE ZON. Niet dat we de hele dag lopen te sikkeneuren, maar met de zon erbij ziet het er allemaal wat leuker uit. Eerst een korte rit na het ontbijt langs de Okerstausee door het plaatsje Oker naar Goslar. In de Harz zijn veel “Unesco” werelderfgoederen. Een daarvan is de Altstadt van Goslar, een stad vol met fraaie vakwerkhuizen en een heel mooie Markplatz. Het gemeentehuis werd gerestaureerd, dus dat was deels “ingepakt”. Het was er behoorlijk druk met veel toeristen en volle terrassen. Ja, je ziet de mensen genieten in het zonnetje. Na het bezoek aan deze stad reden we via Ilsenburg en Darlingrode naar Wernigerode. Wij kozen voor de CP achter een grote Parking aan de Katzenteich. De camper aan de stroom gezet, het toilet geleegd en toen lopend naar het centrum. Ook hier weer veel drukte. Het fraaie gemeentehuis was nauwelijks op de foto te zetten doordat er veel marktkramen stonden. Ook hier wat rondgewandeld en foto’s van de diverse gebouwen gemaakt. In een infowinkel over de smalspoorbaan wat folders gehaald en daarna onder het genot van een ijsje naar het station gelopen om te kijken vanwaar de stoomtreinen vertrekken. Dat is een kleine 10 minuten lopen van de CP. Terug bij de camper lekker in het zonnetje buiten genoten van een koud pilsje.

9 mei. Vandaag een reisdag. Niet met de camper, maar met een trein. Vanuit Wernigerode rijdt de HSB (Harzer SchmalspurBahn) naar De Brocken, een berg van iets meer dan 1.100 meter hoog. Er zijn nog 25 stoomlocomotieven in bedrijf met daarbij uiteraard de “oude” personenwagons. De totale lengte van de bahn is 140 km., waarvan de Brockenbahn 19 kilometer lang is. Om 10.15 uur waren we op het station waar de trein al klaar stond. Vertrek 10.25 uur. De totale reis naar de top van de berg was iets meer dan 1,5 uur inclusief de stops op een aantal stations. Toen we eenmaal boven waren, was de top helemaal in de wolken verdwenen, dus slecht zicht en heel veel wind. Eerst maar koffie en dan naar het museum. Daar kregen we een goed beeld van de activiteiten in de gebouwen als spionage- en afluisterstation dat toentertijd in de voormalige DDR op deze berg was gestationeerd. Rondom de gebouwen met de diverse apparatuur stond een drie meter hoge muur. Deze is nu afgebroken, maar een deel van deze muur staat nog in het museum. Wij lazen ook in het museum, dat De Brocken (de berg dus) 306 dagen per jaar in de wolken is gehuld.

Nadat wij uit het museum kwamen, was het weer redelijk opgeknapt, zodat wij toch van mooie panorama’s hebben kunnen genieten en ook nog een kleine rondwandeling hebben gemaakt. Maar ja, zo is het helder, en zo zitten de gebouwen bovenop de berg weer helemaal in de wolken. Om 15.00 uur namen we de trein terug. Nu hadden we bij Drei Annen Hohne een overstap op een andere trein. Uiteraard hebben we tijdens de rit en boven op de berg mooie plaatjes kunnen schieten en wat video films gemaakt van deze historische treinen. Het bleef gelukkig de hele dag droog.

10 mei. Na twee overnachtingen in Wernigerode vertrekken we na het ontbijt naar het zuiden. Eerst even wat service aan de camper en daarna richting Königshütte. Onderweg getankt in Elbingerode en op zoek naar een waterval en een ruïne. Nou, niets kunnen vinden, dus door via Tanne richting Braunlage en over de B27 naar Bad Lauterberg. Het plaatsje ingelopen, wij vonden het niet veel, en daarna boodschappen bij de Rewe en terug naar de camper. De vers gekochte broodjes smaakten voortreffelijk. Door naar Bad Sachsa. De camperplaats bij de plaatselijke schietvereniging was helemaal verlaten en we besloten dan ook op zoek te gaan naar een andere overnachtingsplek. Overigens ben je hier wel aan het zuidelijkste deel van de Harz. Op de TT zagen we een CP bij camping Im Waldwinkel in Zorge. Een kleine 7 kilometer vanaf Bad Sachsa. Bij aankomst hebben we ons eerst gemeld bij de camping. Daarna een leuke boswandeling gemaakt vanaf de CP bergop richting het kleine plaatsje Zorge en daarna terug. Onderweg nog een levensgevaarlijk dier gezien. Een slang van wel 30 centimeter. WAUW!! We stonden helemaal alleen op deze CP welke is gelegen op het terrein voor het Schützenhaus van de schietvereniging. Het was vandaag wel deels bewolkt, maar de temperatuur van rond de 21 graden was wel goed.

11 mei.Net als 39 jaar geleden (onze trouwdag) stralend weer. Na een rustige en stille nacht hier langs de bosrand, besloten we eerst naar Stolberg te gaan. Een fraai dorpje vol met vakwerkhuizen en een groot slot, de geboortegrond van Juliana van Stolberg, een van de voorouders van onze huidige koningin. Hierna gingen we eerst richting Grosser Auerberg. Aan de voet van deze berg (580 meter hoog) de camper geparkeerd en toen door het bos gewandeld naar het Josephkruis. Een groot dubbel stalen kruis. Waarom dat daar in 1896 is gebouwd is ons nog steeds een raadsel. Daarna terug naar de camper. Ook nu weer een ontmoeting met het dierenrijk. Een donkere eekhoorn. Gisteren al een slang. Tjonge, de dieren worden steeds gevaarlijker. Via Harzgerode zijn we naar Hasselfelde gereden naar Pullmann City, een Westernstad in de Harz. Overnachting op een van de speciale Parkings voor campers en caravans bij deze toeristische attractie.

12 mei. Vandaag bezoek aan Pullman City. Na de douche en wat “getut” bij de camper gingen wij om 12.00 uur naar de ingang. Voor het eerst van ons leven konden wij 60+ kaartjes kopen, dus korting (Joepie!). Dit westernstadje is op een behoorlijk groot gebied gebouwd. Een hoofdstraat met diverse Western gebouwen, uiteraard een grote saloon en dance hall, een paardengebouw, indianen tipi’s en trappers. Buiten hadden we tegenover de camperplek al Longhorn koeien gezien en binnen de omheining was een buffelranch. Een showoptreden van girls te paard (trickriding), een messen-en-tomahawks gooiende indiaan en veel, heel veel Duitsers in western kleding. En een zingende cowboy te paard. Om half vier was in de hoofdstraat een Buffalo Bill show. Waar ineens al die in stijl geklede mensen vandaan kwamen weten wij niet, maar er was behoorlijk veel publiek. In ruim een uur werd de geschiedenis van de USA verteld. Dit alles gegoten in een grote show met indianen, een postkoets, de Longhorn koeien en de buffels en heel veel figuranten. Rond vijf uur terug naar de camper, om na een kleine opfrisbeurt weer terug te gaan naar de saloon. Wij hadden wel trek in steak en spare ribs. Het was een mooie locatie deze saloon. En ook hier veel cowboys en western mensen. Om half negen begon in de dance hall een live optreden van Blue Steel. Dat leek ons wel wat, wellicht ook nog een beetje dansen. De meeste (bijna alle) tafels waren besproken, maar gelukkig konden we och nog ergens zitten. Ons vielen een aantal zaken op: Duits country publiek bestaat voornamelijk uit drinkers en zitters. Tijdens de eerste set van de band hebben we een paar line dancende dames gezien, maar die werden al snel onder de voet gelopen door “baldadige jongens” die op de dansvloer een vrijgezellenfeestje vierden. Later was het giga druk op de dansvloer met wel “dansend publiek”, maar absoluut geen line dance. Er werd gefoxtrot, of meer eigenlijk iets dat daarop moest lijken. Na de 2e set van de band hadden we het wel gezien. Ook de muziek was veel van hetzelfde, een beetje countryrock, en ja, misschien zijn wij wel verwend, maar het was genoeg.

13 mei. Vertrek vanaf Pullman City over een mooie weg door het bos en hellingen van 14° reden we via Blankenburg naar Quedlinburg. We hadden gelezen dat er in dit stadje veel oude vakwerkhuizen staan. De camper naar de (gratis) CP en daarna lopend naar het centrum. Het viel in eerste instantie wat tegen. Toen zagen we de Quedlinburger Bimmelbahn, zo’n toeristisch treintje. Wij ingestapt en 45 minuten later wisten we dat dit inderdaad een stadje was vol met vakwerkhuizen. Daarna nog wat gewandeld door wat oude straatjes om uiteindelijk bij het slot uit te komen, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad.

14 mei. Vandaag een mooie dag. Vertrek vanuit Quidlinburg richting Magdeburg. Hier verlaten we de Harz, een mooi heuvelachtig en bosrijk gebied. Eerst even langs de “buurtsuper” en daarna door via Hedersleben en Heteborn naar Kroppenstedt. Daar merkte ik, dat het rempedaal veel verder ingetrapt moest worden dan normaal. Over de B6 afslag Westeregeln en weer geen remdruk, maar ook een raar geluid rechts achter. Camper aan de kant, alarmlichten aan en handrem aangetrokken. Maar die deed helemaal niks meer. Even “technisch” onder de camper gekeken, maar dat is meer woord dan daad. Heb ik verstand van die handel? Nee dus!!. Rustig aan doorgereden naar het volgende dorp op ongeveer 5 kilometer en ja, direct een het begin een garage. Weliswaar Ford, maar toch. Een monteur zei, dat de remmen achter gecheckt moesten worden, maar dat kon niet eerder dan half vier. Bovendien, als hij onderdelen nodig zou hebben moesten deze toch bij een Fiat garage gehaald worden. Hij reed een klein stukje, remde wat en zei dat ik gerust de 28 kilometer naar Magdeburg kon rijden waar een Fiat garage zat, ook voor bedrijfsauto’s. Deze garage was ook vermeld in het boekwerk dat wij bij de camper hadden gekregen van alle Fiat garages in Europa. Na de vriendelijke monteur te hebben bedankt voor zijn uitstekende hulp gingen we de B81 op richting Magdeburg. Een 2x tweebaansweg, dus gelukkig hoefde ik niet veel te remmen onderweg. Een navigatie is dan verrekte handig, die loodste ons direct naar de betreffende garage. Wij ons gemeld bij de receptie, probleem uitgelegd. We konden geholpen worden, maar ja, het was net lunchpauze, dus om half 2 waren we aan de beurt, konden we zelf ook nog even lunchen. Precies om half twee kwam de monteur. Probleem bleek een niet goed gemonteerd onderdeel in de rechter remtrommel/cilinder. (weet-ik-dat-hoe-dat-heet??) Ik heb daar foto’s van gemaakt omdat wij voor de vakantie de camper APK hadden laten keuren en er waren twee nieuwe remcilinders gemonteerd. Dus dat was blijkbaar niet helemaal goed gegaan.

Uiteindelijk reden we iets na 2 uur naar de CP aan de Elbe in Magdeburg. Daar stonden ruim 20 campers. Daarna lopend naar de Altstad. Nou ja, Altstadt, er is nog wel een Alte Markt met het Rathaus, maar verder is Magdeburg aan het eind van de oorlog op 16 april 1945 voor een groot deel plat gebombardeerd en vanaf 1946 volledig opnieuw opgebouwd. Oude en nieuwe gebouwen wisselen elkaar af, moderne architectuur en nog een stuk oude stadsmuur hebben we daar gezien en een erg nieuw winkelcentrum. Opvallend daarin vonden wij een aaneenschakeling van eettentjes. Thai curry, Indian food, Italiaans, Turks etc. allemaal broederlijk naast elkaar. Wij hielden het bij een Italiaans ijsje en liepen terug naar de camper aan de oever van de Elbe met de vele rondvaartboten.

15 mei. Via de L189 verlieten we Magdeburg richting Stendal. En via de L188 onder Rathenow richting Spandau kwamen we in Berlijn. Daar was het nog een aardig stukje de stad door naar de CP in Berlijn Tegel. De Platzwart was niet aanwezig, maar een vriendelijke Nederlandse camperaar had telefonisch contact gehad met de PW en had van hem nog 2 vrije plaatsen doorgekregen. Veel bleek namelijk gereserveerd. Uiteindelijk hebben wij ons iets na 16.00 uur gemeld bij de PW en daar allerlei informatie gekregen over onder andere de U bahn verbindingen in deze stad. Vanaf de CP hebben wij eerst verkend waar het dichts bijzijnde U-Bahn station was, zodat wij de volgende morgen niet hoefden te zoeken. Onder het genot (nou ja!!) van een kleine regenbui hebben we heerlijk de verse asperges met zalm verorberd

16 mei. Vandaag Berlijn bezoeken. Bij het inchecken op de CP hadden we een stadsplan van Berlin Tourismus ontvangen met tevens het lijnennet van de U en de S Bahn. U bahn=ondergrondse = Metro en S bahn=bovengronds. Vanaf het U bahn station Alt Tegel (ongeveer 10 minuten lopen van de CP) konden we met de U6 naar het centrum. Met een overstap op de Leopoldplatz op de U9, gingen we naar de Kurfürsterdamm. Een grote luxe winkelstraat met heel veel internationale winkels en het vertrekpunt van de City Sightseeing bus. Bij de kaartjes voor deze trip kreeg je gelijk een plattegrond en “oordopjes” voor de audio toer. Deze kon je in de bus inpluggen en kiezen voor je eigen taal. Geweldig!!. Met deze bus, met 20 stops onderweg, ging je door heel Berlijn. Mogelijkheid om bij elke stop uit te stappen en weer in te stappen, de hele dag door. 2 tickets gekocht, en opgestapt. Over de Kurfürsterdamm richting de Gedänkniskirche, ging het naar de Potsdammerplatz en langs het Joods Museum naar Checkpoint Charlie. Daar verlieten we de bus. Eerst wat foto gemaakt bij dit Checkpoint en daarna een bezoek aan het Mauermuseum. Dit museum was in een huis tegenover het Checkpoint. Daar was veel te zien over de geschiedenis van Berlijn, de muur en de vele vluchtpogingen die waren gedaan om van oost naar west te komen. Naast de vele foto’s en artikelen, waren ook indrukwekkende films te zien over allerlei in de oorlog en na de oorlog gedane zaken. Na dit museum liepen we vanaf Checkpoint Charlie naar de Mauerreste aan de Niederkirschnerstrasse. Een deel van de Berlijnse muur staat hier nog, met daarbij een “informatiestraat” over Berlijn. Dit deel van de voormalige DDR is indrukwekkend. Ook kom je langs een museum waar allerlei informatie is te vinden over de Stassi uit de voormalige DDR. 

Na het eten van een onvervalste Berlijnse currywurst (smaakte overigens hetzelfde als destijds langs de Moezel) liepen we naar de Markgrafen. Hier waren twee grote prachtige kerken en een Konzerthaus. Na een aantal foto’s stapten we weer op de City tour. Hierna volgde een lange rit langs de zgn. East side Gallery. Veel (on)bekende artiesten hebben hier delen van de muur beschilderd. Daarna over de Alexanderplatz naar Unter den Linden langs de Berliner Dom. We zijn weer uitgestapt bij de Brandenburger Tor. Zowel bij de Tor als de Reichstag was het druk met toeristen. We hoorden dat het bezoeken van de koepel, van de Reichstag op afspraak mogelijk was, maar er was een wachttijd van 3 dagen. Na ede foto’s bij de Brandenburger Tor liepen we naar het monument over de Holocaust. Een bijzondere ervaring. Na geruime tijd weer op de City tourbus gestapt. Verder ging het langs het Hauptbahnhof richting het Slot Charlottenburg om uiteindelijk via de Schlossstrasse na ruim 7 uur weer terug te keren op de Kurfürsterdamm. Tijdens de gehele tour kregen we ruime audio informatie met veel achtergrondinformatie over de geschiedenis van Berlijn, de oorlog, de DDR en de samenvoeging. Via de U9 en de U6 gingen we terug naar Berlin Tegel waar onze camper stond. Een overweldigende en interessante dag. 

17 mei. Hemelvaartdag, dat kon je merken. We verlieten Berlijn en het was in tegenstelling tot de heenreis erg rustig met het autoverkeer. Terug naar het Westen ging voor het 1e deel over dezelfde route als heen vanuit Magdeburg. Over de L188/189 to Stendal. Daarna door over de L188
Langs Gardelegen en via het Naturpark Elm-Lappwald en allerlei kleine dorpjes reden we naar de CP in Braunschweig. Er was nog 1 plekje vrij op deze CP welke gelegen is aan de rand van een park. Via dit park, waar veel recreatie was (voornamelijk jongelui met bolderkarren met drank erin?? Plaatselijk/hemelvaartsgebruik??) liepen we naar het centrum van deze stad. Een verrassend centrum met moderne maar ook grote oude gebouwen. In de Schloss Arcade, een prachtig imposant gebouw, met grote standbeelden ervoor en op het dak, was een zeer modern en groot winkelcentrum gehuisvest. Aan de overzijde van deze Arcade was het oude deel van deze stad, met oude vakwerkhuizen, het Rathaus en natuurlijk een fraaie Dom kerk. Na een ijsje en een rondwandeling liepen we de bijna 2 kilometer weer terug door het park naar de CP. 

18 mei. Vandaag vervolgen we onze reis westwaarts naar Hameln. Grotendeels over de B1. Rond een uur of half drie waren we na enig omrijden vanwege wegwerkzaamheden op de campingplatz aan de rivier de Weser. Er was nog een plekje vrij op deze met campers en caravans gevulde camping. Na incheck en het ontvangen van info over het stadje, liepen we over een grote brug over de rivier zo het stadje in. Nou viel het stadje mij persoonlijk een beetje tegen, maar desondanks toch heel veel toeristen op deze vrij zonnige vrijdag. Uiteraard  veel aandacht voor de “rattenvanger”. In het seizoen is op woensdag en zondag een voorstelling in de openlucht. ’s Avonds een regenbui. Arme kampeerders in een tentje denken wij dan altijd. 

19 mei. Vanuit Hameln verder over de B1 (eerst tanken en boodschappen) richting Schloss Holte Stukenbrock. Daar is een grote American Store met een grote collectie country en western kleding, hoeden, laarzen etc. Op de Western Experience Beurs in januari j.l. in Den Bosch waren we al eens geslaagd voor leuke kleding bij dit bedrijf. We hadden daar een folder meegekregen en gezien dat deze winkel in Duitsland te combineren was met deze campertrip. Leuke kleding gekocht en toen verder via Rheda Wiedenbrück en Münster naar Coesfeld. Daar vonden we bij Brauhaus Staphanus op de Parking een prima overnachtingsplek. Het was daar een drukte van belang. Veel groepen jongelui die daar gezellig aan het bier zaten. Dat bier werd daar ook gebrouwen en in tonnetjes op tafel gezet. Plug erin en tappen maar. Voor de dames was er een eigen gebrouwen bier waar een soort van rosé werd bijgeschonken. Aansluitend op een paar biertjes hebben we daar op het terras meteen . Prima.

20 mei. Niet teveel kilometers vandaag, (nog geen 100) naar de CP in Kranenburg. Daar hadden we in het verleden als eens gestaan. Leuke ruime plek en mooie uitvalbasis voor een fietstocht. Het was een stralende dag en we hadden nog niet gefietst deze trip. Dus na de lunch in Kranenburg de fietsen van de camper en een kleine rit gemaakt in de omgeving. Terug in Kranenburg een welverdiend ijsje bij een drukke ijssalon in het centrum van dit dorpje. Het diner was deze keer asperges met zalm en een eitje. (Niet verkeerd dus)

21 mei. Terug naar huis. Via Nijmegen en de A15 (ja het laatste stuk snelweg ) kwamen we iets na het middaguur weer in Hellevoetsluis. We kijken terug om een leuke campertrip met verrassende en interessante bezoekjes aan dorpjes, stadjes en aan Berlijn.         

bottom of page