2014 Duitsland,
Tsjechië en Italië

2014 Duitsland, Tsjechië en Italië

Na 3 weken thuis, waarin de camper is schoongemaakt na de overwintertrip, APK is gekeurd en een aantal kleine reparaties zijn uitgevoerd gaan we weer op pad.

We besluiten om in een aantal korte etappes Duitsland door te rijden richting Tsjechië. Zoals bijna gebruikelijk rijden we de 1e dag over de snelwegen naar de 1e stop. We hebben gekozen voor de CP in Kempen in het gebied van de Niederrhein. Een gebied vol met camperplaatsen net over de grens van Limburg.

Na aankomst besluiten we naar de Stadmitte te wandelen op een paar honderd meter vanaf de camperplaats. Kempen is een leuke plaats, veel winkeltjes en kleine straatjes en een bewegwijzerde Alstadwanderung.

30 april 2014

De laatste dag van april en vanaf vandaag zoveel mogelijk binnendoor rijden (snelweg vermijden). Vanaf Kempen richting Mönchengladbach, Keulen en Siegburg. Hier is het nog vlak, maar als we na de lunch het Bergisches Land in rijden krijgen we een mooi golvend en heuvelachtig landschap te zien. Via Altenkirchen rijden we naar Bad Marienberg, waar een mooie TopPlatz camperplaats is gelegen achter het zwembad. Na aanmelding bij de receptie van het zwembad lopen we naar het centrum waar we ons eerste ijsje van deze trip verorberen.

’s Avonds nog even schrik, want de stroom viel uit. Aardlekschaar gecheckt, zekeringen gecheckt maar niets te vinden. Een medecamperaar geraadpleegd of hij wellicht verstand van stroom had. Hij zou komen kijken en ja hoor na een kwartier kwam Peter langs. Een aantal checks en toen bleek dat de schakelaar aan de stroompaal was uitgeschakeld. Daar blijkt dus ook een aardlekschakelaar te zitten. Een mooi “leermoment” nou dat weten we ook weer.

Een vrije dag vandaag in Duitsland. Nog altijd iets bijzonders de 1e mei. Dit is merkbaar op de camperplaats waar veel Duitse camperaars gisteren en vandaag binnengekomen zijn. Er waren zelfs een aantal plekken gereserveerd. Waarschijnlijk voor de grote barbecue die op 2 mei op de camperplaats wordt georganiseerd.

Na de gebruikelijke activiteiten rondom de camper (servicen, toilet, water e.d.) vertrokken we verder door het Hohe Westerwald en door het Naturpark Hochtaunus richting Bad Homburg. Hierna verlieten we het heuvelachtige en beboste gebied. We rijden ten noorden van Frankfurt richting Hanau. Het 1e deel van de reis was mooi en zonnig, maar net na Hanau werd het regenachtig. Uiteindelijk bereiken we de camperplaats onder de Willisbrucke aan de Main in Aschaffenburg. Het werd gelukkig droog en liepen we over de brug naar de stad. Op de Schlossplatz was het druk. Veel eet- en drinktentjes.

2 mei 2014

De volgende dag rond een uur of elf gingen we naar de Altstadt. Eerst een bezoek aan het Pompejanum. Dit is een in Pompeï stijl gebouwd huis langs de rivier de Main. Daarna naar Slot Johannisburg. Een imposant gebouw van rode steen. In dit slot is een museum, een bibliotheek en een overzicht van oude Romeinse gebouwen en veel, heel veel schilderijen. Na de rondgang door het slot was het tijd voor de lunch. Zoals gisteren reeds vermeld, was er op de Schlossplatz een verzameling eet- en drinktentjes. Dit is de Hamburger Fischmarkt on tour. Deze Fischmarkt rijdt langs verschillende Duitse steden om hun producten aan te prijzen en te verkopen. Het is een gezellig boel, met veel zitjes en live muziek. Nadat we hebben genoten van heerlijke gebakken vis met kartoffelsalat und pommes, liepen we naar de Stiftbasilik. Een grote kerk tegenover de Stadhalle. Na een bezoek aan het Schonpark gingen we terug naar de camper. We hebben een mooie indruk van Aschaffenburg gekregen.

We verlaten Aschaffenburg op 3 mei en rijden in Oostelijke richting door het Bayerische Spessart richting Würzburg. Hierbij steken we een aantal keren de kronkelende Main over. We blijven ten noorden van Würzburg en rijden naar Kitzingen. Ook hier is een zgn. TopPlatz aan de Main. Vanwege het lange vrije weekend voor veel Duitsers is het behoorlijk druk op deze plaats, maar gelukkig is er nog een plekje vrij. Omdat het vandaag maar een korte rit was van 91 kilometers, zijn wij vroeg in de middag op de plaats van bestemming. De kans dat er dan een plekje vrij is, is daardoor groter dan wanneer je laat in de middag aankomt. Vanaf de CP wandelen we in de loop van de middag over de autovrije Alte Mainbrücke zo het centrum van Kitzingen in. Bij de CP hebben we een brochure meegenomen met alle bezienswaardigheden in Kitzingen, zoals het Rathaus, een paar kerken en verschillende torens.

4 mei 2014

Zoals verwacht volgens de weersvoorspellingen, vandaag een zonnige dag. Mooi dag om op de fiets de omgeving te gaan verkennen. Nadat we eerst verse broodjes hadden gekocht op de camperplaats (prima service van de lokale bakker), fietsen we aan de oostkant langs de Main richting Volkach. Vanaf Schwarsach een stuk langs het kanaal, omdat de Main hier een nogal rare bocht maakt. Nadat we Volkach hadden bezocht, reden we aan de andere kant van de rivier terug. Deze kant was nogal steiler dan de oostkant. We besloten daarom om bij Escherndorf het veerpontje over de rivier te nemen om via Dettelbach en Mainstockheim weer terug te fietsen naar Kitzingen. Uiteindelijk een fietstocht van 57 kilometer.

5 mei 2014

Het weer wordt steeds mooier. Na de verse broodjes, een heerlijk ontbijt en inpakken van wat fietsspullen kunnen we weer op pad. We rijden door een fraai park aan de oever van de rivier zuidelijk van Kitzingen. Langs Mainbernheim naar Marktbreit, waar we de Stadmitte bezoeken en op de Schlossplatz genieten van een lekkere koffie met torte.

Terwijl in Nederland bevrijding wordt gevierd, staan wij in dit plaatsje bij een monument met namen van Duitsers uit deze plaats. Op jaar en met naam genoemd en de omgeving waar zij zijn gestorven. Ik lees Normandië, Rusland, Noorwegen e.d. En ook een aparte gedenksteen voor de vermiste burgers. Hoe bizar is dit. Daarna gaan we verder naar Ochsenfurt, waar we het stadje bekijken en de nodige foto’s schieten.

En vanaf hier ontbreekt de verdere beschrijving van deze trip. Ons plan was om via Duitsland naar Tsjechië te rijden en daar een rondrit door dat land te maken. On ze 1e stop was aan het meer b ij Frymbyrk. Na 3 dagen regen en de slechte verwachtingen voor de komende week hebben we besloten om via Oostenrijk naar Italië te rijden. Aan de andere kant van de Alpen waren de vooruitzichten een stuk beter.

Gelukkig hebben we de foto's nog en geven we een aantal highlights van de door ons bezochte plaatsen.

Ook een overzicht van de bezochte plaatsen en de routekaart van deze trip staat op deze beschrijving.

Langs het Lipno meer. Camping Frymburk.

20141005 Fiets langs Lipno meer.jpg

Door Oostenrijk met een stop in Liezen naar Italië

En het 1e deel Italië richting Tarvisio

Vanuit Mestre gaan we met de bus naar Ventië. Een mooi ervaring. Druk in de stad

Via Rimini en Siena gaan we naar Florence en door naar Pisa.

Aan de kust bij Viareggio genieten we een paar dagen van het prachtige weer en maken leuke fietstochtjes in de omgeving.

Via de vallei D'Aosta verlaten we Italië.

En nog wat foto's van onze terugreis door Frankrijk.