2014 Spanje november

2014-2015

Overwinteren Spanje

18 november 2014 (dag 1)

Om 11.00 uur vertrokken we voor onze 2e overwintertrip richting Spanje. Over de Haringvlierdam, de Brouwersdam en de Zeelandbrug over de Oosterschelde richting de Westerscheldetunnel. Via Zeeuws Vlaanderen en langs het kanaal van Gent naar Terneuzen, rijden we bij Sas van Gent de grens met België over. Via Zelzate en de ring rondom Gent rijden we langs Oudenaarde naar Ronse, waar we op een grote P bij een winkelcentrum lunchen. Het landschap is hier licht glooiend in het Parc Naturel des Collines. Jaja, we zitten al in het Franstalige deel van onze zuiderburen. Na het passeren van de Belgische Franse grens rijden we via Bavay en de D 932 naar onze 1e stop in Landrecies. Een rustige camperplaats aan het kanaal Sambre et L’Oise. Een wandeling door het dorpje na de camperkilometers is goed voor het lijf, maar het dorpje stelt weinig voor.

19 november 2014 (dag 2)

Toet-toet, toet-toet. De Bakker om 08.30 uur. Mistig buiten. Als we uiteindelijk vertrekken is de mist al aardig opgelost, maar onderweg is het nog regelmatig behoorlijk nevelig. Langs Laon en Soissons rijden we richting Chateau Thierry. We lunchen op een P in het plaatsje Viels Maissons waarna we onze weg weer vervolgen door dit golvende landschap met fraaie bospercelen in prachtige herfstkleuren. We gaan richting Bary sur Seine, naar de CP bij een klein parkje aan de Seine. Ook nu wandelen we voor de broodnodige beweging door het centrum van dit plaatsje.

20 november 2014 (dag 3)

Na het vertrek uit Bray koersen we richting Pont sur Yonne. Veel binnendoor weggetjes met hier en daar een bord Route Barree (weg verspert). Zijn ze blijkbaar vergeten om dat bord weg te halen, kant van de weg. Ach ja, je bent in Frankrijk. Grote landerijen en grote stukken bos wisselen elkaar af op deze dag. Een groot deel van de route vandaag over de D940 door het Forte St. Parijs bij de Pik de Montage.(309 m)In St. Toette, bij een brug over de rivier Le Cher lunchen we, waarna we via de D940 door rijden naar de camperplaats in Argento sur Creusen. In dit middeleeuwse stadje wandelen we door het centrum met smalle straatjes en kleine winkeltjes en over een van de bruggen over de rivier de Creuse klimmen we naar de Bonne Dame, ofwel La Chapelle de Notre Dame des bancs. Vanaf die kerk heb je een mooi uitzicht over de stad.

21 november 2014 (dag 4)

Champagne, Centre, Indre, Limousin, Creuse, Aquitaine, Dordogne zijn zomaar een aantal namen van departementen en regio’s die wij doorkruisen op weg naar het zuiden. Vandaag van Argenton over de D920 (parallel aan de A 20) en na het passeren van een departement grens over de D220 verder richting Limoges, waar we met een boogje omheen rijden richting Sarlat la Caneda Onderweg de lunchstop op de CP in Lanouaille. Hier hebben we een leuke ontmoeting met een Fransman. Hij stond hier met zijn bestelbus en caravan. Wij hadden al gezien dat in de bestelbus een wasmachine en droger stond, maar ach je ziet wel meer onderweg. Deze man is een gepensioneerde clown van een circus en trok nu in zijn bestelbus met caravan met zijn vrouw door Frankrijk.

Na deze lunchstop reden we verder naar het middeleeuwse stadje Gourdon. Centre Ville en de oude stad bekeken. Toch weer heel anders dan de voorgaande stadjes.

22 november 2014 (dag 5)

Vanaf de hele stille camperplaats in Gourdon (we stonden met 5 campers) rijden we via de D704 en D820 naar de A20. Vandaag maar even wat kilometers maken over de snel(tol)weg. Schiet lekker op. In Montauban stoppen we voor vers brood, de koffie en een tankbeurt. Diesel hier 1.219 en langs de snelweg 15 cent duurder. Langs Toulouse en Carcassonne rijden we naar Narbonne en parkeren daar op een camperplaats.

23 november 2014 (dag 6)

Vandaag blijven we nog in Narbonne. Iets na twaalven fietsen we naar de oude stad. Er is daar markt aan beide zijden van het Canal de La Robine, dat de stad in tweeën deelt. Vooral veel kleding op de markt. Daarna lopen we naar de oude binnenstad naar de nooit voltooide kathedraal. Naast het Palais de Archeveqeues en het stadhuis zijn dit de belangrijkste oude gebouwen in de binnenstad. Daarna zijn we nog door de overdekte markt gelopen. Hier veel groenten en fruit, etenswaren, traiteurs en eettentjes. Het was druk aan de barretjes. Ondanks de grijze dag, was het vandaag een aangename temperatuur. Dat er tijdens de fietstocht terug een paar spetters regen vielen is eigenlijk niet noemenswaardig.

24 november 2014 (dag 7)

Terwijl de regen met bakken uit de hemel komt en aan de overkant op een groot parkeerterrein een circus haar tenten opslaat en heel veel grote circuswagens het terrein vullen, vervolgen wij onze weg voor het laatste stukje Frankrijk. Vanuit Narbonne richting Perpignan en Le Boulou (boodschapjes bij Leclrec) en Le Perthus, het laatste stadje in Frankrijk. We rijden nagenoeg het gehele stuk parallel aan de tolweg. Dan wordt het de N11 vervolgen in Spanje langs Figueras en Gerona om daarna via de C25 landinwaarts te rijden richting Vic. Een mooie rustige weg met veel tunnels door een prachtig heuvellandschap. Uiteindelijk verlaten we de C25 en rijden over de D15 naar het zuiden. We hebben zo een mooi deel van het Parc Naturel del Montseny doorkruist en vermijden via deze route de rondweg rondom Barcelona. Uiteindelijk rijden we naar Vilafranca del Penedes.

Na het sombere en regenachtige weer in Narbonne is het hier in Spanje in ieder geval droog, beetje zonnig maar zeer aangenaam. Wij hebben dan ook het fraaie stadje Vilafranca met z’n smalle en drukke winkelstraatjes en een groot plein bezocht. Bij terugkomst nog even een praatje met de nieuw aangekomen Franse camperaars. Die waren onderweg naar een camping voor hun overwintermaanden.

25 november 2014 (dag 8)

Ondanks dat de camperplaats bij een inkomende weg is richting stad, werd het autoverkeer in de loop van de avond minder, waardoor we toch een goede nachtrust hebben gehad. Uiteindelijk kwam de Franse camperbuurvrouw nog even het adres geven van de camping waar zij heen ging. Het was daar zo gezellig met al die gezellige Hollanders en iedere morgen aqua gym. Nou veel plezier madame. C’est pas pour nous. Bonjour!!

Vanuit Vilafranca reden we via de N340 richting Tarragona. Deze weg loopt vrijwel parallel aan de A7 (tolweg) en is ook deels 4 baans. Halverwege de rit van vandaag rijden we langs Amposta en langs de Ebro Delta. Langs Vinaròs en Benicarló en toen linksaf. Maar helaas, te vroeg naar links, over een smalle weg, langs een huis en zo een sinaasappelboomgaard in. Hoe kan het?? Nou foutje van de chauffeur dus. Dombo!!. Maar goed het pad liep dus dood. En toen??  Nou ruim 80 meter achteruit. Inmiddels was een mevrouw al uit haar huis gekomen om te kijken wat die malle toerist hier nou deed. Gelukkig kon ik bij het huis keren en dezelfde smalle weg weer terugrijden naar de D340. Dan maar rechtsaf naar Benicarló en dan richting Peñíscola en zo door naar Camperpark Stop & Go La Volta. Uiteraard was de receptie gesloten (lunchtijd), maar al vrij snel kwam de drukke maar o zo gezellige eigenares en haar man (die nog steeds niets anders spreekt dan Spaans) om ons in te checken. We kregen een plek op nagenoeg dezelfde plek als vorig jaar. Afijn, de stoelen konden naar buiten, tafel erbij en eerst maar lunchen in de Spaanse zon. In de loop van de middag eerst een bezoek aan de douche. Niet dat we begonnen te “ruiken”, maar zo af en toe is het toch wel nodig. Onderweg naar de douche kwam ik een stel (N&A)tegen dat we vorig jaar hier ook al hadden ontmoet en later in Alquieria. Leuk om elkaar weer eens te zien en te spreken.

26 november 2014 (dag 9)

Vandaag een stralende dag in Peñíscola. Lekker de stoeltjes en de tafel naar buiten om in de zon te ontbijten. De morgen gebruikt om de camper te wassen. Er is vannacht nogal wat regen gevallen inclusief Sahara? Zand. Dus bijna iedereen aan de poets. Vandaag heeft Gerda een beetje gewassen en in de loop van de middag maar eens op de fiets naar Benicarlo. Vanaf de camperplaats rij je direct richting zee en dan kom je op een prachtig fietspad langs de Middellandse Zee. Rechtsaf naar Peñíscola en linksaf naar Benicarlo.

Bij een grote Chinese bazaar een waterpompje en 2 vliegermeppers gekocht. Ja 2. Waarom?? Nou simpel omdat die dingen met 2 in 1 verpakking zaten. En dat waterpompje past precies op die grote 5 liter flesssen water. Handig he.

Voor de niet Spanje gangers onder de lezers. Zo’n Chinese bazaar is een beetje een kruising van de Action, Xenos, Blokker etc.etc.  Het kost bijna niks, maar het is ook bijna niks. Maar ach, je bent ermee geholpen.

27 november 2014 (dag 10)

Gisteren de Spaanse gasfles die wij nog hadden aangesloten, maar deze  bleek niet goed te sluiten. Kwestie van een ringetje. Dat was ook weer opgelost, en vandaag was de waterpomp aan de beurt. De laatste dagen kwam er een prut straaltje uit de kranen. Pomp weer kapot. Dus ik naar de receptie en op mijn beste Spaans geroepen dat de “pumpa de aqua” het niet goed deed. Nou hebben ze hier contact met een bedrijf uit Benicarlo voor reparaties e.d. Gebeld en om 13.00 uur zouden ze komen. En ja, hoor Spanje hoera, ze waren op tijd. En inderdaad nieuwe pomp geplaatst en het probleem werd prima opgelost door Autocaravanas Tambo uit Benicarlo. In de loop van de middag zijn wij naar het bedrijf gefietst om de rekening te betalen. Want ja, mobiele pin hadden ze niet bij zich. Toch een uitstekende service dat ze dit zo maar doen, want ja kwestie van vertrouwen dus.

Nou alle “problemen” opgelost. Hopelijk blijft het hierbij.

Aan het eind van de dag begon het te regenen, maar de temperatuur is zeer aangenaam.

28 november 2014 (dag 11)

De komende dagen wordt slechter weer verwacht. Afgelopen nacht al wat regen en een beetje wind. De afgelopen dagen waren wind vrij. Aan de ene zijde van de camperplaats werden de camperaars verzocht om naar een andere plek te gaan. Bij veel regen kan dat deel blank komen te staan. Ik begrijp ook dat volgende jaar deze camperplaats 1 maand gesloten gaat worden om e.e.a. te herstellen. Overigens zijn ze hier continue aan het verbeteren.

29 november 2014 (dag 12)

En zoals verwacht heeft het de afgelopen nacht behoorlijk geregend. Maar om nou te spreken van slecht weer. Nee, flinke buien, maar er staat hier niets blank. En vandaag begon wel grijs maar na de middag werd het steeds lichter. Dus het valt allemaal wel mee. Dus vandaag maar een beetje servicen. Vuil water lozen, schoon water halen en de camper een beetje opruimen. Ook als het wat minder weer is kom je de dag wel door. Om een uur of vijf werd er geklopt. Manfred und Ute Scholtz. Twee overwinterende camper- en facebook vrienden uit Duitsland, die wij vorig jaar op camperpark Km Zero in Alquieria hadden ontmoet. Leuk om elkaar weer te zien. ’s Avonds kwamen Noud & Ans (zie 25-11) op de koffie.  Zo we zijn weer bijgepraat.

30 november 2014 (dag 13)

Ook vannacht weer behoorlijke plensbuien. En het is erg grijs buiten. Mooie dag om een beetje te internetten en de website bijwerken. We zijn ook liever buiten, maar ja, het weer heb je niet in de hand.