2014 Spanje december

2014-2015

Overwinteren Spanje

1 december 2014 (dag 14)

Maandag, wasdag?? Het lijkt er wel op. Zo’n dag waarop veel camperaars weer even aan het “klussen” zijn in en rondom de camper. En het weer, ja daar moeten we het wel even over hebben. Gelukkig was de zon er weer vandaag, maar nog wel wat bewolking. Wel een flinke wind, maar in ieder geval geen regen meer. Want ja, dat wordt je echt zat. Na een weekend is het weer tijd om de koelkast te vullen, dus hup, op de fiets naar de grote super in Benicarlo. We kijken al niet meer vreemd op van gebedel bij de ingang van de super. Maar goed, met de fietstassen weer vol konden we terug naar de camperplaats.

2 december 2014 (dag 15)
Een blauwe hemel, geen wolken, dit is prima overwinterweer. Oké, nog wel iets teveel wind, maar ach, je kan niet alles hebben. Na de lunch reden we naar Peñíscola. Een mooie fietstocht langs de boulevard. Hier heb je constant zicht op zee. We reden langs de vissershaven en een stukje heuvel op. Daarna vanaf een bankje lekker genieten van de zee, het uitzicht op het schiereiland met het kasteel en de binnenvarende vissersboten. Na het kopen van een paar batterijen gingen we weer terug.

3 december 2014 (dag 16)
Nog wel een beetje wind, maar ach, toch op de fiets naar Benicarló. Op woensdag is daar altijd een grote markt. Op het grote plein in het midden van dit stadje zijn voornamelijk kleding- en schoenenkramen te vinden. In de straatjes ernaast zie je vooral groente en fruit. En natuurlijk hebben ze hier ook een overdekte markthal. Nou ruik je bij de ingang de vis al (is niet zo best lijkt ons, want ons is verteld dat je vis niet mag ruiken). En inderdaad aantal visstallen, waarbij de meeste vis wel in het ijs ligt, maar ook een aantal groente- en bakkers kramen. En natuurlijk kleine barretjes voor een hapje en een drankje.

4 december 2014 (dag 17)

Zoals voorspeld een grijze dag vandaag. Nou we vermaken ons wel binnen hoor. Beetje puzzelen, potje kaarten, eten en drinken. Tjonge wat een zwaar leven. Maar we hebben toch liever zon, dan kan je tenminste naar buiten.

5 december 2014 (dag 18)
Weer een mooie zonnige dag, dus weer op de fiets vandaag. Richting Benicarló en verder door langs de zee richting Vinaròs. We zien dit stadje liggen in de verte maar gaan niet helemaal daarheen. Op de terugweg nog even langs de super voor een paar kleine dingetjes.

6 december 2014 (dag 19)
Vandaag een nationale feestdag in Spanje. Día de la Constitución, ofwel de Dag van de Grondwet. Hier hebben ze pas sinds 1978 (na het Franco regime) een grondwet en dat is voor de Spanjaarden een vrije dag. Vandaar ook een aantal nieuwe Spaanse camperaars om ons heen.  Vandaag ook contact gehad met de kinderen over de Sinterklaas festiviteiten van gisterenavond. De kleinkinderen zijn weer behoorlijk verwend. Wij hebben op de tv wel iets meegekregen van dit feest met alle (on)zinnige discussies rondom dit traditionele kinderfeest.

Omdat het nogal afkoelde buiten hadden we even de elektrische kachel aangezet. Maar ja samen met de waterkoker en de tv aan, is dat iets teveel voor de stroomvoorziening in de camper. Dus ja, klap, elektra eruit. Even naar de receptie, want de aardlekschakelaar zit hier dus in de aansluitingskast voor de kabels. Gelukkig was dit snel opgelost.
’s Avonds op de koffie met gevuld speculaas en later een lekker wijntje. Gezellig. In de loop van de avond begon het behoorlijk te waaien, maar ja, dat is niet zo uitzonderlijk voor deze omgeving.

7 december 2014 (dag 20)
Ontbijtje, eitje, vers stokbrood, mandarijntje, wat wil eens mens nog meer om de zondag te beginnen. Kopje koffie, lekker koekje en daarna op de fiets. De wind is gelukkig een beetje gaan liggen, Ook nu weer naar het noorden, maar nu helemaal door naar Vinaròs. Een mooie fietstocht voor het grootste deel langs de zee en in Vinaròs langs de haven en de boulevard, waar we hebben geluncht. Na terugkomst bij de camper de website bijgewerkt.

8 december 2014 (dag 21)
Vandaag onze laatste dag in Peñíscola. We fietsen nog 1x richting het stadje. Nu eens niet heen langs de boulevard, maar via een buitenweg. Onderweg heb je een mooi uitzicht op dit stadje en de heuvels rondom met de witte huizen. In het stadje was het druk met auto’s en touringcars. Ook vandaag is een nationale feestdag voor de Spanjaarden. Maar ja, die zaten allemaal op terrasjes en in de vele restaurantjes. Want als die toeristen fietsen, dan is het meestal etenstijd voor de Spanjaarden. (en daar nemen ze behoorlijk de tijd voor). Dus nauwelijks mensen op de kleine kerstmarkt of rond het kasteel. Wij hebben weer genoten van het mooie uitzicht vanaf het kasteel. We zijn niet helemaal bovenop geweest, want dat hadden we vorig jaar al gezien.

9 december 2014 (dag 22)
Na een zeer onrustige nacht met windstoten van 70- 80 km per uur, werd het pas om een uur of vijf rustig en konden we nog een tijdje slapen.  Na het ontbijt de spullen in de camper opgeborgen en konden we na de koffie op pad. Eerst nog afscheid genomen van een aantal campergasten en nadat we Lena hadden gefeliciteerd met haar verjaardag konden we op pad. Nu netjes tussen de sinaasappelvelden door naar de N340 en vlak voor Torreblanca via de CV13 naar de AP7. Dit is wel een snelweg, maar geen tolweg. Met een grote boog rijden we om Valencia heen om tenslotte bij Gandia de snelweg te verlaten o verder over de N332 naar L’Alqueria de la Comtessa te rijden. Nadat we eerst bij een grote supermarkt de voorraad weer hadden aangevuld reden we naar Camperpark KmZer0. Hier werden we hartelijk verwelkomd door een van de eigenaars en zijn vrouw. Later in de middag kwam ook Paco, die hier veel aan de receptie zit, ons begroeten in de camper.  Met de weersverwachting voor de komende dagen zit het wel goed. Geen wind en vooral veel zon met temperaturen tot 20˚.

10 december 2014 (dag 23)
Een rustige dag vandaag. Beetje service rondom de camper (water e.d.) en voor Gerda tijd voor de was. We zijn een plekje opgeschoven op de camperplaats en staan nu op een locatie waarop je tot aan het eind van de middag in de zon kan zitten. Het was een mooie, warme zonnige dag. Dus lekker luieren in korte broek in het zonnetje.

11 december 2014 (dag 24)
Zon en geen wind. Een heerlijk temperatuurtje dus. Ook vandaag lekker luieren. Boodschapje doen en in de camper alvast wat in de kerstversiering gehangen.

12 december 2014 (dag 25)
En weer krijg het weer vandaag een 10. Zon, strak blauwe lucht en geen wind. Mooie dag om een stukje te gaan fietsen. Vanaf de camperplaats rij je zo naar een fietspad dat hier dwars door de sinaasappel bomgaarden is aangelegd. Dit was vroeger het tracé van een spoorlijn tussen Gandia en Oliva. Vandaag richting Oliva, waar in de stad ook een apart fietspad is aangelegd. We rijden richting de kust naar Platja de Oliva, waar we bij de jachthaven genieten van de rust en het uitzicht over de zee. We rijden langs een NL camperaar die hier zijn stoeltjes op de boulevard had neergezet. Of hij hier ook overnacht zullen we wel nooit weten, maar er zijn er zat camperaars die helemaal weg zijn van het “vrij staan”. Het risico dat je wordt weggestuurd door de politie blijft echter altijd aanwezig. We rijden terug langs het sportcomplex van deze stad. Uiteraard is het vrij rustig, want ja, de siesta lijkt hier soms wel heel lang te duren.

13 december 2014 (dag 26)
Vanmorgen eerst de afspraak met de kapper. Michel, een Fransman die hier ook op de camperplaats staat is kapper, en heeft ons vanmorgen weer van een keurig net geknipt kapsel voorzien. Vandaag komen een aantal bekenden op de camperplaats. Ad en Lenny uit Sas van Gent, die inmiddels al enige weken in Spanje zijn en Manfred en Utte uit Duistland, die wij al hadden gezien op de camperplaats in Peñíscola. En ’s middags fietsen we een stuk in de omgeving. Aan de kust tussen Gandia en Oliva liggen een aantal Platja’s (Playa’s). Vandaag hebben we dwars door de sinaasappel boomgaarden Miramar en de Platja Miramar bezocht. Veel appartementen en vakantiehuizen met uitzocht op zee. Aan de noordkant de bebouwing van Gandia en naar het zuiden het berggebied achter Oliva. En onderweg hier en daar een paarfietsers. (Toeristen, want de Spanjaarden zitten allemaal binnen lekker te eten of hangen ergens op een terras)

14 december 2014 (dag 27)
Dat wordt een “binnen-dag”.  Grijs vandaag, net zoals de meeste campergasten, maar dat is niet zo erg. We vermaken ons wel. Een mooie dag om de website weer bij te werken. De tekst maak ik dagelijks in Microsoft Word, zodat ik voor het bijwerken van de website slechts de tekst hoeft te kopiëren uit Word en plakken op de website, een foto plaatsen en de website is weer up-to-date.
Daarna wat met muziek zitten “klooien”. Nieuwe speellijst in I Tunes om die later op de I pod te zetten. Het is wel toevallig dat net de minder zonnige dagen de afgelopen weken precies in het weekend vallen. Overigens hebben we al meer regendagen gehad deze reis dan op de hele vorige overwintertrip.

Manfred had op de website gelezen dat ik vorig jaar een bekeuring had gekregen in Frankrijk. Nou had hij zelf ook een snelheidsovertreding gemaakt, maar moest voor een lagere overtreding wel meer betalen. Vreemde zaak daar. Overigens lag er weer een bekeuring in de bus begreep ik van onze jongste zoon. En we rijden zo voorzichtig binnendoor, maar blijkbaar toch niet voorzichtig genoeg. Vaak kom je heuveltje af een dorpje binnen, nou zorg dan maar dat je niet harder gaat dan aangegeven. Vandaar ook de wat “trutterige” manier van rijden van de Fransen, maar ja is wel te begrijpen. Overigens zie je dit ook op bv 80 km. Wegen. Als er een kruising komt staat er een bord 70 en na de kruising weer een bord einde 70. Soms een stukje van niks. En waar die agent staat?? Mij een raadsel, want het zijn niet alleen de flits apparaten.

16 december 2014 (dag 29)
Vandaag het begin van de 5e week op pad. Gelukkig verdwijnen de buien en is de weersverwachting stukken beter. Temperaturen van rond de 20˚. Daar zijn we voor aan het overwinteren, hoewel de winter in Nederland nou ook niet bepaalt doorbreekt.
Ik heb vandaag even een tweet geplaatst omdat het mij was opgevallen dat er de laatste paar dagen nogal veel bezoekers waren op mijn Funda account waarop ons huis te koop staat. En ja hoor, rond het middaguur word ik gebeld door de makelaar. Afspraak as vrijdag. Nou prima, laat maar langskomen. We wachten in spanning af. De rest van de dag wat rondgehangen op de camperplaats, praatje met de diverse camperaars. In het Duits, dan weer in het Frans en ja Nederlands kunnen we ook nog spreken.

17 december 2014 (dag 30)
Op pad vandaag. Op de fiets eerst richting Piles voor een bezoek aan de Chinese bazaar. Er waren wat glazen gesneuveld en we konden nog wat kerstspullen gebruiken. Nou genoeg te koop en nadat we de tassen hadden volgeladen gingen we richting Playa Piles. Weer heel rustig op de weg en op de boulevard. Uiteindelijk reden we via Playa Miramar en Playa Daimus, waar we ons vers gekochte stokbrood hebben verorberd richting Gandia.
Over het fietspad van Gandia naar Oliva reden we terug naar de camperplaats.

18 december 2014 (dag 31)
Na de boodschappen een heerlijke zonnige camperdag. Puzzeltje maken (doorloper ****) dat houdt de hersens scherp.

19 december 2014 (dag 32)
Vandaag marktdag in Oliva. Na de koffie op de fiets over het fietspad tussen de éééé sinaasappelboomgaarden naar Oliva. De fietsen gestald tegen een boom, en toen de markt op. Eerst heel veel kleding, schoenen en tassen en daarna nog een hele rij met groenten, fruit, olijven etc. Veel van ’t zelfde in ieder geval. Wat wel opvallen is hier dat is het gegraai bij de kledingkramen. Naast de kramen waar de kleding keurig is opgehangen zijn er een aantal kramen waar werkelijk alles door elkaar ligt. Nou en daar wordt flink gegraaid. We kochten nog wel een dunschiller, maar een nieuw deksel op een van de pannen (het deksel wad gesneuveld) konden we niet krijgen. Daarna nog naar een boekenwinkel waar ze o.a. kaarten verkochten. Vanwege aankomende verjaardagen hadden we een paar kaarten nodig. Nou dat ging nog wel, maar voor postzegels moesten we naar het postkantoor. Nummertje trekken, in de rij een 1 kaart die inmiddels geschreven was kon worden voorzien van een stempel i.p.v. een postzegel. Toen wilde ik nog 3 losse postzegels. Nou jammer dan, een ander loket. Dus weer nummertje getrokken, maar ja, dat loket bleek dus gewoon een wachtrij loket (niks nummertje) maar goed het is gelukt en we hebben weer wat geleerd. Aan het eind van de middag belde de makelaar nog over de bezichtiging. Voorlopig weer even afwachten.

20 december 2014 (dag 33)
Beetje troep opruimen, beetje boodschapjes voor het weekend halen en beetje kletsen met de camperaars. Goh, zo’n dag vliegt voorbij en je doet bijna niks.

21 december 2014 (dag 34)
Een rustige dag vandaag, we blijven op de camperplaats. Na de koffie, werden we uitgenodigd voor een glaasje. Lekker kwebbelen in de zon, onder het genot van een hapje en een drankje. Op een gegeven ogenblik kwam een de de Franse camperaars naar ons toe met een blik zelfgebakken appeltaart. Dit was wel appeltaart met hééééél vééééél chocola erin (een hele pot nutella??) maar het smaakte wel voortreffelijk. Na de nodige borrelnootjes en mais was het tijd voor een hartig hapje. Het “levensgevaarlijke” eenpitsgasstelletje gepakt en de lekkere gepaneerde Torpedo de Lagostino’s gebakken.

22 december 2014 (dag 35)
De ochtend begon wat bewolkt, maar eenmaal om een uur of elf kon je weer buiten in de zon koffie drinken. Nadat we weer wat aanvulling van onze koelkast hadden gekocht en eden vers stikbroodje hadden verorbert, gingen we op de fiets naar de grote Chinese bazar in Piles. El Bazar De Confianza. Ja ja. We hadden van onze buurtjes een paar handige tips gekregen voor spulletjes in de camper en moesten daarvoor wat dingetjes aanschaffen. Nou het was even zoeken in die grote bazar, maar uiteindelijk gevonden wat we zochten. Op de terugweg fietsten we langs de Cementeri van Piles. Nou zijn wij (wie wel) niet zo van de kerkhoven, maar hier in Spanje ziet het er erg verzorgd en heel anders uit als wat wij kennen. De terugweg reden we via Palerma, een klein dorpje vlakbij de camperplaats.

23 december 2014 (dag 36)
Vanmorgen na het ontbijt eerst onze jarige oudste zoon gebeld. Alweer 36 dus. Wat vliegt de tijd. En wat de tijd betreft, we hebben vandaag de hele tijd eigenlijk niks gedaan. Oké, service aan de camper (vuil water lozen) en wat was. Maar dat was het wel. Heerlijk in het zonnetje gezeten.

24 december 2014 (dag 37)
Vandaag vroeg boodschappen doen. Het is tenslotte bijna kerst en omdat we niet in alle drukte in de super willen zijn dus lekker op tijd op pad. Er was nog ruim keuze, dus de voorraad voor de kerst is aangevuld. Overigens viert men in Spanje maar 1 kerstdag.
Na de koffie op de fiets naar Gandia. Onderweg werden we gebeld door de makelaar. De kijkers van afgelopen vrijdag hadden een bod. Ja, je kan het altijd proberen in deze markt, maar een dergelijk belachelijk laag bod vraagt niet eens om onderhandelingen. Jammer, maar helaas. Over het fietspad van Oliva naar Gandia en daarna via een lange rechte weg richting de haven van Gandia en verder naar de Playa Gandia. Een fraaie lange boulevard met apart fietspad met uitzicht over de Mar Mediterrania en aan de andere kant veel hoge hotels en appartementen.
’s Avond hadden we een heerlijk diner met avocado met krab en roomkaas, varkenshaas en een ijssorbet toe. En dat allemaal onder de vrolijke klanken van de kerstklokken van de kerk hier in L’Alquieria de la Comtessa. Jaja, de koster doet zijn best.

25 december 2014 (dag 38)
1e kerstdag in Spanje. In tegenstelling tot Nederland geen donkere dagen voor kerst gehad en ook deze kerstdag is weer stralend. Zonnetje, dus vrolijke camperaars, maar ja logisch met dit weer en lekker relaxen . Na een uitgebreid ontbijt (met eitje, hoewel dit bij Pasen hoort) en koffie met wat lekkers hebben we lekker aan ons zomerse kleurtje kunnen werken. Hoewel, werken?? Dat gaat vanzelf dus. ’s Middags werden we nog getrakteerd op overheerlijke zelfgebakken patat frites van onze buren.
En na de borrel hebben we genoten van de zalm, de eendenborst en een lekker dessert. Kerst is dus blijkbaar toch een eetdag als je dit zo na lees. Gelukkig is dat maar 1 dag hier in Spanje.

26 december 2014 (dag 39)
Terwijl in Nederland zo hier en daar de temperatuur onder nul daalt en er ook al wat sneeuw te bekennen is, begon ook hier de ochtend wat fris, maar al snel werd het weer zonnig. Even wat vers brood gekocht, tassen ingepakt en op de fiets maar weer. Deze keer niet langs de kust maar iets het binnenland in. Vanaf Alquieria naar Rafelcofer en over het viaduct over de snelweg naar La Font d’en Carròs. Daar hebben we op een plein in het stadje het verse brood verorberd voordat we weer verder gingen  richting Almoines. Uiteindelijk kwamen we in Gandia om vandaar weer terug te gaan naar de camperplaats. Niet zoveel fietskilometers vandaag (slechts 18) maar wel lekker in het zonnetje.

27 december 2014 (dag 40)
Sneeuw in Nederland. We zien hier en daar al wat foto’s op facebook verschijnen van het witte land. En hier, gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag. Ontbijten en daarna naar Gandia op de fiets. Even een rondje over de zaterdagse markt met veel kleding, schoenen en tassen. Daarna de binnenstad in en een bezoekje aan een opticien. Er is weer eens een schroefje van de zonnebril los. Nou nieuwe erin, bril gepoetst, en geen euro te betalen. Service voor u meneer. Dank U. Daarna nog even naar het plein met een heel aparte kerstboom en een bezoekje aan de kerk bij het stadhuis en een grote kerststal met levende dieren. Terug op de fiets. Helaas geen buiten-zit-weer vanmiddag vanwege de iets te harde wind.

28 december 2014 (dag 41)
Het is al weer meer dan 2 weken geleden, maar vannacht en vandaag hadden we weer een stevige wind. De zon scheen wel weer, maar geen buiten-doe dag. Mooi de gelegenheid om het een en ander bij te werken op de laptop. Download camperplaatsen via Campercontact en plaatsen op de TomTom. Zo die “nuttige plaatsen” zijn ook weer bijgewerkt op de navigatie. Daarna de nieuwste kaart van TomTom gedownload en geïnstalleerd op de TT.
Een rustige dag zo rond de camper is ook niet verkeerd.
Ondertussen krijgen we weer wat foto’s van kleinzoon en kleindochter in de sneeuw. Een heel verschil met de temperatuur hier.

29 december 2014 (dag 41)
Het begin van een koudere week hier, maar aan het eind van de week (vrijdag) is de verwachting weer een stuk beter. In de nacht koelt het hier flink af en overdag nu 13 ˚ graden en dat wordt weer 19˚. Ach ja, je kan niet alles hebben. De afgelopen dagen begint een beetje op het weerbericht uit Spanje te lijken, maar dat moeten we niet hebben. Dus is er nog wat anders te melden? Ja hoor. Vanmiddag hebben we samen met onze buurtjes L&A een leuke wandeling gemaakt door Palmera en Bellereguard. Twee kleine dorpjes vlakbij de camperplaats. Op de heenweg was het werkelijk uitgestorven. Ja, de Spanjaarden eten. Op de terugweg zijn we neergestreken op een bijna uitgestorven terrasje. Maar toen ik binnen kwam om te bestellen bleek de hele tent (80 man) vol te zitten. Daarna nog even bij een Chinese bazaar naar binnen voor wat kleine dingetjes.

30 december 2014 (dag 42)
Een stralende zon overgoten dag vandaag. Zelfde temperatuur als gisteren, maar nu nauwelijks wind, dus prima uit te houden buiten. Nou en dat hebben we de hele dag gedaan.  Overigens is vandaag wel de hele camperplaats volgelopen met camperaars uit Frankrijk, Nederland, Duitsland en een “verdwaalde”? Spanjaard.

31 december 2014 (dag 43)
Terwijl de camperplaats weer langzaam tot leven komt, openen wij ook zo rond half tien de ogen. Mooie tijd toch. Nog even kijken of we wat laatste boodschapjes nodig hebben voordat we het nieuwe jaar ingaan en daarna lekker relaxen. Ook vandaag worden weer een aantal camperaars teleurgesteld omdat er geen plaats meer is. Op de camperplaats is men druk bezig met de voorbereidingen van de Silvester maaltijd voor vanavond. Vanaf 21.30 uur kunnen we aanschuiven.
Om kwart over negen waren wij in de overdekte ruimte waar het al aardig volgestroomd was. Naast de vele flessen wijn (rood, wit en rosé) stonden er al diverse hapjes klaar.  Vele hapjes vooraf zoals rauwe ham, kaas, garnalen, mosselen en dadels in spek en daarin een hazelnoot. Maar ook balletjes gehakt in saus. Daarna een ruim bord paella met vlees en kip. Lekker allemaal. En tegen twaalf uur kwamen de flessen champagne en de traditionele bekertjes met 12 druiven voor iedereen. Een Spaanse traditie om bij elke klokslag een druif te eten en een wens te doen. Daarna gingen de vloertjes van de vloer en uiteindelijk kropen we om 3 uur pas weer in ons maandje. Een geslaagde afsluiting van 2014. En vuurwerk? Nou een enkele knal en meer niet.