2015 Spanje januari

Spanje overwinteren 20154-2015

1 januari 2015

Na een gezellige avond werd de camperplaats weer langzaam wakker. Hier en daar wat “geklaag” over een zwaar hoofd of zo, maar het werd vandaag vooral een rustige dag rondom de diverse campers. Een praatje, een borreltje (je moet het peil toch op niveau houden) en een hapje waren weer voldoende om de dag door te komen. Soms dwalen je gedachten weleens naar de traditionele nieuwjaarsdagen met (“verplicht”?) kijken naar het nieuwjaarsconcert en de restanten oliebollen en overige oudejaarshappen.  Maar ja, dat is eigenlijk al hééééél lang geleden. Tegenwoordig hebben we op afstand in ieder geval de sociale media (facebook) om elkaar op de hoogte te houden en de nieuwjaarswensen al of niet vergezeld met een foto te sturen.

2 januari 2015 (dag 46)

Na het geluier van de afgelopen dagen was het weer tijd voor inspanning. De eerste fietskilometers zitten er weer op. Dwars door de sinaasappel boomgaarden richting Piles en Oliva Playa en weer terug is toch altijd weer goed voor een kleine 20 kilometer.

3 januari 2015 (dag 47)

Vandaag weer naar Oliva. We hadden al een “kasteel” op de berg zien liggen, maar waren daar nog nooit heen geweest. Tussen de sinaasappelboomgaarden bereiken we Oliva, en steken de grote weg over om in het wat oudere gedeelte van deze stad te komen. We gaan via de Placa de l’Ajuntament met het stadhuis omhoog (stukken lopen dus met de fiets aan de hand) door een wirwar van kleine straatjes om uiteindelijk bij de voet van de berg te komen waarop het kasteel staat. Dan nog een klimpartij over de trappen om uiteindelijk boven te komen bij het Castillo De Santa Ana. Nou ja, Castillo, wat daar nog van over was. Wij zouden het de ruïne noemen, maar ach wat maakt het uit. Je hebt daar in ieder geval een schitteren uitzicht naar het oosten over de stad Oliva en de hele kuststreek met de diverse Playa’s. En natuurlijk op de kleine dorpjes zoals Alquieria, Palmera, Piles en in de verte de stad Gandia. En aan de westkant bergen.

4 januari 2015 (dag 48)

Een actieve dag?? Nee hoor. . Lekker genieten van de zon en de praatjes van elkaar. Want, ja, er wordt wat afgekletst op zo’n camperplaats. En ’s middags even het dorpje in naar de “flappentap”. Morgen vroeg een nieuwe gasfles kopen dus een paar eurie nodig. ’s Middags kwam een handige buurman camperaar de aansluiting voor de tv even fatsoeneren.

5 januari 2015 (dag 49)

Op tijd wakker, want de auto met gasflessen zou hier kunnen zijn tussen 9 uur en 10 uur. Maar ja Spanje he, dus wat is tijd. Uiteindelijk kwam de auto rond 11.00 uur. Gasfles omgeruild en de nieuwe aangesloten. Hele klus (NOT). Vandaag weer met interesse de informatie over Spanje gelezen v.w.b. de Driekoningen viering hier. Feest voor de kinderen, met kadootje’s en veel zoetigheid. Aan het eind van de middag rond een uur of zes werd al vuurwerk afgestoken. En uiteraard flink klokkengelui van de kerk hier in Alqueria. Later op de avond nog meer vuurwerk. Benieuwd wat er morgen nog komt.

6 januari 2015 (dag 50)

Vandaag niets te merken van de Driekoningen in Spanje. Geen optocht, geen muziek en zelfs geen overdreven klokkengelui. Wel weer een stralende dag. Als lunch hadden we vanmiddag op ons “levensgevaarlijke eenpittertje” zelfgebakken pan tosti’s. En dat alles buiten in de zon. Daarna een lekkere fietstocht in de omgeving. Bij terugkomst op de camperplaatst werden we door Franse camperaars getrakteerd op overheerlijke zelfgemaakte Russische salade en kwamen ze ook nog een paar keer langs met een glaasje likeur. Merci.

7 januari 2015 (dag 51)

Een dag die bewolkt begint, in de loop van de ochtend kwam het zonnetje, en ook weer bewolkt eindigt. Een dag waarop we ook tevergeefs hebben gezocht naar een grote Chinese winkel in Gandia. We zijn er blijkbaar wel langs gelopen. Vandaag weer een aantal camperaars binnen gekomen waaronder een stel camperaars die we ook al in Peñíscola hadden ontmoet en voor de eerste keer hier in Alquieria komt. Een dag ook die heel negatief in het nieuws komt door de aanslag in Parijs. Met verbijstering en verontwaardiging hebben we naar het journaal gekeken en de diverse tv programma’s die geheel waren gewijd aan dit onderwerp.

8 januari 2015 (dag 52)

Om 12.00 uur hebben we op de camperplaats 1 minuut stilte gehouden.  Samen met de vele Franse camperaars en de aanwezige anderen hebben we stilgestaan ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de terreur van gisteren.

Bij de lunch werden wij getrakteerd door een Duitse camperaar. Hij koopt regelmatig grote stukken zalm, en verwerkt deze tot flinterdunne plakjes zalm. Samen met zijn zelfgemaakte mosterd-dille saus was dit een aangename verrassing voor ons en onze buren A&L. Vielen dank. In de middag weer naar Gandia voor wat kleine inkopen. Lekker fietsweer vandaag.

9 januari 2015 (dag 53)

Oliva we komen er weer aan. Vandaag even naar het postkantoor en naar de markt. Kleine dingetjes gekocht en ’s middags heerlijk in het zonnetje gezeten. Beetje lezen, beetje puzzelen en natuurlijk een praatje met mede camperaars. De temperatuur gaat dit weekend naar de 20˚, en dat is niet verkeerd.

10 januari 2015 (dag 54)

Vandaag weer naar Oliva voor een bezoek aan het Porrat de Sant Antoni. Een eeuwenoude festiviteit waarop voor de bevolking gratis voedsel werd verstrekt. Op hele grote paella pannen en in grote ketels wordt op een aantal vuren het eten bereid. Tevens was er een markt met streekproducten. Veel noten, maar ook heel veel zoetigheid. Een gezellig gezicht zo in de oude smalle straatjes van het oudere deel van Oliva.

11 januari 2015 (dag 55)

Wandelen naar de top van een berg met daarop een kruis. Je moet daar vandaan een mooi uitzicht hebben op L’Alqueria de la Comtessa, de diverse Playa’s en de zee. Na de koffie vertrokken we gevieren (met R&J) lopend vanaf de camperplaats. Nadat we eerst nog even wat rek en strek oefeningen hadden gedaan op fitness toestellen die hier langs een kleine Ramblas staan, liepen we langs sinaasappel boomgaarden naar de Cementeri (begraafplaats) van Rafelcover, een klein dorpje in de buurt. Onderweg werden we nog aangesproken door een oud Spaans baasje, die ons toch wel erg lang vond en twee Spaanse dames die vroegen of we het niet koud hadden. Want ja, wij liepen in korte broek bij een temperatuur van ca. 20˚ voor de Spanjaard is het nu dus koud. (frio!!). Daarna nog een slang gezien die snel weer in het gewas verdween voordat we een foto konden maken. Naast de begraafplaats begon het pad bergop richting het kruis. Een steil en rotsachtig pad met vrij veel losse steentjes en flinke opstappen naar boven. Eenmaal boven aangekomen werd de klauterpartij wel beloond met een prachtig uitzocht over de omgeving. Tevens waren er boven veel cactussen te zien.

Terug op de camperplaats werden we getrakteerd op een heerlijke vissoep met een lekker wijntje erbij. De Duitse buurman van de zalm (zie enige dagen terug) had nu van 7 verschillende soorten vis een overheerlijke vissoep gemaakt. Aan een keurig gedekte tafel hebben wij genoten van zijn traktatie.

12 januari 2015 (dag 56)

Nog eenmaal op de fiets naar Gandia. Een paar kleine dingetjes kopen bij de Chinese bazaar, waar we ook R&J tegenkwamen die op zoek waren naar een waterpomp. Na zoveel weken vinden we het tijd om eens verder te gaan en we hadden besloten om morgen de reis naar het zuiden voort te zetten.

13 januari 2015 (dag 57)

We verlaten camperplaats KmZer0 en nemen afscheid van de diverse camperaars. We besluiten niet de kustweg te nemen, maar een route door het achterland te nemen. Via de CV 60 en Rafelcover rijden we richting Xativa, om daar aan te sluiten op de N340 naar het zuiden. Langs Alcoi en Ibi rijden we naar Elda richting Aspe. Dit was weer een mooie rit door het bergachtige landschap met leuke klimmetjes en mooie uitzichten. Over wat smalle weggetjes tussen de landerijen door gaan we naar Casatonymar. Een B&B, minicamping welke wordt gerund door een Nederlands echtpaar die hier medio 2014 zijn gestart. We worden vriendelijk ontvangen door Mariëtte ( de mar dus) en later door Ton. Ze zijn nog druk bezig om deze plek geheel in te richten. Aan het eind van de middag kregen we een welkomstborrel waarbij we samen met nog een camperstel lekker hebben genoten van de gesprekken met een goed glas en later de ondergaande zon die langzaam achter de bergen verdween.

14 januari 2015 (dag 58)

Rustig wakker worden op de nieuwe plek. Na het ontbijt en de koffie voor de 1e keer naar Aspe. Even de plaats verkennen en vers brood kopen. De rest van de dag rondom de camper in de zon gezeten. We krijgen nog tijd genoeg om te fietsen in de buurt.

15 januari 2015 (dag 59)

Tien uur, wat een tijd om wakker te worden. Nou we vinden het prima. Lekker buiten ontbijten (dus het zonnetje schijnt weer) en koffie buiten. Het is weer eens wat anders dan koffie-verkeerd.

Na de middag een 1e fietstochtje gemaakt in de buurt. Het wandelpad Romeria San Pascual loopt hier langs de Rio Tarafa. (rivier). Een mooi fietstocht over dit pad dat uiteindelijk uitkomt op de weg naar Montforte del Cid. Terug langs deze weg naar Aspe om rond een uur of vier weer bij de camper te komen. Inmiddels heeft ook een stel met caravan deze plek gevonden.

16 januari 2015 (dag 60)

De 60e dag van onze trip. Een stormachtige dag. Geen ontbijt buiten in de zon vandaag, maar ach het is niet anders. We spreken af om met buurman Frits vandaag naar Aspe te fietsen. Om 12.00 uur fietsten we tegenwind naar de stad, bezoeken de grote overdekte markt, drinken een kop koffie op een terras en na een rondje langs de grote kerk en het stadhuis fietsen we naar een grote super voor een paar boodschapjes. De middag vermaken we ons in de camper met een puzzeltje en internet en even whatss-appen.

17 januari 2015 (dag 61)

Vanmiddag op de fiets het andere deel van de Romeria San Pascual aan de andere kant van Aspe. Uiteindelijk kom je uit op een hoger gelegen deel van de stad, waarna we weer “bergaf” via vele rotondes weer terugkomen op de camperplaats. Onderweg merk je wel, dat de Spanjaarden nauwelijks gewend zijn aan fietsers. Op wegen waar je ingehaald kan worden door auto’s blijven sommige automobilisten toch rustig achter je rijden om dan pas op een rotonde in te halen. Aan het eind van de middag gezellig even zitten borrelen met Ton en Mariëtte en buurman Frits. Later schoven de beide caravanners ook nog aan.

18 januari 2015 (dag 62)

Een rustige zondag vandaag. Afgelopen nacht is het kwik behoorlijk gedaald en de ochtend was nog fris, maar gelukkig zonder wind. Dus de koffie op het terras voor de camper. In de loop van de middag werd het aardig bewolkt en er kwam een windje bij, dus naar innen. En, zoals verwacht en voorspeld, aan het begin van de avond de eerste regen. Ach ja, dat kan dus ook in Spanje.

20 januari 2015 (dag 64)

Een koude nacht geweest. In de verte zien  besneeuwde bergtoppen.

Vanmiddag na de lunch naar Aspe gefiets om nog wat foto’s te maken. Ze waren druk bezig om de markt op te ruimen, die is hier tot 14.00 uur. In de stad wat foto’s gemaakt en daarna nog even langs de rivier (riviertje) gefietst. Het is vandaag wel droog, maar de temperatuur is behoorlijk gedaald. Alvast wat spullen ingepakt en daarna vanaf een uur of vier bij Mariette, samen met de overige gasten een borrel gedronken vanwege haar verjaardag. Vanavond bij de chinees eten met z’n allen.

21 januari2015 (dag 65)

We nemen afscheid van de overige gasten en van Ton en Mariette en wensen ze veel succes met het vele werk wat nog gedaan moet worden op hun minicamping Casatonymar. Vandaag rijden we via Elche naar San Fulgencio, een korte afstand van slechts 33 kilometer. Er is nog voldoende plek hier, dus we zoeken een leuke plek uit op de camperplaats.

22 januari 2015 (dag 66)

Eerst vanmorgen de schoonwatertank helemaal geleegd, schoon gemaakt en weer gevuld met vers water. Er zat vanmorgen een klein smaakje aan de thee, en dat willen we niet. De kraan is vlak bij de camper dus dat scheelt een hoop heen en weer geloop hoewel dat wel weer goed voor je is. Daarna even naar de Lidl voor vers brood, wel 250 meter ver. Vanwege de wind besluiten we vanmiddag een wandelingetje te maken. Vlak in de buurt is ook een grote China Markt. Kijken of we daar nieuwe batterijen kunnen kopen. Nou dat is gelukt hoor.

23 januari 2015 (dag 67)

Op de fiets de omgeving verkennen. Nou vanaf de camperplaats langs de grote super richting strand. Blijkt er dus midden tussen de wegen een tunnel te lopen onder 2 rotondes door. Lijkt op een fietstunnel, maar komt uit op een zandpad. Typisch voorbeeld van “nog niet klaar”?? Na enig gezoek door een klein doorlopend wijkje, maar terug en nu richting La Marina langs de weg. De eerste afslag naar de Platja, maar ja, strand en verder geen mogelijkheid om door te fietsen. Een mooie route rondom de Dunes de la Marina, maar helaas geen fietspad door de duinen. Dus weer terug naar La Marina en richting Playa de Pinet. Ook daar weer een doodlopend pad naar het strand. Hier heb je wel een mooi zicht over zee richting Santa Pola. Aan de ene kant de Middellandse Zee en andere kant het Parque Naturel Salines de Santa Pola. (Zoutwinning dus). Wat foto’s gemaakt en toen weer terug. Uiteindelijk komen we weer op het zandpad na de fietstunnel en rijden dit pad vol kuilen helemaal door en komen dan ten zuiden van de Dunes de Guardamar langs de Rio Segura weer bij de zee. Al met al wel een mooie fietstocht onder een stralend zonnetje met een iets te hard windje. Maar wij klagen niet.

24 januari 2015 (dag 68)

Kijk nou eens, markt rondom het plein en het plantsoen achter de camperplaats. Verse sinaasappels gekocht ( 5 kilo voor 1,95) en een paar sandalen. Daarna nog wat boodschappen bij de super. ’s Middags weer op de fiets en nu richting Guardamar del Segura. Eerst een heel stuk langs de Rio, onder de N332 door, en dan oversteken door de droge rivierbedding en over de Via Pista naar de jachthaven. Achter de jachthaven loopt een prachtig pad door de duinen van Guardamar. Links en recht fraaie palmbomen, agave’s en andere hoge bomen. Aan het eind van het pad kwam je in het stadje waar we eerst een terrasje hebben gepakt voordat we de thuisreis weer begonnen. In de loop van de middag is de wind, welke al een paar dagen waaide, helemaal gaan liggen. Heerlijk temperatuurtje dan voor ons.

25 januari 2015 (dag 69)

Eerst vandaag onze Opa en Oma taak uitvoeren. Januari is de maand van de verjaardag van 3 kleinkinderen. Elin, vandaag 3 jaar, gebeld via Pappa Walter. Daarna Martijn gebeld want daar vieren ze alvast de verjaardag van Esmee, die a.s. dinsdag jarig is. Middags weer op de fiets en weer richting Guardamar del Segura. Nu gingen we eerst naar het “oude” deel van de stad richting gemeentehuis en kerk. Daarna naar het Parc Reina Sofia. Een leuk heuvelachtig parkje, tussen stad en strand, waar we lekker hebben gewandeld en genoten van de vele eekhoorns die blijkbaar erg aan mensen gewend zijn, want ze huppelden vrolijk tussen iedereen door ier hebben we een rondje gewandeldHier   . Na een vluchtige blik op zee en de vele terrassen fietsten we door de palmenbomen richting rivier. Onderweg heeft Gerda nog veel foto’s gemaakt van de witte reiger.

26 januari 20145 (dag 70)

Vanaf de ingang van de camperplaats kijken we uit op een heuvelachtig gebied met een fraai dorp. We besloten daar heen te fietsen. Dit is dus een uitbreiding van La Marina dat aan de kust ligt, maar veel kustdorpen hebben in het achterland ook nog grote wijken liggen. Je rijdt daar tussen prachtige ruim opgezette villa’s en bungalows. Al of niet met zwembad. En in het midden een groot winkelcentrum met vele vooral Engelse pubs. De voertaal in deze wijk is ook voornamelijk Engels. Er rijden wel vrij veel Spaanse auto’s, maar dit zijn bijna allemaal Engelse pensionada’s die hier dus wonen. In deze ruime wijken is fraai heuvelachtig, dus af en toe lopen in plaats van fietsen. Voordeel is wel dat we een lange afdaling hadden richting La Marina om daarna weer terg te fietsen naar de camperplaats.

27 januari 20145 (dag 71)

We hebben de omgeving van San Fulgencio wel gezien en verkassen vandaag na 6 dagen op deze camperplaats te hebben gestaan. We nemen afscheid van de beheerders en onze Duitse buurmannen en rijden binnendoor naar de volgende bestemming. Over de kustweg, de N 332 naar het zuiden langs Guardamar en Torrevieja naar San Javier.

Vlak voor Torrevieja zien we nog enorme bergen zout liggen aan de oevers van het Salinas de Torrevieja.

Dan langs de Aeropuerto (vliegveld dus) naar Los Alcázares. Het is behoorlijkvol op de camperplaats. Beetje kris kras door elkaar staan de campers hier. Gelukkig vinden we nog een plaatsje een de buitenrand. Als we ’s middags langs het water wandelen, zien we nog veel meer campers staan in de diverse straten. Dit water is de Mar Menor, een enorm binnenmeer.

28 januari 20145 (dag 72)

Vanmorgen weer lekker ontbijt buiten in de zon. Als snel kwamen de eerste vliegtuigen over.  Een mooi gezicht dat stijgende vliegverkeer. Later werden we nog “getrakteerd” op het oefenen met drie straaljagers in het formatievliegen. Prachtig zo tegen de strak blauwe lucht. In de middag hebben we een leuke fietstocht gemaakt langs het Mar Menor. Op het strand is men druk (nou ja, op z’n Spaans dan) bezig met het aanbrengen van een nieuwe laag zand.

Een fraai fietspad naar het zuiden, en later terug nog een mooi pad naar een natuurgebied ( nou ja, rietland) in de omgeving van het vliegveld. Langs het vliegveld terug naar het begin van Los Alcázares en de camperplaats.

29 januari 2015 (dag 73)

We verlaten Los Alcázares en tuffen richting Cartagena. Onderweg bij een Repsol benzinestation een nieuwe fles propaan gekocht en via de Sierra de la Muela onder Cartagena, rijden we langs de Golfo de Mazarron. Onderweg zien we prachtige panorama’s op het kustgebied. We rijden een stuk over de RM 332 en daarna binnendoor naar Aguilas, waar we aan het strand stoppen voor de lunch. Vlak voor San Juan de los Terreros rijden we Andalusië binnen. We vervolgen nog een stukje van deze kustweg en gaan vlak voor Garrucha naar camperplaats Oasis al Mar in Vera. Er is gelukkig nog 1 plaatsje vrij (zonder stroom helaas). Als we binnenrijden zien we Frits en Nelleke, die wij ook al in Aspe hadden ontmoet en maken kennis met R&I. Dat blijken weer FB bekenden te zijn. Ja, zo klein is de (camper)wereld.

30 januari 2015 (dag 74)

Na een rusteloze nacht (heel veel wind, the whole damned trailer is rocking!!) volgt er ook een dag met te veel harde wind. Beetje jammer, want we hadden hier wel wat willen fietsen. We zijn alleen even bij de Mercadonna (Supermarkt keten in Spanje) geweest.

Het fietspad loopt langs een weg die afgesloten is. Niet dat er gewerkt wordt, maar er was ook absoluut geen onderhoud meer aan deze weg. De struiken groeien hier gewoon langs de kant van de weg en op het fietspad. Overigens zie je dit veel in Spanje. Mooi aangelegde infrastructuur waar dan verder niets mee wordt gedaan. Geld op ofzo??

De rest van de dag al puzzelend en lezend doorgebracht. Wel nog bij 2 buren de batterij van de telefoon opgeladen. Wij staan namelijk op een plaats zonder stroom. Deze 2 mannen hadden we vorig jaar ook al ontmoet op de CP in Peñíscola. Even bijgepraat. Leuk om elkaar dan weer eens tegen te komen.

31 januari 2015 (dag 75)

De afgelopen nacht was gelukkig niet zo onstuimig (harde wind dus!! Voor de oplettende lezers onder ons) dan gisteren. Vrij rustig zelfs totdat het tegen de morgen weer flink gingen stormen met heftige rukwinden. Gisterenavond hadden we overlegd wat we zouden doen. Blijft het zo stormachtig dan gaan we iets terug naar het noorden en anders trekken we verder naar het zuiden.

Het gedeelte bij Cabo de Gata is helemaal een windhoek, dus dat kan je dan maar beter vermijden.  Dus vanwege het weer en de verwachting voor de komende dagen, besloten we terug te rijden over de snelweg richting Mazarrón. Vanaf Vera reden we naar de A7 – E15 langs Huércal Overa richting Lorca. Wel een stormachtige rit maar gelukkig de meeste tijd voor de wind. Vlak voor Lorca door een tunnel, met op de berg een mooi Castello en dan om deze stad via de RM 3 naar Mazarrón. Bij de Mercadona de voorraad aangevuld en daarna naar Puerto de Mazarrón naar Camping Las Torres. Daar was precies nog 1 plek vrij. Mazzel!!.