Overwinteren Spanje 2014-2015

2015 Spanje februari

1 februari 2015 (dag 76)

Zondag, alweer een nieuwe maand. Vandaag een rustige dag op de camping. De wind is gelukkig bijna gaan liggen, maar toch nog iets te hard om te gaan fietsen. In de middag hebben we de camping een beetje verkend. Tennisbaan, jeu de boule banen en een leeg zwembad. Er is hier wel een overdekt zwembad, maar dat is dicht vandaag. Vanaf de staanplaats hebben wij een leuk overzicht op de bergen achter ons en de zee aan de andere kant.

2 februari 2015 (dag 77)

Een lekker vers brood gehaald bij de super hier op de camping, ontbeten in het zonnetje, en na de koffie op de fiets. Vanaf de camping via een redelijk aflopende weg richting de kust en daarna langs de boulevard naar Puerto de Mazarrón. Een leuk plaatsje, met kleine haven aan een ruim plein en mooi uitzicht op de bergen. Wij besloten niet verder te gaan vanwege de iets te koude wind en afkoeling zodra er een wolkje voor de zon kwam. Terug de redelijk aflopende weg, maar ja, de andere kant op, dus eigenlijk wel een pittig klimmetje.

3 februari 2015 (dag 78)

Getracht een kleine wandeling te maken vanaf de camping. Helaas grindpad en verder leek het niet zoveel bijzonder. Dan maar weer een stukje op de fiets. Ook vandaag weer iets teveel wind, dus Gerda haakte snel af en Frans dan alleen langs de boulevard naar de haven. Absoluut een mooie fietstocht over een fietspad langs de boulevard. Overigens zie je dat veel hier in Spanje, dat een deel van de boulevard is ingericht als fietspad.

4 februari 2015 (dag 79)

De noorderwind met windstoten van 50 km per uur zorgt ondanks de blauwe lucht en een stralende zon voor een “binnendag”.Op de website van El Tiempo, de Spaanse weersite, wordt deze dag en het weer vandaag aangegeven als Despejado, ofwel onbewolkt.  Een dag om de foto’s bij te werken, verslagen te maken en meer van dat soort computer werk. Niet erg, maar we zitten liever buiten. Mooi de gelegenheid iets over de camping te vertellen waar we nu staan. Camping Las Torres ligt iets buiten Puerto de Mazarrón in de Regio Murcia en beschikt over ca. 240 staanplaatsen. Zowel huisjes, stacaravans en een heleboel toerplaatsen. Dit is een van de vele campings waar veel overwinteraars lang verblijven. Engelsen, Nederlanders, Duitsers en Fransen .  Veel vaste gasten die hier al jaren komen.  Wij moeten er niet aan denken om zo lang (3 tot 6 maanden) op 1 plek te blijven.

Er is hier een binnenzwembad, tennisbaan en een aantal petanca banen. De “grijze golf” hier hoeft zich niet te vervelen in ieder geval.

5 februari 2015 (dag 80)

De 80e dag van onze trip. We verlaten de camping en rijden over de RM 3332 langs de Sierra de la Muela richting Cartagena. Hier en daar nog een flinke klim door dit bergachtige gebiedje en kijken uiteindelijk uit op een inmens dal . We rijden parallel aan de snelweg langs kleine dorpjes met uiteraard de nodige rotondes. Voordat we naar de camperplaats rijden is het na een paar dagen weer nodig om de voorraad eten en drinken aan te vullen. Hierna rijden we naar Camperpark Cartagena, een plaats waar wij vorig jaar ook hebben gestaan. Een paar bekenden van KmZero bleken hier ook te staan.

6 februari 2015 (dag 81)

Hoor eens. Hoor je dat. Geen wind.  Dat is knap als je iets kan horen wat er niet meer is. !! Eindelijk na ruim 1 week is de wind gaan liggen. En als je die wind hier nog nooit t hebt meegemaakt, kan je je er eigenlijk geen voorstelling van maken. Flinke windstoten, dan weer windstil en dan komt de wind er weer aanrollen. Maar nu genoeg over het weer. We hebben een heerlijke rustige dag op de camperplaats. Maken een praatje, kopen een baguette bij de bakker die hier langskomt en genieten tot een uur of drie van de zon. We halen bij Theresa ( de eigenaresse van de camperplaats) nog een plattegrond van Cartagena en een programma van het komende Carnaval, dat hier de 8e februari begint met allerlei binnen activiteiten en in het weekend van de 14e en de 15e de grote parade en het kindercarnaval. We gaan dit beleven.

7 februari 2015 (dag 82)

Als we internet bekijken en over de gladheid in Nederland lezen, dan zijn wij toch extra blije overwinteraars. Blij dat we dat overslaan. En terwijl het op de camperplaats weer druk is met de komende en gaande camperaars, zitten wij heerlijk buiten aan de koffie en maken een praatje met de nieuw aangekomen buren. Een ander langsfietsend stel, die wij nog kennen van een vorige camperplaats, nodigt ons uit voor een borrel vanmiddag. We hebben genoten van de gezellige borrel en kunnen “boektechnisch” en  “muzikaal” gezien wat voor elkaar betekenen.  E books van de een en muziek van de ander. Zo heb je wat aan elkaar.

8 februari 2015 (dag 83)

Het wordt weer eens tijd voor een tripje op de fiets. Wij richting de haven van Cartagena. Een hele herkenbare route, want we zijn hier vorig jaar ook al eens geweest. Een weer verbaas je je over de fietspaden die plotseling ergens beginnen, maar ook net zo plotseling weer ergens eindigen. Bij de haven aangekomen was het behoorlijk druk met veel wandelende Spanjaarden die net zo als wij genoten van het zonnetje. Wij hebben daar nog een tijdje staan kletsen met net beginnende camperaars die ook nog een boot hadden die ligt in de haven van Hellevoetsluis. Ja ja, de wereld is echt klein. Nadat we hadden geluncht op een terrasje met uitzicht op de haven, fietsten we terug naar de camperplaats. Dat was zo rond drie uur en je merkt dan dat de Spanjaarden zitten te eten. Tjonge wat een rust op de weg. De middag eindigde na wederom een gezellige borrel in het zonnetje voor de camper en ja, als het zonnetje weg is koelt het ook hier in Spanje behoorlijk af.

9 februari 2015 (dag 84)

Er zijn van die dagen dan is er eigenlijk niks te melden. Of het moet zijn dat er eindelijk weer eens een regenbuitje valt hier. Wel even een boodschapje gedaan tussen de buitjes door (wel 2 buitjes van een minuut of tien!!) en de website weer bijgewerkt. ’s Avonds gezellig koffie gedronken met 2 mede camperaars uit Heerenveen. We konden meteen wat wetenswaardigheden over de telefoons en bruikbare apps uitwisselen. Zo leer je nog eens wat van elkaar. En zowaar ook ’s avonds regendruppels.

10 februari 2015 (dag 85)

De mede camperaars uit Heerenveen kwamen afscheid nemen en vervolgden hun trip naar het zuiden. Vandaag vrij veel vertrekkende camperaars, maar binnen korte tijd stond het weer vol. Veel Belgische campers, maar ook wat Nederlandse,  Zweedse en een Finse camper. Het blijft een internationaal gezelschap op een camperplaats.

11 februari 2015 (dag 86)

Op de fiets voor een boodschapje, en eerst maar even naar een kapper waar we vorige week langs waren gefietst.  Afspraak??  Nee hoor, we konden gelijk worden geholpen. Een van de jonge kapsters sprak een beetje Engels, maar we kwamen eruit. Haartjes gewassen, geknipt en geföhnd. Zo we kunnen er weer tegen met A New Look, en dat is ook de naam van deze kapsalon.. En dat alles voor slechts € 16,-- voor ons allebei.

12 februari 2015 (dag 87)

Regen dus een binnendag. We vermaken ons prima, maar toch ben je hier niet voor de regen.

We klagen niet.

13 februari 2015 (dag 88)

Zoals voorspeld was het weer een zonnige dag. Nadat de bakker was geweest op de camperplaats, pakten we de spullen bij elkaar en fietsten naar Cartagena. De vorige keer hadden we een deel van de stad nog niet ontdekt, dus daar moest maar verandering in komen. We stalden onze fiets in de buurt van de haven op de Plaza Heroes de Cavite. Dit is een plein met een Gedenknaald voor gevallen Spaanse Marine soldaten. Vandaar uit loop je zo het centrum in over de Carmen Puerto de Murcia, een grote winkelstraat. Via het Plaza Juan XXIII liepen we naar het Parque Arquelogico Molinete. Dit park hadden we vorig jaar wel zien liggen toen wij het Romeinse theater en de burcht hadden bezocht. Ook vanuit dit park heb je een mooi panorama over dit deel van Cartagena. Terug bij de fietsen hebben we eerst geluncht en  daarna rondom de binnenstad heen  gefietst en we kwamen  weer bij het Plaza de España. Vanaf dit plein loopt een grote brede weg naar het Plaza Reina Maria Christina. Met in het midden een grote flaneerboulevard.

14 februari 2015 (dag 89)

Vanmiddag om een uur of vier met de bus naar het centrum. Op een paar minuten lopen vanaf de camperplaats stopt lijn 7 bij een rotonde. En dan ben je in korte tijd in het centrum. Vandaag op Valentijnsdag is de grote parade van het Carnaval 2015. Vanaf 17.00 uur verzamelden de groepen zich voor het Plaza de España om vandaaruit door het centrum te trekken.  Op veel plekken langs de route stonden grote geluidsboxen waaruit de muziek schalde voor de langstrekkende dansgroepen. Van jong tot oud danste en liep mee. Een beetje idee van zomercarnaval in Rotterdam, maar dan op de 14e februari en met een temperatuur van 14 graden. Overigens waren ook nog een behoorlijk aantal kijkers langs de route verkleed. Ruim 3.000 mensen hebben we langs zien swingen.

Om een uur of half elf waren we terug bij de grote Plaza en hebben in een klein barretje nog wat gedronken. Opvallend, maar heel gewoon hier in Spanje is dat nog veel mensen dan pas aan het eten zijn. Iets na elf uur weer terug met de bus.

15 februari 2015 (dag 90)

Een latertje gisteravond, dus vanmorgen laat wakker. Lekker relaxen in het zonnetje en in de middag naar St. Ana, een klein voorstadje van Cartagena. Dit plaatsje staat vol met fraaie huizen, een aantal winkeltjes en natuurlijk de nodige parken tussen de diverse huizen in. Een rustige dag vandaag. We besluiten om morgen weer te vertrekken. Als we eenmaal de plattegrond van een stad bijna uit ons hoofd kennen is het de hoogste tijd om te verkassen. Want ja, we willen wel veel zien van Spanje.

16 februari 2015 (dag 91)

We nemen afscheid van de Engelse en Oostenrijkse buren en daarna van Teresa Tauste, de eigenaresse van dit Camperpark. We laten Cartagena achter ons en rijden via St. Ana richting het noorden. Een korte rit vandaag van slechts 80 kilometers die ons voert langs Torrevieja en Guardamar en de zoutmeren ten zuiden van Santa Pola. Even een klein stukje van de zee af en we komen op Camperpark Europa Area in Santa Pola. Aanmelden, plekje zoeken en gelijk de plattegrond van Santa Pola meegenomen.

17 februari 2015 (dag 92)

Na het ontbijt verplaatsen wij de camper. We stonden op de camperplaats in het midden en zijn nu naar de zijkant gegaan. Hier hebben we een mooier uitzicht en staan iets gunstiger t.o.v. de wind. Gerda weer eens aan de was, want ja, dat moet ook gebeuren, en Frans op de fiets op zoek naar vers brood. (Gevonden).

Na een paar fraaie dagen wordt het de komende dagen iets minder weer in Spanje. Bewolking, soms regen en weer opstekende wind. De dagtemperatuur gaat naar 15 en 16 graden. Ja het is tenslotte winter hier in Spanje. Overigens horen we van overwinteraars die al een aantal jaren een paar maanden naar het zuiden gaan, dat het dit jaar kouder is dan vorige jaren. Wij hebben natuurlijk alleen maar vergelijk met vorige keer, maar ja toen zijn van in januari en de helft van februari in Nederland geweest vanwege de geboorte van  2 kleinkinderen.

18 februari 2015 (dag 93)

De afgelopen nacht heeft het weer flink gewaaid. Nou staan we hier op de camperplaats wel hoger dan de stad, dus vang je meer wind. Helaas geen broodservice op de camperplaats, dus dat aan we dan zelf maar even halen. Na de lunch hebben we een eerste rit naar en door Santa Pola gemaakt. Je rijdt  op een lange rechte weg, met wat rotondes, naar de zee. Hier en daar wat toeristen en een verdwaalde camper langs de haven, maar verder was het aardig uitgestorven. Terug via het centrum en langs het Castillo, dat we verderop in de week nog zullen bezoeken. Terug, iets bergop, want ja we staan iets hoger, en tegenwind weer naar de camper. Weer ven lekker in de buitenlucht en de beentjes gestrekt, want ja, de broodnodige beweging moeten we erin houden.

19 februari 2015 (dag 94)

Gisteren was de kabel die aan de schotel vastzit losgeschoten. Deze kabel gaat  in de camper verder naar de HD tuner.En wat ik ook probeerde, helaas. Maar ja ik ben een techneut van de onhandige kant. Inmiddels had ik van een andere camperaar een adres doorgekregen van een bedrijf in Albir. Die kon dat wel fiksen. Echter toen ik vandaag op de camperplek dit vertelde aan een andere camperaar, bleek dat hij het ook wel wilde proberen om het te maken. Nou om een lang verhaal kort te maken, het is gelukt. We hebben weer beeld op de tv. Nou is het niet zo erg om geen tv te kijken, want ja, we hebben scrabble-triominos-speelkaarten en dobbelstenen bij ons dus we vermaken ons toch wel. Als is het met wordfeud, internet of facebook.

Om een uur of 1 kwamen er weer twee bekende camperaars het terrein oprijden. Ja, veel mensen zwerven toch een beetje in dezelfde buurt rond. Wij vertrokken toen op de fiets naar het centrum. Eerst een lichte lunch op een terras met uitzicht op de haven en daarna terug naar het centrum. Het bezoek aan het Castillo hadden we beter kunnen vermijden. Dit Castillo stelde dus helemaal niks voor. Op de terugweg nog langs een Chino Markt voor wat kleine dingetjes in de camper.

20 februari 2015 (dag 95)

Een van de leuke zaken bij het met de camper reizen, is het contact met de camperburen. Zo raakte ik vanmorgen aan de praat met de Finse buurvrouw. In ons allerbeste Engels hadden we een leuk gesprek over het reizen met de camper en vertelde zei over hun reis. Haar man kwam er ook bij. Ze waren al geruime tijd aan het reizen door o.a. Frankrijk, Marokko en nu Spanje. De planning was om door te gaan naar Italië en nog wat meer landen. Totaal een trip van 1 jaar. Leuk zo’n sabbatical. Ik heb haar mijn kaartje gegeven met ons website adres en onze ervaring van vorig jaar. O.a. het bezoek aan Valencia. Absoluut een aanrader. Leuk op dit contact was het vriendschapsverzoek via Facebook aan het eind van de middag.

Na dit gesprek zijn wij op de fiets weer naar Santa Pola gereden. Aan het begin van het Parc Natural de les Salinas de Santa Pola hebben we het zoutmuseum bezocht. Op foto’s werd een overzicht gegeven van de zoutwinning. In een meer bij dit museum waren ook een aantal flamingo’s te € 12,99 bewonderen. Daarna zijn we doorgefietst naar Playa La Gola. Hier was een picknickplek op een steiger bij het strand met uitzicht op reusachtige zoutbergen.

Daarna terug langs de haven, waar diverse vissersboten terug kwamen van hun visvangst, en de erse vis in blauwe kratten aan wal werden gebracht.

Daarna door naar Santa Pola de Este over een mooi fietspad langs de boulevard. En weer terug naar de camper. Een mooie zonnige fiets rit.

21 februari 2015 (dag 96)

Weer eens naar een markt. We hebben inmiddels een aantal markten bezocht (veel van hetzelfde) maar deze in Santa Pola is wel erg groot. Ook nu weer schoenen, tassen, kleding, groenten en fruit. En nee, niet alleen maar kijken. Wel kopen nu. Een paar nieuwe sportschoenen voor Frans voor maar liefst € 12,99 en een LCD digitaal klokje/thermometer. Wat kost die?? € 18,00, maar voor U € 15,00 meneer. Maar ja, deze meneer weet niet of ik dat nog in de portemonnee zit. Nee, nog maar € 11,00, en liet hem de lege portemonnee zien. Oh, zei de verkoper, dat is ook goed. Dus op de markt la la la la la.

In Spanje wordt je al snel aangestoken met het Tapas virus. Lekkere diverse kleine hapjes maken. Ook vanavond voor ons “Kleine hapjes” avond. Vissalade, zalm carpaccio, garnalen in honing mosterd saus, kipblokjes met ananas en een lichte kaassaus. En daarbij natuurlijk een vers stokbrood en wijn.

22 februari 2015 (dag 97)

Voor de laatste keer op de fiets naar Santa Pola. Door een fraaie buitenwijk richting zoutbergen en langs de boulevard weer terug. Het is weer een van de vele leuke stadjes die we hier tegenkomen aan de kust. En doel van deze reis? Even naar de flappentap want ja, morgen vertrek dus afrekenen, en je ziet op het verslag van gisteren dat de portemonnee leeg was. Op de terugweg nog langs het Parque El Palmeral. In dit park zijn de ruïnes van een oud Romeinse villa en een Romeins Theater.

Na de sport en Boer zoekt Vrouw (kweet niet of er nog wat gevonden wordt, want er zijn erbij die nog niks vinden als het onder zijn/haar neus ligt) en een potje kaarten het mandje opgezocht.

23 februari 2015 (dag 98)

We rijden vandaag een klein stukje (31 kilometer) noordwaarts naar El Campello. Een klein plaatsje iets boven Alicante. Op een mooie pas nieuwe camperplaats vinden we een leuk plekje. Na de lunch eerst de benen strekken. Vanaf de camperplaats is de boulevard slechts 100 meter.

We zien een bus langs rijden van camperaars die we via onze websites en het camperforum “kennen”. Later heb ik dit via e mail nog even gemeld. We wandelen een stuk zuidwaarts langs de boulevard, links de zee en rechts de tramlijn die hier loopt. Naar het zuiden tot Alicante en naar het noorden naar Benidorm. Na een glaasje fris op een terras tussen de etende Spanjaarden terug naar de camper. Daar kregen we een telefoontje van onze schoonzus, dat de broer van Frans was overleden. (66 jaar) De dag ziet er plots heel anders uit. Onze jongens gebeld en dit trieste nieuws verteld. Daarna de reisverzekering gebeld. Morgen verder contact.

24 februari 2015 (dag 99)

Na een onrustige nacht, en dat kwam niet alleen door de harde wind. Contact gehad met SOS, die snel e.e.a. geregeld hadden. Komend weekend vliegen we naar Nederland voor het afscheid. Bij de receptie van de camperplaats afgesproken dat de camper hier blijft staan en we worden door een van de mensen naar het vliegveld gebracht. Super.

’s Middags een flinke wandeling langs de boulevard richting El Campello. Mede camperaars die we kennen van de website en het camperforum (zie onze opmerking over de bus van gisteren) , staan bij een benzinestation in El Campello. We hebben Marjorie en Jan gevonden in hun markante camper en even lekker zitten kletsen over de reis, hun bus en waar je als camperaar allemaal over kan hebben. Altijd leuk om de gezichten achter leden van het camperforum te leren kennen. Weer een flinke wandeling terug, maar lekker om even de zinnen te verzetten.

25 februari 2015 (dag 100)

Vanmorgen afgesproken met een van de Nederlandse camperaars dat hij komend weekend op onze camper zal letten. Fijn om het meeleven van de mensen om je heen te voelen en te ervaren. In de middag op de fiets naar El Campello. De wandel boulevard is eigenlijk verboden voor fietsers, maar in deze rustige tijd is het geen probleem om daar te fietsen. In tegenstelling tot vele andere kustplaatsje heb je hier geen apart fietspad naast of op de wandelboulevard. Vaak is een aparte strook op zo’n wandelpromenade wel apart voor fietsers. Ook zie je in veel Spaanse badplaatsen een diversiteit aan bebouwing. Hier langs de boulevard in El Campello staan veel appartementen in verschillende bouwstijlen. Wat ze wel allemaal gemeen hebben, is dat er heel veel leeg staat op dit moment. In de zomer zal het wel anders zijn. We zijn gereden tot de haven van El Campello. Veel kleinere jachtjes en scheepswerfjes. Een visafslag o.i.d. hebben we  niet kunnen ontdekken. Overigens is dit de 100e dag van deze trip.

26 februari 2015 (dag 101)

Een rustige zonnige dag. Met een van de mede camperaars wat over muziek zitten kletsen en muziek uitgewisseld. Behalve een aantal mails en Messenger contacten  alleen maar geluierd.

27 februari 2015 (dag 102)

Ook vandaag weer een dag met temperatuur boven de 20 graden. Veel gepraat met diverse camperaars. Tegenover ons staat en Engels koppel en daarnaast een Duitse camperaar met zijn vrouw. Ja, je raakt aan de praat en wisselend in Engels en Duits wissel je wat reiservaringen uit. Zo kwam ook in een gesprek met een Nederlander het wifi gebruik aan de orde. Ik vertelde hem van mijn abonnement (T mobile Europa) waardoor ik altijd internet op mijn mobiel heb, ook als je niet in de buurt van een Wifi plek zit. En ook de mogelijkheid om je mobiel als Wifi hotspot te laten functioneren, zodat je ook met je overige apparatuur kan internetten.  In de loop van de middag op de fiets naar San Juan, het dorpje dat tussen El Campello en Alicante inligt. Door de hoge temperatuur vandaag zag je zelfs al een aantal mensen op het strand liggen.

28 februari 2015 (dag 103)

De dag van onze terugreis. Wij hadden met een Engelsman afgesproken dat hij ons zou wegbrengen naar het vliegveld en dat Gerard, een Nederlandse camperaar de camper in de gaten zou houden. Na de lunch de sleutels aan Gerard gegeven en om kwart over drie werden we naar het Vliegveld van Alicante gebracht door Derec. We waren ruimschoots op tijd. We hebben nog wat frisdrank genomen op een terras in het zonnetje en na het inchecken hadden we nog de tijd om rustig een bordje frites met zalm te eten.  Uiteindelijk vetrokken we ruim drie kwartier te laat, vanwege vertraging van de Transavia vlucht uit Amsterdam. Moelijk verhaal gehoord over de oorzaak van de vertraging, maar ach, daar zal ik jullie niet mee vermoeien. Uiteindelijke waren we iets na elf uur in de avond in Rotterdam. Een lastige en harde landing door de fors wind nemen we op de koop toe. Oeps, dat was een koude wandeling vanuit het vliegtuig naar de aankomsthal. Want ja, Rotterdam heeft geen “slurf-aankomst”, dus buitenom. Onze jongste zoon Martijn stond al op ons te wachten en na nog eens vertraging vanwege een file door de afgesloten Botlektunnel, rolden we uiteindelijk op de vroege zondagmorgen pas in ons huismandje.