2016 Duitsland Rügen

Duitsland Rügen

Op vrijdag de 26e augustus vertrekken we vanuit  Hellevoetsluis voor een reis van een maand richting Duitsland. De 1e etappe gaat “slechts” tot Zevenhoven, waar we een plek vinden op Camperplaats Zevenhoven. Een camperplaats met een leuk verhaal. Wilt u het hele verhaal horen, ga eens naar deze camperplaats toe en Sharon zal het u allemaal vertellen. We hebben een leuk gesprek gehad met deze ondernemende jongedame.

Het beloofde een mooi weekend te worden, dus wij op zaterdag op de fiets voor een tocht in de omgeving. Bij veel camperplekken lopen de fietsknooppunten bijna “langs de voordeur”.

Vanaf de camperplaats reden we langs het riviertje “De Kromme Mijdrecht” richting Vrouwenakker en Vrouwentroost (mooie plaatsnamen) naar Aalsmeer. Aan de oever van De Westeinderplassen hebben we verse broodjes gegeten, met uitzicht op de vele bootjes op het water en het geluid van de dalende vliegtuigen richting Schiphol. Door een waterrijk gebied met een oversteek op een klein pontje over de Ringvaart, reden we richting Leimuiden. Via Vriezenkoop en Bilderdam vervolgden we onze fietstocht om via een klein pad tussen de Langeraarse plassen weer terug te keren naar Zevenhoven.

Zondag hadden we in de vroege morgen, zoals verwacht, een buitje regen, maar dat was maar even. Rond 12.00 uur gingen we op de fiets naar Nieuwkoop, slechts 5 kilometer. Vanaf 13.00 uur was daar een optreden van Savannah. We hebben genoten van muziek en dans samen met schoonzus Gerda en nog veel meer bekenden. Iets na 19.00 uur waren we weer terug en hebben de fietsen weer in de camper gezet, klaar voor de reis van morgen.

En de reis gaat midden over de Gooise matras en de Veluwe naar Emmen. Onderweg veel leuke stadjes en dorpjes gezien, dwars door het plassengebied bij Vinkeveen en Loosdrecht en vooral heel veel bos en hei onderweg. Op de camperplaats in Emmen raakten we aan de praat met een stel camperaars die bekenden zijn van onze  buurman” in Hellevoetsluis. Overigens zien zij elkaar tijdens de overwintering in Spanje. Tja, de wereld is klein.

Dinsdag vanuit Emmen de grens over naar Duitsland. Ons doel is Norddeich aan de Duitse Waddenkust. Na wat omzwervingen en grensoverschrijdend verkeer reden we langs Leer in Nedersaksen. Norddeich ligt in Oost Friesland aan de Waddenzeekust. We vinden een plek op de CP bij Ocean Wave, een zwembad en zeehondenopvangcentrum.

Bij het servicen ging het mis: De toiletcassette viel op de grond waardoor een gat in de cassette ontstond. Stom natuurlijk om dat ding te laten vallen, maar ja, we zien geen problemen maar alleen oplossingen.

Al snel had ik een camperbedrijf in de buurt gevonden, maar na een telefoontje bleek dat deze mij niet kon helpen. Wel kreeg ik een telefoonnummer van een andere camperdealer in de buurt. Dus hem telefonisch een en ander uitgelegd en de man zou rond half zeven even naar de camperplaats komen. Afijn, werd ik gebeld om kwart voor zes dat hij er al was; bleek hij dus op de camping te staan. Maar goed, hij zou het bedrijf informeren en morgen is er weer een dag.

Dus de volgende morgen (woensdag 31 augustus) zijn we met de camper naar het betreffende bedrijf (19 kilometer terug) gereden, waar de eigenaar zijn best deed om de bewuste cassette te vinden in een van de aanwezige campers. Maar helaas, geen passende cassette. Uiteindelijk is er telefonisch bij de leverancier een nieuwe cassette besteld met het juiste type nummer en hopen we dat deze snel geleverd wordt.

Terug op de camperplaats hebben we na de lunch de fiets gepakt en zijn we langs de dijk (deels buitendijks en deels binnendijks) vanuit Norddeich naar Greetsiel gereden. Een alleraardigst klein dorpje met een kleine vissershaven. Met uitzicht op deze kleine haven hebben we genoten van een heerlijke Radler voordat we weer terugreden naar de camper. Een mooie fietstocht van totaal 40 kilometer in een stralend zonnetje en met een lekker windje. Goed voor blozende wangetjes.

En zo “zeilen” we een nieuwe maand in, september alweer. We werden rond een uur of tien gebeld dat de toiletcassette was ontvangen. Gerda alleen achter gelaten bij de fietsen en de tuinstoelen (toch gek, we hebben helemaal geen tuin maar wel tuinstoelen?) om naar de camperdealer te rijden. Gelukkig was het goede model geleverd (want ja, je wilt niet weten hoeveel verschillende types er zijn) en na een kleine ingreep door een monteur en enige euries armer kon ik weer terug naar de CP. We vatten het plan op om naar Norden te fietsen. Een leuke fietstocht, maar als je iets niet moet doen is het naar Norden fietsen er is absoluut niks te doen daar. Oké, na een ijsje en toch wat foto’s terug gefietst naar de haven van Norddeich. Hier waren veel vliegeraars en windskaters actief, een mooi gezicht al dat speelgoed in de lucht.

En ’s avonds een hapje eten, we hadden wel trek in een visje. Met heerlijke frites, een sausje en een goed wijntje smaakte het prima. Bij het afrekenen bleek de bankkaart niet te werken. De serveerster vertelde dat ze meer problemen hadden gehad die dag. Dus dan maar naar een bank gelopen, flappen getapt, en contant betaald. Het lag dus NIET aan de kaart, grrr. Ik had Gerda achter gelaten als “onderpand” en na betaling mocht ze weer mee (hihihihihi).

Vrijdag 2 september was het behalve grijs van de medecamperaars ook een grijze dag (weer-technisch gezien dan) zelfs een druppie regen. In de loop van de middag liep de camperplaats helemaal vol (100 campers kunnen hier staan) met weekend camperaars uit de wijde omgeving. We hebben ons vermaakt met een puzzeltje en wat huishoudelijke activiteiten.  Nog even een probleem met de TV te melden: De automatische schotel stond wel uitgericht op de Astra 3, maar het signaal was zwak. Ook BVN, op de Astra 1, had een zwak signaal, terwijl kanaal 100 (MTV) prima signaal gaf. Terwijl we twee dagen eerder op dezelfde standplaats goed beeld hadden, dus schiet mij maar lek, daar snappie toch niks van. Laat maar zitten, dan maar geen TV kijken.

Na 4 dagen Norddeich hadden we het wel gezien. Eerst de voorraad proviand weer eens aanvullen, dat kon vlak na onze start, waarna we het noorden van Nedersaksen verder doorreden. Een niet al te lange rit vandaag, waarbij we allerlei dorpjes zagen die allemaal een naam hebben eindigende op ‘siel’. Zo reden we onder andere door Carolinensiel, een druk toeristisch dorpje met een leuk klein haventje en vele terrassen. Ons reisdoel vandaag is de camperplaats aan de Ostdüne in Hooksiel. We treffen het, gelukkig nog een plaatsje vrij met uitzicht op zee. In de middag alvast een kleine fietstocht gemaakt naar het dorpje met ook een kleine haven, daarna voorbij de camperplaats verder gefietst langs het strand. Toen ik na een douchebeurt de TV weer eens probeerde, was er wel voldoende signaal. De kanalen met een fast scan weer gedownload en we hadden weer beeld. Ik snap er niets van.

En zondag de 4e, doen we helemaal niks. Nou ja niks? De tijd en nemen we om de foto’s te ordenen en de website bij te werken. Het is vandaag namelijk zeer wisselend weer. Zoals voorspelt. Maar dat heeft ook wel weer wat. Mooie donkere luchten komen vanaf het land richting de Waddenzee en gaan gepaard met regenbuien en onweer. We turen met de verrekijker naar de schepen op zee en kijken op de app. Marine Traffic naar de herkomst van deze voorbij varende vloot.

Maandag weer zonnig. Vandaag de fietstocht naar Willemshaven. Langs de sluis van Hooksiel en dan aan de buitenkant van de dijk richting Willemshaven. Een tochtje van iets meer dan 19 kilometer, maar door de onduidelijkheid van de fietsbordjes (die houden soms ineens op) hadden we ruim 8 kilometer meer gereden voordat we in Willemshaven waren. Eerst een lekker broodje gegeten bij de Stadsbackerei. Via Google maps kwamen we uiteindelijk wel bij de haven met onder andere een marine museum. Het mooiste hier was wel een oude ijzeren brug. Daarna dwars door Willemshaven weer terug richting Hooksiel.

Op dinsdag verplaatsen we ons naar Cuxhaven. Via de Weser tunnel  richting Bremerhaven en dan naar Cuxhaven. We reden eerst naar de Messeplatz Kugelbakke Halle, maar dit vonden we een bende. Campers kris kras door elkaar en dicht op elkaar en zelf een aantal caravans op deze mix parking. Dan door naar de CP Alten Liebe und Kugelbakke. Hier hadden we een aantal jaren geleden ook al eens gestaan. Je hebt daar een mooi zicht op de passerende grote zeeschepen.

Na 1 nacht Cuxhaven rijden we door richting Lübeck. We gaan via de veerpont over de Elbe richting Glückstadt. Ons doel vandaag wordt de campingplatz in Lübeck. Vanaf deze plek gaan we de stad verkennen. Op de campingplatz staan we tussen een Nederlandse “kolonie” van 12 camperaars die hier een gezamenlijke trip maken.

Bezoek vandaag aan een UNESCO werelderfgoed. Ja, ook Lübeck staat op de lijst. Op de fiets vanaf de campingplaats is hert ongeveer 4 kilometer. Rechte weg vanaf de campingplaats, 1x rechtsaf en 1 rotonde driekwart en voila, je bent in de Altstadt. Een beetje  moeilijk om een fietsenstalling te vinden (DIEISERDUSNIET!!. Maar goed op de markt de fietsen aan een paal vastgezet en wij konden de stad bezoeken. Eerst maar eens beginnen bij een bakkerij/konditorei. Koffie met een taartje erbij. Tenslotte is onze zwager Wim vandaag jarig. Naast de fraaie gebouwen met mooie geveltjes is deze stad ook bekend om z’n vele hofjes. Deze staan gelukkig op de plattegrond die wij bij de campingplaats hebben gehad. We hebben bijna alle belangrijke gebouwen en een aantal hofjes bezocht. Lekker geluncht op het terras in een gezellig straatje bij een Grieks restaurant en genoten van de vele toeristen op deze mooie zomerse dag. De foto’s spreken voor zich.

En vrijdag de 9e? We staan niet voor niets op een camping. Dus na 2 weken onderweg weer eens tijd voor de was. En verder relaxen op deze camping. De Nederlandse “kolonie” is vanmorgen naar een volgende stop vertrokken.

Vlak nadat we Lübeck hebben verlaten zien wij weer een bord waar de grens met de DDR is geweest. Onze bestemming Wismar ligt dus in het voormalige Oost Duitsland. De rit gaat deels door een licht golvend en bebost gebied. De Womo stellplatz stond behoorlijk vol, maar gelukkig was er nog een plaatsje over. Nadat we zijn bijgekomen van de rit van wel 63 kilometer gaan we op de fiets naar de Altstadt. Wismar is evenals Lübeck een Hanzestad, met opvallende mooie gekleurde huizen met fraaie geveltjes en een monumentaal groot wit Rathaus aan de Marktplatz. Ook hier hebben we een prima backerei gevonden om te lunchen. Na een flinke wandeling door de stad gingen we op de fiets naar de Oude Haven. Evenals in de oude stad was het hier ook druk. Logisch met dit warme zomerweer in dit weekend. Leuke vishandeltjes op de boten aan de kade en veel nieuwbouw appartementen rondom de oude haven. Uiteraard ook rondvaartboten.

Terug op de camperplaats bleek dat deze inmiddels helemaal vol stond. Opvallend veel Zweden hier.

De derde Hanzestad staat vandaag op het programma. Vanuit Wismar rijden we wel 61 kilometer naar Rostock. Het aantal camperplaatsen op deze P bij de haven is slechts 20 en omdat wij op zondag gaan verplaatsen is het risico van een volle CP altijd aanwezig. Gelukkig viel het mee en konden we de camper parkeren met uitzicht op de haven van Rostock. Voor slechts 12 euro parkeren voor 24 uur. Na de koffie wandelen we naar het centrum van Rostock. In tegenstelling tot de vorige 2 steden is Rostock een stad met brede straten en grotere gebouwen. Ook hier weer veel kleurige panden. Een paar fraaie torens met poorten en een groot Rathaus aan de Marktplatz. We zien een oud trammetje langs rijden terwijl op een terras aan de Markt van een heerlijke lunch genieten. De serveerster vroeg of wij Engels of Duits spraken. Waarschijnlijk kan je aan onze neus zien dat we toeristen zijn.  Na de lunch nog verder gewandeld richting de universiteitsgebouwen. Rondom een grote fontein was het gezellig druk. Weer terug naar de haven voor een koele verfrissing, waarna we voor de camper nog hebben genoten van het waterverkeer in de haven.

Na 3 steden wordt het tijd voor een verandering. We zitten in de 3e week van onze trip en vanuit Rostock vertrekken we richting het Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft. We rijden langs de Sjaaler Bodden (een binnenmeer) langs het natuurgebied Darss. Links de Oostzee en rechts het meer. Onderweg passeren we een aantal toeristische vakantiedorpjes. Via een smalle brug onder Zingst rijden we naar het dorpje Neuendorf, waar we aan de haven een plek vinden. De rest van de dag doen we lekker niks.

Vandaag een fietstocht door dit Nationale park. Vanaf de camperplaats vertrekken we in Noordelijke richting deels langs de oevers van de Saaler Bodden. Uiteraard rijden we een stuk verkeer (geden duidelijke wegwijzers), maar na ruim 30 kilometer en door vele kleine dorpjes, komen we aan in Zingst. Onderweg hadden we nog een leuk gesprek met 2 landgenoten die ook de omgeving op de fiets aan het verkennen waren. Een zeer toeristisch stadje aan de Oostzee. Een smalle houten pier loopt een stuk in zee. Vanaf de pier heb je een leuk zicht op de standen aan beide zijden. Karakteristiek voor dit gebied zijn de vele 2 persoons strandstoelen die je zelf op menig terrasje ziet. Na de lunch in Zingst, een klein stukje fietsen door het stadje en een heerlijk ijsje reden we op ons gemak weer terug naar de camper. Bij het haventje waar de camper stond zagen we ook de 2 landgenoten. Nou die hebben we uitgenodigd voor een koel drankje. Dat was gezellig.

En de avond viel met wolken vogeltjes over ons heen en een prachtige zonsondergang. Ook dat is genieten hier.

En vandaag een kleine verplaatsing van 46 kilometer. We rijden naar Stralsund, de laatste grote stad voordat we oversteken naar het eiland Rügen. Op een mooie en pas in mei geopende camperplaats zetten we ons rijdende hotelletje neer, waarna we na de koffie en de lunch op de fiets richting stad vertrekken. Ook hier weer vele fraaie geveltjes, een groot marktplein en imposante kerken. Na een wandeling in de stad fietsen we richting haven om ook daar te genieten van de vele bootjes, de volle terrassen en het zicht op de grote brug naar het eiland Rügen.

En zo, bijna 3 weken na ons vertrek, rijden we het eiland Rügen op. Via de grote brug bij Stralsund over de 96 via Bergen (met een supermarktstop) naar het Nationaalpark Jasmund. Op de aparte camperplaatsen bij het grote parkeerterrein bij de Köningsstuhl is nog ruimte genoeg. Ook nu na de lunch op pad. Maar nu lopend richting de Köningsstuhl. Een hoog punt op de krijtrotsen met een fraai uitzicht over de Oostzee. De wandeling gaat door een oud bos (Unesco erfgoed) met hoge beukenbomen. In het bezoekerscentrum draaide een film over dit bos. De trap naar het strand was helaas afgesloten. Uit onze Deense ervaring weten we dat je dan vanaf het strand het mooiste zicht hebt op de krijtrotsen. Daarna zijn we nog een stukje doorgewandeld naar een volgend uitkijkpunt om daarna terug te gaan naar het bezoekerscentrum. Terug hebben we de bus genomen.

Het is nu vrijdag de 16e en we rijden naar het 24 kilometer verderop gelegen Altenkirchen. Het is weer campingtijd, je weet wel, even een wasje doen. Op het Knaus Campingpark Rügen gaan we een aantal dagen staan. Het is  ACSI kortingstijd vanaf vandaag, dus (redelijk) voordelig op een camping staan. En ja hoor, die 2 landgenoten die we afgelopen week in Neuendorf tegenkwamen, hadden ook vandaag deze camping uitgezocht.  Na de was eerst maar eens een klein stukje fietsen vandaag.

Zoals verwacht is het met het weer wat minder geworden. Wel een zonnetje met meer wind en in de loop van de middag wat sluierbewolking. We klagen niet na al die mooie weken die we al achter de rug hebben.

Op de zaterdagmiddag fietsen we naar Breege. We hadden een aankondiging gezien van een Vuurtorenfeest in het dorp. Het dorpje was snel gevonden en de locatie van het feest ook, maar dat was niet veel bijzonders. Een grasveld vol tafels en banken, bier drinkende en worstetende bezoekers en een enkel kraampje met snuisterijen. In de feesttent werd veel gepraat maar helaas geen muziek. Het Shanty koor was blijkbaar net klaar en de zangers zaten lekker te kletsen en de volgende band was nog bezig met opbouwen. We hadden het snel gezien.

De zondag was een mindere dag. Qua weer dan. Veel wind en bewolking. We hebben een rustige dag gehad, maar maandag de 19e scheen het zonnetje weer. Lekker fietsweer. We rijden op dit deel van het eiland naar het Noorden. Via het kleine authentieke vissersdorpje Vitt, een dorpje met slechts een paar kleine huisjes, waar we genieten van een kop koffie met huisgemaakte taart, rijden we door naar Kap Arkona.  Een vuurtoren en een kerk en wat huisjes. Hier ligt nog een groot bunkercomplex uit de DDR tijd. De roestige ontluchtingspijpen steken als stille getuigen van dit complex boven de grond. Na een matige lunch (de vis viel tegen) rijden we nog een stuk verder langs de kust waar we regelmatig een mooi zicht hebben op de Oostzee. Daarna steken we dwars dit deel van het eiland over om weer terug te keren naar de camper.

Na 4 dagen verlaten we deze camping en rijden wel 33 kilometer naar de volgende camperplaats. We rijden naar Wohnmobil Oase Rügen in Binz. Na de lunch rijden we richting Binz. Vanaf de CP eerst een stuk door het bos, waarbij een deel verboden is. Levensgevaarlijk vanwege munitie dat hier nog in het bos ligt staat eer op en bord. Nu lekker dan. Eerst komen we door Prora, een onbeduidend dorpje, maar vooral bekend van het bouwwerk dat in 1933 door Nazi Duitsland is gebouwd. Het voormalige Kdf complex staat hier aan de kust. Dit is een kilometers lang betonnen wooncomplex voor vakanties. Kdf staat voor Kracht durch Freude. Op Wikipedia is heel veel info hierover te vinden. Inmiddels is in 1 blok een groot hotel gevestigd en is het sombere betonnen complex voor een deel moderner gemaakt. Er wordt nog veel gewerkt en het is nog lang niet klaar.

Daarna rijden we door naar Binz. Een grotere stad aan de Oostzee. Veel grote gebouwen met uitzicht op zee en lekker druk op deze dag. We genieten weer eens van een lekker ijsje en gaan terug naar de camper.

Woensdag de 21e september. Blijkbaar begint de herfst vandaag. Het is weer een stralende zonnige dag. Dus wij op de fiets. Ons doel vandaag het Jagdschloss Granitz. Via Binz en een mooi fietspad langs een meertje komen we langs een piepklein stationnetje Binz Lb. Het was er druk op de perrons, dus wij maar even nieuwsgierig afwachten. En jawel, daar kwamen van beide kanten over het smalspoor stoomlocomotieven met veel wagons vol met toeristen. Altijd een mooi schouwspel de stoom producerende locs, het gefluit en het hakkepufpuf als de loc op gang komt. Daarna wij door naar het Jagdschloss. Zoals dat ook hoort ligt zo’n Schloss boven op een berg waarbij wij zelf met de e bikes even moesten lopen. Het kasteel binnen was leuk om te zien en de klim naar de toren was een belevenis op zich. Via een gietijzeren (?) trap klommen we naar boven om vandaar te genieten over een groot deel van het eiland Rügen. We hebben echt toeristje gespeeld vandaag.

Vanuit Neubrandenburg rijden we over de Mecklenburgische Seenplatte naar het westen. Bijna in een rechte lijn van Oost naar West. In dit gebied zijn een aantal Natuur-en Nationale parken met heel veel binnenmeren. Een mooi golvend landschap met veel groen en landerijen. We rijden vandaag naar Schwerin een grote stad welke ook is gelegen aan een groot meer. Op de Parkplatz bij het grote Schloss mag je met de camper overnachten. We wandelen door een groot park naar het Schloss, lopen door de tuinen en genieten van een prachtig uitzicht over het meer. Daarna de stad in. Ook hier een verrassend aantal fraaie gebouwen rondom de marktplatz. En vandaag zowaar een beetje regen. Nou ja, en dat na al die weken. Wij klagen niet.

Na 2 dagen Binz hielden we het voor gezien en via Putbus en Gustow verlieten we over de grote brug bij Stralsund het eiland Rügen.

Via Greifswald reden we bijna in rechte lijn naar het onze volgende bestemming Neubrandenburg. We hebben deze stad bezocht.

Het meest opvallende was de stadmuur en de toegangspoorten naar deze stad.

Na Schwerin tuffen  we verder  richting de Lüneburger Heide. We vullen eerst de proviandvoorraad bij de Super met een L. en rijden iets meer dan 140 kilometer naar Amelinghausen, een klein plaatsje onder Lüneburg. We parkeren de camper eerst op de Camperplek bij de Lopausee, lunchen in het zonnetje en wandelen even naar dit kleine meertje. Omdat het toch wel erg (te?) rustig is daar, verkassen we naar de CP Lopausee. Dit is een kleine camping iets buiten het dorp. Kunnen we meteen een beetje servicen. Je weet wel, toilet legen, grijs water eruit en schoon water innemen.

Na een rustige nacht op de camping rijden we verder over dit deel van de (inmiddels uitgebloeide) heide. Via Hermansburg (zijn we ooit wel eens geweest), rijden we naar de Schützenplatz in Celle.

Ik had ooit eens een artikel gelezen waarin stond dat dit plaatsje een bezoek waard was. En nou inderdaad. Een mooi stadje met heel veel vakwerkhuizen, leuke straatjes en mooie geveltjes. Aan de zijkant van de Altstadt staat een fraai Schloss met een mooie tuin eromheen. Uiteraard hebben wij ook hier een bezoek aan gebracht. De lunch hebben we genuttigd op een van de vele terrasjes van dit stadje in een van de vele kleurrijke straatjes.

Daarna volgt een rustige rit langs landerijen en door bossen naar Lembruch, een klein dorpje aan de Dümmer See. We wandelen een stukje naar de See en rijden de volgende dag weer verder zuidelijk naar Wesel aan de Rijn. De rit is niet de moeite waard om te beschrijven dus dat doen we dan ook niet. In de loop van de middag lopen we naar de Rijnboulevard waar nog vele mensen genieten van het heerlijke zonnetje. Op een van de pijlers van de oude spoorbrug is een uitzicht punt. Hiervandaan hebben we een mooi uitzicht over de rivier en de grote brug bij Wesel. Aan de overkant staan nog de restanten van de boogbrug.

Alweer woensdag vandaag. We gaan Wesel verkennen op de fiets. In het centrum staan heel veel ezels met spreuken erbij. Na dit bezoek aan het centrum rijden we over de Rijnbrug naar de overzijde voor een fietstocht langs de rivier. Na 15 kilometer gaan we met een veerpont weer naar de andere kant om terug te keren naar Wesel.

Wesel-Goch een afstand van slechts 44 kilometer. Een van de eerste jaren dat we camperen, zijn we ooit eens in Goch geweest. Nooit meer, zeiden we toen, wat een massa, wat een ongezellig camperplaats. Maar toch weer eens proberen. Nou de massa viel mee, maar het blijft een ongezellige grote camperplaats. We blijven voor 1 overnachting.

Na een etentje in Goch zijn we de volgende dag doorgereden naar Nederland. Via de Ikea in Duiven en 1 overnachting in Huissen rijden we zaterdag 1 oktober eerst langs de Truck Wash in Rotterdam, en ruilen de lege gasfles om voor een volle. Rond het middaguur zijn we weer thuis.

We kijken terug op een leuke trip van 5 weken, waarin we een aantal steden hebben bezocht in een voor ons nieuw gebied. Totaal 2.545 kilometers gereden. Tijdens deze trip hebben we 3 campings bezocht en 20 camperplaatsen.