2016 Overwinteren Spanje november

Spanje overwinteren

2016 - 2017

Na een drukke maand oktober met verjaardagen en allerlei andere bezigheden, is het eindelijk zover dat we op de 31e oktober beginnen aan onze overwintertrip. Onze1e etappe gaat geheel over de snelweg(zoals gebruikelijk) via Bergen op Zoom, Antwerpen en Gent richting Duinkerken. Het was redelijk druk onderweg, maar we konden goed opschieten. Aangekomen in Duinkerken bleek de CP daar helemaal vol te staan. Ja, dat heb je met een gratis plek. Dus via de TomTom een volgende plek gezocht en gevonden. Uiteindelijk kwamen we 23 kilometer verderop terecht in Gravelines. Daar hebben we jaren geleden ook al eens overnacht. Eerst maar een stukje wandelen langs de haven en daarna eten en overnachten. Voor 3,50 hebben we daar overnacht.

Na het ontbijt met uitzicht over het haventje en de opkomende vloed, hebben we de TomTom gezet op “vermijd snelwegen” en koersen we verder langs de Franse Westkust naar het Zuiden. Over de D940 langs Calais en Cap Griz Nez naar Boulogne sur Mer. Een prachtige heuvelachtige route met zicht op het Nauw van Calais. Het was behoorlijk druk vandaag. Op de 1e november wordt Allerheiligen gevierd. Voor de Fransen een vrije dag, waarbij veel Fransen eerst een kerkhof bezoeken en daarna de rest van de dag genieten van het buiten zijn. Veel wandelaars in de gebieden waar wij doorheen reden. Langs Le Touquet Paris Plage en Berck reden we naar de volgende stop in Dieppe. Op de mooie CP onder de krijtrotsen en met uitzicht op de haven was er nog plek genoeg. Ook hier hebben we na de campertocht weer een wandeling gemaakt rondom de haven en langs de vele terrasjes langs de haven.

Vanuit Dieppe besloten we richting Le Mans te rijden. Via de Pont de Brotonne reden we over de Seine die verder westelijk bij Le Havre in de Oceaan loopt. Wij rijden verder zuidelijk richting de CP in Le Mans. Helaas waren alle plekken bezet door Circuswagens. Iets zuidelijker van Le Mans vonden we een CP in het dorpje Arnage. Daar waren 2 plekken bij een klein parkje.

De 3e november steken we een beetje Zuid West Bretagne door richting Nantes. Altijd druk rondom een grote stad. We hadden oponthoud door een ongeval vlak voor een rotonde maar vonden al weer snel de weg richting de kust. Bij St. Hilaire de Riez vonden we een rustige CP op een parking waar we konden overnachten. Daarna via La Rochelle en Rochefort reden we over een hoge brug bij het Ile D’Oleron richting Royan om daarna via allerlei binnendoor weggetjes naar Mortagne Le Port te rijden. Weer een fraaie camperplek gevonden aan een haventje. Na een aantal gratis overnachtingen kan je hier voor slechts 8 euro blijven staan. En dit is inclusief elektra. We blijven hier 2 nachtjes.

Zaterdag de 5e hebben we een rustige dag. Beetje lezen, computeren en in de middag een wandelingetje rondom de haven. Vanmorgen rond 10.00 uur begon het water in het haventje te zakken en al vrij snel lagen de bootjes “droog” in de haven. Altijd weer een fascinerend gezicht het verschil in eb en vloed. We zitten hier niet aan zee, maar aan een haventje wat uitmondt in de rivier de Gironde. Na de regendruppels van afgelopen nacht kwam in de loop van de dag het zonnetje weer terug.

Op zondag besluiten we ons reisplan te wijzigen. Oorspronkelijk was de reis richting Bilbao om daarna via Zaragoza naar Valencia te gaan. Omdat het echter volgens de weerverwachting de komende week gaat regenen in de Westhoek van Spanje, rijden we dwars door Zuid Frankrijk naar het Oosten. Langs Bordeaux rijden we langs de velden vol kleurige wijnranken en door bossen met fraaie herfstkleuren door de Dordogne en de Lot over de rivieren de Dordogne en de Garonne richting Montauban.  Onderweg ook nog regelmatig jagers gezien die hier in de velden liepen. Vandaag wel de eerste keer regen gehad onderweg.  De CP langs een kanaal wordt beheerd door de havenmeester. Deze was er niet en de automaat die er stond werkt niet. Morgen even verder zien.

Ook op de maandag geen havenmeester te zien. Dat was dus een gratis overnachting met stroom. Vandaag rijden we via Toulouse, Carcassonne en Narbonne naar de oostkust van Frankrijk. De fraaie route gaat grotendeels langs het Canal du Midi en loopt parallel aan de snelweg. De CP in het smalle dorpje Peyriac de Mer leek ons niks, dus zijn we doorgereden naar Le Port Nouvelle. Bij een vriendelijke en zingende Française konden we betalen. Weer een plek voor de nacht.

Onder een stralend zonnetje rijden we vandaag naar Spanje. Via Perpignan (stom genoeg door het centrum in plaats van eromheen) met de nodige file koersen we naar de uitlopers van de Pyreneeën bij Le Boulou en door de smalle winkelstraat in Le Perthus rijden we Spanje binnen. De fraaie weg die hier parallel aan de tolweg loopt is vandaag lekker rustig, waarna we iets voor Gerona naar het oosten koersen.  Iets na 13.00 uur rollen we de camperplaats in Palamós op. Voorlopig blijven we hier even staan.

De 9e september alweer. Vandaag zien we Jelle en Ginnie de camperplaats oprijden. Leuk om elkaar weer eens te zien. We kennen elkaar van vorige overwintertrips en het facebook contact. ’s Middag doen we even een boodschapje en kopen bij de Ferreterria een paar ringetjes voor de aansluiting van de Spaanse gasfles. Helaas de gasfles bleek niet te passen. Nou ja morgen maar verder zien.

En nu is het morgen. Eerst onze vriend Erik gefeliciteerd en na het ontbijt even met Jelle overlegd over de gasflesproblematiek. Het liedje was ooit “Jelle-zal-wel-zien”, maar deze Jelle heeft meteen een oplossing. Met wat handig materiaal, uitgeschroef, geboor, gezaag en ingeschroef is mijn probleem opgelost. De gasfles past. Daarna konden we nog een andere camperaar helpen aan een nieuwe waterpomp en kon Jelle ook daar zijn hulp laten zien. Kortom, iedereen blij en Jelle doodmoe!!.

Na een paar heerlijke relax dagen in Palamos met korte fietstochtjes in de buurt, over de boulevard en een bezoek aan de markt met vooral heel veel kleding en schoenen, verlaten we de 16e de camperplaats en verkassen we verder. We rijden door een mooi bergachtig gebied met veel groen en fraaie uitzichten via Vic, IIgualada en Villafranca del Penedés, richting Tarragona. Dit is wel een stuk om, maar hierdoor vermijden we de drukke rondwegen rondom Barcelona. We koersen vandaag naar de Ebro Delta. We zoeken en vinden de camperplaats in Els Muntells, maar dat vonden we niks. Een stukje terug waren een 2 tal camperplaatsen in Deltebre, waarbij wij kozen voor de gratis P aan de rivier de Ebro.

Donderdag de 17e langs de rivier gefietst naar het uiterste puntje waar de Ebro uitmondt in de zee. Een mooi zonnige fietstocht. Onderweg veel vogels gespot en gefotografeerd waaronder veel kleine en grote witte reigers.

Een kleine verplaatsing vandaag van 100 kilometer naar het zuiden. Weer een mooie rit langs de kust. We rijden vandaag naar Torre La Sal, een klein dorpje met een grote ***** camping. We kregen deze tip van een Duitse camperaar in Palamos. Dit is niet alleen een camping waar je met de ACSI kaart (kortingskaart) terecht kan, maar als 65+ krijg je nog eens extra korting. NOUDAARZIJNWIJWELVAN. Hihihi. Hier blijven we voorlopig even. Dit is een voor ons nieuw gebied ten noorden van Benicassim waar wij vorig jaar op de camping hebben gestaan.

Inmiddels is het de 20e. Terwijl de eerste herfststormen over Nederland gieren, is het hier rond de 19 graden. Een beetje bewolking vandaag maar nog altijd prima voor een fietstochtje in de omgeving. Vanaf de camping verkennen we het nabijgelegen Marina D’Or, een wat grotere plaats ten noorden van Oropesa. Veel grote (vakantie) appartementen. We vinden een supermarkt en een grote Chinese bazaar waar we eindelijk een los tafellampje kopen waar we al een hele tijd naar op zoek zijn.

De afgelopen week is het weer een beetje van slag. In heel Europa en ook in Spanje zijn de temperaturen gedaald en hebben wij hier 2 dagen regen gehad. Overigens de eerste echte regen sinds wij onderweg zijn. Wel tijd gehad om boodschapjes te doen en vrijdag de 25e hebben we een leuke fietstocht gemaakt ten noorden van Terre la Sal. We rijden op een smal weggetje tussen de sinaasappel- en olijfboomgaarden met hier en daar een vijgenboom langs het Parc Natural del Prat de Cabanes-Torreblanca. Hier en daar wat bedrijvigheid. Via dit pad fietst je naar Alcossebre en Peniscola. Zover komen we niet. We keren om en kopen in een stalletje langs de weg vers fruit. Eerst moesten we van alles proeven van de vriendelijke Spaanse. Sinaasappel, stuk zelfgemaakte appeltaart en een voor ons onbekend stuk fruit. We kochten een zak Naranjas (sinaasappels) en druiven.

Zaterdag de 26e is weer het begin van een paar dagen slecht weer. Nou dat hebben we geweten. Regen, hagel en onweer, tjonge wat ging het tekeer. Vroeger viel de stroom nog weleens uit in Spanje bij slecht weer, maar nu? Jawel tot twee keer toe. De zondag was redelijk, zon in de ochtend maar in de loop van de middag weer bewolking. Is er dan verder niets gebeurd? Ja hoor. Frans ging wat plastic afval weggooien en Gerda deed de afwas in het sanitair- en afwasgebouwtje. Camper op slot, maar bij terugkomst kregen we de camperdeur niet meer open. Ook de cabinedeuren waren op slot. Gelukkig stond een raam van de slaapkamer op een kiertje en konden we dat open krijgen. Een behulpzame camperaar kwam al snel met een ladder en via dit raam kon ik de autosleutels pakken. We konden dus via de cabinedeuren naar binnen. Bij de receptie is dit probleem gemeld, maar ja, zondag vandaag, dus morgen zou een monteur langskomen.

Nou morgen (vandaag maandag dus) geen monteur gezien. Ik naar de receptie. Wordt dus morgen. En ja hoor op dinsdag zagen we een auto van Caravanas Castillon. Maar hij had nog meer klusjes vandaag. En ja hoor halverwege de middag waren wij aan de beurt. Na het demonteren van de deurplaat bleek er dus een ienie-miene klein veertje kapot. Totaal wel een 1 uur werk geweest, maar gelukkig alles werkt weer en ook de rekening viel mee.

Een paar wisselvallige dagen, maar toch nog wel kunnen fietsen. Heel toevallig kwamen we op de Ruta del Torre. Een wandel/fietstocht langs sinaasappelboomgaarden afgewisseld met percelen met notenbomen. En ja, langs de route stonden een aantal (bouwvallige) torens en een iets mooier complex. Deze route was iets landinwaarts. Dat is weer eens wat anders dan alleen langs de kust.

De laatste fietstocht ging naar Marine D’Or, een plaatsje tussen Torre la Sal en Oropesa. Daar was een fraai aangelegde tuin met mooi mozaïek bankjes, veel waterpartijen, mooi bloemen en een cactustuin. En tussendoor veel vogels en koi karpers. Vanaf een verhoogd pad had je een mooi uitzicht op de zee.