2016 Overwinteren Spanje
december

Spanje overwinteren

2016 - 2017

Zaterdag de 3e december alweer. Vandaag in vele gezinnen pakjesavond en voor ons een verplaatsing verder naar het zuiden. Na eerst weer eens wat diesel getankt te hebben reden we over de N340 naar het zuiden. Ik zal het wel eens gemeld hebben, maar die N340 is een hele lange noord-zuid verbinding langs de kust. Nagenoeg parallel aan de AP7 (Tolweg). We rijden langs Benicassim, Castellon en Sagunto richting Valencia. Vlak voor Valencia kan je over de AP7 die hier geen tolweg meer is, en als een grote ringweg rondom Valencia loopt. Via Sueca gaan we over de N332 naar Culera voor aanvullen van de voorraad proviand. Daarna rijden we naar de camperplaats in Platja de Taverness de la Valldigna. We worden hartelijk verwelkomd door Ad en Leny, die hier al een paar dagen staan en later ontmoeten we ook Manfred en Ute. Duitse camperaars die wij al een paar keer zijn tegengekomen hier in Spanje.

En dan nog even dit. Lotte.

Op een tussenstop bij een groot benzinestation worden we aangesproken door een Nederlandse jongedame. Die vroeg of wij naar het zuiden gingen. Zij was al liftend op weg naar het zuiden en wellicht naar Marokko. Of ze mee kon. Ik keek Gerda aan, en die vond het goed. Ik had eerst gevraagd of ze alleen was, want ja, je lees weleens verhalen dat 1 persoon iets komt vragen en er blijken er nog een aantal te zijn. Nee, ze was alleen, had een rugtas bij zich en zou die even gaan halen bij het benzinestation. Later kwam ze terug met een kaart van Spanje waarop ze vroeg waar wij heen gingen. Nou een kleine 50 kilometer onder Valencia. Inmiddels had ze ook al iemand anders gesproken en die ging wellicht wat verder of naar een groter benzinestation waar wel veel (vracht)auto’s stonden die naar het zuiden gingen. Oké, we zien wel. En ja hoor, even later zagen we ze met iemand meelopen naar een campertje, waar ze in stapte. Op weg naar?? Later zagen we dit campertje bij dat grote benzinestation staan.

Het afgelopen weekend is een ramp geweest in Spanje. Vooral  in het zuiden (Malaga en omgeving) is het hevig noodweer geweest met harde wind en heel veel regen. Ook hier in Taverness heeft het veel en hard geregend. De toegang tot de camperplaats, een onverharde weg met kuilen,  staat geheel onder water. Dus dat wordt “waterfietsen” als je boodschappen wil doen. En ja, waarom zal je als camperplaats eigenaar extra pompen aanschaffen om overtollig water af te voeren?? Het regent hier NOOIT!!.  We zijn nu voor de 4e keer aan het overwinteren, maar we hebben de afgelopen 3 jaar nog niet zoveel regen gehad als deze 4e keer.

Maandag 5 december toch een beetje “Sinterklaas”. Aan het eind van de middag een gezellig samenzijn met glühwein en een hapje. Voor iedereen een pakje. En muzikale omlijsting door de campereigenaar en een paar camperaars die een gitaar hadden meegenomen.

De rest van de week een beetje rondgehangen. Beetje internetten, beetje kletsen hier en daar, in het Nederlands, Duits en Engels, want ja het is een internationaal gezelschap.

Vrijdagmorgen een klusje wat je rond om je heen veel ziet gebeuren. Camper wassen. En ‘s middags werd een “Friet party” georganiseerd. Bram (nee niet Ladage, de bekende patatboer uit Rotterdam)had voor zijn camper een “terras” gemaakt.

Vanaf een uur of 2 konden we aanschuiven. Zelf stoelen, drank en bestek meenemen en Bram zorgde voor de friet. Het werd gezellig met een groot internationaal gezelschap op deze middag.

Later werd er volop gitaar gespeeld en vooral gesnoept van lekkere drankjes. Vandaag was gelukkig de 1e dag van een welkome weerafwisseling. Eindelijk eens geen regen.

En ook het weekend was gelukkig weer Spaans weer. We hebben wat ons betreft regen genoeg gehad hier. Zondag lekker gefietst in de omgeving. Eerst van Taverness Playa waar wij op de camperplaats staan naar het dorp Tavernes de la Valldigna. In Spanje fiets je deels langs de weg, maar ook zie je zo hier en daar plots een fietspad liggen. Het blijft opletten hier. Door het centrum van dit plaatsje, langs een mooie kerk en terug over smalle weggetjes dwars door de sinaasappelboomgaarden richting Xeraco een (vakantie)dorp ten zuiden van Taverness Playa. Een fraaie fietstocht weer van een kleine 30 kilometer.

En ook maandag de 12e en dinsdag de 13e was het weer fietsweer. De lezers zullen wel begrijpen dat wij veel fietsen. Inmiddels zijn we gewend aan de “puinhoop” die je zo links en rechts in Spanje aantreft. Mooie huizen afgewisseld met bouwvallen tussen de sinaasappel plantages. Of zijn het toch boomgaarden? Ook het geblaf van de waakhonden achter de hekken is vrij irritant, maar ach het went. Kom je als fietser rustig langs dan slaan ze al aan. Het is altijd lekker fietsen tussen de velden vol sinaasappels. Altijd verrassend waar je terecht komt maar meestal proberen we wel ergens op een strand te “landen” waar we lekker kunnen lunchen. Maandag gefietst ten noorden van Tavernes naar Playa Marenyet. Een rustig stranddorp iets ten zuiden van Cullera.  En dinsdag gingen we naar het zuiden richting Gandia. Via de boomgaarden naar Xeraco . Hier stonden een aantal campers op een “gedoogplaats” naar de Riu Vaca, een kleine rivier.

Na 11 dagen Tavernes , een plaatsje ten noorden van Gandia, is het tijd voor een andere camperplaats. We verplaatsen ons slechts 24 kilometer en staan nu in Daimus. Een klein plaatsje ten zuiden van Gandia. Onderweg eerst naar een grote supermarkt om de proviand aan te vullen. In de loop van de middag komen we in gesprek met een stel camperaars uit Nederland. Zij bleken onze website regelmatig te bezoeken. Leuk om te horen.

Het is nu de 17e december. Dit weekend helaas met een weertype waarvoor we niet naar Spanje zijn gekomen. Veel regen en harde wind, en zelfs weeralarm. Als je zo op de diverse sociale media leest kunnen de zandzakken voor de deur. Nou ja, harde wind zijn we wel gewend, dat is vaak na 2 of 3 dagen wel over, maar die regen is niks. Helaas niets aan te doen.

Eergisteren op de fiets naar de Correos in Gandia. In Spanje kan je wel overal (kerst)kaarten kopen maar voor postzegels moet je echt naar een Correos. Het was behoorlijk druk op het postkantoor. Daarna geluncht bij een restaurantje aan een groot plein met kerstboom. En gisteren hadden we een paella maaltijd op de camperplaats. Bij voldoendedeelname komen 2 dames van een restaurant hier paella bereiden. Nou voor 6 euro p.p. inclusief wijn doen wij wel mee. In de loop van de middag nog wat boodschapjes gehaald bij de Consuum in Daimus.

En de nacht van vrijdag op zaterdag?? Inderdaad veel regen, een enkele onweersklap en harde wind.

Het verdere weekend en de maandag  was gevuld met regen, harde wind en dramatische beelden van ondergelopen straten, kolkende rivieren en barre weersomstandigheden. Gelukkig hebben wij alleen last van de regen en de wind gehad en geen evacuaties wat op diverse plekken in Benidorm heeft moeten plaatsvinden. Br. Hiervoor zijn we niet in Spanje. Probleem hier in Spanje is voornamelijk de riolering. Je ziet eigenlijk nergens afwaterputten en als het dan hard regent en het komt met bakken naar beneden en de weinige rivieren die hier zijn lopen over, ja, dan zoekt het water het laagste punt en voila, ondergelopen straten in o.a. Benidorm.

Gelukkig was het dinsdag de 20e weer “normaal” weer  Sinds gisterenavond had het niet meer geregend en vandaag begon bewolkt, want ja, alles is niet zo maar weg, maar in de loop van de ochtend werd de lucht steeds blauwer en konden we de zon weer verwelkomen.

Wij op de fiets naar Alquieria over een fietspad (oud spoorbaantje) dwars door de sinaasappel boomgaarden.  Helaas een paar kilometer voor Alquieria had Gerda een lekke voorband. Nou ja, de fiets dan. Wij lopen naar de camperplaats in Alquieria, waar we zouden kijken of er nog plaats was. We werden hartelijk ontvangen door Paco die blij verrast was ons te zien. Even rondvragen of iemand wellicht bandenplakspul bij zich had, en jawel, een vriendelijke Nederlander , laten we hem John noemen, kwam al snel aan met het bekende rode doosje met de spullen en goede adviezen. Nou na 2 keer plakken, want ja, handige ik stak de binnenband weer lek nadat ik het 1e lek had geplakt. Eind goed al goed, en wij konden weer door. Met Paco afgesproken dat wij morgen met de camper naar de camperplaats. Zouden komen om daar kerst en oud-en nieuw te vieren.

Terug reden we via Pilles langs de kust, grotendeels over de boulevard . De zee was na alle noodweer van de laatste dagen nog zeer onstuimig, met een flinke branding en hoge golven.

Woensdag de 21e verkassen we wel 9 kilometer naar de volgende stop in Alquieria de la Comtessa. Paco had netjes een plaats gereserveerd en afgezet met een pylon. We staan hier nu voor de 3e keer. Het uitzicht hier is niet zoals in Daimus, maar ach.

We leren een aantal gezellig mensen kennen , maken een fietstochtje, kletsen wat af en genieten vooral van het Spaanse zonnetje. De natte weken hebben we achter ons gelaten en de weers- verwachtingen voor de komende periode is in ieder geval een zonnige kerst. Dat is weer eens wat anders dan een witte kerst.

En inderdaad een zonnige kerst. Zoals wellicht bekend “vieren” ze in Spanje maar 1 dag kerst. Omdat de 1e kerstdag op zondag valt, hebben ze wel op maandag een vrije dag. Heel bijzonder. Wij hebben in de middag in het zonnetje lekker zitten wokken. Nou ja, op de elektrische plaat dan. Garnalen, kalfsvlees, varkenshaasje en goed gekruide balletjes gehakt. Vooraf een lekkere carpaccio en een lekker dessert toe.

En de 2e kerstdag ’s middags een potje jeu de boule in een klein parkje hier in het dorp. En ’s avonds de restjes van gisteren, want zoals gebruikelijk heb je natuurlijk weer veel teveel  gekocht.

Het wordt weer eens tijd voor een beetje inspanning. Op de fiets richting Oliva en een smal pad door de sinaasappelboomgaarden richting de kust. Bij Playa de Piles loop je vast bij een smalle rivier en verderop op een doodlopende weg. Hier stonden wel een aantal campers. Nog een praatje gemaakt met 2 stellen uit Brabant die hier van het zonnetje zaten te genieten. Uiteindelijk weer terug gereden richting de camper.  Een klein tochtje in ieder geval van iets meer dan 20 kilometer.

Nog een paar dagen en het jaar is weer voorbij. Donderdag de 29e liep de camperplaats weer helemaal vol. Op een gegeven ogenblik zagen we an de overkant een kapper aan het werk. Nou een praatje gemaakt, en jawel we konden allebei geknipt worden. Dat was wel weer nodig na bijna 2 maanden. In het zonnetje werden de haartjes netjes geknipt. Wij kunnen er weer even tegen. Netjes de geknipte haartjes opgeveegd en geen overlast voor de overige camperaars.

Vrijdag naar Oliva. De markt kennen we al, maar toch altijd even leuk om over de drukke(groenten, fruit, schoenen en kleding) marktte lopen. Verjaardagskaarten gekocht voor de jarige kleinkinderen en bij een postkantoor de postzegels. Zo, weer een klusje klaar.

Zaterdag, 31 december, oudejaarsdag. Vanaf 13.00 uur worden we verwacht bij het traditionele oudejaars etentje. De tafels zijn feestelijk versierd, mooie glazen en flessen wijn op tafel, en al snel zijn we allemaal verwikkeld in een aangenaam gesprek met onze disgenoten. We smullen van de eerste Spaanse hapjes, de salade en de garnalen. Daarna worden de grote pannen paella aangevoerd en kunnen we lekker smikkelen van dit Spaanse gerecht. En dat allemaal onder het genot van de rode en witte wijn. En als toetje verse ananas. Na afloop van het eten krijgen we allemaal volgens  Spaanse traditie een zakje vol feestartikelen. Toeters, hoedjes, serpentines e.d. het hoort er allemaal bij. Het bleef nog lang gezellig op het terras, maar zo rond een uur of zes werd het toch al wat kouder en zocht iedereen de camper weer op. De oudejaarsavond hebben we televisie kijkend doorgebracht en na middernacht nog even gezellig wat goede wensen rondgestrooid onder het genot van een glaasje bubbels. We zijn vandaag precies 2 maanden onderweg.