2017 Overwinteren februari

Overwinteren 2016 - 2017

We nemen afscheid van Manuel de vriendelijke Portugese eigenaar van de camperplaats, tanken bij een Repsol station en rijden richting Almeria. We naderen een bergketen die hier tot aan de kust loopt, rijden door een tunnel en daarna een lichte stijging, waardoor we een mooi panorama hebben op de kuststrook. Na ca. 70kilometer verlaten we de weg en rijden bergafwaarts naar een vrij nieuwecamperplaats in Almerimar. Hier worden we vriendelijk ontvangen door Pedro. Op een mooi plek in de zon met uitzicht op de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada achter ons zetten we de camper neer. ’s Avonds nog eten gekookt, maar na de afwas merkten we dat de Spaanse gasfles leeg was. Er zat nog wat gas in een van de lichtgewicht gasflessen, dus de koelkast kon op gas blijven staan. We staan hier namelijk niet aan de stroom.

En ja, een lege gasfles, betekent de volgende dag een nieuwe volle scoren. Ik vroeg aan Pedro of hier ook een auto met gasflessen langs komt. Ja, maar dat is pas a.s. vrijdag. Dus wij zelf met de camper naar het dichtstbijzijnde Repsol tankstation om een nieuwe fles te kopen. Opvallend de verschillen in prijs van de gasfles. Goedkoopste was Euro 10,--- en de duurste tot nu toe Euro 15,--. Dit tankstation was op 8 kilometer van de camperplaats en tegenover de Lidl. Dus meteen wat boodschappen gedaan. Om een uur of een de fietsen gepakt om langs het strand naar de haven van Almerimar te fietsen. Almerimar is een leuk plaatsje, met een mooie verscheidenheid aan fraaie (vakantie) gebouwen. Kleurrijk en omgeven met heel veel palmbomen. Op de terugweg op een van de vele terrassen aan een van de haventjes een glaasje gedronken. Ze hebben hier een mooie tapas kaart dus we moeten hier nog maar eens terug. In tegenstelling tot de vele kustplaatsjes onder Valencia, waar heel veel dorpen echt verlaten zijn, is het hier levendig en zijn er veel (eet)tentjes geopend. Vandaag tot bijna 18.00 uur in het zonnetje gezeten. Je merkt dat de temperatuur beter wordt.

Op donderdag wandelen we (waaien we uit dus) langs het strand. Er is sinds vandaag een flinke wind opgestoken, dus even geen lekker fietsweer. Zodra de wind hier opsteekt zie je ook meteen veel kite surfers. Altijd een fraai gezicht de verschillende kleurrijke zeilen. Deze wind zal wel een paar dagen aanhouden. En ja hoor, ook op vrijdag de 3e en zaterdag de 4e waait het behoorlijk. We zijn wel op de fiets naar de Mercadona (supermarkt) gereden en voor de rest van de dag hebben we geluierd.

De nacht van zaterdag op zondag nam de wind sterk toe waarbij voor de zondag windsnelheden werden verwacht van tegen de 70 kilometer per uur. Nou die hebben we ook gehad. Maar aan het eind van de middag zal de storm voorbij zijn. En ja hoor, zoals de weersverwachting al aangaf, om 19.00 uur is de wind helemaal verdwenen. Lekker, je wordt die wind echt zat.

Maandag de 6e weer een fietsdag. Vanuit Almerimar rijden we langs de zee in westelijke richting naar Balerma. We krijgen een mooi uitzicht op de baai vanaf Almerimar naar Balerma. We rijden onderlangs het kasteel en zien langs de zee hier en daar vrije campers staan. Na een lunch op het strand rijden we Balerma binnen. Bij een van de restaurantjes langs de wandelboulevard stoppen we voor een verfrissing alvorens we weer terugrijden naar de camperplaats.

En dinsdag en woensdag vermaken we ons op de camperplaats met een praatje met diverse camperaars. De Franse, Engelse en Duitse taal komen allemaal voorbij. En veder luieren we wat in de Spaanse zon.

We verlaten Almerimar en rijden via de kustweg langs Roquetes de Mar naar Almeria. We gaan nu weer in noordelijke richting en nemen een stukje snelweg om bij afrit 494 de N341 op te rijden richting Carboneras. Het wordt nu echt binnendoor. We rijden naar de nieuwe camperplaats iets buiten Carboneras. Omdat de camperplaats vol was, konden we nog een plekje aan de zijkant krijgen, tussen wat bootjes, maar dat vonden we niks, reden we verder naar het noorden langs de fraaie kust over de bochtige AL5105. Een mooie kustweg met fraaie panorama’s over de Middellandse Zee.

Via Mojacar, Garrucha en San Juan de Los Terreros  met onderweg veel mooie witte huizen, rijden we naar Aguilas. Op een mooie, ruime en vrij nieuwe camperplaats zetten we onze camper neer. Achter ons staan bekenden die wij 2 jaar geleden zijn tegengekomen in Cartagena. ’s Middag drinken we gezellig een borrel met elkaar om wat bij te kletsen.

Vrijdag op de fiets naar Aguilas. Langs de camperplaats loopt een weg met fietspad richting het stadje. Maar ja, vlak voor de rotonde houdt het fietspad op (bijna normaal in Spanje) en fiets je langs de weg. Gelukkig begon het stadje vlak na de rotonde. We fietsen over de wandelboulevard (foei!!) langs de jachthaven richting het kasteel en daarna langs de vissershaven naar een volgende rotspunt. Hiervandaan heb je een mooi uitzicht op de stad. Terug nog even een terrasje gepikt.

Zaterdag de 11e begon zoals voorspeld bewolkt. Prima weer dus om de website bij te werken. Dat was alweer een paar weken geleden. Gerda kon meteen de stofzuiger door het huis halen, totdat deze er mee stopte. Nou niet alleen de stofzuiger, maar alle stroom was eraf. Aardlekschakelaar in de camper gevonden, maar helaas. Bleek de centrale aardlekschakelaar voor onze plaats ook uitgeschakeld. Nou gelukkig alles doet het weer. En de stofzuiger? Die hebben we in de kliko gedumpt. Maar gelukkig, via internet heeft Gerda al een nieuwe gevonden. Nou nog een Media Markt vinden.

Wandelen op de zondag. Vanaf de camperplaats langs een rotonde, de weg over en je bent aan zee. Een mooi rotsachtige kust hier, met vele baaitjes. Vanaf de rotsen staan veel vissers hun geluk te beproeven. Je hebt vanaf deze hoogte een mooi zicht op de aanrollende golven die luid spetterend op de rotsen uit elkaar slaan. In de loop van de middag hebben we buiten een hamburger gebakken. Lekker zo in het zonnetje.

Toen wij hier aankwamen hebben we voor 4 dagen geboekt en betaald. Dus vandaag, maandag de 13e zouden we vertrekken. We besluiten nog 2 dagen langer te blijven. Bij de receptie dus bijgeboekt en via card betaalt. Dat ging fout, dus voor de 2e keer de card erdoor en betaald. Bij controle op de bank app. zag ik echter dat het bedrag toch 2x was afgeschreven. Dus ik terug naar de receptie en aan de vriendelijke jongedame uitgelegd wat er was gebeurd. Zij kon het checken en heeft meteen een  Devolucion (ofwel een terug storting) gemaakt. Is toch handig als je tijdig de zaken kan controleren. Overigens hebben we vannacht een licht regenbuitje gehad met als gevolg vanmorgen allemaal Sahara zand op de campers.

Vandaag Valentijnsdag. De halve wereld is hier blijkbaar mee bezig, maar ze vergeten even dat het elke dag Valentijnsdag is. Even checken en jawel hoor, de dubbele boeking van gisteren was gecorrigeerd. Altijd fijn te weten dat het allemaal goed gaat. Vandaag op de fiets naar Aguilas voor o.a. een bezoek aan het kasteel en het centrum van dit stadje. Het kasteel ligt op een hoge rotspunt. Onderaan hebben we de fietsen geparkeerd en konden via een aantal trappen en een steile weg naar het kasteel klauteren. Vanaf dit kasteel, gebouwd in 1739 heb je een prachtig zicht op de zee, de stad met z’n havens en de bergen in het achterland. Zoals bijna gebruikelijk in Spanje zijn ook hier de toegangskaarten voor pensionada’s gratis. We hebben leuke foto’s kunnen schieten en nadat we de terugweg hadden afgelegd zijn we naar de Plaza España gefietst. Een niet al te groot plein met mooie oude bomen op iedere hoek van het plein en vele terrasjes rondom. Op een van de terrasjes hebben we geluncht. Daarna terug naar de camper en de fietsen alvast opgeborgen. Morgen gaan we iets verder.

Dat waren 6 leuke dagen in en rondom Aguilas. Tijd om weer eens verder te gaan. Eerst de lege gasfles geruild voor een volle en daarna verder naar het noorden. We rijden door een heuvelachtig landschap naar Lorca waar we een mooi zicht hebben op het fort op de bergen. Dan richting Murcia. Een stad die we willen bezoeken. Buiten Murcia is in het dorpje Zeneta Camperplaats Casablanca waar we de komende dagen zullen verblijven.

Op vrijdag de 17e in de middag een stukje gefietst om de omgeving een beetje te verkennen. Nou dat is gelukt. De dag begon een beetje bewolkt maar tegen de middag kwam het zonnetje flink door.

Zaterdag de 18e naar Murcia. Vanaf de camperplaats eerst een stukje langs de weg richting het dorpje Alquerias naar het fietspad langs het kanaal naar Murcia. Een fraai fiets- en wandelpad waarover de rechtstreeks het centrum van Murcia in fietst. Vlakbij de kathedraal hebben we de fietsen gestald en zijn toen het oude centrum ingewandeld. Eerst maar eens koffie op het gezellig met terrasjes gevulde plein voor de kerk. Uiteraard zijn we even de kerk in geweest, maar ineens kwam er iemand aanwijzen dat we allemaal naar buiten moesten. Tja, Spanje, siësta tijd, dus kerk dicht!. Daarna een wandeling door de smalle en drukke winkelstraatjes.

Tijd om te lunchen. Genoeg keuze uit de vele eettentjes. In ieder geval een terras in de zon. We gingen terug naar het plein bij de kathedraal waar op de hoek een prima tapas restaurant bleek te zitten. Veel keuze uit de lekkere gerechten Lekker glaasje erbij en na deze uitgebreide lunch weer terug op de fiets. Het was inmiddels behoorlijk warmer geworden. Dus de jas in de fietstas en onder een lekker zonnetje weer terug.

Toen wij vanmorgen (zaterdag)op het punt stonden om te vertrekken kwam een bekende camper het terrein op rijden. Ja hoor J & G uit Heerenveen. Jullie zaten toch in Portugal? Ja dat wel, maar daar was het weer de laatste week beroerd, dus toch maar terug in Spanje. Nou in de middag bij terugkomst hebben we even wat bijgepraat.

Nog wat fietsen in de buurt op de zondag en de maandag. Dinsdag de 21e namen we afscheid van onze buurtjes en gingen vandaag voor een korte rit (plm. 37 km) verderop naar het noorden. Vanaf de camperplaats reden we eerst naar Beniel voor een tankbeurt en dan richting Orihuela voor aanvulling van onze proviand. Nou toen begon het gehannes, we moesten op een gegeven ogenblik linksaf onder de snelweg door, maar ja, een hoogtebeperking van 2.50 meter. Oké, verder rijden dan maar. We kwamen volgens de navigatie rotondes tegen die er nog niet waren, en wegen die wel klaar leken maar toch doodliepen. Nog niet klaar dus. Tja, dit is ook Spanje. Uiteindelijk eerst maar een broodje gegeten, de navigatie gezet op snelwegen en ja hoor, het ging bijna vlekkeloos. Vlak na een oprit naar de snelweg was een kleine weg waar wij dus heen moesten, (ik geloof de 5e afslag op een rotonde), maar ja, ik was te snel en nam blijkbaar de 4e afslag. Dus ja, extra kilometers over de snelweg. Gekeerd bij de volgende afslag, en ja hoor na totaal 83 km kwamen bij onze bestemming. We hadden gekozen voor camping Marjal in Crevillente.

Op woensdagmorgen de camping verkent. Dit is wel een heel grote camping met ong. 1.000 plaatsen. Er staan hier veel overwinterende caravanners en camperaars. Mooie grote plaatsen met aansluiting voor koud water, electra en afvoer grijs water. Zo af en toe staan we weleens op een camping en zeker in het voor- of naseizoen is dit met de ACSI kortingskaart redelijk betaalbaar. Maar ja, je hebt er wel wat voor. Zwembad, winkeltjes, restaurant, tapas bar, geldautomaat, kapper en farmacie. De camping heeft ook een uitgebreid entertainment programma. Vanmorgen gelijk maar een afspraak bij de kapper gemaakt. In de middag hebben we onze 1e fietstocht in de buurt gehouden. Op een kleine 3 kilometer is het natuurpark El Hondo. Een waterrijk gebied met veel meertjes en poelen. De 1e grote plas was nagenoeg verlaten, maar bij de 2e plas hebben we  veel flamingo’s gezien, eenden en ook nog steltkluten. Het bezoekerscentrum was helaas gesloten vanaf 14.00 uur. Daarna hebben we in het kleine dorpje San Felipe de Neri in een lokaal barretje nog wat gedronken voordat we weer terug gingen naar de camping.

Afgelopen nacht heeft het geregend. En niet zo maar regen. Nee, een Afrikaanse stofwolk met modder en zand. Deze regen wordt “lluvia con barro” genoemd. Ofwel regen met modder. Nou we hebben het gezien hoor. Een aantal weken geleden hadden we ook al eens een regenbui met Sahara zand, maar nu was met veel bruiner en dikker. Dus dat werd de camper wassen. ‘s Middags zijn we bij de kapper geweest. Het was weer eens nodig.

Dat was een lekker fietstochtje vandaag. Weer naar het Natuurpark. Dit wordt aangegeven als El Hondo maar ook als El Fondo. We vinden het best. Bij de eerste grote plas waren nu wel veel flamingo’s te zien. Witte met zwart en in de verte een aantal roze flamingo’s. Bij het binnengaan van het park hadden we al gezien dat het veel drukker was als een paar dagen geleden. Logisch het is weekend en denk ook wel vakantie voor veel Spanjaarden. Bij de 2e grote plas met uitkijkhut was het een stuk rustiger met vogels. Wel hebben we een Spotted Crake gezien (een porseleinhoen) en gefotografeerd. Gelukkig wist een Engelse vogelaarster ons te vertellen wat het was. Na veel foto’s en een volgend bezoekje aan een uitkijktoren reden we met een grote boog om het natuurgebied heen. Eerst langs de weg richting Elche, en later weer het “binnenland” in langs heel veel palmbomen. In de verte zagen we Crevillente weer liggen en na ruim 30 kilometer waren we weer terug op de camping. ’s Avonds een heerlijk 5 gangen diner gegeten in het restaurant op de camping. Een eenvoudig doch voedzaam etentje. Salade, kaasblokjes, gefrituurde groenten, sardientjes en inktvisringen en een hoofdgerecht met varkensvlees en kabeljauw en garnaaltjes en tot slot een klein grand dessert. Het was voortreffelijk.

Zondag de 26e. Eerst broer Tom gebeld en gefeliciteerd met zijn verjaardag (62 zei hij, maar wie dat gelooft??) De middag gebruikt voor een klein fietstochtje naar het natuurpark. De afgelopen week hebben we een aantal plekken nog niet bezocht en omdat we de vorige keer in een grote plas steltkluten hadden gezien, wilden we deze nog wel eens voor de lens krijgen. Nou dat is gelukt. Het was vandaag een uitermate zonnige dag dus fraai weer om plaatjes te schieten. Het is gelukt. Tevreden konden we weer terug naar de camping.

Vandaag vanaf de camping richting San Isidro gefietst en daarna door een half ondergelopen tunneltje onder de Autopista naar Catral, waar we eerst een paar foto’s hebben gemaakt van de kerk en het gemeentehuis, waarna we in een parkje de verse broodjes hebben gegeten. ’s Middag hebben we met dank aan de Luxemburgse achterbuurman het dak van de camper schoongemaakt. Wij mochten zijn uitschuifladder gebruiken. En met de lange waterslang en een lang veger was het dak weer snel schoon. Er lag behoorlijk wat zand op.

Dinsdag, de laatste februari dag, hebben we de fietsen e.d. opgeruimd en zijn ’s middag naar de Plaza geweest voor de Hollandse middag. Nou een kleine braderie met o.a. een kleine viskraam (lekkere haring volgens Gerda), en een stroopwafelbakker. Ja, veel Hollandse muziek en wat Engelstalige jaren 70 hits. Was wel gezellig zo in het zonnetje met een vol terras.