2017 De Champagnestreek

De Champagnestreek

Frankrijk

Woensdag de 23e augustus vertrekken we weer voor een paar weken. Het eerst komende weekend gaan we naar het C&W Festival in Thorn en daarna zakken we Frankrijk in richting de Champagne streek.

We rijden eerst langs de camperdealer. Afspraak gemaakt om een paar zaken te laten vervangen. Daarna rijden we een klein stukje snelweg verder Brabant in om uiteindelijk iets voor Tilburg de snelweg te verlaten en binnendoor een deel door België te rijden. Nou dat hebben we geweten. Nog nooit zoveel wegomleggingen gehad. Nou is dat niet zo erg, als het maar duidelijk wordt aangegeven. Nou daar ontbrak het helaas wel aan. Dat we ook nog op een weg terechtkwamen waar uiteindelijk een hoogtebeperking gold vanwege een smalle en niet al te hoge ijzeren brug is niet zo erg, maar geef dat dan ruim van tevoren aan. Maar goed uiteindelijk kwamen we op de camperplaats bij de jachthaven in Leopoldsburg.

We gaan eerst het weekend naar een C&W festival in Thorn en aansluitend vertrekken we richting Frankrijk. Binnendoor via Hasselt, Genk en St. Truiden rijden we langs Hannut naar Andenne. We rijden nu al even in het Frans talige deel van Belgenland. Vlak langs Dinant rijden we via Hastière naar het Franse Givet.

Dit was een mooie afwisselende route met leuk heuvelachtig terrein.  Langs Hargnies rijden we naar Monthermé waar we op de camperplaats langs de Maas een mooie plek hebben met uitzicht op de rivier.

Vandaag, dinsdag de 29e een fietsdag. Na het ontbijt fietsen we langs de rivier langs een aantal kleine plaatsjes naar Charleville-Mézières. Onderweg passeren we een aantal stuwen en sluizen en zien zo af en toe een pleziervaartuigje op de rivier. De Maas is in deze streek een bochtige rivier met kleine dorpjes. Op een aantal bruggen wapperen vele buitenlandse vlaggen. Tezamen met de vele fleurige bloembakken geeft dit een mooie uitstraling.

Na 25 kilometer bereiken we Charleville-Mézières, waar we op de Placa Ducale genieten van een koele verfrissing en de bebouwing rondom dit grote plein. Op de fietstocht terug zien passeren we weer een van de smalle sluisjes, waar net een boot wordt geschut en zien we nog een roofvogel langs het fietspad zitten. Waarschijnlijk ergens tegenaan gevlogen of zo. Het dier maakte een suffe indruk. Een Franse fietser heeft zich over het dier ontfermd.

Na 2 nachten trekken we weer verder iets zuidelijker langs de Maas. We rijden door een bosrijk en heuvelachtig gebied richting Charleville-Mézières en verder via Sedan naar Mouzon. Ook een klein stadje aan de rivier. Er staat hier slechts 1 camper, dus plaats genoeg voor ons. In de loop van de dag waren alle camperplaatsen vol en waren er ook een aantal bootje aangemeerd.  We lopen het stadje door, bekijken de kerk en het stadhuis en kopen wat spulletjes bij de plaatselijke 8-a-Huit.

De volgende dag lezen we wat, werken het verslag op de laptop bij en vullen we een cadeau gekregen sticky met muziek. Vandaag alweer de laatste dag van augustus.

Op 1 september verlaten we Mouzon in zuid westelijke richting. Vlak voor Vouzier passeren we de rivier de Aisne, rijden over een met vlaggen versierde brug, door een wat heuvelachtig gebied richting Reims. Hier vallen de eerste regendruppels. Bijna door het centrum van Reims gaan we richting het zuiden door het Parc Naturel Regional La Montagne de Reims. Via een lange afdaling van 8% rijden we naar de Municipal van Epernay. We komen aan om 13.15 uur. Het was nog niet zo druk op de camping, maar in de loop van de dag wordt het steeds voller. Het is het begin van de druivenpluk. Veel plukkers in hun kleine tentjes staan hier op de camping op een apart veldje. ’s Avonds schrijven we ons in voor een rit naar een champagnehuis in de buurt.

Dat wordt dus zaterdagmorgen op tijd het bedje uit. Iets na 10.00 uur verzamelen we bij de receptie, waar een taxibusje klaar staat. Met 8 personen (2 Engelse en 1 Zweeds echtpaar en wij)komen we na een rit van een klein halfuur in een klein dorpje bij Champagne Les Marquises. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen een uitgebreide rondleiding door de kelders. Dit is een klein maar o zo gezellig wijnhuis waar we nadat we de kelders hadden bekeken en informatie hadden gekregen over de hier opgeslagen flessen ook nog naar de bottelarij gingen. Daarnaast was nog een aparte ruimte voor het etiketteren. Hierna volgde een proeverij van 3 verschillende soorten champagne. Niet zomaar een beetje proeven, nee volle glazen!!Uiteraard hebben we wat flessen gekocht.

Terug op de camping hebben we geluncht en zijn daarna lopend naar het centrum van Epernay vertrokken. Via de Place de la Republique liepen we naar de Avenue de Champagne. Een mooie brede straat met links en rechts na de VVV en de Marie, vele grote wijnhuizen. Imposant het grote gebouw van Moët & Chandon met 28 kilometer wijnkelder. Niet te vergelijken met waar wij vanmorgen zijn geweest.

We besluiten om met het toeristen treintje de stad rond te gaan. Nou die ging om half vier. We waren om tien voor half bij de VVV maar helaas het treintje zat helemaal vol. Nou dan maar een uurtje later. Na een wandeling door een park kwamen we weer terug bij de VVV maar helaas geen treintje om half vijf. Die kwam pas terug om tien over half en met een lekke band. De chauffeur van het treintje moest eerst een band verwisselen en wij maar weer wachten. Uiteindelijk reden we om half zes de Avenue de Champagne op, waar we na een flinke rondrit een leuk beeld hebben gekregen van de stad Epernay.

Op de zondag zien we een gaan en komen van kampeermiddelen. Jeugd die hun tentje inpakken, campers en caravans die weer verder (of naar huis) gaan. Ook komen er weer nieuwe mensen. Duitsers, Scandinaviërs, Engelsen en Fransen. Van een grote Morelo camper en een MAN truck tot een klein volkswagenbusje. De vele kleine tentjes van de druivenplukkers zijn nu verlaten, want ja, ook op zondag wordt er gewoon geplukt.

We verlaten Epernay en rijden het laatste stukje van de Route de Champagne via Avize en Vertus. We passeren weer veel champagne huizen en zien onderweg heel veel plukkers op de wijn hellingen.  Als we het wijngebied verlaten, laten we ook de berghellingen achter ons en rijden nu door een vlak landschap naar Giffaumont-Champaubert. In 2013 hebben we deze plaats aan het Lac du Der ook al eens bezocht maar dan als tussenstop naar het zuiden. Nu blijven we hier 2 nachten. De eerste dag wandelen we richting het meer en dineren ’s avonds in Brasserie Le Pirogue Bleue. Op dinsdag fietsen we langs het meer.

Op woensdag verlaten we de camperplaats. We betalen hier met credit card. Parkeerkaartje in de automaat, de prijs verschijnt in de display en dan de creditcard erin. Je komt nogal wat verschillende afreken mogelijkheden tegen in Frankrijk. Contant, muntautomaat, persoonlijk afrekenen bij de beheerder van de camperplaats etc.etc. En korte rit van 80 kilometer voert ons op woensdag naar Chaumont. Ook hier weer een mooie plaats aan de Port Fluvial. We staan hier bij een kleine jachthaven aan de Marne. O ja, onderweg zagen we nog een vos lopen in de velden. Hopelijk zijn de foto’s gelukt.

Na 1 nacht, rijden we verder. Eerst iets noordelijker naar Colombey les Deux Eglises. In deze plaats is een groot monument ter nagedachtenis van Generaal Charles Le Gaulle. Dit grote gebouw bovenop een berg is erg markant en vooral valt het grote kruis op wat hierbij staat. Na wat foto’s geschoten te hebben rijden we door een bebost en heuvelachtig gebied naar Langres. Onderweg nog even een klein omleiding door een klein dorpje (krap). Langres is een grote maar oude ommuurde Franse stad. We parkeren op de gratis, dus volle camperplaats. Slechts een paar honderd meter van het centrum van deze stad. We wandelen door het oude centrum, verbazen ons weer (of is het verwonderen) over de toch wel zeer slechte staat van de diverse panden, bezoeken de Cathédrale Saint-Mammès en genieten van het uitzicht op het omliggende land vanaf de stadsmuren. Daarna genieten we van een verfrissing op een van de vele terrassen.

We laten nu de Franse Champagne streek achter ons en zetten koers richting de Franse Elzas. Eerst een flinke afdaling uit Langres en dan heel veel kilometers over de N19 langs Vesoul dwars door Belfort richting Mulhouse. We passeren een klein dorpje waar nog duidelijk de sporen van de Tour de France zichtbaar zijn. De gele, groene en bolletjestrui hangen aan de lantaarnpalen en hier en daar een versierde fiets langs de kant en dan rijden we hier ten zuiden van het gebied van Le Grand Ballon een aardige berg en dan naar het noorden naar Colmar. Daar blijven we een paar dagen op Camping D’Ill. Deze camping ligt vlak tegen het oude centrum van Colmar. Vandaag weer een jarige zwager gebeld en gefeliciteerd met zijn verjaardag.

Oeps, half elf, wat een tijd om wakker te worden. Nou ja, na het ontbijt en de koffie een forse wandeling naar het oude centrum van Colmar. Een wirwar van straatjes, veel vakwerkhuizen en een stadwandeling. We hebben veel gezien. Ondanks het bewolkte weer (maar wel droog) was het behoorlijk druk in deze toeristische stad. Veel foto’s gemaakt en lekker gegeten. Er reden 3 toeristentreintjes rond en zelfs met paard en wagen kon je je als toerist laten rondrijden. Nou wij lopen wel.

Zondag de 10e en weliswaar bewolkte dag, maar met goede temperatuur. Vandaag maken we een fietstocht langs het Canal de Colmar en het Canal Rhône -Rhin. Een geheel autovrij fietspad. Rondom ons de bergen van de Elzas en aan de oostkant de bergen in Duitsland. Onderweg wel wat fietsers, maar het was niet echt druk.

Na 3 dagen Colmar gaan we verder in Noordelijke richting. Bij een van de rotondes aan de uitvalsweg in Colmar staat het Amerikaanse Vrijheidsbeeld. Dit is namelijk ontworpen door een inwoner van Colmar. Vandaag een dag van uitersten. Mooi zonnig weer, donkere wolken en flinke regenbuien. We rijden hier een deel door de Vogezen. En ja, waarom zijn de Vogezen zo groen?  Nou omdat het nogal eens regent. Simpel toch. Iets voorbij Selestat reden we tot aan Ste. Marie aux Mines over de N59, waarna we door een toltunnel van bijna 7 kilometer

Aan de andere kant van een berg kwamen en daar was het weer zonnig. Langs St. Die des Vosges en Baccarat reden we richting Nancy. Hier gingen we met een boog omheen richting het Lac de Madine. De camperplaats ligt aan een van de oevers van dit meer.

Na 2 weken verlaten we Frankrijk. Vanaf het Lac de Madine rijden we richting Verdun. Uiteindelijk ook weer een Deviation vanwege een Route Barreé, ofwel een omleiding vanwege een afgesloten weg, waardoor we ruim 40 kilometer omrijden. Maar goed via de buitenwijk van Verdun gaan we richting Longwy, passeren daar de Belgische grens en rijden langs Arlon naar de grens met Luxemburg. Dan nog een klein stukje naar Redange. Daar is een gratis P met aparte plaatsen voor campers. En gratis is in dit geval inclusief stroom. Logisch dat het bijna vol stond toen wij aankwamen.

Goedemorgen op deze 1e herfstdag. Terwijl in Nederland voor de kustprovincies code oranje is afgegeven vanwege de harde storm, waait het hier ook behoorlijk. Wel verantwoord om te rijden en dus gaan we op pad. Eerst even tanken hier in Luxemburg (Euro 0.985) en daarna door richting de Belgische Ardennen. Vandaag een korte rit van slechts 90 kilometer. Bij Martelange passeren we de Luxemburgse-Belgische grens en rijden dan via de N4 langs Bastogne en Marche en Famenne naar Hogne, waar voor de camping een prima en bijna lege camperplaats is. Onderweg hebben we weer kennis gemaakt met de erbarmelijke staat van de wegen. Op de N4 waren ze een groot deel aan het vervangen en dat was ook hard nodig. Maar goed waarom een korte rit? Nou op de CP waar we nu staan kunnen we gebruik maken van de faciliteiten van de camping. Tijd om weer eens een was te doen.

Zowaar weer een zonnetje vanmorgen. Vanuit Hogne gaan we een klein stukje door het bos naar de N63 richting Huy. Bij Villers le Temple dalen we richting het dal van de Maas om bij Amay de rivier over te steken. Via Jehay klimmen we het dal weer uit en rijden we via Tongeren, Maasmechelen naar ons doel van vandaag Maaseik. De parking aan het eind van de Sportlaan vonden we maar niks, dus nadat we bij een grote super weer eens onze voorraad hadden aangevuld, reden we door naar de camperplaats op de parking in Thorn. Hiermee is ons rondje Frankrijk helemaal rond.

Na Thorn reizen we door naar Odiliapeel voor het volgende C&W festival.

Het volgende C&W festival is in Odiliapeel en gaan we op maandag via Duitsland richting Hertme. Een kleine plaats iets buiten Hengelo (Ov). Op Pleisterplaats Rabo Scheele is een fraaie camperplaats (25 campers) in de boomgaard naast een grote boerderij op dit Twentse landgoed. Een fraaie omgeving. Dinsdag hebben we een gezellige dag met familie uit Hengelo. Op woensdag langs bij country vrienden in Neede en overnachten we op de altijd leuke camperplaats aan het Twente kanaal in Almen. Wij zijn daar meer geweest en nu hebben we ook eens in het restaurant bij de CP gegeten. Verder toerend naar het westen van het land hebben we in Nijkerk bij een tante thee gedronken en zijn toen naar camperplaats De Driest in Putten gereden.

Op vrijdag reden we voor ons laatste C&W festival dit jaar naar Buitengoed De Boomgaard in Bunnik. Hier werd voor de 1e keer een festival georganiseerd.

Na 3 dagen live muziek reden we maandag de 25e weer naar huiss.

We zijn 33 dagen onderweg, hebben een leuk rondje gereden van 2.414 kilometers gereden, 4 C&W festivals bezocht en enige kilometers gedanst.