2017/2018 Overwinteren Spanje

2017 Spanje november

Vandaag, dinsdag 1 november, met de bus naar Bilbao. De bushalte is in de directe nabijheid van de camperplaats. Na een steile afdaling, en wat heen en weer geslinger in kleine wijken die hier op de berg, reden we het centrum van Bilbao door, op weg naar de oude stad. Vlakbij de grote markthal, en net bij de brug over de Rio de Bilbao, stapten we uit. Daarna hebben we wat gezworven door de smalle oude straatjes. Het was druk vandaag vanwege de 1e november, ofwel Allerheiligen. Dit is voor de Spanjaarden een vrije dag. Betekent wel dat (bijna) alle winkels waren gesloten, maar de vele restaurantjes, terrasjes en barretjes waren wel in vol bedrijf. We zijn langs een aantal historische oude gebouwen gewandeld nadat we eerst een fatsoenlijke grote kaart van Bilbao hebben opgehaald bij de toeristen informatie. Bij de receptie van de camperplaats hadden we ook wel een kaart gehad, maar die was een stuk kleiner. Rond een uur of 2 vonden we een plekje op een terras op de Plaza Nuevo waar we lekker hebben geluncht. Op dit grote plein was het echt helemaal vol met drinkende en tapas etende Spanjaarden en wellicht hier en daar een paar toeristen. Gerda heeft uitgebreid foto’s kunnen maken van deze stad.

Vanaf de oude stad hebben we nog een wandeling gemaakt over de Gran Via de Don Diego de Haro naar de Plaza Moyua. Aan het begin van deze grote straat staat nog een standbeeld van deze Don.

Aan het eind van de middag de bushalte weer opgezocht om terug te gaan naar de berg waarop we tijdelijk wonen.

Vandaag weer naar de stad. Op de camperplaats nog even een klein babbeltje met een camperaar. Dit bleek een BN’er die het camperen aan het ontdekken was. Nee, geen foto gemaakt, want deze man was ook lekker op reis. Wilt u weten wie het was? Dan maar even een pb’tje naar mij. We zijn weer uitgestapt bij de oude stad en eerst naar de overdekte markt gelopen. Gisteren gesloten, behalve eettentjes, maar vandaag in vol bedrijf. Veel vishandelaren en slagers. Nadat we een paar foto’s hadden gemaakt, zijn we langs de rivier naar het Gugenheim museum gewandeld. Het was vandaag weer een mooie zonnige dag. Het was druk rondom dit bijzondere gebouw. Nadat we toegangskaartjes hadden gekocht (klein bedrag voor de pensionada’s) en een audio apparaat hadden gekregen hebben we de vele grote zalen bekeken. Persoonlijk vond ik de buitenkant van het gebouw mooier dan al hetgeen binnen was tentoongesteld.  Maar goed, na een paar uur over de 3 verdiepingen te hebben gezworven, gingen we weer naar buiten op zoek naar een van de vele gezellige restaurantjes. Nou die hebben we gevonden en voor € 13.50 pp hebben we gesmuld van het Menu van de Dag. En menuprijs  inclusief onbeperkt wijn. Daarna weer terug naar de oude stad voor een verfrissing. Op de Plaza Nueva was het druk met veel voetbalfans van het Zweedse Ostersund. Die werden zoet gehouden door een Zweedse zanger. De Zweedse club moest vanavond tegen Atletic Club de Bilbao.

Na 3 dagen Bilbao trekken we verder naar het zuiden. Eerst een klein stukje snelweg (een rondweg om een stad wordt door de navigatie niet als snelweg gekend) en daarna weer geheel binnendoor over de N wegen. Eerst de N240 die slingerend door kleine dorpjes en over een heuvelachtig gebied naar Vitoria Gasteiz gaat, om daarna een deel 4 baans weg te rijden richting Miranda. Onderweg zagen we veel wijngaarden. We rijden door het gebied Rioja. Daarna weer een N 232 die ook hier parallel loopt aan de AP 68, een van de vele tolwegen. Hier komt een eind aan het heuvelachtig gebied, waarna we in een weids landschap doorrijden richting Logroño. Daarna gaan we via Calahora en Tudela naar de volgende grote stad die wij willen bezoeken. Na iets meer dan 300 km. Komen we bij de Camping Municipal in Zaragoza. Bij de vriendelijke dame aan de receptie krijgen we uitgebreide informatie en een fietskaart.

Zaterdag 4 november fietsen we naar het centrum van de stad. Uiteraard rijden we iets om, ondanks de fietskaart, maar we komen toch bij de oude stad. Op de Plaza España stallen we de fietsen.

Even iets over de fietspaden in Spanje. Soms houdt een fietspad ineens op. Blijk ergens aan de overkant wel weer een fietspad te lopen, maar ja, dat is niet aangegeven. Ook kom je regelmatig tegen dat er weer een einde van het fietspad is, vanwege een bushalte, maar ook hier gaat het fietspad verderop gewoon verder. Overigens is Zaragoza vanaf de camping prima te doen op de fiets.

Dan nu over de stad. Het oude centrum is een wirwar van kleine gezellige straatjes, met ook hier heel veel tapas barretjes en restaurantjes. Het is zaterdag, dus heel veel Spanjaarden op pad. Er werd uitgebreid gegeten en gedronken. Een aantal straatjes waren echte eetstraatjes. Omdat er in vele kleine barretjes nauwelijks ruimte is binnen, zie je ook heel veel mensen buiten aan de consumptie.

In de oude staten hebben we genoten van een aantal mooie grote gebouwen. Het opvallendst waren de Basilica del Pilar en de Mercado Central. De basiliek hebben we ook binnen bekeken. Een ruime, grote en imposante kerk.

Na een wandeling naar de oude stenen brug, hebben we in een van de vele smalle straatjes een terrasje gezocht. In een tuin achter een restaurant hebben we een eenvoudige doch voedzame lunch genuttigd. Het is altijd opvallend hoeveel musjes je hier nog ziet in Spanje. Na een korte wandeling door de smalle straatjes zochten we de fietsen weer op om terug te gaan naar de camping.

Zondag de 5e weer een servicedag. Beetje wassen, de website bijwerken en lekker een dag niksen.

Maandag Zaragoza-Teruel. Eerst een stukje N330 en daarna alleen maar A23. Het viel ons op dat wij hier nog steeds op vrij grote hoogte rijden. Tussen de 800 en 1.000 meter. De stad Teruel waar wij nu staan ligt op 900 meter. Nou het is de afgelopen nacht best koud geweest. Een graad of 5.

Op dinsdagmorgen om 08.00 uur klinkt hier trompetgeschal. Aan de andere kant van de rotonde waar wij staan, is een groot complex van de Guardia Civil.  Vandaag volgen we de N330 richting Utiel, Deze weg kronkelt zicht door een mooi heuvelachtig gebied en regelmatig door kleine dorpjes. Na Utiel vervolgen we de N330 richting Almansa. We rijden nu door het Reserva Nacional de Muela de Cortes, een van de vele natuurgebieden in Spanje. Onderweg zien we nog 3 berggeiten de steile helling opklimmen. Na 170 kilmeter stoppen we op de Parking in Jalance.

We vervolgen de route grotendeels over de N330, om daarna via de snelweg (A 31) af te dalen naar zeeniveau. We rijden iets voorbij Alicante naar een vrij nieuwe camperplaats in El Campello. Een kleine rit vandaag van slechts 160 kilometer. We worden vrolijk ontvangen door een goed Engels sprekende jongeman. De korte broek kan aan want het is hier 21 graden. Wel wat anders dan de temperaturen op de hoogte waar we vandaan kwamen. Voorlopig blijven we even op deze stek.

Na een paar dagen komt een vriend van ons met een camper naar El Campello. We zullen een paar dagen gezamenlijk optrekken. Nadat op zaterdag ook zijn vrouw met het vliegtuig naar Alicante is gekomen, volgen een aantal gezellige dagen met elkaar.

Op maandag bezoeken we met de tram Alicante. Nadat we eerst blijkbaar een kaartjesautomaat in de tram hadden “gesloopt” omdat deze na onze poging om een paar kaartjes uit dit apparaat te halen echt in storting ging staan. Maar gelukkig een andere automaat deed wel wat zo’n apparaat moet doen, namelijk kaartjes printen. We stappen eerst uit bij het kasteel, dat wij bezoeken, en wandelen daarna naar de haven voor een bezoek aan het Volvo Ocean Race Museum, dat echter dicht bleek op maandag. Na een lekkere lunch op een van de vele terrasjes aan de boulevard gaan we weer richting camper.

Nog een dagje El Campello met een fietstochtje naar de haven en een wandelingetje over de boulevard.

De 15e verlaten we El Campello en rijden na een tankstop richting Alicante. Voorbij het vliegveld en langs de zoutmeren met veel flamingo’s in de buurt van Santa Pola. Na een kleine rit van 56 kilometer komen we bij San Fulgencio. Twee jaar geleden stonden we hier op Camperpark San Fulgencio, maar nu staan we op Camperpark Oasis. Een kleinschalig park, waar bij toeval nog plek was, want normaal staat het hier vol. Na de lunch fietsen we grotendeels over een grindpad richting strand en daarna naar het nabijgelegen Guardamar del Segura. Bij de haven genieten we van een verfrissing.

Na een “rustdag” werd het weer tijd voor een fietstochtje. Vanaf de camperplaats reden we over de Camino del Convenio langs een grote wijk met fraaie villa’s en bungalows. Voor iets minder dan 200.000,--  koop je hier een mooie witte villa. Veel reclameborden in het Engels voor de verkoop. Er wonen hier veel Engelsen Daarna rijden we door naar het dorpje San Fulgencio. De camperplaats ligt ook wel in dit gebied, maar het dorpje is een stuk verderop. Op het plein middenin het dorp en vlak voor het gemeentehuis is men bezig een tent af te breken. Waarschijnlijk een of andere activiteit geweest. Na een paar foto’s rijden we aan de noordkant het dorp weer uit en fietsen over een apart fietspad langs een kanaaltje richting Guardamar. Vlak voor een grote rotonde houdt het fietspad op (dat is normaal in Spanje) en overstekend bij deze drukke rotonde rijden we langs een grote camping (Marjal) weer terug naar onze camperplaats. ’s middag lopen we nog naar de China Market voor wat kleine spulletjes.

Zaterdag lopen we over de grote markt die hier in de straten achter de camperplaats wordt gehouden. Veel kleding, groenten, fruit, schoenen en nog andere artikelen. We kopen een pondje kaas, smikkelen wat lekkers bij de visboer en slenteren tussen het volk door. Veel Engelsen, veel Nederlanders, Veel Duitsers, en oh ja, ook nog wel wat Spanjaarden. En op zondag weer op de fiets. Even wat “flappen tappen” om hier op de camperplaats cash af te rekenen.

Na het afrekenen op de maandag slaan we weer proviand in en rijden iets landinwaarts naar Aspe. We hadden eerst zondag gebeld of er plaats was, want de camperplaatsen bij Ton & Mariëtte zijn populair bij de camperaars. Er was plek, dus wij de 44 kilometers via Elche naar Aspe gereden. We kregen een warm welkom en genoten de rest van de dag van het prachtige weer. Evenals op de dinsdag, waar we onder het zonnetje met temperatuur van 22 graden lekker genieten van het Spaanse weer. En als je dan toch in Spanje bent onder de zon, wat kan er dan nog mis gaan. Nou de griep lijkt toe te slaan bij Gerda. Onvoorstelbaar, al 5 jaar geen griep meer gehad en nu wel. Nou dat wordt een paar dagen wat paracetamolletjes en rustig uitzieken. Maar gelukkig knapt Gerda langzaam aan weer op.

Na een weekje gezelligheid bij Ton & Mariette verlaten we op 27 november Aspe en rijden weer terug via Elche naar de N332 langs Guardamar del Segura en Torrevieja. Hier zien we weer grote bergen zout liggen bij de grote Salinas (binnenmeren).

Via Santiago de la Ribera rijden we langs het vliegveld naar Los Alcázares. Op de grote camperplaats is nog ruimte genoeg, dus we kunnen een mooie plek uitzoeken.

We zitten nu in de laatste week van november. In heel Europa is het weer omgeslagen en ook in Spanje de verwachting voor de komende dagen niet zo best. Dalende temperatuur en zelf een paar dagen regen. Er staan 30 campers op deze camperplaats waar 90 campers kunnen staan. Veel Zweden, Duitsers en Engelsen. Vandaag, de 29e werden we getrakteerd op vrolijk Happy Birthday zingende Engelsen. Een hubby van de Engelse buurvrouw is jarig. Ze zijn hier met een clubje met 9 campers tijdens een rondrit door Spanje. Op de 30e brengen we een bezoek aan de kapster in het nabij gelegen winkelcentrum. Voor 9 euro p.p. worden de haartjes gewassen, geknipt en geföhnd.