2017/2018 Overwinteren Spanje

2018 Spanje Feb

We beginnen februari zoals we januari geëindigd zijn. Heel rustig Beetje fietsen, beetje winkelen en we besluiten vrijdag de 2e weer verderop te trekken. Maar ja, het weer gooit wat “roet-in-het-eten”. Veel te harde wind en dat is niet plezierig rijden, dus besluiten we nog maar 1 dagje langer te blijven. In de loop van de middag ging de wind liggen, maar ja, dan gaan we liever niet meer op pad. Je weet nooit hoe laat je op de volgende plek aankomt en of er nog plek is.

Dus wij op zaterdag de 3e na de koffie vertrokken. Via Malaga, met eerst nog een tank tussenstop, rijden we langs Torremolinos en Benalmadena naar Fuengirola. Een eenvoudige camperplaats achter een restaurant, te bereiken via een hobbelige zandweg, maar dat wisten we uit de beschrijving. Echter de camperplaats stond helemaal vol maar er was nog wel plek op een naastliggend grasveld. Nou ja grasveld. Het was een veld en er was gras te ontdekken, maar veel was het niet. Via Calahonda reden we over de drukke kustweg richting Marbella, waar we een plek vonden op Camping la Bungavilla.

Nadat we hadden geluncht liepen we van de camping richting het strand waar we op een terras met zeezicht hebben genoten van een verfrissing.  Daarna terug naar de camper, waar we tot bijna zes uur nog lekker hebben buiten gezeten.

Met de bus naar Marbella en dat voor slechts 1,18 euro p.p. De bushalte is aan de N340, een drukke weg die vlak voor de camping langs loopt. We stappen uit in het centrum en lopen daarna richting de haven. Weer veel straatverkopers hier langs de boulevard. Daarna wandelen we naar de oude stad. De mooie smalle witte straatjes met veel restaurantjes en kleine winkeltjes zijn redelijk gevuld met toeristen. We houden een koffiestop op de Plaza Puente Ronda en kuieren richting het Represa park. Dat stelde niet zo veel voor vonden wij. Dan langs de oude muren van een Castillo om een bezoek te brengen aan de Iglesia de Nuestro Senora de la Encarnacion. Een fraaie kerk met veel goud rondom de diverse altaren. En heel veel afbeelding van de Heilige Maria.

Terug over de Plaza de los Naranjos (inderdaad met veel sinaasappelbomen) en weer richting het strand om op een van de gezellige terrassen een hapje te eten. Na een paar uur hebben we de stad wel gezien, zoeken een bushalte (gevonden) en toeren terug.

Drie dagen camping is wel genoeg. We hebben Marbella bezocht en dat was de bedoeling. We gaan iets verder richting Gibraltar. We rijden om Marbella heen en toeren over een groot deel A7 naar La Line de la Concepción. Een klein plaatsje tegen de grens met Gibraltar Bij de jachthaven is een speciale plek voor campers. Voor ons zicht op de haven met fraaie boten en achter ons de Rots van Gibraltar en de start- en landingsbaan van het vliegveld. Daar moet je overheen als je Gibraltar bezoekt.. We wandelen wat rondom de haven en besluiten om morgen Gibraltar te bezoeken.

Helaas, geen bezoek vandaag, woensdag de 7e. Vannacht heeft het geregend en ook vanmorgen worden we wakker met regengekletter en een buitentemperatuur die niet echt uitnodigt om vandaag de rots te beklimmen. (Nou ja, met de bus dan) Als je boven bent, je waait uit je hemd en de verwachting voor vandaag is de gehele dag bewolkt dan maar niet.

We besluiten terug te rijden richting de oostkust. Vandaag helemaal over de A7. De kustweg hebben we al gezien dus tuffen we vrolijk over de snelweg vandaag. Na een rit van 321 kilometer landen we weer bij Pedro in Almerimar.

Wanneer we donderdag de 8e naar de haven van Almerimar rijden zoeken we eerst een kapper. Een knipbeurt is weer hard nodig. We konden niet gelijk terecht, maar hebben een afspraak gemaakt voor morgen, waarna we een paar kleine boodschapjes doen en in een prettig zonnetje met wind in de rug weer terug fietsen.

En nu is het morgen, vrijdag de 9e. Vandaag een wasdag. We hadden bij aankomst al een afspraak gemaakt voor de wasmachine en de droger. Ja die voorziening is hier wel, maar je moet wel in de rij. Aan het eind van de middag was de afspraak in Pelequeria Epoca. We werden beiden keurig geknipt en konden na 1 uurtje weer terug naar de camper.

Na een klein fietstochtje op de zaterdag, hebben we een iets groter tochtje gemaakt door een voor ons onbekend deel van Almerimar. Een gebied met mooie villa’s en appartementen rondom 2 meertjes. Hier was in de zomer blijkbaar wel activiteiten want er was een botenhuis, restaurant en speelgelegenheid. Nu was het een doodse boel. We fietsen terug over het  fraaie fietspad langs het strand en zetten ons op het terras van Los Sabores aan een van de vele haventjes in Almerimar. We laten ons de wijn en de tapas goed smaken en genieten van de vele Spanjaarden om ons heen. En dat goed smaken moet hier wel, want de naam van het Restaurant Los Sabores betekent De Smaken.

Maandag de 12e, rijden we eerst langs een Repsol benzinestation voor een nieuwe fles Spaans gas en daarna over de A7 richting Almeria. Dan gaan we een stukje over de A92 om vervolgens over de N 340 a richting Tabernas te rijden. Langs de weg zien we Mini Hollywood en Fort Bravo. Vroeger zijn hier in de omgeving nogal wat Western films opgenomen vanwege het ruige landschap. Halverwege de rit stoppen we voor een koffie pauze. Kunnen we gelijk even naar de TomTom kijken, die blijkbaar even geen zin had om te doen waarvoor die is gekocht, namelijk Navigeren. Ook de Zenec navigatie die in de camper zit leek kuren te vertonen, maar dat viel mee. Maar gelukkig hebben we ook nog een 3e navigatie, mijn eigen bij rijdster.

We konden de navigatie systemen resetten en alles werkte weer. We vervolgden onze weg door een heuvelachtig landschap, met hier een daar een paar bloeiende amandelbomen, richting Vera, waarna we al vrij snel aankwamen bij Camping Cuevas de Mar in Palomares. Er was nog plaats op deze voornamelijk door Engelsen overwinteraars bevolkte camping.

En zoals bij vele campings hebben ze hier vers brood bij de receptie. Op camperplaatsen komt er nog wel eens luid toeterend een bakker langs, maar hier niet dus. Na de lunch verkennen we de omgeving op de fiets. Klein stukje langs de weg, en daarna een mooi fietspad, dat zoals bijna gebruikelijk hier in Spanje ook plotseling weer ophoudt. Dus weer langs de weg, en bij een van de vele rotondes zijn we de woonwijk ingeschoten richting zee. Hier fiets je een stuk rustiger richting Garrucha. Wel veel eenrichtingsverkeerswegen, maar het is hier zo stil, dat we tegen de stroom in fietsen. We zien een paar plekken waar campers staan op gedoogplaatsen. Er is hier aan het strand 1 officiële gedoogplaats, maar die is zeker niet in de woonwijken.

Bij een hier in zee uitkomende rivier keren we om en rijden terug. Zo de fietskilometers zitten er weer op voor vandaag.

Een paar kilometer ten noorden van Palomares ligt een klein dorpje Villaricos. Een alleraardigst klein vissersdorpje met een kleine vissershaven en een kleine haven met plezierbootjes. Ook nu zien we onderweg weer een paar verdwaalde campers aan het strand staan. We fietsen het dorpje rond, lunchen met uitzicht op zee op een nagenoeg verlaten boulevard, schieten de nodige foto’s, en genieten vooral van het heerlijke rustige zonnige weer.

Een dag later fietsen we onder een stalend zonnetje en nu richting Garrucha. Een fraai fietspad naast een wandelpromenade langs het strand. Op een van de vele witte bankjes langs de zee genieten we van het uitzicht en de bedrijvigheid bij de haven. We lunchen, bestellen een dagmenu en voor 13 euro p.p. inclusief wijn en een tapas vooraf, en gaan voor de wind weer terug.

Vanaf Palomares rijden we op vrijdag de 16e naar Totana. Een ritje van iets meer dan 100 kilometer, die wij vandaag afleggen over de snelweg. Onderweg stoppen we in Huercal-Overa om de proviand weer aan te vullen. Op Camperstop Sierra Espuna vinden we een mooi plekje. De rest van de dag doen we niks. Oh ja, we kijken nog even de zekering na, want de display van de kachel is uitgevallen. Nou niks te vinden natuurlijk. Daar moet een professional maar naar kijken. Gelukkig is het niet koud en we hebben altijd nog een elektrisch kacheltje.

Zaterdag de 17e gaan we fietsen langs de Sierra Espuna. Vlak bij de camperplaats loopt een kanaal. Waarschijnlijk is dit voor de watervoorziening van de diverse tuinbouwbedrijven in het dal. We zitten op een hoogte van 333 meter, maar dit fietspad is nagenoeg horizontaal, zodat we geen grote beklimmingen hoeven te doen. Onderweg is het genieten van het uitzicht op het dal en de in bloei staande amandelbomen langs de weg. We rijden bijna 10 kilometer heen, eten onze crackers, en dan weer terug. Langs de camperplaats voorbij en dan richting het stadje Totana. Dit wel wat dalen, want Totana ligt op ca. 250 meter. Heen is dat niet zo erg, maar terug zijn we blij dat we e-bikes hebben.

Bizar zondag de 18e. Vandaag een temperatuurverschil van wel 8 graden met gisteren. Mist in het dal en een beetje regen.

We rijden de 19e  eerst naar een camper en caravanbedrijf iets boven Murcia. Caravanas Murcia zit in het dorpje Las Torres de Cotillas. Dit bedrijf hebben we gevonden op de App. Camper-pro en dit bedrijf is onder andere dealer van Pilote. Sinds afgelopen vrijdag werkt de kachel en dus de warmwatervoorziening niet meer. De display ging spontaan uit. Nou was het de afgelopen dagen gelukkig niet koud en water kan je ook in een keteltje opwarmen. Het bedrijf had gelukkig ervaring met een Alde verwarming zoals die in onze camper zit. We werden keurig in het Engels te woord gestaan door een aardige Spaanse. Die vertelde dat het druk was en over 45 minuten een monteur zou komen kijken. Deze kwam binnen 20 minuten en had al snel het probleem gevonden. De elektra tussen de kachel en de display werkte niet. Daarvoor moest hij wel een nieuwe ik zal het maar even een stekker noemen bestellen. Zou morgen binnen komen en gelijk nog wat andere kleine dingetjes gemeld, die dan ook morgen gerepareerd kunnen worden.

In de App. Van Campercontact zochten we een camperplaats in de buurt. We zijn terechtgekomen in Archena op 11 kilometer van het camperbedrijf.

Er stonden zeker wel 20 campers op deze grote gratis plek. We staan hier langs een sportcomplex en langs de rivier de Segura. Na de lunch wandelen we langs de rivier naar een groot complex met Hotels en thermaal baden. Het was daar druk met wandelende en in witte badjassen gehulde hotelgasten vanuit hun hotel naar de baden liepen.

In een fraaie palmentuin hebben we genoten van een verfrissing en een speels eekhoorntje in de bomen.

En zo waren op de afgesproken tijd zo rond 11.00 uur terug bij het camperbedrijf en de monteur voor de Alde verwarming kwam 5 minuten laten. Dat was een kwestie van de printplaat eruit en een reparatie waardoor de aansluiting met de display weer werkte. Intussen had de monteur van het camperbedrijf een lampje vervangen (link achter boven, zoek maar uit wat dat voor lampje is) en tevens zijn de telescoop armen van het garageluik rechtsachter vervangen.

Van de Alde monteur kregen we nog wat tips over het gebruik en de instelling van dit stukje techniek in de camper.

Een uurtje later konden we weer op pad. Noordelijk van Murcia reden naar Alquerias richting San Javier naar de spiksplinternieuwe Camperpark La Ribera. Een groot en fraai aangelegde camperplaats.

De Spaanse weerdienst Aemet geeft een weerverwachting aan die voor de komende dagen weer eens een dip laten zien. Het is winter hier, maar de verschillen zijn wel erg groot. Gisteren bijna 21 graden en vandaag 15 graden, regen in de avond en harde wind. Ja ja, het is niet anders. En morgen weer droog met een zonnetje.

We relaxen hier lekker, fietsen af en toe een stukje. We hebben alle tijd om eens de activiteiten op de camperplaats te bekijken. Dagelijks even wat servicen. Grijs water weg, toilet legen en vers water innemen. Ach dat is meteen een dagelijkse activiteit om wat te bewegen. Opvallend zijn echter de camperaars in van die grote flatgebouwen.( Concorde, Phoenix en Morello.) Die rijden met de camper naar de loosplek, want ja, je zal eens moe worden. Nou hebben die wel hele grote tanks aan boord, maar toch, het geeft wel een luie indruk zo.

De 26e mijn jarige broer gebeld. Het is ijzig koud in Nederland en hier hebben we lekker kunnen fietsen in een stralend zonnetje. Helaas aan het eind van de middag een wazig zonnetje achter opkomende bewolking. We zijn vandaag langs de boulevard van Santiago de la Ribera naar San Pedro del Pinatar gereden. Net na de havens richting de Salinas, met mooie witte zoutbergen, en een mooi fietspad over een pier richting de Molina Calcetera, een mooie karakteristieke molen.

Aan de ene kant van deze pier zijn modderbaden. Ook veel vogels genieten hier van het vele water. Aan de andere kant van de pier het Mar Menor met een mooi uitzicht op de kustlijn. Ook nu is het weer gelukt een voor ons nieuwe plek te ontdekken. Op de boulevard is het een stuk rustiger dan het afgelopen weekend.

Na 7 dagen verlaten we deze mooie en grote camperplaats waar we voor 7 euro per nacht hebben gestaan. En dat inclusief elektra. Oké, een aanbiedingstarief, want deze plek is pas sinds medio november open.

We gaan verder noordelijk. Met een grote boog om Alicante richting Villajoyosa. We hebben daar vorig jaar ook op een camping gestaan maar we hebben het chocolade museum nog niet bezocht. Helaas, de camping was vol. Ja dat kan gebeuren. Oké, dan maar verderop langs Benidorm met een woud aan wolkenkrabbers en dan richting Calpe. Een beetje tegen beter weten in, want het is bekend dat de camperplaatsen in Calpe zeer in trek zijn. En inderdaad vol. Om Calpe uit te komen bleek volgens de navigatie een makkelijke weg. Nou helaas, veel te steil, dus dan maar omkeren en via de brede uitgangsweg weer terug naar de N332. Na een tussenstop bij de supermarkt, besloten we naar Oliva te rijden. Op de Euro camping daar was nog plaats genoeg. Ook hier weer een ACSI camping, dus dat betekent een gereduceerd tarief.

En de laatste dag van februari sluiten we af met een regenachtige, grijze dag.