2018/2019 Overwinteren

Spanje en Portugal

2018 Spanje & Portugal oktober

Vrijdag 12 oktober starten we met de overwintertrip 2018/2019. We rijden eerst langs de “gasboer” ,  wisselen een lege fles om voor een volle, gooien daarna de brandstoftank vol met diesel en rijden over de snelweg naar Nijkerk. Op een grote P bij de sporthal zijn 4 camperplekken waar wij 1 nacht zullen gaan staan. We wandelen in de middag naar het drukke centrum, waar het markt was, drinken een glaasje fris op een groot plein bij de Eiermarkt. Rond een uur of zeven worden we opgehaald voor een etentje met zwager en schoonzus en aanhang. Een prima restaurant.

Zaterdag rijden we eerst naar een grote super, kopen wat boodschappen en toeren deels binnendoor en deels over de snelweg naar Alphen aan den Rijn, waar we onze schoonzus bezoeken. Lekker bij gekletst en gegeten, waarna we aan het eind van de avond richting Bodegraven rijden voor een overnachting op de camperplaats bij het zwembad. Helaas heeft Alphen aan den Rijn nog geen camperplaatsen, maar men is daarmee bezig.

Het is nog steeds zomer, als we 14 oktober haar Oirschot rijden. Op de mooie camperplaats aan het water in Oirschot. De dag maken we vol met luieren, lezen en puzzelen in de zon.

En als op maandag de 15e de zon nog steeds schijnt, stappen we op de fiets voor een rondje in de buurt. We hebben best veel rondjes gemaakt hier in de buurt, maar ook nu komen we nog op voor ons nieuwe plekken. O ja, en tussendoor duiken we ook nog een grote Decathlon in waar we tevergeefs op zoek zijn naar afritsbroeken. Seizoen voorbij zeker, want er waren al wel veel skispullen.

Dinsdag de 16e staan we vroeg op, want we hebben om 09.00 uur een afspraak bij Liba in Liempde. Er moeten een aantal zaken vervangen en gerepareerd worden. Dat gaat allemaal voortvarend en na de nodige koffie, vertrekken we rond 11.00 uur richting het zuiden. De echte trip kan na wat omzwervingen nu beginnen. We rijden vandaag geheel over de snelweg. Dat doen we vaker als we de 1e etappe maken. We kiezen voor de route over Maastricht, Luik, Namen en Charleroi, zodat we de knelpunten Antwerpen en Brussels in ieder geval vermijden. Na wat tussenstops voor koffie, brandstof en de lunch rijden we Frankrijk binnen, nemen geheel tegen onze gewoonte een stuk tolweg richting Amiens en komen uiteindelijk om 19.00 uur aan op een kleine camperplek bij een oud station in Saint Saire. Er staat 1 Belgische en 1 Engelse camper.

En dan worden we wakker in een kleine mistige wereld. Omdat we op gras staan en het nat geworden is, kan je nog weleens problemen hebben met wegslippen op een dergelijke ondergrond. Gelukkig konden we zonder problemen wegrijden. Vandaag gaan we naar Honfleur, een leuk stadje dat we in 2011 ook al eens hadden bezocht. Vandaag is het nadat de mist is opgetrokken gelukkig een zonnige dag en konden we nadat we hadden geluncht in een lekker zonnetje naar het centrum van dit oude stadje wandelen.  We hebben mooi de tijd genomen om het oude stadsdeel te bekijken. Onderweg kwamen we een aantal groepen toeristen tegen die onder leiding van een gids ook dit stadje aan het ontdekken was. En uiteraard ook weer Chinezen/Japanners/Koreanen. Het was gezellig druk, de terrasjes redelijk gevuld, en na een verfrissing liepen we weer terug naar de camper.

We blijven nog een dagje in Normandië en rijden westwaarts. Eerst naar de Lidl, die tot onze stomme verbazing een verbodsbord voor campers had hangen bij de ingang van de parkeerplaats. Nou dat zal een hoop klanten kosten. Wij dus verder door richting Caen. Een korte maar fraaie route die ons bracht naar de Aire Municipale in Isigny sur Mer. Tussen de heggetjes hebben ze daar plek voor 6 campers, Beetje manoeuvreren daar. Na de lunch liepen we even naar dit kleine plaatsje met een enorm Hotel de Ville. Er is veel informatie te vinden over de 2e wereldoorlog met o.a. een route met bezienswaardigheden in de buurt. Na de landing in Normandië en terug uit Engeland heeft Generaal Charles de Gaulle hier zijn 1e toespraak gehouden voor het Franse volk.

We tanken nog in Isigny, voordat we verder reizen. Het wordt bijna eentonig, maar ook vandaag weer mooi zonnig weer. We rijden in zuidelijke richting langs St. Lo, en komen in het dal van de Vire. Mooie uitzichten hier. Via Avranches gaan we naar Beauvoir, een klein stadje iets ten zuiden van Le Mont St. Michel met een mooi ruime CP. We blijven hier 2 nachten en bezoeken op zaterdag de 20e Le Mont Saint Michel. We waren daar ook al eens in 2011, maar inmiddels is er behoorlijk wat veranderd. Destijds was men al met werkzaamheden bezig. Er rijden nu gratis shuttle bussen vanaf het dorpje. Je kan ook met paard en wagen of lopend.

Wij fietsen vanaf de CP naar Le Mont, stallen daar onze fietsen en lopen over de lange brug naar de berg. Nadat we wat souvenirs winkeltjes hadden bekeken, lunchen we in een van de vele restaurantjes. Ondanks dat het al medio oktober is, verbazen wij ons wel over de vele toeristen die hier rondwandelen. We horen veel Frans, Italiaans en Oosters (Japans os Chinees of wellicht Koreaans?) Ja, het is weekend, dus wat drukker en op Google had ik gelezen dat dit de 3e bezochte toeristische attractie van Frankrijk is na de Eifeltoren en Paleis Versailles.

En verder vervolgen wij onze weg naar het zuiden. Via Pontorson, waar ook een overnachtingsmogelijkheid op de parking bij de Intermache, rijden we richting de A84. We nemen iets meer snelwegen (geen tolwegen) dan andere jaren, maar maken nog voldoende kilometers binnendoor door kleine dorpjes. Vlak voor het dorpje La Croix Avancines, vliegt er een fazant tegen de linker voorkant. Gelukkig geen schade aan de camper, maar de fazant heeft dit gevecht niet gewonnen helaas. De A84/E3 gaat met een grote boog over de rondweg bij Rennes. Dan nog een stuk naar Bain de Bretagne, waar deze weg de N137 wordt. Dit is gebruikelijk in Frankrijk. Als je een departementsgrens passeert krijgen de wegen andere nummers. Bij Nozay verlaten we de grote weg en rijden verder op de N171. We rijden richting St. Nazaire, waar we de Loire oversteken over de hele grote brug. Bij St. Michel Chef Chef, slaan we af en gaan naar Prefailles. Hier kunnen we weer gebruik maken van de Pass D ‘Etappes die we in het begin van het jaar hebben gekocht op de Aire in La Palme. Een prima onbemand systeem hier in Frankrijk om op de camperplaats te komen.

Nadat we Bretagne hebben verlaten en na de Loire delta verlaten we Prefailles om verder naar het zuiden te trekken. Via La Roche sur Yon en La Rochelle komen we op de volgende Aire de Camping Car in Châtelaillon Plage. En daar ff knoeien met de automaat. Deze was iets anders dan gisteren, en ja hoor, Jan Doedel (ik dus) stopt de pas van Pass D ’Etappes in de verkeerde gleuf. Nou, die kreeg ik er niet meer uit dus. Het telefoonnummer gebeld wat op de aanmeldzuil staat en een vriendelijke mademoiselle heeft er voor gezorgd dat mijn pas weer terug kwam, gelijk met een nieuwe pas.

Daar was die gleuf dus voor, nieuwe pasjes. Maar goed het was gelukt, het nummer op mijn pas werd nog even telefonisch doorgegeven en die juf aan de andere kant wist precies wie ik was. Eind goed al goed. Oh, ennuh vandaag 207 kilometers.

Vandaag vervolgen we de route richting Bordeaux. Onderweg zien we steeds meer wijnvelden  met als blikvanger een hele grote wijnfles langs de kant van de weg. Eerst een landelijke route met mooie uitzichten en dan een beetje de hoge bruggen route. We passeren de Charente en vlak voor Bordeaux de rivier de Dordogne e later op de ring van Bordeaux de rivier de Garonne. De wirwar van wegen rondom Bordeaux zorgt ervoor dat wij een afrit missen, iets omrijden, maar uiteindelijk toch op de plaats van bestemming terechtkomen. Dat is Camping Le Village du Lac van waaruit we de stad Bordeaux willen bezoeken. En nu we toch op een camping staan kan gelijk de was worden gedaan. Op de camping was het even zoeken naar een fatsoenlijk plekje, maar dat hebben we gevonden.

En weer een stralende dag. Zonnetje, zonnetje, zonnetje. Bij de receptie van de camping hadden we al informatie gevraagd over een bezoek aan Bordeaux. De bus stopt voor de deur van de camping en gaat naar de tramhalte en vandaar naar het centrum, maar op de fiets is het ook goed te doen.

En inderdaad, op een gehaal apart fietspad kunnen we de ca. 8 kilometer naar het centrum van Bordeauxfietsen. We rijden tot aan de rivier de Garonne en stallen daar de fietsen. Het is hier best druk op de “boulevard” langs de rivier, met uitzicht op een aantal bruggen. We wandelen langs La Bourse naar een drukke winkelstraat, slaan rechtsaf naar het Theater en lopen recht op een hoog monument af. Het wemelt hier trouwens van de politie en militairen. Het is tijd voor een lunch en we belanden bij Chez Jean op een terrasje en laten het ons goed smaken. Daarna wandelen we weer door een drukke winkelstraat richting de kathedraal en het Hotel de Ville, ofwel het stadshuis. Na een bezoek aan de grote kerk drinken we nog wat op een terrasje en wandelen weer terug naar de Garonne.

De 2e dag fietsen we alleen wat rondom het kleine meer. We komen langs het nieuwe stadion van Bordeaux. Hier is ook de tramhalte naar het centrum. Overigens rijden er wel mooie, moderne strakke bijna geruisloze trams in Bordeaux. Ze hebben we een duidelijke bel, want ja, wandelende Franse in een stad, die letten (bijna) nergens op.

Na Bordeaux vervolgen we onze reis naar het zuiden. Geheel tegen onze gewoonte in weer over de snelweg. Vanaf de camping komen we al snel op de ring rondom Bordeaux waar met een gangetje van 90 kilometer de auto’s langzaam voortrazen. Na deze ring, de A630, wordt de A63 en dan richting Bayonne. We rijden vanuit Bordeaux door het Parc Naturel Regional des Landes de Gascogne, waarbij de A63 een stuk tolweg wordt, waardoor wij binnendoor rijden. Na weer een stuk A63, gaan we richting de kust over de D116/D662 richting Seignosse. Ook hier weer een Aire de Camping Car met een Pas D ‘Etappes. Een prima plek zo onder de bomen.

Kijken naar de weersverwachting doet ons besluiten de plannen om te gooien. Oorspronkelijk plan was om eerst naar Pamplona te rijden en dan dwars Noord Spanje door met een paar tussenstops naar Santiago de Compostella. De verwachtingen zijn echter de eerst komende dagen regen en mogelijk sneeuw in die omgeving. We gaan vandaag over de (tol)wegen Spanje in en rijden dan naar Burgos. Hiermee hopen we een hoop slecht weer te ontwijken. En dat is gelukt. Behalve een paar niet al te hevige regenbuien en waarschuwingsborden voor hagel die blijkbaar net was gevallen gelt op de witte strepen hagel langs de weg. Onderweg hebben we nog wel een paar sneeuwschuivers gezien. Die waren blijkbaar de route aan het verkennen als ze (binnenkort?) op pad moeten.

Deze hele AP 1 van San Sebastian naar Vitoria Gasteiz en Miranda de Ebro, en de AP5-E80 kent een behoorlijk aantal tunnels.

Uiteindelijk komen we op de bijna volle camperparking in Burgos, maar er is nog plek.

Ondanks de kans op motsneeuw, is het op een regenbuitje na, de hele nacht droog gebleven. En ook vandaag over de snelweg richting Salamanca was het weliswaar bewolkt, maar we hebben geen druppel gehad. (regen dan)

Onderweg wel veel vogels gespot en een hertje huppelend (nou ja rennend) door de velden. En die vogel, gerangschikt onder de noemer “vechtparkiet” is waarschijnlijk een Rode Wouw. Bij het Repsol station, waar we op het parkeerterrein ervoor blijven overnachten, heb ik meteen de lege Spaanse propaan gasfles omgeruild voor een volle.

We verlaten Spanje en rijden over de A62-E80 naar het westen. Voorbij Cindad Rodrigo is het nog een klein stukje, voordat we de Portugese grens passeren. Voordat we de E25 oprijden, komen we bij een tolpoort, waar we ons via de Visa card identificeren, waardoor we elektronisch over de tolwegen kunnen rijden. Hopelijk gaat dit goed. Het zijn echter maar tol bedragen van een paar euro. Onze 1e stop is in Guarda, de hoogst gelegen stad van Portugal. We staan hier op een hoogte van 870 meter. De temperatuur daalt flink ’s nachts. We video bellen nog met onze jarige schoondochter en babbelen wat met de kleinkinderen.

Na Guarda vervolgen we dezelfde weg tot aan Mangualda en gaan dan via de N234 naar het zuidwesten richting Coimbra. Het 1e deel een 2 baans weg, maar verderop 2x2 baans. We passeren Barragem de Aguieira, een groot stuwmeer, en krijgen daar een flinke regenbui over ons heen. Gelukkig tijd om te lunchen, waarna we, na de regen verder rijden naar Coimbra. Hier gaan we een paar dagen op de camping Municipal staan.

Oeps, we ruiken gas en dat is niet goed. Van de 2 gasflessen is de 1e aangesloten en die geeft waarschijnlijk een probleem. Dus gasfles 1 uit en gasfles 2 aan. We bellen met een Portugese Camperdealer in Coimbra, krijgen daar een telefoonnummer van de werkplaats en overleggen even. Morgen gaan we er heen. En als het dan morgen is, vandaag de 31e oktober, rijden we naar het 13 kilometer verderop gelegen Brasfemes, een klein dorpje aan de noordkant van Coimbra.

Na controle blijkt, dat de gasslang niet meet goed sluit. Kortom, nieuwe gasslang en tevens een kleine schoonmaakbeurt van de gaspitten en een paar euro armer, kunnen we weer terug naar de camping. We bedanken de monteurs (Pedro en collega) voor de snelle service. De rest van de dag vermaken we ons binnen want buiten is het nat.