Rondje Nederland

2020 Rondje Nederland Juni en Juli

Woensdag de 3e juni gaan we op pad. Nadat we al plannen hadden gemaakt voor een rondje Nederland in april en de trip langs het Canal du Midi in Frankrijk in mei en juni, hebben we na de Corona lock down besloten om toch in juni met de camper de weg op te gaan. We staan al lang genoeg stil. We worden ’s morgens getrakteerd op een draaiorgel concert. De buurvrouw naast ons is jarig en haar man heeft haar op deze manier verrast. Leuk hoor.

Rond elf uur verlieten we Hellevoetsluis en reden eerst naar een pomp. Onze 1e tankbeurt dit jaar. Nou dat is wel het vermelden waard. Via de A15 langs Rotterdam richting Nijmegen. Na een koffiestop reden we bij Gorinchem op de A27 over de Waal. Bij Nieuwendijk gingen over de N322 om tenslotte via een kleine weg langs Poederoijen naar de P bij Slot Loevestein te rijden. Daar zijn 4 aparte camperplekken. En gelukkig nog een plekje voor ons.

In de middag wandelen we naar het Slot. We hebben dit niet van binnen bezocht, maar wel enkele foto’s gemaakt rondom dit gebouw. Overigens is dit Munnikenland zoals het hier heet een fraai natuurgebied. Landerijen met grote grazers (konik paarden en Rode geuzen, een rundvee ras) en veel water in dit rivierenlandschap.

Na een rustige nacht met af en toe wat geloei van de runderen naast ons en het “gebrom” van een van de grote stieren, reden we na de koffie vanaf de P bij het slot richting het Oosten. Geheel binnendoor. Onder Zaltbommel door richting Nijmegen. Nou dat binnendoor hebben we geweten, want daardoor moesten we in Nijmegen een brug over die een hoogtebeperking had.

Uiteindelijk wat te ver door gereden, omgekeerd en opnieuw zuidelijk onder en daarna een stuk door Nijmegen om de richting Millingen aan den Rijn te vinden. Dat is gelukt. We hadden geluk, want het laatste plekje op camperplaats ’t Crumpse Hoekje was voor ons.

Vrijdag de 5e was een waardeloze herfstdag. Regen, regen en nog eens regen. We hebben eerst onze buurman van onze thuishaven in Hellevoetsluis gefeliciteerd met zijn 75e verjaardag en de rest van de dag wat gepuzzeld, de website bijgewerkt en wat eten gekookt.

Maar gelukkig was het zaterdag de 6e zo rond een uur of tien droog. We hebben afgelopen nacht nog wel een flinke hoosbui gehad maar daar bleef het bij. Via de knooppunten app had ik een mooie route uitgestippeld door de Millingerwaard. Via landerijen en kleine dorpjes zoals Leuth, Persingen Groenlanden en Erlecom rij je hier door de Ooijpolder. Het 1e deel tegen wind maar eenmaal op de dijk langs de Maas was het verder nagenoeg voor de wind. Bij gebrek aan een picknicktafel hebben we geluncht op een muurtje met uitzicht op een van de vele plassen in dit gebied. We zagen veel vogels zoals visdiefjes en ooievaars. Verderop hebben we genoten van het scheepvaartverkeer op de rivier. Terug ging de fietstocht naar Millingen waar we wat kleine boodschapjes hebben gedaan.

Deel 2 van de fietstocht door de Millingerwaard op de zondag. Ook vandaag regen tot een uur of half twaalf. Rond half twee zaten we op de fiets en om een lang verhaal kort te maken, halverwege hebben wij de fietstocht onderbroken vanwege de opkomende en niet verwachtte regen dreiging. Maar goed, toch bijna 15 kilometer onder de bandjes vandaag.

Na 4 dagen verlaten we Millingen en via Duistland (Kleve en Emmerich) rijden we Nederland weer binnen. We passeren ’s Heereberg en Lichtenvoorde gaan we richting Enschede. Even wat rondgereden om uiteindelijk naar Hengelo te rijden voor proviand aanvullen. Daar staat gelukkig een grote nieuwe Lidl met giga parkeerplaats waar we de camper kunnen parkeren. Via Enschede en Losser gaan we naar CP Skop’nboer in Overdinkel. Een fraai camperpark.

Eerst eten we de verse broodjes en gaan daarna alvast een rondje in de buurt fietsen. Het is aangenaam weer als we de 1e kilometers hier in Overijssel fietsen. We maken een klein rondje ten westen en zuiden van Overdinkel door Glane en een klein deel langs de Dinkel, een smalle beek.

Op dinsdag de 9e nemen we een route richting Losser om in een grote boog richting Glanerbrug te rijden. De route gaat door bosgebied, langs kleine dorpjes en grote boerderijen. Op een van de vele picknickplaatsen aan de rand van het bos en met uitzicht op de weilanden, genieten we van de lunch. In Glanerbrug genieten we van een lekker Italiaans ijsje. Het is wel even wennen want ook hier geldt “eenrichtingsverkeer” bij Bella Italia. Ene kant de salon in en de andere kant uit. Het went wel al die maatregelen.

Onderweg tijdens deze fietstocht spotten we een paar roofvogels (buizerds) en een paar ooievaars.

We rijden een klein stukje door Duitsland en via Gronau rijden we terug naar Overdinkel. En eindelijk hebben we onderweg een ree gespot. We hopen hier altijd op, maar helaas niet al te vaak kom je wild tegen.

De laatste dag in Overdinkel. Vandaag maken we een fietstocht ten noorden van de CP, rijden eerst naar Losser en dan door een bos over een smal pad richting Grafschaft Bentheim. We zetten altijd in de camper al een route uit via de fietsknoop app, Onderweg kom je hier in de buurt wel een wirwar van bordjes tegen omdat je grensoverschrijdend fietst. De Duitse routes hebben bijna allemaal een naam met bijbehorend symbool. Ook schijnen ze hier in de buurt een voorliefde te hebben voor kleine bordjes die links en rechts van de weg zowel hoog als laag ergens kunnen hangen. Hierdoor mis je nog weleens een bordje. Maar we komen altijd wel goed uit. Maar goed terug naar de route. Bij het Graftschap Bentheim zien we een picknickplaats met veel informatie. We lunchen daar op een coronavrij terras. We zien een waarschuwingsbord voor wilde zwijnen maar daar blijft het bij. Nadat we het bos zijn uitgekomen rijden we een stuk langs een spoorlijn en vlak onder het dorpje De Lutte gaan we in zuidelijke richting via Losser weer terug naar de camperplaats.

De omgeving hebben we hier wel gezien en gaan morgen weer verder.

We besluiten naar Beuningen (Ov) te rijden. Eerst de koelkast weer aanvullen en dan langs Oldenzaal richting de CP bij een boerderij. Daar was slechts plaats voor 1 nacht. Iets verderop in de Lutte is ook een CP, maar daar was het bordje VOL duidelijk te zien vanaf de weg.  Op de app iets in de buurt gezocht en eerst even een telefoontje om te vragen of er nog plaats was. En jawel, plaats genoeg. We werden met koffie en cake hartelijk ontvangen op de Camping Erve Wezenberg en hadden een aangenaam gesprek met de eigenaresse. De vaste gasten komen pas vanaf 1 juli en het was haar wel opgevallen dat er plotseling meer campers op hun camping kwamen. Maar goed, we kregen uitgebreide informatie en zochten een leuke plek op. Vandaag doen we verder niet zo veel.

Donderdag de 12e de eerste fietsdag rondom Denekamp. We zitten hier ten Noorden van Denekamp en eigenlijk in Noord Beuningen, We zetten een mooi route uit met behulp van de Fietsknoop app. Vanaf de camperplaats is het een klein stukje fietsen om de aansluiting naar het 1e knooppunt te vinden. We rijden door een gevarieerd landschap en passeren een paar keer het riviertje de Dinkel.

We komen langs Everloo, een mooie havezate, en rijden dan richting Denekamp. Nou daar is het mooi opgebroken, dus zoek het maar uit. Nou dat doen we en komen via het centrum van Denekamp en een smal bospad weer terug bij het beginpunt.

Nu eerst even een bericht van de weerman. Vandaag, zaterdag de 13e wordt een warme dag met verwacht onweer.  Maar goed dat zien we wel. Eerst lekker voor de camper ontbijten, een wasje doen en dan de route voor vandaag bepalen. We besluiten langs de grens te rijden.

Over Duits grondgebied gaat een deel van het fietspad ten zuiden van Nordhorn en dan verder zuidelijk naar het Lutterzand. Ook nu weer veel zand- en bospaden met hier en daar “verstopt” de routebordjes. Niet altijd even handig neergezet. In het gebied van het Luttelerzand is het vrij druk. Het laatste deel gaan we net als gisteren via Denekamp, maar we stoppen bij een geweldige ijstent. Ook hier netjes “eenrichtingsverkeer” in de zaak met keurig aangegeven de afstand zoals wij inmiddels gewend zijn in deze Corona periode. Ook nu zien we dat we evenals gisteren 37 kilometers hebben gefietst.

O ja, en wat het weer betreft? Geen bui gehad, wel donkere luchten en soms een wat harde windvlaag, maar geen regen.

Als “afsluiting” van de omgeving rondom Denekamp doen we vandaag, zondag de 14e, een rondje Ootmarsum. Een aller aardigst stadje met vooral veel galerieën, restaurants en terrasjes.

Na 4 dagen vertrekken we en gaan via Almelo naar het nieuwe camperpark Midas in Rijssen waar we na een kleine rit van 50 kilometer aankomen. We checken in bij de automaat, servicen het grijze water en lozen het toilet en vinden een mooi plekje. We krijgen toelichting van de eigenaar over dit park, bewonderen het fraaie sanitair, en konstateren dat het nog wel erg rustig is hier. De camperaars moet deze nieuwe plek nog ontdekken.

We gaan weer een ander deel van de Provincie Overijssel verkennen. Eerst in de morgen nog een beetje regen, maar na de lunch vertrekken we voor een korte fietstocht ten oosten van de camperplaats. Deze tocht brengt ons door Wierden en Enter.

Woensdag de 17e juni. We zijn nu 2 weken op pad. We wachten de regenbui op deze morgen af en jawel om half twaalf is het droog en kunnen we ons voorbereiden op de fietstocht. Vandaag gaan we richting Holten en starten daar met de beklimming van de Holterberg. Over een smal fietspad rijden we slingerend, dalend maar voornamelijk stijgend van knooppunt naar knooppunt. We rijden noordelijk aan de westkant van de Holterberg richting Haarle. Daar stoppen we bij Herberg De Pas voor onze 1e lunch op een terras dit jaar. Ja ja de Corona veroorzaakt nogal wat. Na de lunch (heerlijk bruinbrood met zalm voor Gerda en 2 heerlijke kroketten voor Frans) dalen we de berg af. Het is best druk vandaag met fietsers, maar vooral ook veel wandelaars hier.

Om een uur of half vijf zijn we weer terug bij de camper. Ik heb nog wel het eten buiten kunnen bereiden, maar de giga bui zorgde ervoor dat we binnen hebben gegeten. Het was weer een prima afwisselende fietstocht van 41 kilometer.

Een klein ritje van 77 kilometers de 18e van Overijssel naar Drenthe. Boodschapjes gedaan en nu staan we op de mooie camperplaats De Berkenweide in Erica. En op deze reisdag doen we verder niks.

Vanaf de camperlocatie rijden we door Erica richting Emmen. Op de knooppunten app hebben we een mooie route uitgestippeld. Eerst door een groot buitengebied met fraaie huizen rondom De Grote en Kleine Rietplas en dan aan de westelijke kant langs Emmen tot een punt waar we het centrum van deze stad ingaan. Even naar de Action voor een paar kleine gasflesjes voor het een-pits gasstelletje als we buiten koken en daarna naar de ANWB voor routeknooppunt kaartjes. Die kan je in de camper invullen, prik ze op je stuur en je hoef onderweg niet meer naar knooppunt borden te zoeken. Toen deden we even aan terras hoppen. We waren gesetteld, de bediening kwam vragen wat we wilden drinken en ik vroeg om de lunchkaart. Nou dat was even lastig. Het duurde een paar minuten, er kwam niemand, zelf geen drank, dus ik naar binnen. Ja, zei een mevrouw, we weten nog niet hoe het gaat lopen, dus we hebben alleen maar een borrelkaart. Bitterbalen en zo. Nou ik zei laat maar zitten, we gaan een ander terras en laat de drank ook maar zitten. Gelukkig was op het volgende terras wel een lunchkaart en hebben we heerlijk gegeten.

Daarna de fietstocht vervolgd, deels door oud centrum waar vroeger de ingang van de dierentuin was en toen weer naar het buitengebied. En ook hier zagen we de bui al hangen. Met nog een paar kilometer te gaan konden de regenjasjes aan en na even schuilen kwamen we weer kletsnat bij de camper aan. En ja hoor nog geen uur later was het droog en konden we buiten eten.

Ten Oosten van onze camperplaats ligt Het Bargerveen, een natuurgebied van Staatsbosbeheer. Dit hoogveengebied ligt in een hoek van Drenthe tegen de Duitse grens.

Via de knooppunten app hebben we een mooie route uitgezet van 40 kilometer door en rond dit gebied. Langs een van de vele vaarten in dit gebied reden we via Weiteveen en Nieuw Schoonebeek naar de grote Schaapskooi Bargerveen. De schapen waren vrij recent geschoren denken wij, want ze zagen er nogal bloot uit en binnen stonden allemaal zakken met schapenvacht. Via een kaarsrecht fietspad reden we dor dit gebied, lunchten ergens op een bankje, en vervolgden onze route tot we iets verder konden. Bij een van de knooppunten stond dat i.v.m. werkzaamheden een aantal knooppunten niet bereikbaar was. Dus wij een andere route gezocht en moesten hierdoor een aardige extra slinger maken door Duitsland. Via Twist en een lang fietspas langs de weg kwamen uiteindelijk bij Zwartemeer Nederland weer binnen. Kortom we konden de oorspronkelijke route weer oppakken en uiteindelijk met 60 kilometer op de teller waren we weer bij de camperplaats.

Na bijna 100 fietskilometers de afgelopen 2 dagen vinden we het wel genoeg en relaxen vandaag op dit mooie camperpark. Er vertrekken een aantal camperaars en er komen ook weer nieuwe. Altijd leuk om naar te kijken. Inparkeren is voor sommigen een moeilijke klus en de juiste plek uitkiezen nog moeilijker. Het wordt echt leuk als de camper eenmaal staat, de schotel wordt uitgeklapt en men tot de conclusie komt dat er geen tv ontvangst is. Nou dan maar op een andere plaats proberen hier op het park. Helaas ook nu blijft de schotel weer draaien. Ja wij moeten dan een beetje gniffelen en als ze dan uiteindelijk van het park vertrekken is de jolijt helemaal compleet. Ik weet het is een beetje leedvermaak maar ach, je doet er niemand kwaad mee.

Overigens weer een mooie warme zondag.

Een korte verplaatsing van 55 kilometer van Erica via Nieuw Amsterdam (supermarkt) door het Drentse land naar Lhee, een klein plaatsje vlak naarst Dwingeloo. Ook weer een prachtig nieuw camperpark. Zelf plek uitzoeken en bij de infozuil inchecken en betalen. Geweldig. Ruime plekken.

In de middag een korte fietstocht rondom Dwingeloo gemaakt met als afsluiting een ijsje bij de lokale Italiaanse ijsboer.

Vandaag de 23e. We gaan een van de mooiste gebieden van Nederland doorkruisen. Een fraaie fietstocht door het Nationaal Park Dwingelderveld. Een afwisselende fietstocht door bosgebied, over een uitgestrekt heideveld (helaas niet in bloei), over smalle grind- en zandpaden. Het is vandaag een fraaie dag met een temperatuur van ruim in de 20 graden. Onderweg wacht ik tevergeefs op een pannenkoekenhuis, maar ach op het terras van het Van der Valk Hotel in Spier hebben we ook prima geluncht. Na 37 kilometers waren we weer terug op de camperplaats.

Na de fietstocht van gisteren ten zuiden van Dwingeloo, gaan we vandaag de omgeving ten westen van onze standplaats bekijken. De tocht voert door een bosrijk gebied naar een uitgestrekt heidegebied bij het Holtingerveld. Behalve de fraaie vergezichten vindt je hier ook een aantal hunebedden. Ja die moet je toch gezien hebben als je in Drenthe aan het fietsen bent. We lunchen op het terras van Restaurant ’t Knooppunt en vervolgen onze weg via Ansen naar Dwingeloo waar we wederom maar eens een ijsje gaan snoepen.

Donderdag de 25e verlaten we Drenthe. Nou ja, verlaten. Een kort ritje van bijna 50 kilometer wordt uiteindelijk een “zoektocht” dien na 90 kilometer eindigt. Wat was het probleem. Een afgesloten weg, net over een kanaal, maar geen enkel omleidingsbord. Nou ga maar links (had rechts gemoeten blijkt achteraf), rij maar door (en de TomTom) maar roepen KEER OM. Meestal wordt een route snel herberekend maar hier in Drenthe even niet. Maar goed uiteindelijk passeren we de provinciegrens met Groningen en rijden naar de passantenhaven in Musselkanaal. En daar riepen we bijna gelijk in koor “Hier zijn we meer geweest”. Maar goed mooi plekje uitgezocht met zicht op het kleine haventje. De rest van de dag slechts naar de supermarkt gefietst en verder alleen maar geluierd.

We gaan het Groningen rondom Musselkanaal verkennen. Nou dat zijn aardappelvelden, aardappelvelden en nog eens aardappelvelden. Ennuh niet te vergeten de toch flinke percelen met wiet. Mag dat zomaar??Ja dit is de zogenaamde medicinale wiet. Maar goed, langs kanalen, over smalle paden en redelijk veel bospaden rijden we vandaag richting Bourtange. Een toch wel mooie en afwisselende rit brengt ons uiteindelijk in dit Groningse vestingstadje. We waren hier een aantal jaren geleden ook al eens geweest, dus het stadje hadden we wel gezien. Tijd om te lunchen op een van de vele terrasjes in het centrumpje van dit stadje. We lieten ons de pannenkoeken (he he eindelijk!) goed smaken en konden tevreden aan de terugreis beginnen. De route liep een deel langs het stroomgebied van de Ruiten AA, een beek, welke men aan het “verleggen” was om meer de oorspronkelijke loop te kunnen krijgen. Altijd mooi om te zien dat men bezig is de natuur weer te herstellen. Na bijna 50 kilometer waren we weer terug op de camperplaats.

De laatste rit vanuit Musselkanaal is een rit tussen de buien door richting Stadskanaal. En inderdaad regelmatig langs een kanaal. Veel water hier in de buurt. Maar goed op de terugweg zagen we de bui komen, konden snel de regenjasjes aantrekken en uiteindelijk een kwartiertje schuilen bij een verlaten kantoorgebouw. Bijna terug bij de camper zagen we een visboer staan en hebben daar lekker vis gegeten. Maar goed, de fietsen weer in de camper, even buiten zitten en hoppa, de volgende forse bui. Duurt niet lang maar er komt wel een hoop water naar beneden.

Van Musselkanaal rijden we zondag de 26e naar Zuidbroek. Slechts 42 kilometers. We lopen het dorpje door, luieren wat en gaan aan het eind van de middag een visschotel eten bij een lokaal visrestaurant.

Na 1 gratis nacht gaan we door naar Appingedam. Ook nu slechts 34 kilometer verder. Op een groot busstation zijn aparte camperplaatsen beschikbaar. Oude corona regels nog hier? Slechts 5 plekken beschikbaar en telkens 1 plek vrij tussen de campers. Nou dat zijn wel ruime 1,5 meters afstand. Overigens staat het op een gegeven moment helemaal vol. Geen controle geweest.

Na de lunch wandelen we over het jaagpad langs het Winschoterdiep naar het centrum van dit stadje. Het is een oud stadje. Veel bordjes aan de gevels met een korte omschrijving van de historie van het betreffende pand. Appingedam staat bekend om de “hangende keukens”. Nou we hebben ze gezien. ALLE DRIE!! Daarnaast nog de Nicolaï kerk. Tussen de buien door hebben we kunnen wandelen. Bij een grote speelgoedzaak naar binnen voor een nieuw Scrabble spel. Helaas uitverkocht. Dan maar weer terug naar het busstation.

De laatste dag van juni alweer. Vanmorgen vroeg vertrokken de eerste bussen al. Nou is het merendeel van deze dubbele bussen elektrisch dus geruisloos, maar ook nog een paar diesel bussen.

We vertrekken iets verder naar het dorpje Doezum. Daar is een grote camperplaats (Landgoed Jonker) met 60 plekken, dus er zal wel ruimte zijn. Langs het dorpje Loppersum (beving schade, overigens niets van gezien) en de stad Groningen gaan we in westelijk richting naar Doezum. Nou plek zat hier op de camperplaats.

Voordat we vandaag (1 juli) vertrekken richting Friesland hebben we nog een aangenaam gesprek met de eigenaar. Ik vraag naar de bezetting hier. Momenteel valt het tegen. Normaal staan hier veel buitenlanders (Duitsers en Scandinaviërs) maar die ontbreken nu. Maar goed, wij richting Friesland. Een wederom korte rit brengt ons naar het Nationaal Park De Alde Feanen, waar wij een plek vinden bij de Jachthaven Wartena. Vanwege de wind, verkassen we naar een plek achter de bomen met een mooi uitzicht op de grote haven vol met pleziervaartuigen. Verder een was- en puzzeldag. Morgen kijken we wel weer.

We hadden op de knooppunten app een mooie route gezien door het Nationaal Park De Alde Feanen. Dit is een groot laagveenmoeras gebied. De knooppunten lopen echter over 8 veerpontjes, waarvan een deel niet vaart vanwege de Corona. Dus wij kozen voor de veilige manier ofwel een route zonder pontjes. Wel jammer want vanaf de jachthaven waar wij staan gaat normaal gesproken een pontje tussen Wartena en Earnewald. Maar goed wij dus over de weg, door landerijen en een smal pad langs het Margrietkanaal toch naar Aernewald, een toeristisch watersport dorpje. Om het gebied te verkennen moet je denk ik met een bootje het park in.  Een beetje jammer was de forse wind. We proberen altijd heen tegen de wind in en terug voor de wind, maar helaas dat lukt niet altijd.

En vandaag naar Leeuwarden. Via het knooppunten netwerk rijden we eerst door Warga ofwel Wergea in het Fries.  Dit is het geboortedorp van de Opa van Gerda. Die is ooit uit dit dorp vertrokken naar Zuid Holland. Ook hier moeten we een van de vele bruggen en bruggetjes over in dit waterrijke deel van Friesland. Via Goutum rijden we uiteindelijk Leeuwarden binnen. Langs het Centraal Station rijden we door het centrum naar het noorden. We hebben gezien dat er een Stella vestiging is in Leeuwarden. De fiets van Frans moet nagekeken. We merkten dat de ketting gespannen moest worden en dat de bevestiging van de standaard los raakte. Ook bleek de schijf van de achterrem krom te zijn. Gelukkig kon dit allemaal (onder garantie) gerepareerd worden. Het betekende wel dat wij eigenlijk niks van de binnenstad van Leeuwarden hebben gezien. Maar goed wellicht iets voor de volgende keer. Omdat we even moesten wachten op de reparatie gingen we op zoek naar wat eten. Nou 2 lokale zaken in dit kleine winkelcentrum waren nog gesloten, maar gelukkig stond er een viskraam op het parkeerterrein. Behalve het eten van de lekkere vis hebben we gezellig gekletst met de beide dames in de viskraam. Ja, ze horen toch dat je niet uit Friesland komt, dus het is al snel “zijn jullie op vakantie”. Nou nee, we reizen en trekken momenteel Nederland door.

De fiets was sneller klaar dan verwacht en met een hartelijk dank je wel naar de monteur konden we onze weg weer vervolgen.

Via wat kleine dorpjes en het passeren van wat vaarwegen, met behalve de verschillende bruggetjes ook een aquaduct reden we weer terug naar de camper. Een bewolkte maar ook weer winderige tocht.

Na 5 dagen bij de jachthaven is het de hoogste tijd om weer te verkassen. Via Burgum en De Westereen (Zwaagwesteinde) rijden we eerst naar een supermarkt in Damswâld ofwel Damswoude. We rijden ten zuiden dit plaatsje in, maar helaas, de weg door het centrum was afgesloten. Nou dan maar om. Maar ja, jammer genoeg geen omleiding aangegeven, waardoor we al slingerend over smalle polderwegen uiteindelijk wel bij het winkelcentrum kwamen. In het buitenland ben je bijna gewend aan een afsluiting zonder omleidingsroutes, maar in Nederland niet echt. Kortom, we kwamen er en we reden over de oostelijke rondweg langs Dokkum naar een nieuwe camperplaats aan de het Dokkumer Grootdiep (Djip), het verlengde van de Dokkumer Ee. Hoe lang we blijven? Geen idee, dus alvast maar 1 dag afgerekend met de vriendelijke beheerder.

Nou we besluiten nog 1 dag te blijven, wachten eerst een giga regenbui af en stappen rond half twaalf op de fiets voor een tocht naar Bartlehiem. De knooppunten route loopt voor de camperplaats langs, dus dat bespaart zoeken. Via Dokkum gaan we in westelijke richting met de wind vol op de kop langs de Dokkumer Ee op zoek naar het “beroemde” bruggetje bij Bartlehiem. Nou dat hebben we gevonden, gefotografeerd en na een rustpauze en een praatje met een aardige mijnheer uit het dorp gingen we weer terug. En ja, dat bruggetje? Stelt dat iets voor? Nou Niets dus, maar ja het heeft een magische klank vanuit de beroemde Elfstedentocht. Maar ach, we zijn er geweest.

20200707 naar Bartlehiem en Dokkum 3.jpg

Op de terugtocht hebben we heerlijk geluncht op het terras van Restaurant It Posthus in Burdaard. Een leuk terras uit de wind en met zicht op de brug. Het is hier nogal druk met allerlei bootjes.

Midden in dit dorp is een brug over de Dokkumer Ee en iets verderop bij het kleine passantenhaventje is nog een brug. Leuk om te zien dat de brugwachter tussen de beide bruggen heen en weer fietst om het vaarverkeer te bedienen.

Na de lunch terug naar Dokkum. Lekker wind in de rug. We wandelen in Dokkum wat rond, bekijken de IJsfontein, een van de 11 Elfsteden fonteinen, drinken een drankje en kopen bij een plaatselijk bakkertje wat Friese specialiteiten. Iets voor zessen zijn we weer thuis.

Met een rondje om het Lauwersmeer heen rijden we naar het Camperpark Zwarte Haan in Sint Jacobiparochie. Onderweg houden we een koffiestop aan de haven van Lauwersoog en nadat we op het camperpark hadden geluncht lopen we naar de dijk aan de Waddenzee. Hier staat een standbeeld van de Slikwerker en is er uitgebreide informatie over dit Unesco erfgoed.  Het is lekker zonnig geworden en er waait een klein briesje. Veel wandelaars en fietsers hier.

In de morgen van 9 juli hebben we weer telefonisch contact met onze camperende country liefhebbers en vrienden Jaap & Gonnie. Zij zijn ook weer begonnen aan een rondreis en het zou leuk zijn als we elkaar treffen. En ja hoor, zij komen ook naar dit camperpark.  Het is op deze donderdag weer eens een slechte dag, dus veel koffie gedronken en lekker kunnen kletsen. We hebben regelmatig telefonisch contact, maar zo “live” is wel zo leuk. Zowel de donderdag als ook de vrijdagmorgen is regenachtig, maar gelukkig klaart het op. In de namiddag nog even op de fiets naar Sint Annaparochie op 4 kilometer afstand om nog wat kleine boodschapjes te doen.

Zaterdag drinken we “oprotkoffie” bij onze vertrekkende vrienden. Het was gezellig. We halen de fietsen tevoorschijn en maken een rondje in dit deel van Friesland Noord West. Het is hier ook de Westhoek. We passeren kuddes schapen die hier onder aan de dijk grazen, maken leuke foto’s van boven op de dijk tot het platte landschap met een aantal kleine dorpjes. Firdgum, Ried, Berltsum en Sint Annaparochie zijn de plaatsje die allemaal onder de Gemeente Waadhoeke horen. Eigenlijk alleen maar landerijen met koren en aardappelen. In Sint Annaparochie kopen we een wel verdient ijsje na deze winderige fietstocht. Maar ja, het waait hier (bijna) altijd.

En ook vandaag, zondag de 12e een klein briesje. We fietsen vandaag ten oosten en ten zuiden van onze standplaats. Onder aan de dijk werden we verzocht even een stuk aan de andere kant van het hek te gaan, want ze waren bezig om wat schapen en lammeren te vangen, daardoor was het hek op het fietspad afgesloten. We werden wel netje geholpen om de fietsen de dijk op te slepen. Al kronkelend door dit deel van het Noord West Friese landschap kwamen we ook nu door kleine leuke dorpjes. In een van die dorpjes hebben we geluncht op een picknicktafel in een klein parkje. Via allerlei kleine paadjes kwamen we ook nog uit in St. Jacobiparochie. Hier staat een bijzondere kerk. Na bijna 40 kilometer waren we weer terug bij De Zwarte Haan.

We verlaten vandaag Friesland. We weten dat we een groot deel van deze Provincie niet hebben bezocht. Dit deel met een aantal van de bekende “elfsteden”, veel meren en ook voor een deel liggend tegen het IJsselmeer is wellicht voor een volgende keer te bezoeken.

Over de afsluitdijk, welke op een aantal plaatsen wordt gerenoveerd waardoor we een paar keer van rijstrook moesten wisselen, rijden we naar Den Oever.

Daar zijn 2 camperplaatsen. De plek aan de haven hebben we een aantal jaren geleden al bezocht. Daar is het meestal snel helemaal vol. Dus deze keer kosten we voor de P aan het Zuiderstrand. Nou nog voldoende plek. Na de lunch zijn we naar het stadje gelopen. Eerst langs de haven met een aantal bootjes en daarna nog een terrasje gepakt voor een lekkere verfrissing met uitzicht over de haven.

Op deze zonnige maandag hebben we buiten kunnen koken en eten.

Zoals verwacht is dinsdag de 14e een regenachtige dag. We besluiten in 1 keer richting Hellevoetsluis te rijden. Dan maar snelweg. Langs Alkmaar en Schiphol, tijden we Noord Holland uit en Zuid Holland binnen. We laten eerst de camper wassen bij de Truckwash in Rotterdam Botlek en tijden dan naar onze vaste plek.

Na 6 weken zijn we weer terug van een prachtig rondje Nederland. Totaal 1.240 kilometer met de camper gereden, maar ook 765 fiets kilometers. We hebben genoten van de wisselend landschappen, kleine dorpjes en fijne gesprekken zo onderweg in de verschillende provincies. Tijdens deze trip hebben we op 15 verschillende locaties gestaan. Onderverdeeld in 14 camperplaatsen, waarvan 2 bij een jachthaven en slechts 1 x op een camping.