2021 Rondje Zeeland

Foto camera.jpg

2022 Rondje Zeeland

Donderdag 15 april vertrekken we voor een kleine trip door Zeeland.

Eerst rijden we naar de Stella vestiging in Spijkenisse voor een service beurt aan de beide fietsen. Ook moet aan de fiets van Gerda het achterwiel opnieuw gericht worden (kleine slag in het wiel) en wordt een nieuwe remschijf gemonteerd.

We leveren de fietsen om een uur of 1 af en rijden daarna naar de camperplaats aan de Oude Maas in Spijkenisse. De 4 plekken zijn bezet, maar we blijven daar wel even lunchen. Met het uitzicht op de Oude Maas en de Spijkenisse brug is dit een mooie lokatie. We kunnen er wel blijven staan, maar de handhaving wil hier nog weleens streng optreden, en ja, als er dan 1 camper meer staat dan toegestaan dan willen wij het risico op een bon niet lopen.

Rond half drie gaan we terug naar het centrum en halen onze fietsen op.

Op goed geluk gaan we nu naar Oud-Beijerland waar bij het Restaurant De Oude Tol ook een camperlokatie is. Via Rhoon en Poortugaal gaan we naar de A15, nemen de afrit naar de A29 en na de Heinenoord tunnel gaan we richting de camperplaats. Aan het Spui, een water tussen de Oude Maas en het Haringvliet, zijn 4 camperplaatsen. Er staat 1 camper, dus een mooie plek voor ons om hier te overnachten.

Na een rustige nacht en een heerlijk ontbijtje met uitzicht op het Spui, vertrekken we door de Hoekse Waard naar de A29. Via het Hellegatsplein en de A59 gaan we langs Bruinisse richting Zierikzee.

Dan over de Zeelandbrug langs Goes en Vlissingen naar een camping in Biggekerke. Geheel tegen onze gewoonte in hebben we hier gereserveerd. Normaal rijden we en zien we wel, maar omdat deze camping maar 4 camperplaatsen heeft en gelet op het mooie weer de komende dagen en het weekend hebben we online alvast onze plek besproken. We worden hartelijk ontvangen.

Na de lunch maken we de 1e fietstocht door het Zeeuwse land. Via Biggekerke en Meliskerke met een toch wel forse noordenwind leggen we onze eerste fietskilometers af. Al fietsend kwamen erachter dat de accu van de fiets van Frans niet meer functioneerde. Bij terugkomst meteen Stella gebeld en een afspraak gemaakt voor a.s. maandag bij de vestiging in Goes. Dus dat wordt even een paar dagen fietsen zonder ondersteuning. Maar ja, dat hebben we jaren gedaan.

20210416 naar Biggekerke 2.jpg

En na de 1e volgt de 2e fietstocht. Vandaag gaan we richting het westen. Via Valkenisse en Zoutelande over een nagenoeg autovrije fietsroute gaan we naar Westkapelle. Jaren geleden zijn we hier ook al eens geweest, maar ja, het is altijd leuk om zo’n bekende plek weer te zien. Ons doel vandaag is een lunch in Westkapelle. We weten dat daar aan de voet van een duinopgang een grote viszaak en een friettent staan, dus er zal toch wel iets open zijn. En ja hoor, met twee gebakken scholfilets klimmen we de trappen op om boven aan de dijk te genieten van de vis en het uitzicht over de Westerschelde. Altijd een mooi gezicht om de grote zeeschepen zo vlak langs de kust te zien voorbijvaren. We staan nog even stil bij het monument boven op de dijk waar altijd een legertank stond.

20210417 naar Westkapelle 2.jpg

En zondag de 18e de laatste fietstocht vanuit de huidige lokatie Biggekerke. En nu naar het oosten. Zelfde fietspad langs de duinen en parallel aan de Westerschelde, maar nu via Dishoek naar Vlissingen.

Vanaf dit fietspad zie je de skyline van Vlissingen al en rij je zo de boulevard op. We genieten op een bankje van het uitzicht op het scheepverkeer. Bij het standbeeld van Michiel de Ruyter pauzeren we en rijden dan het centrum van Vlissingen door. Ook nu een take away lunch wat we opeten op een bankje bij de haven. Ja, en zo maak je iedere keer weer een “eigen terras”. Zelfde route terug. Een ook nu weer iets van 20 fietskilometers.

Maandag de 19e eerst naar Goes. Zoals vermeld hebben we een afspraak op de Stella vestiging aldaar. We zijn er op tijd en leggen het probleem uit. De monteur heeft dit nog nooit meegemaakt. De fietscomputer aan de Laptop gehangen, het programma uitgelezen en contact met 2 collega’s over het probleem. Om een lang verhaal kort te houden, de accu is dus overleden. Ja, hèhè dat had ik ze ook wel kunnen vertellen. Maar goed dit betekent dus dat de accu inclusief de fiets naar de hoofdvestiging in Nunspeet moet waar door de firma Bosch e.e.a. wordt beoordeeld. Zowel de accu als de midden motor is namelijk van Bosch. Dit is blijkbaar de afspraak tussen Stella en Bosch. Zal wel iets te maken hebben met schadeclaim binnen de garantieperiode. Maar goed ik krijg dus een leenfiets mee. T.z.t. wordt mijn fiets weer afgeleverd aan ons huisadres en krijgen ze de leenfiets terug.

Nou ja, na Stella naar de Jumbo vestiging langs het spoor in Goes. Gerda eruit voor de boodschappen en Frans blijft achter in de camper. Terwijl Gerda terugkwam met de boodschappen kwam er een BOA onze kant op. Nee, ik had geen parkeerkaartje gekocht. Maar goed, haal gauw een kaartje zei de Boa. Vriendelijk van deze meneer. Blijkt dat een parkeerkaartje van wel 50 cent voor 2 uur wordt vergoed door de Jumbo. Heeft u geparkeerd vroeg de medewerker van de super aan Gerda. Ja hoor. Er wordt dan 50 cent van de kassabon afgetrokken.

Langs het centrum van Goes reden we in zuidelijke richting naar Camperpark De Bloesem. We zitten hier in de Zak van Beverland midden tussen de fruitkwekers. De bomen laten al een beetje bloesem zien. En ook op het camperpark stonden een aantal fruitbomen. Dit is trouwens een fraai park. 24 verharde camperplaatsen met een groenstrook ernaast.

20210420 Rondje Zak van Beveland 4.jpg

Aan het eind van de middag hebben we een kleine fietstocht van 10 kilometer gemaakt door Overzande en Oudelande. Deze tocht ging voornamelijk over smalle hoge dijkjes tussen de fruitboomgaarden.

20210421 Rondje Heinkenszand 1.jpg

Dinsdag de 20e april. Weer een zonnige dag en nu met weinig wind. Een mooie dag om te fietsen. We relaxen eerst, drinken buiten voor de camper in het zonnetje de koffie, terwijl de accu’s van de fietsen worden opgeladen. Via de knooppunten app heb ik een mooie route gemaakt. Vanaf het camperpark rijden we naar knooppunt 95 door het kleine dorpje Driewegen. En weer over smalle dijkjes en kleine weggetjes door het polderlandschap rijden we via een viaduct over de N62, de Westerscheldetunnelweg en komen dan op een fietspad langs de Westerschelde. Het is een beetje heiig boven het water. Langs een natuurgebied met veel vogels komen we langs Fort Ellewoutsdijk. We gaan nu iets van het water af en komen door het plaatsje Baarland. Een leuk klein dorpje waar we even stoppen voor een fotomomentje. Daarna weer richting de Westerschelde waar we op een bankje genieten van het uitzicht en de lunch. Helaas nog geen terrasjes open maar de meegebrachte bammetjes smaken prima.

Via Hoedekenskerke waar we stoppen bij het stationnetje van de stoomtrein uit Goes, rijden we nu weer van het water af door Kwadendamme en Overzande naar het camperpark in Oudelande. Zo, weer 47 fietskilometers erbij.

De 2e fietstocht vanaf het camperpark gaat naar het midden van Zuid-Beveland. We blijven wel onder de A58 en rijden naar Heinkenszand. Onderweg weer veel smalle dijkjes en veel meer landbouwgrond dan fruitgaarden. Helaas weinig bankjes onderweg dus de lunch doen we maar staande naast de fietsen op een pad midden tussen de landerijen. We komen nog wel door Nisse, een heel klein dorpje en zien onderweg wel wat hazen in de landerijen. Zoals gepland was de terugweg voor de wind, want vandaag waaide het toch wel weer behoorlijk.

20210422 Kanaal door Beveland.jpg

Na 3e dagen Oudelande verplaatsen we ons wel 19 kilometer naar Wemeldinge. Op camperpark Molenzicht gaan we de komende dagen doorbrengen. Wemeldinge ligt aan de Oosterschelde bij het begin van het Kanaal door Zuid-Beveland. Omdat Gerda zich niet lekker voelde ging Frans vandaag alleen een stukje fietsen in de omgeving.

Vrijdag een rustige dag met iets minder wind. Wij op de fiets naar Yerseke. Eerst vanaf de camperplaats naar het 1e fietsknooppuntenbordje en dan door langs de jachthaven naar het punt waar het Kanaal door Zuid-Beveland vanaf de Oosterschelde begint. Eerst naar het zuiden en stuk langs het kanaal en dan de brug over richting Yerseke. Dan aan oostkant van het kanaal richting de Verkeerspost Wemelding, en hoog gebouw met radar voor het scheepvaartverkeer en langs een groot natuurgebied met veel vogels waaronder eenden, gazen met jongen, schreeuwende meeuwen en de fraaie kluten. Ook rent er nog een haas over het ge bied. Iets verderop rijden we Yerseke binnen en gaan richting de haven waar we op een bankje genieten van het scheepvaartverkeer. We stoppen bij een van de vele viszaakjes, kopen broodjes paling en verorberen dit op een bankje aan de haven. We vervolgen de tocht rondom Yerseke, rijden een stuk door de landerijen en komen uiteindelijk weer bij de brug over het kanaal. Na ruim 25 kilometer zijn we weer terug.

20210423 Yerseke 1.jpg

In de namiddag komen schoonzus en zwager met hun camper. Blijkt dat de camper diesel lekt en daarom kunnen ze niet het camperpark op maar mogen voor de loods overnachten. Bij SOS international heeft onzer zwager het probleem gemeld en morgen maar verder afhandelen.

Vandaag, zaterdag de 24e is Gerda jarig. Eerst fiets ik even naar de bakker voor wat lekkers bij de koffie. Terwijl ook schoonzus en zwager van de koffie en het gebak genieten, heeft zwager verder contact met SOS. Om een lang verhaal kort te maken, is er een bergingsdienst geweest en geconstateerd dat het probleem was lekkage bij de dieselfilter. De camper werd weggesleept naar de garage in Goes waar ze e.e.a. hebben hersteld, waarna zwager na een paar uur weer terug kon met de camper. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten van een 3-gangen diner van een lokaal restaurant. Service aan huis.

Zondag vertrekken schoonzus en zwager na de koffie. In de loop van de middag komt onze jongste zoon met schoondochter en hun 2 kids langs voor de verjaardag. We drinken wat en wandelen een rondje langs de haven en de Oosterschelde. Bij Frietwerk halen we friet en snacks en na de koffie keren zij huiswaarts. Dit keer via de Zeelandbrug als ze het kunnen vinden. (HIHI)

20210425 Wemeldinge.jpg

Na 4 dagen Wemeldinge vertrekken we richting Tholen. Daar hebben we niet met de camper gestaan. Het was een beetje rommelig bij de camperplaats. Nou toen zijn we doorgereden naar Bergen op Zoom. We kregen daar een koffie uitnodiging van een bevriend camper stel waar we via Polarsteps en Facebook contact mee hebben. Dat was gezellig.

20210426 naar Bergen op Zoom 1 Oesterdam.jpg

En na 13 dagen en een rustige nacht in Bergen op Zoom aan de boulevard (toch prettig en lekker rustig zo’n avondklok) reden we terug naar Hellevoetsluis. Over de Krammer sluizen rechtsaf de N59 op langs De Grevelingen met in de hoek nog een koppel flamingo’s en over het eiland Goeree Overflakkee met hier en daar mooie bloeiende bloembollenvelden naar het andere Zuid Hollandse eiland Voorne Putten.