Toertje Brabant

2022 Toertje Brabant

Nadat de eerste maanden van het jaar in het teken hadden gestaan van het herstel na de knieoperatie bij Frans, werden we vanaf maart geconfronteerd met het Corona virus. Ook wel Covid-19. Dat betekent zoveel mogelijk blijf thuis. Ook de camping waar wij verblijven en die onze “thuishaven” is viel onder het “strenge regime” van de veiligheidsregio. Als “vaste gasten” mochten wij wel in onze camper blijven. De APK keuring van de camper welke medio maart zou worden gedaan hebben we afgebeld en naar een latere datum in mei verplaatst. En nu maar hopen dat t.z.t. de toestand dusdanig zou zijn dat we deze keuring wel konden laten uitvoeren.

Uiteindelijk zijn we 19 mei vanuit Hellevoetsluis vertrokken. Eerst reden we naar de truckwash in de Botlek. Na ruim 7 maanden kon de camper wel een wasbeurt gebruiken. Het was daar rustig en we werden meteen geholpen. Na ruim een half uur en 40 euro lichter reden we over de A15 en A16 Brabant binnen. In de buurt van Zevenbergen hebben we geluncht en zijn daarna binnendoor naar de jachthaven in Drimmelen gereden waar we een lange pauze hebben gehouden. Daarna binnendoor via Oosterhout het Brabantse land in tot de camperdealer in Liempde. Hier hebben we overnacht zodat we de volgende morgen onze camper konden afleveren voor de APK en wat reparaties. Nieuwe hordeur, stel nieuwe banden en nieuwe gasinstallatie. Na vele koppen koffie en een aantal uren later konden we in de loop van de middag verder.

We kozen voor de camperplaats De Spekdonken in Vessem. Een voor ons nieuwe camperlocatie waar we vriendelijk werden ontvangen. Ongeveer de helft van alle camperplaatsen was bezet. We staan hier midden in het Brabantse land met uitzicht op de weilanden en de bossen. De camper hebben we op een mooie plek gestald en meteen de fietsen eruit gehaald.

Donderdag, 21 mei, Hemelvaartdag. In de loop van deze week zou de temperatuur behoorlijk gaan stijgen. Vandaag wordt het ruim in de 20 graden. Dus ontbijt en koffie buiten en aan het eind van de middag op de fiets de omgeving verkennen. Wij zijn al vaker in deze streek geweest en met behulp van de app knooppunten hebben we een route uitgestippeld die ons in ieder geval naar Oirschot zou brengen.  Het werd steeds drukker onderweg. Ja mooi weer dus veel fietsers. Het viel wel op dat (bijna) iedereen netjes de RIVM regels volgden. Bij de Lidl in Oirschot hebben we onze lunch gekocht en daarna de tocht vervolgd tot we aankwamen langs de Heilige Eik. Een plek in de buurt van Oirschot. Hier staat de kapel van de Heilige Eik. Inmiddels is dit een bedevaartsoord. Het was daar behoorlijk druk. Mensen netjes in de rij voor het aansteken van een kaarsje in de kapel. Wij hebben daar staand onze lunch genuttigd. Want ja, alle bankjes bezet en in deze Corona tijd nog geen terrasjes open.

We vervolgden al slingeren door het afwisselende landschap en via kleine dorpjes kwamen we uiteindelijk na 46 kilometer weer terug in Vessem. Daar liep de eigenaresse van de camperplaats rond met het verkopen van ijs. Het smaakte prima.

Vrijdag wat boodschappen gedaan in Vessem. Vanaf de camperplaats een kleine 3 kilometer fietsen. Op de terugweg reden we via een zandpad naar een boerderij (biologische kruidenier)

We kochten daar (geschilde) asperges, aardbeien en aardbeienbonbons.

Na de fietstocht op donderdag ten noorden van Vessem, hadden we vandaag (zaterdag) een route ten oosten. Via de knooppunten app hadden we een tocht uitgezet rondom het vliegveld Eindhoven. Via Wintelre ging het langs het kart- en motorcrosscircuit “De Landsart”. Er werd volop geraced op de skelterbaan en het zanderige motor circuit. Dan langs het vliegveld waar toch een aantal vliegtuigen stonden. We hebben geen vliegverkeer gezien trouwens. Onderweg op een van de schaarse bankjes geluncht en daarna via de buitenwijken van Veldhoven weer terug over bospaden naar Vessem. Voor Vessem nog even stil gestaan bij een klein kapelletje. De donkere wolken die wij op het eind van de tocht zagen gaven toch nog een beetje regen toen we op de camperplaats aankwamen. Het was weer een leuke fietstocht van 37 kilometer.

Bij het informatie huisje op de camperplaats hadden we gezien dat er vandaag frites met stoofvlees (uit eigen keuken) was te bestellen. Nou dat leek ons wel wat. Via de Whats app hebben we dit besteld en later via een tikkie betaald.  De maaltijd werd op de afgesproken tijd bij de camper afgeleverd.

Na een paar warme dagen was de zondag helaas wat minder. Beetje regen, veel bewolking en wat wind. Niet echt lekker fietsweer. De dag kom je door met puzzelen, internetten e.d. Aan het eind van de middag hebben we de fietsen alvast in de camper gezet.

Maandag wordt een “boodschappen dag”. Na de koffie rijden we eerst naar de Wit in Schijndel. Een paar nieuwe pannen, een nieuw opstapje en een lampje rijker kwamen we terug. Overigens werd ook in deze winkel netjes gewinkeld. Het was eigenlijk wel druk op de maandagmorgen, maar de mensen hielden zich keurig aan de Corona regels.

Hierna reden we naar de Lidl in Middelharnis. Dit ligt op de route naar huis en het voordeel is dat je daar prima de camper kan parkeren.  In de loop van de middag waren we weer terug in Hellevoetsluis.

Het was een prettig tripje. Eerst wat onwennig vanwege het hele Corona gedoe en omdat we vanaf half oktober geen meter meer hadden gereden. Uiteindelijk lijkt het normale leven weer enigszins op gang te komen.

Totaal 364 kilometer gereden met de camper en 90 fietskilometers.