2021 Trip door Nederland

Foto camera.jpg

Maandag de 7e juni verlaten we Hellevoetsluis na een gezellige zondag met onze schoondochter en kids. Ja onze jongste zoon is gelukkig weer aan het werk na een lange schouderblessure, maar dat betekent wel regelmatig in de weekenden werken in de horeca. We rijden naar de N57, over de Haringvlietdam en zien een lege vissershaven bij Stellendam. Ja ook de visser mannen zijn nu op zee. Rustig toeren over de N57 langs Ouddorp en over de Brouwersdam gaan we in de buurt van Serooskerke over de N59 naar Zierikzee. We kiezen voor de voor ons nieuwe camperplaats De Zandweg. Prima geregeld hier. Via een automaat kan je een ticket krijgen voor het aantal nachten dat je hier wilt blijven. Overigens is dat aantal wel gelimiteerd (4 dus)

20210607 Zierikzee 1.jpg

We maken een mooie fietsroute met behulp van de knooppunten app en we hebben geluk, want de route loopt langs de camperlocatie. Scheelt weer zoeken. We zitten hier in de zuidelijke punt van Schouwen-Duiveland. De route gaat eerst langs Zierikzee en dan in westelijke richting naar Ouwerkerk en de Slikken van Viane. Hier genieten we van onze lunch met een werkelijk groots uitzicht over de Oosterschelde en in de verte de Zeelandbrug. Later gaan we terug richting Zierikzee en bezoeken het centrum. Het is er gezellig druk met de volle terrassen. Ook bij en grote ijssalon zaten er veel mensen van een lekker ijsje te snoepen. Nou wij ook.

Daarna verder met de fietstocht. Helaas was de wind gedraaid en in plaats van windje mee hadden we weer windje tegen. Maar goed, we hebben het gered en na 40 kilometer waren we weer terug bij ons rijdende hotelletje.

En weer verder. De Zeelandbrug over richting Goes waar we een kleine tussenstop maken om vervolgens via Kapelle naar Wemeldinge te rijden. Daar zijn we in april ook al geweest, maar niet alle plannen verliepen daar zoals gedacht en daarom toch even terug naar de fraaie camperlocatie in Wemeldinge. In de middag fietsen we een klein rondje aan de westkant van Wemeldinge door het polderlandschap en de vele fruitboomgaarden. We maken een korte stop in een bijzonder fraaie theetuin bij het kleine plaatsje Kattendijke waarna we via de dijk met uitzicht op de Oosterschelde weer terugrijden. Nu door het dorpje heen naar de camperplek.

20210608 Wemeldinge 1.jpg

Onze laatste fietskilometers in Zeeland. Vandaag gaan we over de dijk langs de Oosterschelde naar Goes. Deze plaats hebben we eigenlijk nog nooit echt bezocht. Na een kleine 10 kilometer komen we in de stad. We parkeren de fiets op de Grote Markt en wandelen daarna rustig door de straatjes rondom de Grote Markt en de grote Maria Magdalena kerk. Op het terras van restaurant Marktzicht genieten we van een lekkere lunch en vooral van alle geopende terrassen. Behalve het inchecken en registreren lijkt alles weer een beetje normaal. Na een korte wandeling naar de bierkade, met een mooi zicht op een binnenhaven met veel pleziervaartuigen, gaan we terug naar onze fietsen. We rijden Goes uit richting Kloetinge met z’n karakteristieke witte molen. En via Kapelle gaan we terug naar Wemeldinge. In Kapelle reden we door de Annie MG Schmidtwijk. Deze schrijfster is daar geboren. Naast de figuurtjes van Jip en Janneke zag je straten met namen als Petteflet, Smeerkees etc. In het centrum is ook nog een monument. Weer een mooi tocht van slechts 31 fietskilometers.

20210609 naar Goes 3.jpg

De geplande 2 dagen in Wemeldingen laten we achter ons en we verkassen richting Noord-Brabant. Geheel “snelweg loos” (bestaat dat woord?), gaan we richting Krabbendijke, verlaten we Zeeland en tuffen via Hoogerheide, Wouwse Plantage en Roosendaal naar Rucphen, waar we een plaats vinden op Camperpark De Rucphense Weide. Na de lunch fietsen we door Sprundel naar Etten Leur waar we op de markt genieten van een koele verfrissing. Via Hoeven gaan we naar Oudenbosch waar we eindelijk die mooie kerk eens willen bezoeken. Helaas, de deuren worden net gesloten (16.30 uur). Volgen de keer beter. Dan door naar Bosschenhoofd terug naar de camperplaats. Onderweg hebben we een aantal keren een spoorlijn gekruist en zijn 2x over de 58 gereden en ging de versnelling van de fiets van Gerda kuren vertonen. Jakkes, nou morgen maar een Stella vestiging opzoeken.

20210610 Rucphen 2.jpg

Nou die Stella vestiging hebben we gevonden. We gingen maar met de camper (slechts 12 kilometers), maar ja, als de fiets er onderweg mee stopt dan ben je verder van huis. We waren rond 11.00 uur bij Stella, uiteraard zonder afspraak en uiteraard was het druk. Maar goed, afgesproken dat we gebeld zouden worden. Ondertussen hadden we de gelegenheid om bij een nabij gelegen super wat boodschappen te halen. Uiteindelijke werden we tegen 4 uur gebeld. Of ik even wilde komen kijken. Het hele binnenwerk van de achternaaf was kapot. Dus een hele nieuwe. Dat is de 2e al na de vorige reparatie in december vorig jaar. Vreemd hoor. Maar goed binnen de garantie werd dit verholpen en konden we terug naar de camperplaats. Dat was dus een fietsloos dagje. Nou ja, fietsen genoeg gezien maar geen kilometer gefietst,

Gelukkig kunnen we ook op deze zonovergoten zaterdag weer fietsen. We gaan nu de zuidwesthoek in vanaf de camperplaats. Door Rucphen en de Rucphense bossen naar Horendonk en Essen. We rijden nu in België. Het centrum van Essen ligt behoorlijk op de schop, maar gelukkig waren de Belgen de omleidingsbordjes niet vergeten. Dus met een grote boog extra rondom Essen gingen we weer terug Nederland in richting Roosendaal. In het centrum hebben we een ijswinkel gevonden en nadat we hadden gesnoept van het lekkers togen we weer terug naar Rucphen.

Voor de 4e dag op rij weer een geweldige zonnige dag. De laatste rit in de omgeving. Eerst langs het vliegveld Seppe. Naar de kleine sportvliegtuigjes stonden er ook nog 2 antieke kisten. Mooi om te zien. Door Sint Willebrord en een mooi bosgebied naar Klein Zundert en Wernhout (weer bijna België) Na gingen we nu via Schijf en een deel van de Rucphense bossen terug naar de camperplaats

20210613 Rucphen-Seppe 3.jpg

Na Zeeland en Brabant gaan we nu verder noordelijk. Eerst nog een stop bij De Wit in Schijndel. Wat nieuwe spulletjes uit deze giga kampeerwinkel en daarna door richting Gelderland. Geheel tegen onze gewoonte in vandaag maar even snelweg. A50, A12 en vlak voor Ede de snelweg af en het natuurgebied in. In de loop van de middag kwamen we aan bij Camperplaats De Groene Hoek. Een leuke en echt groene camperplaats bij een boerderij waar we vriendelijk werden ontvangen door de eigenaresse die heel enthousiast vertelde over haar nieuwe camperplaats en haar landwinkel. Met een uitzicht over de landerijen, lekker onder de bomen, is dit ook een geweldige plek.

‘s Avonds kwam ze enthousiast 2 eendeneieren brengen en vroeg aan de campergasten of ze de eenden farm wilden zien. Nou dat willen we wel. Dus in “optocht” eerst naar haar landwinkel waar zij van alles over vertelde en later kwam haar man en gunde ons een kijkje in zijn bedrijf. Iets van 2.500 eenden zorgden voor eieren, er liepen uiteraard wat mannetjes ook rond, en de gelegde eieren gingen 1x per week naar een broederij, waarna de kuikentjes uiteindelijk via een mesterij zorgden voor de zo lekkere eendenborst. (nou ja voor de niet Vega’s onder ons dan)

20210614 Lunteren Eendenfarm 1.jpg

Van de eigenaresse van de landwinkel hebben we een hoop VVV-materiaal meegekregen. Wat er zoal te doen is in de buurt. Nou dat is genoeg. We maken een fietsroute op onze knooppunten app. en hopen dan een aantal van de bezienswaardigheden tegen te komen. Nou dat is gelukt hoor. We klimmen op een toren in de buurt van het middelpunt van Nederland, rijden over de Goudsberg en door het mooie bosgebied van het Luntersche Buurtbos. We komen door Lunteren, rijden net door de noordelijke punt van de Gemeente Ede en vinden dan een picknicktafel aan de rand van de Ginkelse Heide. Daar wordt de rust verstoort door een steeds maar weer overvliegende helikopter. Je weet wel zon grote met van de grote propellers voor en achter. Verder door het bos richting Otterlo en uiteindelijk weer terug.

20210615 Ginkelse Heide 1.jpg
20210615 Lunteren-Ginkelse Hei 3.jpg

Zoals gepland fietsen we vandaag richting Barneveld. De fietstocht van gisteren was een bos en hei rondje, terwijl vandaag de tocht een meer landelijk karakter had. Via Barneveld, waar we nog even door het centrum zijn gewandeld en de kruising met een snelweg hadden we een lunchstop bij de Walderveense molen (hè hè eindelijk een picknickbankje!!) toerden verder richting Renswoude en verder zuidelijk naar De Klomp, een klein plaatsje ten noorden van Veenendaal. En weer een cross met de A30 richting Lunteren. Na 50 kilometer was het wel weer genoeg voor vandaag en de omgeving van Lunteren. In de namiddag zijn we nog in het landwinkeltje geweest. Weer een aangenaam gesprek gehad met de enthousiaste eigenaresse. We kochten eendenborst en gerookte eenden ham en met 2 ijsjes verlieten we dit leuke winkeltje.

Via allerlei binnendoor weggetjes rijden we vanaf de camperplaats in Lunteren iets naar het noorden. Langs Kootwijkerbroek en Stroe (over de A1) door Garderen en Elspeet (over de A28) naar Nunspeet. Eerst langs de grote vestiging van Stella. De afstelling van de versnelling bij de fiets van Gerda is blijkbaar niet helemaal oke. Was snel gefikst. Wij door naar Camperplaats De Zwaan in Nunspeet. Hier zijn we al vaker geweest, maar het komt nu eenmaal zo uit deze keer om nogmaals deze plek te bezoeken. In de nacht van donderdag op vrijdag werd er flink onweer en regen verwacht. Nou hier viel het reuze mee. Pas om een uur of zeven in de ochtend heeft het een half uurtje geonweerd.

De vrijdag en zaterdag gebruiken we om een paar boodschapjes te doen en de camper op te ruimen. We kletsen wat met de Zeeuwse buren, wisselen muntjes met de buurman, en doen verder eigenlijk niet zo veel.

Op de zondag de 20e kletsen we wat verder en sukkelen langzaam naar het middaguur. We lunchen nog even en rond half drie vertrekken we naar Hotel van Der Valk in Harderwijk

We hebben daar een kamer geboekt van zondag tot vrijdag omdat we in onze camper volledige nieuwe bekleding en vloerbedekking laten aanbrengen bij een bedrijf in Ermelo. Het was nog wel even een dingetje om de camper op het parkeerterrein bij het hotel neer te zetten, maar ook dat is gelukt. ’s Avonds hebben we heerlijk gedineerd.

20210620 van der Valk Harderwijk.jpg

We hadden afgesproken dat we de camper om 07.00 uur bij het bedrijf in Ermelo zouden brengen dus we moesten vroeg op. Om kwart over zes ging de wekker en reden we iets voor zeven uur van het parkeerterrein af. Na 2,5 kilometer waren we bij het bedrijf in Ermelo. We melden ons, liepen nog een rondje door de camper samen met de stoffeerder, en nadat we de fietsen hadden uitgeladen reden we terug naar het hotel. En je zal het net zien, de hele week prachtig zonnig weer en vanmorgen druilerige regen. Na terugkomst hebben we genoten van een heerlijk ontbijt. De rest van de morgen wat rondgehangen vanwege de regen. Om een uur of half drie (het was weer droog) liepen we naar een klein winkelcentrum op 1 kilometer van het hotel. Terwijl Gerda een paar boodschapjes haalde, liep ik (Frans) even rond om te kijken welke winkels hier waren. Nou van alles en ook nog 3 kapperszaken waarvan 1 zaak open. Nou waren we weer hard toe aan een knipbeurt en zowaar er was over een klein uurtje nog plek voor ons. Wij eerst weer terug gewandeld naar het hotel en op tijd voor onze afspraak nu met de fiets naar deze kapper. We werden gelijktijdig geholpen (ieder een eigen kapster) en na een half uurtje stonden we keurig geknipt weer buiten.  Ja, naast een hoeveelheid aan verschillende camperplaatsen hebben we inmiddels ook al veel ervaring met verschillende kappers zowel in Nederland als in andere landen.

Na het ontbijt vertrokken we op dinsdag de 22e juni voor een fietstocht in de omgeving. Direct langs het hotel loopt een knooppunten route en ben je eigenlijk meteen in het Leuvenumse bos, waarna je langs de Ermelose heide richting het Houtdorperveld fietst. Onderweg eerst nog gestopt voor een koffiepauze met lekkere appel- en notentaart. En door ten zuiden van dit Houtdorperveld richting Garderen. Daar zouden we gaan lunchen, maar we hadden redelijk laat ontbeten en dan ook nog koffie met tussendoor, dus we konden nog wel even door. Door Boswachterij Speulder reden we naar Ermelo waar we hebben geluncht. Het terras zat vol met OSM. Ons Soort Mensen ofwel de “Grijze Plaag”.

Onderweg kom je al wel gezinnen met kleine kinderen tegen die hier hun vakantie vieren. Via een buitenwijk van Harderwijk sluiten we deze fietstocht af. Totaal 44 kilometer.

Ook de woensdag en de donderdag fietsen we in de bosrijke omgeving. Donderdag gaan we richting Nunspeet, rijden langs de spoorlijn en buigen dan af in noordelijke richting naar de Veluwerandmeren. We passeren een aantal vakantieparken met fraaie bungalows en rijden dan richting Harderwijk. Hier zoeken we tevergeefs naar een fietsenstalling, zetten de fietsen dan maar ergens neer (we maken wel altijd een foto hiervan) en wandelen wat door het centrum. We belanden uiteindelijk o0p het terras van De Boterlap, een prima restaurant, waar we in de avond genieten van een prima diner. Om een uur of acht reden we terug naar het hotel.

En op donderdag ging de fietstocht door het bos. Bij een rustpunt hadden we een aangenaam gesprek met een stel fietsers die ook hier even van de rust genoten. Dit vinden we ook het leuke van het rondreizen dat je hele verrassende ontmoetingen hebt. Daarna over een fraai heidegebied via Vierhouten naar Elspeet waar we een lekkere koude Radler dronken en een tosti aten. Dat lijkt weinig lunch, maar gelet op het uitgebreide ontbijtbuffet waar wij gebruik van maken in het hotel kan je de lunch bijna overslaan.

De laatste ochtend in het hotel. Na het ontbijt hebben we alle tijd om onze spullen bij elkaar te pakken.  Om half twaalf checken we uit en fietsen naar het bedrijf in Ermelo waar onze camper al klaar stond.

De stoffering en de vloerbedekking zag er schitteren uit en voldeed aan onze verwachting.

Omdat het vandaag vrijdag is en we niet al te ver wilden rijden gingen we terug naar Camperplaats De Zwaan in Nunspeet. Deze CP is nogal fors, dus grote kans dat er plek is. En ja hoor, plaats genoeg

Vrijdag de 24e fietsen we wat in Nunspeet. We hebben deze omgeving al aardig met de fiets verkend, maar vandaag, zaterdag, gaan we richting Elburg. Jaren geleden hebben we hier wel eens aan de haven gestaan, maar deze camperplaats is er helaas niet meer. Maar goed, op naar Elburg. Het 1e stuk tijden we parallel aan het Veluwemeer en bereiken dan Elburg. Het is vandaag, de 1e mondkapje loze dag. We stallen de fietsen en lopen door het leuke stadje. De terrassen zijn behoorlijk vol op deze zonnige dag, maar gelukkig vinden we een plek waar we een heerlijke lunch verorberen. Via ’t Harde en een leuk bospad terug. Onderweg stoppen we nog bij een Rustpunt.

Onderweg komen we Rustpunten tegen. Dit zijn vaak huisjes/stalletjes waar je iets kunt gebruiken. Koffie, fris, koekje bij of iets dergelijks.  Privé-initiatief bij iemand in de tuin. Waar we nu staan heeft de eigenaar een behoorlijk terras en het lijkt wel een mini kinderboerderij. Hertjes, kippen, geitjes en konijnen. Leuk om te zien. Het ziet er allemaal keurig onderhouden uit.

20210626 Rustpunt 1.jpg

Ook zondag de 27e gaan we richting Elburg. Maar nu vanaf de camperplaats rechtstreeks naar knooppunt 60 aan het Veluwemeer. Hier kunnen we met een pontje over het Veluwemeer naar Biddinghuizen in de Flevopolder. Na een koffiebreak bij een strandtent met uitzicht op het water, reden we aan de noordkant van het water richting Elburg. Helaas was een groot deel van het fietspad hier afgesloten vanwege de vele takken die hier op het pad lagen. Zeker flinke storm gehad de laatste week. Maar goed, ook over een slechte klinkerweg kom je uiteindelijk over een brug wel in Elburg. Weer geluncht en daarna via Doornspijk weer terug naar Nunspeet. Hier hebben we de maandag luierend doorgebracht.

20210627 Velumemeer en Elburg 2.jpg

We verlaten de camperplaats en rijden naar het oosten richting de Achterhoek. Binnendoor via Epe, Emst, Terwolde en over de brug over de IJssel bij Deventer richting Lochem. Bij camperplaats De Olde Molle was nog plaats genoeg. Omdat we onderweg niet gestopt waren voor de 2e koffie, genoten we eerst van een lekker bakje voordat we gingen lunchen.

’s Middags hebben we de molen bezocht. Er waren 3 molenaars. We treffen het want op dinsdag en zaterdag is deze molen te bezoeken. We kregen een uitgebreide rondleiding en toelichting over de werking van de molen. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit. De wieken werden even stilgezet waarna al piepend en krakend de molen weer in werking werd gezet om tarwe te malen. Toen we weggingen hebben we nog een zakje pannenkoekenmeel gekocht. We zijn benieuwd hoe het smaakt.

In de namiddag nog naar het centrum gelopen voor een lekker ijsje.

20210629 naar Neede 1.jpg

De laatste dag van de maand hebben we afgesproken met vriendin Tineke in Neede. Om 11.00 stond de koffie met een lekker taartje klaar en nadat we een tijdje bij gekletst hadden, vertrokken we op de fiets richting Haaksbergen. Spannend, want onze vriendin heeft de gewoonte om zomaar bospaadjes in te fietsen zonder een knooppunten route te volgen. Maar goed, zij is bekend met de omgeving dus wij volgen gedwee. Eerst rondom Neede in de bossen en daarna richting Haaksbergen waar we in een park koffie hebben gedronken. Dan weer door richting het Buurse zand en het Buurse meertje, Onderweg nog een oude en veel gefotografeerde boerderij gezien. De omgeving hier is afwisselend met veel bos en ruime heidevelden. Bij een punt van Natuurmonumenten hebben we nog koffiegedronken (met wat lekkers erbij natuurlijk) Via het Haaksbergerveen werd de terugtocht richting Neede gereden. Helaas was het vandaag een druilerige dag met wat miezerregen en moesten op een gegeven moment de regenbroeken aan. Toen we terug waren was het wel weer droog. Het was weer een fraai tocht van 43 kilometer.

In het restaurant De Olle Molen hebben we ‘s avonds lekker gegeten.

20210630 Rondom Neede, Haaksbergen,Buurse zand 1.jpg

Bij de aanvang van de 2e helft van het jaar (wat gaat de tijd toch snel) verlaten we Gelderland en rijden geheel binnendoor naar het Westen. We houden een koffiestop in Doesburg en via Ede en Maarn rijden we de Provincie Utrecht binnen. We vermijden de stad, rijden ten noorden van Utrecht met een grote boog eromheen en rijden naar CP De Polderhaan in Harmelen. We werden vriendelijk ontvangen en konden zelf een plekje uitkiezen. Een plek met polderzicht.

We staan hier maar 1 volledige dag en hebben een fietstocht gemaakt ten noorden van Harmelen. We gaan eerst richting Haarzuilen langs het kasteel. Vanwege een evenement (Italie) was het behoorlijk druk. Grote parkeerplekken in de weilanden rondom en wandelende mensen van de parking naar het kasteel. De weg was daar afgesloten, maar gelukkig konden we de fietsroute wel vervolgen. We hebben een paar foto’s gemaakt, maar een bezoek aan het kasteel en de tuinen schuiven we maar even door. Wij verder onder de snelweg en onder het station door richting Breukelen. Ook hier was het druk in het kleine centrum met een weekmarkt op een plein. Wat al die personenauto’s hier te zoeken hebben is ons een raadsel. Ga lekker op de fiets naar de markt!!. Maar goed, verder langs de Vecht (hebben ze hier geen bankjes??) richting Maarssen waar we uiteindelijk in een parkje een bankje zagen om onze bammetjes op te eten. Via een viaduct over de snelweg richting Vleuten en door naar Harmelen.

Op de zaterdag reden we binnendoor naar de Reeuwijkse Hout, waar we op een groot parkeerterrein hebben gestaan, geluncht en bij de plas hebben gewandeld voordat we in de namiddag richting Nieuwkoop gingen. Wij hebben vandaag een familie etentje rijden met onze zwager en schoonzus vanaf Nieuwkoop naar Bodegraven. De camper hebben we op de oprit gezet.

Na een gezellig diner met z’n zessen (andere zwager & schoonzus waren er ook) gingen we terug naar Nieuwkoop. Op zondagmorgen nog ontbijt en koffie en daarna door naar Noord Brabant. We reden naar Jachthaven Crezée in Lage Zwaluwe. Plek genoeg en met uitzicht op de haven hebben we koffie gedronken, waarna we helaas weer naar binnen moesten vanwege een flinke onweers- en regenbui. Ja dat kan je ook overkomen.

De geplande fietstocht door de Bieschbosch moeten we maar laten voor wat het is vanwege het beroerde weer.

En met 90 kilometer zitten we weer in Zeeland. Ook weer binnendoor en nu via Moerdijk, Klundert, een carpoolplaats voor een koffiestop en Tholen (voor een diesel stop) door het dorpje Oostdijk naar Yerseke. We melden ons via Whatsapp dat we op de camperplaats zijn. Dit is een kale parkeerplaats met verder geen voorzieningen, maar dat hoeft ook niet. Omdat het inmiddels al half twee is en lopen we de “Oesterdijk” op. Hier zitten een aantal oesterbedrijven en restaurantjes. We besluiten door te lopen langs een van de jachthavens naar Brasserie ’t Kaaigat waar we genieten van een lekkere lunch. Uiteraard staat er vis op het menu.  Na de lunch lopen we terug via het centrum, schieten AH nog binnen en doen de rest van de dag weinig en zitten lekker buiten voor de camper.

Na een tussenstop in Goes, rijden we de 8e juli door de Westerscheldetunnel. We nemen de afslag Terneuzen, staan enige tijd voor een brug. Grote zeeschepen komen vanaf het kanaal Gent-Terneuzen om hier de Westerschelde op te varen. Het was niet goed aangegeven, maar als 1 brug open staat voor het scheepvaartverkeer is een andere brug wel open voor het autoverkeer. Maar goed, omdat er ook nog een groot schip van de andere kant kwam, zijn we maar omgedraaid en konden alsnog via een andere brug naar de overkant. Overigens is het hier een hele grote bouwput wege de aanleg van een nieuw sluizencomplex. Klaar in 2023. Door Terneuzen reden we richting Zaamslag langs de dijk van de Westerschelde en een polderweggetje kwamen we terecht op camperplaats de Val (BOERDERBLIJ Jostine) midden in de akkerlanden met uitzicht op Terneuzen. We werden vriendelijk ontvangen. We maken alvast fietsplannen voor morgen. In de loop van de avond merken we uit gesprekken dat je hier alleen maar je toiletcasette mag legen als er groen bio spul in zit en geen blauw chemisch spul. Staat overigens niet in de info op campercontact. Dan hebben we dus een probleem. Want de cassette moet geleegd worden. Gisteren stonden we al op een plek zonder voorziening. Nou we gaan maar lekker slapen en morgen zien we verder.

In de loop van de avond nemen we al het besluit dat we morgen maar vertrekken richting een CP met alle voorzieningen. Dus vrijdagmorgen nemen we afscheid. En rijden naar de 13 kilometer verderop gelegen camperplaats Hulst. Bij hoeve Konstance is een fraai CP aangelegd. Omdat de vakantieperiode al is begonnen mogen we hopen dat er plek is. We reserveren niet (daar is zo’n zwerfauto niet voor) maar zien dat er nog plek zat is. We zitten hier op een kilometer of 5 vanaf het vestingstadje Hulst.

We luieren wat en genieten van de omgeving.

Zaterdag de 10e wordt er in de loop van de middag regen verwacht. We plannen een niet al te lange fietstocht door het Zeeuwse land om via een grote boog ten noorden van onze camperplaats via Hulst weer terug te rijden. Het is vandaag aangenaam fietsweer, wel bewolkt maar nauwelijks wind. Via polderdijkjes komen we in Vogelwaarde, rijden door Terwolde en Molenhoek naar Grauw. Daar stuiten we op een wegomlegging aangegeven met een F (is dat van Fiets?) en komen uiteindelijk weer op onze geplande route. Helaas ook deze keer geen bankjes onderweg, dus maar staande onze lunch genuttigd. In Hulst stoppen we nog even bij een viskraam en gaan daarna weer door. De eerste spetters vallen al, maar gelukkig zijn we voor de bui weer binnen. Ja het blijft tenslotte Nederlands zomerweer.

Niet al te veel regenen gehad gisteren en vandaag weer droog. Lekker buiten zitten ontbijten en dan na de koffie weer op de fiets. Vandaag verkennen we het deel van Zeeuw Vlaanderen ten Westen van onze standplaats en ten zuiden van Terneuzen.

Via polderdijkjes met onderweg veel wielrenclubjes gaan we richting Axel. Er zijn hier eigenlijk geen aparte fietspaden en helaas weten niet alle automobilisten zich te gedragen. Als je soms ervaart hoe snel ze langs je heen scheuren dan word je daar niet blij van. We bereiken Axel, gaan even het centrum door, en concluderen dat dit toch een wel erg vervallen stadje is. Aan de buitenkant is het fraai met mooie bungalows, maar in het stadje hadden we het gauw gezien. We fietsen het stadje uit en komen dan in het Axelse bos. Een verademing na alle polderlandschappen. Plots zien we 4 meter voor ons een ree het fietspad oversteken. En wel een bijzondere, namelijk een zwarte ree. We hopen altijd onderweg dat we wild spotten, maar zo dichtbij is helemaal uniek. Natuurlijk veel te weinig tijd om een foto te maken, want voordat je het door hebt is het beestje alweer verdwenen in de bossen.

Via Absdale rijden we richting Hulst waar we op het terras van Restaurant Het Bonte Hert genieten van een lekkere maaltijd. Dit restaurant ligt aan de Grote Markt in Hulst. Het is daar gezellig druk.

Jammer vinden we altijd dat er toch autoverkeer door de smalle winkelstraatjes mag rijden. Bij terugkomst op de camperplaats blijken er al een aantal camperaars te zijn vertrokken. Morgen weer een werkweek voor een aantal.

Vandaag verlaten we Zeeuws-Vlaanderen. Het voordeel van een camper is dat je flexibel bent in het reizen. We kregen gisteren een telefoontje van goede vriendwn die ook met de camper op pad zijn. Zien we elkaar nog tijdens onze trips? En ja hoor alles is te regelen. Dus vandaar via België naar Noord-Brabant. Nadat we eerst in Hulst boodschappen hebben gedaan, rijden we naar de snelweg richting Antwerpen. Onderweg in de buurt van Antwerpen waren er veel werkzaamheden. Omleggingen en natuurlijk een beetje file daardoor. Het was niet de bedoeling, maar uiteindelijk rijden we via de Kennedy tunnel dwars door deze stad. Wel allemaal snelweg hoor. Dan even nog een stukje ring en de snelweg richting Eindhoven. Na een koffiestop onderweg zijn we rond twee uur in Eersel. Hier hebben we afgesproken bij Kampeerboerderij De Molenvelden. Onze vrienden waren ook net gearriveerd. We drinken wat en kletsen bij. Lange tijd niet gezien vanwege de Corona. Maar evenals vorig jaar toen we elkaar hadden ontmoet in Friesland is het ook nu weer gelukt om een afspraak te maken.

In de namiddag kwam de eerste regenbui over. En we hadden nog niet genoeg gekletst, want ook de volgende dag bleven we hangen op deze plek.

Na deze 2 gezellige dagen gingen we ieder weer onze eigen weg.

Omdat de weersverwachting in dit deel van het land en dan met name in het zuidoosten nog steeds slecht waren, besloten wij weer terug te gaan naar Hellevoetsluis.

We hebben weer een leuke trip achter de rug met een beetje wisselend maar typisch Hollands zomerweer.