2021    4e Trip in Nederland
Brabant en meer

4e rondje Nederland

Op 28 juli vertrekken we vanuit Hellevoetsluis. We gaan voor de 1e stop naar Goes. De navigatie hebben we ingesteld en deze gaat over de Zeelandbrug. Omdat we rijdende over de Brouwersdam al zagen dat er op die route een aantal wegversmallingen waren met de nodige files, besloten we via de Oosterschelde kering te rijden. Altijd mooi om over dit deel van de Delta werken te rijden. Schuimkoppen op de Noordzee en veel watersporters op de Grevelingen (Brouwersdam).

We reden iets meer dan 1 uur naar Goes en parkeerden daar bij de Jumbo. Alweer naar Goes zullen sommige vaste lezers denken? Ja, ik (Frans) heb daar inmiddels de beide theorie-examens afgelegd voor het C1 rijbewijs. De modules bestaan uit 1. Kennis Verkeer Zware voertuigen RV1, 2. Bedrijfswagentechniek RV1Light en 3. Administratie Goederenvervoer R2C. Voor beide examens ben ik geslaagd. Met name dat administratieve gedoe over rust- en rijtijden, de tachograaf en allerlei vergunningen voor het (buitenland) vervoer zijn nice-to-know maar als camperrijder heb ik daar niet zoveel aan. Begin september praktijkexamen. We houden jullie op de hoogte.

In hoerastemming en met de door Gerda gekochte taart (en meer boodschappen) rijden we over de snelweg richting Noor Brabant. Via Bergen op Zoom, Roosendaal, en de A59 namen we de afslag De Efteling en reden naar Loon op Zand. Vanwege de vakantieperiode had ik, geheel tegen mijn gewoonte in, een camping gebeld en gereserveerd. Omdat we morgen met zoon, schoondochter en de kleinkids De Efteling bezoeken heb ik een plek in de buurt gezocht en gevonden. Het was moeilijk en we moeten 1x verkassen maar ach, dat is niet zo erg.

We werden hartelijk ontvangen door de eigenaresse van Mini camping De Kraanvensche Berg.

Donderdag de 29 een Efteling dagje. Om kwart over tien vertrokken we op de fiets. Kwartiertje rijden naar de fietsenstalling bij dit park. Inmiddels zagen we de vele auto’s al in file een van de grote parkeerterreinen oprijden. Na ongeveer 10 minuten kwam onze familie. Stukje lopen naar de ingang en snel naar binnen, want in dit digitale tijdperk kopen we geen kaartjes, maar hebben deze ruim van tevoren online besteld en op de smartphone gezet. Onze oudste kleinzoon had inmiddels al op zijn smart Phone gezien naar welke attracties zij wilden. Mooi is dat zelfs de wachttijden per attractie worden aangegeven. Waar zouden we zijn zonder de Efteling app.

Bij diverse attracties (vooral die waar je of ondersteboven in een karretje hangt) blijven Opa & Oma wel op de spullen passen. Maar de rustige zaken zoals carnaval festival, droomvlucht en de fata morgana kunnen we wel aan. Met tussendoor een hapje en een drankje, veel geslenter en wachttijden, kwamen we de dag door tot het afgesproken diner om 19.00 uur. Daarna nog het sprookjesbos en 1 attractie tot aan het afsluitende waterspektakel om kwart voor tien.

Het was een geslaagde en vooral drukke dag. Rond 23.00 uur fietsen we door een donker Brabant terug naar de camping.

En wat doe je na zo’n drukke dag. Juist ja, helemaal niks. Een beetje vers water halen. Wat foto’s van de camera’s op de laptop zetten. En o ja, we zijn verkast. Van plek 9 naar plaats 17. De andere kant van het veld. Blijkbaar is plek 9 vanaf zaterdag voor nieuwe gasten gereserveerd. Dat was ons al verteld bij de reservering. Maar goed wij waren al blij dat er plek was.

Ook het weekend (de zaterdag en de zondag) waren echte Nederlandse zomerdagen. Beetje zon, veel wolken, beetje regen, soms beetje harde regen, maar gelukkig hebben we op zondagmiddag nog een klein toertje kunnen fietsen.

Achter langs De Efteling richting het gebied van de Loonse en Drunense duinen. Veel plassen op het fietspad, weinig wandelaars en soms een fietser. Via de knooppunten had ik al een route van 40 kilometer uitgezet, maar gelet het tijdstip en het weer, werd de route ingekort. Uiteindelijk hebben wij bijna 20 kilometer kunnen fietsen zonder een druppeltje regen. Waar een mens al niet blij van kan worden.

Maandag verlaten we deze plek, lozen het grijze water en rijden via Waalwijk binnendoor naar Gameren waar we een grote Jumbo met grote parkeerplaats vinden. Na de boodschappen rijden we verder naar het Land van Maas en Waal. We gaan naar Appeltern. In het verleden zijn we hier meer geweest maar toen op de camperlokatie bij de visvijvers. Nu gaan we naar Camperplaats Appeltern bij het strand De Maaslanden. Een gebied op een schiereiland in een grote waterplas.

We melden ons bij de Riverside, een uitspanning helemaal aan het eind van het schiereiland waar de camperplaats is. De rest van de dag lijkt wel (is ook) een rustdag.

Dinsdag de 3e maken we een rondje op de fiets. We zitten aan het Recreatiegebied De Grote Ham. Een afsplitsing van de rivier de Maas. Op de fietsknooppunten app hebben we een mooi rondje voorbereid.

Eerst in Oostelijke richting aan de Noordkant van de Maas door Appeltern en over de Maasdijk naar Batenburg en dit dorpje? Of is het een stadje? Fietsen we in en kijken even rond bij de ruïne van een kasteel dat in 1794 door de Fransen in brand is gestoken.  We rijden naar het voetveer over de rivier. Daar hebben we nog een gesprek met de veerpontbaas. We vroegen hoe hoog het water hier was gekomen. Nou hij wist er alles van. Voordat we het wisten was deze cruise alweer afgelopen en konden we met onze fietsen van dit kleine veer af. Via Demen en Dieden reden we door Megen naar Maasbommel. Hier gingen we met een grote boog om De Grote Ham heen en reden terug naar het schiereiland waar we eerst een lekker ijsje hebben gegeten voordat we teruggingen naar de camper. Het was een bewolkte maar droge fietstocht met af en toe een zonnetje.

Na 2 dagen verlaten we Appeltern. We gaan naar Garderen, een klein plaatsje onder Doetinchem. Vrienden van ons zijn ook onderweg met hun “sleurhut” en staan daar op een SVR Camping. We hebben afgesproken om een paar dagen met elkaar op te trekken. We rijden vandaag maar eens over de snelweg om niet weer in Arnhem terecht te komen. In een grote boog gaan we om Arnhem heen en verlaten de A 12 even na Didam on verder te gaan over de A18. Onder Doetinchem verlaten we de snelweg en toeren naar Gaanderen. Daar staan we een paar dagen op Kampeerboerderij Villa’s Weide. Een opmerkelijke naam voor een camping? En waarom heet deze camping zo? In de weide waar nu de camping is, stond vroeger een “kuukenhok”. In dit kippenhok waren gedurende de oorlog twee families ondergedoken. ’s Avonds dronken ze bij de boer weleens een kop koffie en zeiden ze na afloop “We gaan nu weer naar de villa”. De naam van de camping houdt zo een stukje historie levend.

We doen weinig de komende dagen, kletsen wat, drinken wat en eten gezamenlijk. Op de donderdag fietsen we even naar het dorp voor wat noodzakelijke boodschappen.

We fietsen niet te veel, krijgen ook nog eens een lekke band (GR#@#%^), eten gezamenlijk, bakken pannenkoeken en maken wat vlees warm als een soort van BBQ. Niet allemaal tegelijk, maar moor verdeeld over de dagen die voorbijvliegen.

En op maandag de 9e vliegt ieder weer zijn kant uit. Wij gaan vandaag geheel zonder snelweg naar Hasselt. Via Zelhem, Hengelo (Gld), Vorden en Ruurlo gaan we naar Lochem. Dan door naar Heeten en Raalte. Omdat we weinig parkeergelegenheid zien, stoppen we op het industrieterrein van Heino voor de lunch. Via Zwolle en wat kleine plaatsjes bereiken we de camperparking in Hasselt. Met uitzicht op Het Zwarte Water. In de middag lopen we naar het historische centrum en eten een ijsje.

Woensdag eindelijk een fatsoenlijke fietsdag. We genieten wel van de bedrijvigheid op het water, maar we willen zelf ook wel weer eens op pad. Dinsdag eerst een kapper in Hasselt gebeld of er nog plaats was voor 2 knipgasten. Ja, dat kon, woensdag om half negen en negen uur. Toe maar vroeger niet? Nou ja, wij de wekker gezet en zoals gebruikelijk ruim voordat dat ding afloop waren we wakker. We waren in ieder geval op tijd bij de kapper en om half tien waren we beiden geknipt.

We maakten met de knooppunten app een mooie route richting Zwartsluis en het gebied de Wieden rondom de Beiterwijde en de Beulakerwijde. Vanuit Zwartsluis voerden vele boten en bootjes richting het merengebied. Grappig om het gehannes in een sluis te zien. Daarna op de fiets door een oud deel van Zwartsluis en het weidelandschap. Vooral het smalle fietspad bij Belt-Schutsloot was een mooie uitdaging. Smalle bruggetjes, veel water en niet al te veel tegenliggers. Onderweg nog een gesprek met medewerkers van Rijkswaterstaat. Die stonden met hun meetlatten en apparatuur metingen te verrichten. We hadden al wat gekleurde stippen op het wegdek gezien en juist daar waren hun herkenningspunten om te meten. Nou dat weten we ook weer.

Door naar Genemuiden aan de andere kant van het Zwarte Water. Dus weer een kleine boottocht. We reden nu ten westen van het Zwarte Water en om weer op onze camperlocatie te komen moesten we ook in Hasselt de brug over.

Donderdag de 12e reden we naar Zwolle. Ook n u weer een mooie fietstocht. We rijden langs de samenloop van het Zwarte Water en de Overijsselsche Vecht, rijden richting Zwolle en voor de verandering maar weer eens over een brug om de binnenstad van Zwolle te gaan verkennen. De Gemeente heeft het hier goed geregeld voor fietsers. Er zijn een aantal gratis en bewaakte fietsenstallingen rondom de binnenstad.

We slenteren wat rond, bezoeken de Grote Kerk en zien de gezelligheid op de vele terrassen en het vele pleziervaart verkeer. We lunchen in de tuin van de Hofvlietvilla, een Brasserie aan het water.

Nadat Gerda nog wat kleding had gescoord in het centrum, gingen we terug naar de fietsenstalling. De terugweg verliep niet geheel vlekkeloos. Eerst een knooppuntenbordje gemist in Zwolle en daarna nog een wegomlegging. Maar goed we hebben de camper weer gevonden. In de plaatselijke cafetaria heb ik de avondmaaltijd maar gehaald. Lekker makkelijk deze keer.

De schipper van het schip voor ons, waar we afgelopen dinsdag een leuk gesprek mee hebben gehad, is druk bezig met verfwerkzaamheden. Hij heeft wel vakantie, maar een schipper blijft werken. Hij vaart samen met zijn vrouw, woont hier in Hasselt, en hun kinderen zitten in de week in Dordrecht op een schippersinternaat. Maat goed, voor de werkzaamheden moest zijn schip (86 meter lang) even gekeerd worden. Lijkt een fluitje van een cent. Is ook net zo makkelijk als autorijden zei hij, alleen het remmen vergt iets andere kwaliteit.

Als we op vrijdag na 4 dagen Hasselt weer verlaten is de schipper alweer druk aan het verven.

Wij gaan eerst tanken voordat we via Hasselt over de brug over het Zwarte Water richting Zwolle rijden. We vervolgen onze weg richting Kampen, gaan daar weer over een brug maar nu over de IJssel en rijden de Flevopolder binnen. Ook vandaag vermijden we de snelweg. Via Nijkerk, Zevenhuizen (ligt er ook een van in Zuid-Holland) en Amersfoort gaan we naar Camping Duynenparc in Soest. Ook nu hebben we een camping uitgezocht omdat we morgen naar het dierenpark Amersfoort gaan. En dat is lekker dichtbij en met de fiets te doen. ’s Middags na de lunch maken we nog een kleine fietstocht. Via het bos rijden we door het centrum van Amersfoort langs het Centraal Station naar Leusden. We fietsen een stuk over de Leusdense heide die al voorzichtig in bloei staat. Via Soesterberg rijden we terug naar Soest. Een korte trip vandaag van 28 kilometer.

Vandaag eerst op de koffie en de lunch bij de broer van Gerda en zijn vrouw. Ook onze oudste zoon met zijn kinderen zal daar eerst heen komen voordat we naar het dierenpark gaan. Na een korte rit door Amersfoort en Hoogland waren we rond half twaalf op de koffie met wat lekkers, weer wat bij gekletst en na de lunch gingen we weer op de fiets richting het dierenpark. We hadden daar kaartjes vanaf 15.00 uur. Omdat het een zgn. zomeravondactiviteit betrof, was het dierenpark tot 20.00 uur open. (Normaal 18.00 uur).

We hebben heel wat dieren gezien (en ook niet gezien) tijdens onze wandeling door dit park. Wij vonden het wat tegenvallen. Een beetje verouderd en rommelig. Maar goed de kleinkinderen hebben zich uitstekend vermaak.