2021    5e Trip in Nederland
o.a. Emmen, Meppel, Leveroy

5e trip Rondje Nederland

Na 10 dagen is het de hoogste tijd om het gaspedaal weer in te trappen.

We maken vandaag een lange, saaie route over de snelweg richting Drenthe. Niet via Utrecht en de A28 naar het noorden, maar via de A15 richting Nijmegen en dan de A50 langs Apeldoorn en iets onder Zwolle sluiten we wel aan op de A28. Een omweg, maar een “leukere” route vinden wij. Onderweg zien we nog een restant van de bijna uitgebloeide hei. Vlak na Staphorst rijden we via de A 37 richting Emmen en nemen daar de afslag naar Sleen. Via Erm rijden we Noord-Sleen binnen naar Camperplaats Wielens. Een mooi nieuwe CP achter een restaurant. Via de app Aan/Uit net kan je hier het stageld en de elektra betalen.

We staan in Noord-Sleen, een klein plaatjes ten westen van Emmen. Vandaag bezoeken we het park dat al lang op ons lijstje stond namelijk Wildlands in Emmen. Via de Bankgiroloterij hadden we een uitje gewonnen naar een park naar keuze. Nog even 2 kaartje erbij en we konden met z’n zessen naar dit park. We hebben afgesproken met onze jongste zoon met vrouw en 2 kids. Die hadden gepland om iets na 11.00 uur in Emmen te zijn. Dus wij vertrokken rond half elf op de fiets naar Emmen.

Met een kop koffie en een appelgebakje wachten wij o een terras bij de ingang van het park om de familie.

Met de digitale kaartjes waren we zo binnen en kon de “safari” beginnen.

De Jungle in. Eerst langs een hele grote python en direct daarna door de altijd mooie vlindertuin met fraaie gekleurde vlinders. Aansluitend het olifantenverblijf, door Opa altijd Folianten genoemd, maar dat schijnt niet helemaal goed te zijn. Daarna loop je zo een giga grote hal in met haar bijzondere bewoners. Wel warm in deze hal, maar ja, dat hoort erbij. Dan een meer Afrikaans uitziend deel. Een grote Savanne met o.a. giraffen, neushoorns, gnoes, zebra’s en impala’s. De mogelijkheid om een safari tocht met de safari bus te maken hebben we maar overgeslagen vanwege de lange wachtrij.

Als laatste door Nortica met pinguïns, ijsberen (? Niet gezien) en zeehonden.

Het leuke van dit park is, dat als je gewoon de hoofdroute volgt, langs alle dieren komt. Nadat we tegen 18.00 uur het park verlieten hebben we in een Grand café nog lekker gegeten. Onze kids met de auto en wij weer op de fiets naar de camper.

Op vrijdagmiddag even heen en weer naar Emmen voor wat kleine boodschapjes en na de zaterdagochtend buitjes weer een droge fietstocht. Vanuit Noord-Sleen reden we een mooie fietsknooppunten route. Door bosgebied, afgewisseld met landerijen en over leuke smalle autovrije fietspaadjes. We kwamen langs het Sleenerzand. Een oud stuifzandgebied met jeneverbessen, heideveldjes en vennetjes. Bij de Kibbelkoele liggen een aantal vennetjes. We reden door een aantal kleine Es dorpjes. Kleine dorpjes met een bebouwing rondom een Es. En weer werden we verrast door deze omgeving. Voor ons was dit weer een nieuw gebied waar we nog niet waren geweest. Rond half zes waren we terug op de camperplaats.

's Avonds hebben we in het restaurant Wielens bij de camperplaats heerlijk gedineerd. Er was eigenlijk geen plek, maar 2 gasten hadden afgebeld dus we treffen het weer.

Maandag de 30e verlaten we dit deel van Drenthe en rijden binnendoor naar Meppel. Via Coevorden (boodschappen), Slagharen en Dedemsvaart rijden we naar Jachthaven Westeinde. Een populaire camperlocatie. Aan het water, uitzicht op de bootjes en dicht bij het centrum van Meppel. In de middag wandelen we richting dit centrum, zien vele leuke geveltjes en pleintjes, en na een consumptie wandelen we weer terug. O ja, we scoren ook nog een nieuwe jeans voor Frans.

Op dinsdag halen we de fietsen uit de garage en maken een mooie fietstocht.

We rijden door de landerijen richting Staphorst en Punthorst, missen een knooppuntenbordje, keren om en komen weer op de route. Deze tocht voert ons door een bosrijk gebied van het Reestdal. Met hier en daar nog een beetje bloeiende hei en vele waterpartijen (grote meertjes). Onderweg nog een paar fietsende dames in Staphorster klederdracht. Helaas begon toen de achterband van de fiets van Frans langzaam leeg te lopen. Met nog een kleine 12 kilometer te gaan zat er niks anders op dan om de 3 à 4 kilometer de band weer op te pompen. Uiteindelijk hebben we toen wel een fietsenmaker gehaald in Meppel.

Maar ja deze had het druk, dus morgen pas aan de beurt. Nou hebben we toch geen haast dus dat is geen probleem.

En nu is het die morgen. Gerda bemoeit zich met de was, Frans doet wat administratie en werkt het reisverslag bij, en na de lunch wandelt hij naar de fietsenmaker. Ja hoor, nieuwe binnen- en buitenband. Maar goed, we kunnen weer fietsen.

We verlaten het bewolkte noordelijke deel van Nederland en “dalen” af naar het zuidelijk gelegen Salland. Nou ja, slechts 54 kilometer, maar in de buurt van Ommen verdween de bewolking en kwam het zonnetje door. Komt de weersverwachting eindelijk eens uit. Handig toch al die weer appjes op de smart Phone. Maar goed, via de Hellendoornse berg komen we op de mooie camperplaats. Een fraai grasland en daarachter het bos. Na de lunch gaan we de 1e fietstocht maken in de omgeving. Via de knooppunten app maken we een route rondom de Holterberg. Smalle fiets- en zandpaden, veel bos en heide en zelf nog een familie kabouter die een onderkomen had in een paar bomen. Mooi gemaakt. Aan het einde van de tocht een terrasje gepikt in Nijverdal. De koude Radler smaakte prima. Na ruim 1 week was het weer lekker om ook buiten te kunnen eten.

20210902 Salland 1.jpg

We maken vandaag een trip ten noorden van de camperplaats. De route gaat In het begin langs de bosrand, met uitzicht op de landerijen en dan richting de rivier De Midden Regge. Deze kronkelt hier door het landschap. We staan nog stil bij een weiland vol met zwarte runderen. Dit is het Aberdeen Angus ras. Op een folder staat precies beschreven hoe men dit ras houdt. (Zijn ook knuffelkoeien met kalfjes) Met uitzicht op dit water lunchen we waarna we het dorpje Hulsen doorkruisen. Na de schaapskooi rijden we over het Wierdense Veld richting de spoorlijn om dan uit te komen in Nijverdal. Vandaag rijden we richting Hellendoorn, pakken weer een verfrissing op een terras en gaan dan al klimmend (lekker dat duwtje in de rug met de e-bikes) en later dalend over de Hellendoornse berg.  Weer 42 kilometers gefietst.

Na de tochten ten zuiden en ten noordoosten van de camperplaats gaan we vandaag naar het westen om Raalte te bezoeken. Door Haarle en Heeten, twee kleine dorpjes tussen de landerijen gaan we naar de grotere stad Raalte om te lunchen. Vlak bij de kerk, in het centrum waar net de markt is afgelopen, lunchen we bij Grand Café Neuf. Een prima lunch, waarna we weer op de fietsen stappen om ook langs de landerijen en het dorpje Mariënheem terug te fietsen naar de camperplaats. Deze tocht geen bossen maar veel vergezichten.

Zondag de 5e, alweer onze laatste dag hier, doen we kalm aan. Gerda draait nog even een wasje en terwijl half Nederland aan de buis zit om naar de Grand Prix te kijken, maken we nog een klein fietsrondje om in Hellendoorn bij een bakker/ijswinkel eindelijk weer eens een ijsje te eten. De terugweg ging wel over de Hellendoornse berg, met een flinke klim vanuit Hellendoorn, maar je weet dat je ook weer eens moet dalen. En dat is weer gelukt. We maken nog een gezellig praatje met jonge camperaars die met hun nog niet zo lang geleden aangeschafte camper ook genoten van een weekendje weg.

Het was trouwens bommetje vol dit weekend op deze camperplaats. Maar op de zondag zie je toch al veel camperaars vertrekken. Wij noemen dit gekscherend de “weekend camperaars”

Maandag verlaten we Overijssel en gaan naar het Gelderse Winterwijk. We bezoeken Obelink, een grote kampeerwinkel, en kopen daar een nieuwe mat en wat kleine spullen en bekijken meteen een Fiamma Magic rafter en nieuwe tafeltjes. Wat we nodig hebben is uitverkocht in de winkel maar later blijkt dat de spullen nog wel via de webwinkel zijn te bestellen.

Nadat we nog boodschappen hebben gedaan in Winterswijk rijden we via Aalten naar het Duitse Bocholt. Onze 1e grensoverschrijding sinds lange tijd. Via Isselburg en Rees, waar we over de brug over de Rhein rijden, gaan we naar de Wohnmobilstellplatz in Uedem. ’s Middags loopt Frans nog even het stadje in om geld te pinnen, want ja, contant afrekenen in Duitsland kennen ze hier niet. Kein Tikkie hier? Maar goed, 10.00 euro betaald voor 1 overnachting inclusief stroom, is niet veel. Als welkom kregen we ook nog 2 flesjes bier. Toppie!!

Na 1 nachtje Duitsland keren we terug naar Nederland. Via het Limburgse Well komen we ons land weer binnen. We gaan naar Camperplaats De Berkers Hoeve in het Brabantse Liessel. Een klein dorpje.

Vanaf de nieuwe camperplaats bij een aspergeteler met landwinkel gaan we de omgeving van de Peel verkennen.

De 1e fietstocht brengt ons via Liessel en Deurne naar Ommel, waar we eindelijk een terras zien om een lekkere koude Radler te drinken. Terug via Asten naar de camperplaats.

De volgende dag gaan we het gebied rondom Mariapeel verkennen. Via Helenaveen rijden we dwars door dot gebied naar Griendtsveen. Onderweg lezen we veel informatie over de oorsprong van dit veengebied. Via het Limburgse America kruisen we nogmaals de spoorlijn en rijden we door een verrassend landschap. Een smal fietspad langs de maisvelden en verderop veel velden met groenten. Terug in Helenaveen drinken we weer een koude Radler. De terrassen hier zijn behoorlijk vol. Veel fietsers op deze stralende en zonnige dag.

Terug op de camperplaats zien we dat er nog een camper is bijgekomen. In de avond maken we gezellig praatje met deze buren die al wat langer camperen maar ze zijn nog wel vrije nieuwe “pensionada’s”.

We verlaten Brabant voor het Limburgse. Eerst luieren we nog wat op de huidige plek en rond half twee gaan we rijden naar Meijel. Hier is een Jumbo super, want ja, de koelkast begint weer leeg te raken.

Vrijdag slaan we over en in de namiddag gaan we naar Leveroy, een klein plaatsje in de buurt van Nederweert. Een nieuwe camperplaats is daar pas geopend. Er was nog weinig plek, maar ja, dat weet je als je vlak voor het weekend aankomt, maar gelukkig was er nog ruimte. We hebben telefonisch contact met onze jongste zoon die vandaag een schouderoperatie heeft ondergaan. De operatie is geslaagd en nu maar verder revalideren.

Zaterdag de 11e september alweer. We stippelen een knooppunten fietsroute uit ten Zuiden van onze standplaats. Eerst door Leveroy en langs landerijen door kleine buurtschappen (Aan de Bergen en Achter het Klooster) naar het grotere Heythuysen.

Vanaf Horn krijgen we een mooi en wat glooiend bos- en heidegebied naar twee grote plassen ten noorden van Heel. We bereiken hier de zuidelijkste punt van onze route en rijden daarna langs maisvelden en ook veel percelen met blauwe bessen terug naar de camperplaats. Onderweg hebben we een paar spetters regen gehad tijdens een constante bewolkte lucht.

En op zondag met een beetje meer wind gaan we eerst koffiedrinken bij een van de rustpunten onderweg. Lekker koffie met wafel, vruchtengelei en slagroom. Daarna over een zandpad het bos door rondom Heibloem. We hadden laat ontbeten, dus en niet geluncht. Toen we rond een uur of drie weer terug waren in Leveroy hebben op een terras een lekker koel drankje genomen en hebben daar meteen maar wat uitgebreid geluncht. Verrassend wat de kok ons hier voorschotelde. Je verwacht het niet in een lokaal café. We kwamen hier terecht na aanbeveling van de camperplaats eigenaar. Prima tip.

Na 20 dagen gaan we weer richting huis. Via De Wit in Schijndel waar we nog wat zaken kochten die we niet bij Obelink konden vinden. Aan het eind van de middag waren we weer terug.

Het was weer een verrassende trip. Weer nieuwe fietsroutes gedaan in Nederland.

Totaal 881 camperkilometers en 384 fietskilometers.