top of page

2021    Herfst in Duitsland

Herfst in Duitsland

Wat wordt het doel van onze herfsttrip in oktober? Ardennen, Frankrijk, Luxemburg?

Na onderling overleg zijn we eruit. We gaan naar Duitsland. We hebben al veel gelezen over de Deutsche Fachwerkstrasse. Nou is dat nogal een flinke route. Via de website van deze route zien we een aantal etappes.

Wij kiezen voor de zuidelijkste route “Van de Neckar tot het Zwarte Woud en de Bodensee”

Op 7 oktober verlaten we Hellevoetsluis. Eerst nog langs wat winkels en koffie bij onze jongste zoon, waarna we via de snelweg naar het Oosten van het land toeren. A15 (Rotterdam-Nijmegen) en daarna A 73 richting Venlo. Onderweg lunchen we bij een benzinestation (nou verkopen ze daar dus veel meer dan alleen benzine dus voortaan maar tankstation gebruiken), vullen LPG bij en kopen voor het gemak maar een paar overheerlijke broodjes die we in de camper opeten. Het weer onderweg was zonnig, toen weer wat nevelig in het oosten, maar uiteindelijke reden we met zonnig eer via de A61 Duitsland door.  Dit is een redelijk drukke snelweg die in Duitsland eigenlijk dwars door een groot bruinkoolgebied gaat. De grote machines voor deze dagbouw waren in werking. Na 260 kilometer bereiken de Wohnmobilstellplatz in Bergheim. We wandelen daarna in het park rondom Schloss Paffendorf. Een mooi park met dikke, hoge en waarschijnlijk zeer oude bomen bij een oud slot uit 1700.

Dit slot is alleen in het weekend geopend, maar een wandeling in dit park was ook de moeite waard.

De vrijdag liep wat anders dan gedacht. Nadat we de temperatuur van de kachel hoger hadden gezet was het display met temperatuur en tijd helemaal blanco. Na diverse pogingen ging de kachel even aan bijna gelijk weer uit. Maar goed wij zoeken naar een dealer van de Alde. De 1e nam niet op en nummer 2 was ergens onderweg en konden we pas maandag terecht. Omdat we toch niet al te ver van de grens met Nederland afzaten, zochten we en vonden we een dealer in Sittard. Even wat extra kilometers. Een vriendelijke monteur nam ondanks de drukte tijd om naar ons probleem te kijken. Waarschijnlijk een vloeistof probleem, want na bijvullen bleek e.e.a. weer te werken. We moeten wel even alert zijn of er geen lekkage is. Terug over de snelweg en we zaten alweer gauw op de A61 in Duitsland. Het was behoorlijk druk op deze vrijdag met ook hier en daar nog vertraging vanwege wegwerkzaamheden. Na de lunch en een korte theepauze, besloten we rond een uur of vier een CP in de buurt op te zoeken. De geplande route naar Eberbach was nog iets van anderhalf uur rijden. Op korte afstand van de theepauzestop vonden we Reisemobilhafen Am Wiesbach in het kleine dorpje Sprendlingen. We konden afrekenen bij de Tennisclub die de camperplaatsen in beheer heeft. 6 euro voor de staanplaats en inclusief elektra maar liefst 8 euro. Het is voor niks.

Rond 17.00 uur liepen we naar het dorpje waar weinig te beleven was. Wel hebben we in de plaatselijke pizzeria twee heerlijke boxen met kebab gekocht. Dat smaakte voortreffelijk en scheelde ons weer een afwasbeurt.

En zaterdag verder via de A61 naar de A44 waar we ten noorden van Mannheim over de Rijnbrug reden. Dan binnendoor door via een heuvelachtig gebied met haarspelbochten naar Eberbach aan de Neckar. Dit is het begin van onze route langs de Neckar en over de Deutsche Fachwerkstrasse. Nadat we waren geïnstalleerd op de camping aan de rivier hebben we geluncht en zijn daarna dit stadje in gegaan. Nou niet zoveel bijzonders hier.

Het is nog steeds aangenaam herfstweer. Temperatuur van een graadje of 15, maar met een lekker zonnetje is dat prima te doen. De camping waar we staan, aan de oever van de Neckar, is eigenlijk een smalle strook gras, waar 3 campers of caravans naast elkaar kunnen staan, parallel aan de rivier. Het is nu in het laagseizoen ACSI-tarief, maar in het hoog seizoen is het extra betalen als je vooraan aan de rivier wilt staan.

We hebben gezien dat er een fietspad langs de camping loopt. We gaan in noordelijke richting, aan de westkant van de rivier. Dit is een vrij pad zonder autoverkeer. Aan de oostkant van de rivier fiets je langs de drukke weg. Nadeel van de westkant is, dar er veel meet schaduw is vanwege de berg. Na een kilometer of 12 komen we bij Hirschhorn met een stuw en sluis in de rivier. We gaan over de stuw het stadje in, waar we genieten van de bebouwing in de Haupstrasse.

Op een bankje langs de rivier met uitzicht op de stuw eten we onze lunch. Daarna nemen we dezelfde route terug.

Bij terugkomst op de camping hebben we nog een aangenaam gesprek met NL “buren” die op de terugweg waren van een rondje Griekenland over land inclusief een boottocht naar Kreta. 

Na 2 dagen camping houden we het wel voor gezien hier. Gelukkig konden we zonder problemen van het gras af (nat gras dus slipgevaar) en reden langs de Neckar naar het volgende plaatsje op de Fachwerkstrasse route. Altijd een fraai gezicht als de wolken rondom de bergen hangen en langzaam optrekken.

Eerst nog tanken voordat we naar de Womo stellplats in Mosbach reden. Via een park liepen we zo naar de Altstadt waar we eerst bij de Tourist Info een plattegrond met alle bezienswaardigheden van het stadje haalden.

Nou dat was prima op loopafstand van elkaar. En nadat we foto’s hadden gemaakt, een broodje hebben gekocht vertrokken we weer naar onze volgende bestemming. Dit is het 60 kilometer verderop gelegen stadje Eppingen. Op de website van de Fachwerkstrasse route hadden we een nieuwe camperplaats gezien waar we rond een uur of vier aankwamen. Inchecken via een betaalzuil (7 euro per 24 uur) Elektra was apart. Morgen het stadje bezoeken.

Deze nieuwe camperplaats hebben we gemeld bij campercontact omdat deze hier nog niet op stond

En dat is dan ook gebeurd, het stadje bezoeken. In de weer app hadden we gezien dat het in de loop van de middag zou gaan regenen, dus voor de middag naar de Altstadt. Ook hier weer fraaie gebouwen, mooie straatjes en vooral een rust. Weinig toeristen om deze tijd. We kochten bij een bakkerij wat lekkere broodjes en voordat de regen kwam waren we weer terug in de camper.

Op woensdag de 13e vervolgen we onze route van de Deutsche Fachwerkstrasse. We rijden langs een aantal stadjes die wel genoemd zijn op de website van de route, maar besluiten vandaag 2 stops te maken. De 1e wordt Marbach am Neckar waar we nog net kunnen parkeren op de voor campers gereserveerde P. Ook hier zijn we dicht bij de Altstadt, wandelen door de Marktstrasse, en lunchen bij een lokale backerei. Hierna vervolgen we de route, rijden langs Schorndorf en Waiblingen (ook 2 fachwerk stadjes) en gaan naar Kirchheim unter Teck. Nou ging dat niet zo vlot, want ja, een Umleitung, zorgde voor extra kilometers. Zoals bijna gebruikelijk in Duitsland was het niet geheel duidelijk. Maar uiteindelijk zijn we er toch gekomen.

Op de P aan de Ziegelwasen was nog 1 plekje vrij voor de camper. Overigens hebben we het idee dat hier een aantal campers staan van inwoners van deze plaats. Ook hier was de Altstadt binnen 300 meter bereikt. Een fraaie frisse binnenstad. Bij een backerei hebben we heerlijk genoten van koffie met een lekker stuk taart. Dat was lang geleden.

Vanaf Kirchheim volgen we de richting Reutlingen en daar aansluiten op de 312. Dat ging goed. Een mooie rit tot Engstingen en toen een Umleitung. In plaats van de 312 naar het zuiden kwamen we op de 313 terecht. We besloten deze weg te volgen en kwamen via Gammertingen tocht in Stockach. Via de 31 reden we aan de Noordkant van de Bodensee naar Meersburg. De camperplekken met elektra aansluiting waren allemaal bezet, maar op P3 was nog plek genoeg. Van een medecamperaar kreeg ik zijn P ticket tot en met morgen. Hij ging blijkbaar toch eerder weg dan gedacht.

De volgende dag, het is inmiddels vrijdag de 15e was het weer een zonnige dag. Dus wij op de fiets. Nou ligt de camperplaats in Meersburg vrij hoog, dus voordat je op het niveau van de Bodensee bent moet je behoorlijk dalen. Dat is gelukt en daarna reden we naar het Oosten richting Friedrichshafen. Wij hebben in 2006, dus voor ons camperleven, al eens een rondje Bodensee gefietst. Was toen met bagage nabrengservice van hotel naar hotel. Dus de omgeving is ons niet geheel onbekend. Toch leuk om deze omgeving weer eens te zien.

In Friedrichshafen was het behoorlijk druk. Veel toeristen genoten van het zonnetje aan de waterkant. Op een van de terrassen pal aan het water hebben we een heerlijk lunch gegeten. Zo, dat scheelt vanavond weer een kookbeurt. Dezelfde weg terug naar Meersburg, waar we onderaan de Altstadt begonnen aan onze wandeling met de fiets naar boven, want ja, fietsen kan je hier wel vergeten. We hebben het gehaald en kwamen moe maar voldaan terug op de inmiddels al aardig volgelopen camperplaats. Morgen de Altstadt maar bezoeken.

Nou, helaas geen Altstadt vandaag, Weer (of nog steeds?) een probleem met de Alde verwarming. En dat voor het weekend. Nou een Alde servicebedrijf in Stockach gebeld. De monteur deed nogal moeilijk. Ja, ik weet niet of we wel materialen in huis hebben. Hij had nog niets eens naar het probleem gekeken! Kon hij door de telefoon zien wat er aan de hand was? Laat maar zitten.

Ik heb toen onze dealer in Nederland gebeld. We gaan eerder dan gepland naar Nederland en kunnen maandag meteen terecht. We verlaten Meersburg en gaan over de snelweg naar Nederland. Eerst over de 31 richting Stockach dan over de 81, richting de snelweg 61. We bewaren een route door het Zwarte Woud maar voor een volgende keer. We stoppen weer bij de tennisclub in Sprendlingen. Er stond slechts 1 camper, dus plek genoeg.

Op zondag “dezelfde” weg terug. Nou ja, niet precies, want een groot deel van de A61 aan de oostkant is afgesloten als gevolg van het noodweer van enige tijd geleden. Dat betekent een omleiding via Bonn en Keulen. Maar goed, met de nodige vertraging en “stau” zoals de oosterburen zeggen, komen we toch wel weer op de A61 richting Venlo. Daarna via Eindhoven naar de carpoolplaats bij Best (is trouwens een camperovernachtingsplek) waar we rustig gaan eten. Daarna door naar het 7 kilometer verderop gelegen Liempde waar we voor het camperbedrijf parkeren. Overigens wel een donkere, smalle weg naar Liempde.

Om negen waren we meteen aan de beurt. Eerst maar eens verteld dat de kachel het de afgelopen avond wel ineens deed. Je hebt dan het gevoel dat je bij de tandarts komt en de kiespijn is over. Maar goed, het probleem uitgelegd en er werd meteen aan gewerkt. Bleek een niet goed functionerend display. Dat werd vervangen door een nieuw. Ook is een nieuwe stekker gemonteerd aan de buitenaansluiting voor de elektra. Omdat we toch in de buurt waren zijn we meteen naar De Wit in Schijndel gereden. Wat spulletjes gekocht en daarna door naar Camperplaats Mook.

Nadat we de dinsdag, tijdens een regenachtige herfstdag, hadden gebruikt voor wat service aan de camper en het bijwerken van de website was het op de woensdag gelukkig weer eens een dag om op de fiets de omgeving te verkennen. Via een fietsknooppunten route reden we langs de Maas via Mook naar het verderop gelegen Malden. In een winkelcentrum hebben we wat kleine spulletjes gekocht en geluncht bij een plaatselijk eetcafé. Hier werd voor de eerste keer naar de Corona check gedaan. We hebben alle 2 de QR-code. Na de lunch vervolgden we onze tocht. Malden uit, langs het zweefvliegveld en de Mookerheide, door het Groesbeekse bos richting De Kiekberg. Het was een aardig klimmetje, met een flinke afdaling richting Plasmolen, een kleine plaats aan de Maas. Langs de Mookerplas weer terug naar de camperplaats. We betalen via een envelop in de brievenbus alvast de afgelopen dagen, zodat we morgen weg kunnen.

Nou, we werden flink wakker geschud. Het waaide behoorlijk en de verwachting voor vandaag was code geel en flinke windstoten. We hadden eigenlijk al besloten om nog maar 1 dagje langer te blijven, maar rond een uur of tien zwakte de wind af, werd het zowaar iets zonniger en besloten we toch te gaan. Via het Duitse Goch, waar we de Lidl nog bezochten voor de resterende Duitse statiegeldflessen en het Duitse Kleve reden we over de Rijnbrug bij Emmerich Nederland weer binnen.

We zetten koers naar de nieuwe camperlokatie in Zelhem, maar op nu op het gras te gaan staan met zoveel regen, leek ons ook geen goed plan. Dus, door naar Rijssen. Bij camperpark Midas sta je in ieder geval op verharde ondergrond en kunnen we meteen even een (paar?) wasjes doen. En daar was de vrijdag een prima dag voor. Geen fietsweer dus hebben we de gelegenheid aangegrepen om hier te wassen. Midas heeft uitstekende voorzieningen. Mooi sanitair en een aparte ruimte met wasmachines en drogers. De rest van de dag vermaken we ons wel.

Op zaterdagmorgen de fietsen uit de camper gehaald en zijn we na de koffie naar het centrum van Rijssen gereden. Ondanks dat we al vaker op de camperplaats hebben gestaan zijn we nog nooit in Rijssen geweest. Langs de Markeloseweg rij je zo het centrum van dit plaatsje in. Het was redelijk druk mede door de zaterdag markt. We hebben wat kleding gekocht en op de markt vis en kaas. Toen we verder wilden fietsen viel de fiets van Gerda. Tja, een aanlopend voorwiel. Gelukkig zat 200 meter verderop een fietsenwinkel. Het probleem was daar zo opgelost. Via een grotere boog om Rijssen zijn we door het bos weer teruggefietst naar de camperplaats.In de avond werden we nog verrast door de eigenaar en zijn vrouw met een miniconcert met de Alpenhoorn

Zondag eerst koffie buiten in het herfstzonnetje. Slechts 13 graden, maar windvrij dus dat is wel lekker. Vandaag een fietstocht ten zuidwesten van Rijssen. Eerst over een bospad naar een knooppuntenroute en toen over de A1 het gebied in rondom Markelo. Beetje bos en landerijen in een glooiend landschap. We blijven ten zuiden van de snelweg A1 en rijden rond een zandwin plas. Helaas geen bankjes onderweg, dus de broodjes verorberen we maar in een bushokje. Via het Elzenerveen en Borkeld, een prachtig natuurgebied komen we terug op de camperplaats. In de namiddag maken we gebruik van de geweldige douches van de camperplaats. Toen bemerkten we dat onze lpg-tanks bijna leeg waren. Gelukkig hebben we ook een app met LPG

Stations. Helaas, de 1e onbemande pomp konden we niet tanken (LPG moest worden vrijgegeven vanachter een balie) en de 2e pomp ook geen succes. Maar gelukkig in Wierden konden we tanken. Nou dat waren weer extra kilometers.

De plannen voor de maandag waren anders dan de werkelijkheid. Weer (nog steeds) een kachel probleem. Nou dan maar naar het Brabantse. Via de snelweg waren in 1 ½ uur bij de dealer. Probleem mogelijk de aansluiting tussen display en de printplaat. Waarschijnlijk nieuwe kabel met aansluitingen. Ook is de aansluiting opnieuw gemonteerd. Kijken hoe het nu gaat. Het “touche screen” probleempje wat we hadden is wel opgelost. Er is een nieuwe printplaat en display besteld  en een nieuwe kabel met aansluitingen. Wordt vervolgd.

Omdat we nu toch in het Brabantse zijn besloten we door te rijden naar de camperplaats in Oirschot. Veel plaatsen met een “reservering vanaf vrijdag” op het hekje. Persoonlijk vinden we dit jammer voor het camperen. Reserveren doe je maar op een camping, maar ja met al die “nieuwe camperaars” (ex caravanners dus campinggasten?) is dit blijkbaar een nieuwe trend. Er zijn, en dat vinden we terecht, camperplaatsen waar je NIET kunt reserveren. Meteen de fietsen eruit en boodschappen gedaan.

De display van de kachel is nu helemaal uitgevallen. Gelukkig is het niet al te koud. Maar ja, tis niet fijn zo. In de middag naar het centrum gewandeld voor een knipbeurt voor Frans. Was hard nodig

En toen werd het woensdag. Zitten we in een oorlogsgebied? Voor ons een stuk of 20 militairen die met volle bepakking komen aangemarcheerd. Aan het kanaal stonden een aantal vrachtwagen met grote rubberboten. Na een briefing gingen de militairen aan boord. Lekker peddelen vandaag? We zullen het niet verder zien. Wel horen we achter de camperplaats het geluid van geweerschoten. Oefenen maar. En dat van onze centjes.

Donderdag onze laatste dag van deze trip. Eindelijk kunnen we naar Nunspeet om de langverwachte reparaties aan onze fietsen te laten plaatsvinden. Al enige malen hebben we problemen gehad met de ondeugdelijke standaard. Deze is een aantal malen vervangen, maar het probleem kwam ook weer bij het vervangend exemplaar. Uiteindelijk heeft Stella toegegeven dat de standaard van onjuiste kwaliteit was, en dat er nieuwe geproduceerd zouden worden. Maar ja, zoals bijna alles zijn er leveringsproblemen. We waren hiervan al telefonisch op de hoogte gesteld en nu zijn ze eindelijk na 2 maanden ontvangen. Maar goed tuffend over de snelweg zijn we naar Nunspeet gereden, waar we keurig werden geholpen. Nieuwe standaard op beide fietsen en we konden terug naar Hellevoetsluis. Dat we in een flinke file terechtkwamen was niet zo verwonderlijk.

Ook dit was weer een leuke trip. 2.600 camper kilometers en weinig fietskilometers deze keer. Door het kachel probleem hebben we een paar keer de trip moeten aanpassen. Was niet de bedoeling, maar problemen moeten opgelost worden.  

bottom of page