2022 Brabant

Fotoalbum

Brabant en Friesland

Vandaag, maandag de 25e juli verlaten we Hellevoetsluis en rijden naar Brabant. Eerst gaan we langs bij De Wit in Schijndel, je weet wel, die grote kampeerwinkel.  We kopen toiletvloeistof, kleine gastankjes. Een stel nieuwe stoelleuningen voor de Crespa stoelen en een nieuwe plank voor in de koelkast.

Daarna rijden we door naar camperplaats De Voorste Loop in Hilvarenbeek.

Achter een langgevelboerderij zijn in de tuin mooie grote camperplaatsen ingericht. Ondanks de vakantieperiode valt het ons gelijk op dat er maar weinig campers op deze locatie staan. We hebben deze plek uitgekozen omdat we morgen met onze jongste zoon en zijn  gezin een dagje naar het Safaripark De Beekse Bergen gaan. Kunnen wij de slechts 3 kilometer op de fiets en zij komen met de auto.

En vandaag is het dan zover. We staan op tijd op, ontbijten en maken wat spulletjes klaar om mee te nemen. Helaas een beetje regen, maar als we om kwart over tien op de fiets zitten is het alweer droog. En ja hoor, het klopte. 3 kilometer later waren we bij de ingang van het safaripark. Er was al veel autoverkeer en links en rechts stroomden de bezoekers toe. Groepen van de scouting, groepen van de kinderopvang en veel gezinnen. Ook veel bezoekers op de fiets dus. Maar goed, na een kwartiertje kwamen zoon, schoondochter en de 2 kids.

20220726 BB1.jpg

Het inchecken ging snel via de op de telefoon gedownloade kaartjes en na de koffie begonnen we met de wandelsafari.

Via dit wandelpad maken we een leuke wandeling door het hele park met links en rechts goed zicht op de vele dieren in dit park. Opvallend in positieve zin is de grote ruimte die de dieren hier hebben. Ook zien we de vele auto’s rijden die hier de autosafari maken. Onderweg tijdens deze wandeling lunchen we. De broodjes smaakten prima.

Iets voor 2 uur waren we bij de roofvogelsafari waar de show op het punt stond om te beginnen. Nou 1 roofvogel, iets van een kleine gier, heeft 4x heen en weer gevlogen en toen begon het dusdanig te regenen dat de show werd afgeblazen. Beetje jammer. Maar goed na een klein kwartiertje werd het weer droog en vervolgden we onze wandelsafari. Deze wandeling is slechts 3,5 kilometer, maar voor je gevoel lijkt het veel meer.

We kwamen uit bij de aanlegsteiger voor de bootsafari. Nou eerst een ijsje, inschepen maar en 20 minuten later waren we bij de volgende steiger. Onderweg is het leuk om ook vanaf het water het park te zien en dat met deskundige uitleg van een safarigids.

Daarna terug naar de ingang. We hadden overlegd dat het leuk is voor de kids en kleinkids dat zij de autosafari zouden doen. Wij, de Oma en Opa, hadden dat jaren geleden al gedaan en om nou met z’n zessen in de auto te zitten is wel wat krap. We vermaken ons wel. En na een uurtje waren de autosafari-gangers weer terug en hebben we met z’n alleen lekker zitten snacken.

20220726 BB6.jpg

En wat doe je na een drukke wandel dag? Nou rustig wakker worden, ontbijten, koffie, lunch klaarmaken en lekker gaan fietsen in de buurt. Maar ja, dan is het inmiddels al 13.00 uur.

Vanaf de camperplek aan de Kleine Voort, rijden we over de Grote Voort door Goirle richting de Regte Heide. Een zeer bosrijk gebied. Wel even klagen hier over de fietspaden. Tjonge, asfalt, grind, kasseien en zandpaden met vooral (te) veel kuilen. We lunchen op een bankje aan de bosrand en vervolgen onze tocht. En voordat we er erg in hebben rijden we België binnen waar we in het plaatsje Poppel genieten van vers ijs. Via Landgoed De Utrecht rijden we ook nu weer dwars door het bos richting Hilvarenbeek

Het 2e deel van deze fietstocht waren de fietspaden aanzienlijk beter gelukkig.

In het centrum halen we nog wat boodschapjes en keren na 43 kilometer weer terug op de camperplaats.

20220727 Fiets 2.jpg

Donderdag de 28e vroeg uit de veren. We hebben om 9 uur een afspraak bij de camperdealer in Liempde. Er wordt een Maxxfan en een nieuw dakluik geplaatst.

We toeren binnendoor van Hilvarenbeek via Moergestel, Lennisheuvel en Boxtel naar Liempde. We leveren de sleutels in, bespreken door wat er moet gebeuren en na de koffie in de showroom stappen we op de fiets naar Den Bosch. Een mooie knooppuntenroute brengt ons eerst ten oosten van de A2 naar de grote stad. We parkeren onze fietsen in de grote ondergrondse fietsenstalling bij het centraal station en lopen dan naar Bakker de Groot, beroemd om zijn Bossche Bollen. Dit is volgens mij de enige lunchroom bij een bakker met een stoplicht. Want ja het is er altijd druk. Nou kan je die lekkernij in heel de stad eten, maar ach in de lunchroom bij de echte bakker is toch wel apart.

20220728 DB 2.jpg
20220728 DB 5.jpg

We nemen de stadsplattegrond, die we van vriendelijke dames van de VVV hadden gekregen even door, en wandelen na de koffie richting de binnenstad. Kris kras door allerlei straatjes doorkruisen we de stad en komen uiteindelijk op een terras terecht in de Kerkstraat waar we lunchen.

Hierna brengen we een bezoek aan de Sint Jan. Waar we in heel Europa tijdens onze trips kerken bezoeken, hebben we kin Nederland nog niet eens de Sint Jan bezocht. Nou vandaag dus ingehaald.

Het is een grote kerk, nou ja kerk, Sint Jans kathedraal dus, met mooie ramen en fraai beeldhouwwerk aan de buitenzijde.

20220728 DB 1.jpg

En verder hier in het Brabantse land. Nou verder? Niet al te ver hoor. Slechts 22 kilomater via Best, langs het vliegveld Eindhoven naar Wintelre. Sinds 1 jaar is daar een nieuwe camperlocatie bij het Buikheidehuys. Op de camperweide waar plaats is voor 25 campers staan er slechts 6. Ruimte zat. De rest van de dag doen we behalve wat boodschappen in Wintelre helemaal niets.

De plannen voor zaterdag gooien we in de prullenbak. Het plan was om vandaag richting Eindhoven te fietsen maar een telefoontje van goede camperende vrienden die ook hier in de buurt stonden en bij ons wilden aankomen, was niet zo’n probleem. Natuurlijk gezellig. De inmiddels gesmeerde broodjes konden we hier ook op eten. Maar goed, even wachten met de koffie en een hartelijk welkom later zaten we gezellig te kletsen.  In de loop van de middag heb ik samen met onze vriend een kleine fietstocht gemaakt in de buurt.  Daarna gezellig samen eten en nog wat kletsen op deze mooie zaterdag.

Zondag gezamenlijk koffie met wat lekkers en na de lunch weer een fietstocht. Nu richting luchthaven Eindhoven, waar we op de spottersplaats even hebben genoten van het vliegverkeer. Deze keer verliep de fietstocht wat minder vlekkeloos. Knooppuntenbordjes die ontbraken, een saai stuk over een industriegebied bij Eindhoven en tenslotte ook nog een regenbui. En als dan de laatste kilometers de accu’s van de fietsen leeg zijn dan ging het niet helemaal op rolletjes. Maar ach, we hebben het ook weer overleefd.

1 augustus alweer. We gaan weer naar Hellevoetsluis. Gerda heeft een afspraak met de tandarts.

Het was weer een leuk weekje zo