2022 Friesland

Fotoalbum

Brabant en Friesland

Na bijna een maand zonder camperreizen maar met een bezoek aan  Madurodam en een gezellig etentje op de verjaardag van Frans en als “afsluiting” de vestingdagen in Hellevoetsluis, wordt het tijd om weer op pas te gaan. We kiezen voor een weekje Friesland.

Maandag de 22e augustus tuffen we over de snelweg via Rotterdam, Amsterdam en de Afsluitdijk naar de provinciehoofdstad van Friesland. We gaan naar camperplaats Leeuwarden gelegen aan een kleine jachthaven.

20220822 Onderweg.jpg

Nou helemaal vol maar gelukkig zijn er een paar reserveplaatsen waar we konden staan. Aanmelden via de app Camper pay. Een nieuwe ervaring.

In de namiddag hebben we nog een kleine fietstocht van 20 kilometer gemaakt. Via het knooppunten netwerk hebben we een tocht gemaakt ten oosten van de stad.

Na het ontbijt en de 1e koffie gaan we op de fiets naar Leeuwarden. Een tocht van wel meer dan 3 kilometer. Op Google hebben we een fietsenstalling gevonden, en via een paar fietsknooppunten kwamen we bij de stalling in het centrum. Fietsen gestald en wij op weg naar De Oldehove ofwel de Scheve Toren van Leeuwarden. Eerst nog koffie met wat lekkers voordat we bij de toren aan kwamen.  We konden met een lift en verders via de trap naar boven in de toren, maar dat hebben we niet gedaan.

Hierna een leuke wandeling door de Prinsentuin langs de Noorder Stadsgracht. Een drukke gracht vol met bootjes. Na de Prinsentuin wandelen we naar de Grote  of Jacobijnerkerk. Nou we hebben wel mooiere kerken gezien.

20220823 Leeuwarden 1.jpg

Het  werd tijd voor de lunch en op een van de vele terrassen aan het water aan de Nieuwestad hebben we lekker gegeten.

Nadat we nog wat hebben rondgelopen verlaten we Leeuwarden en gaan terug naar de camperplaats.

Wij vinden Leeuwarden nou niet bepaald een mooie stad.

Aan het begin van de avond kregen we van onze Duitse buren de vraag waarom alle vlaggen op de kop hangen. Nou iets met boeren protest. Ik geloof niet dat ze er veel van begrepen behalve dan dat de vlaggenindustrie goede zaken had gedaan.

Na 2 dagen Leeuwarden vinden we het genoeg en rijden 30 kilometer naar het westen. In het dorpje Herbaijum is een nieuwe camperplaats. Een mooie uitvalbasis voor een bezoek aan Franeker en Harlingen. Deze liggen op fietsafstand.

We worden hartelijk verwelkomd door de eigenaresse, zoek een plekje en staan heerlijk met uitzicht op het weide polderlandschap en de voorbij varende schepen en bootjes op het Van Harinxmakanaal.

Na de lunch fietsen we naar Franeker waar we midden in het centrum bij het stadhuis de fietsen stallen. Aan de overkant is het beroemde Eise Eisinga Planetarium. We bezoeken dit indrukwekkende doch kleine museum en krijgen uitgebreide uitleg in de Planetarium kamer.

20220824 Franeker Planetarium 1.jpg

Donderdag de 24e en alweer een stralende dag. Een beetje meer wind vandaag maar dat is net zo erg.

We pikken de fietsknooppunten route die langs de camperplaats loopt weer op en gaan nu meteen rechtsaf over de brug over het kanaal. Na een kleine 6 kilometer door het weide Friese landschap komen we in Harlingen waar we de fietsen in het centrum parkeren.

Een korte wandeling door de binnenstad, waar een kleine braderie is, brengt ons bij de haven. Een veerboot naar een van de wadden eilanden vertrekt net. Of deze gaat naar Vlieland of naar Terschelling.

20220825 Harlingen 2.jpg

Op de terugweg naar de fietsen lunchen we bij De Waddenvis, een van de vele eetgelegenheden in dit stadje.

Daarna maken we nog een tochtje ten noorden van Harlingen.

’s Avonds hebben we een aangenaam gesprek met de eigenaren van deze camperlocatie en genieten weer van de langsvarende schepen. Een fraaie driemaster passeert, veel kleine plezier vaartuigen maar ook veel beroepsvaart.

We zakken de Zuid West hoek van Friesland in en rijden wel 45 kilometer naar Warns.

Een binnendoor rit via het Friese platteland langs Lollum naar de N359. We passeren Bolsward en Workum. Bij Koudum verlaten we deze route en rijden via Molkwerum naar Warns. We hebben de laatste plek bij Sirag Watersport. Achter ons de jachthaven en direct voor ons het Johan Friso Kanaal.

Na de lunch maken we een korte fietstocht naar Stavoren. Ook hier loopt een fietsknoppuntenroute bijna naast de camperplaats. De brug over en dan richting het IJsselmeer. Voor de verandering ,missen we weer eens een knooppunten bordje, maar ach, we komen toch weer op de route. We komen nu wel langs de Roode Klif en het monument ter herdenking aan de Slag bij Warns in 1345. En dat monument is dus een gigantische steen.

Daarna fietsen we Stavoren binnen. Ook weer zo’n leuk stadje aan het water, dus met veel haventjes. Altijd bedrijvigheid met bootjes en grote driemasters. We maken een paar foto’s, lopen wat rond, eten een visje en doen wat boodschap[pen bij de plaatselijke super. Daarna weer terug naar Warns.

De volgende trip brengt ons op zaterdag de 27e naar Hindeloopen. Nu naar het Noorden en dat betekent tegenwind. Het is iets meer gaan waaien, maar met een beetje ondersteuning is dat goed te doen. Onderweg zien we bij een camping al diverse kleine autootjes staan. Een club oldtimers met van die kleine karretjes waar je niet instapt maar die je aantrekt, zeiden wij vroeger al. Maar goed, later worden we ingehaald door de hele stoet die ook richting Hindeloopen gaat.

We fietsen een groot stuk langs de IJsselmeerdijk en zien al veel zeilen van kite surfers. Dus wij de dijk even op voor het aanschouwen van dit watersport onderdeel. In de verte zien we de toren van Hindeloopen. Aangekomen in dit stadje gaan we eerst lunchen waarna we een wandeling door de smalle straatjes maken om tenslotte uit te komen in de Oude Haven. Ook hier veel watersporters. Grote en kleine schepen. Na het eten van een lekker ijsje met uitzicht op de haven en het IJsselmeer fietsen we verder. Nu grotendeels voor de wind en het laatste deel naar Warns langs het Friso Kanaal.

Op de laatste zondag van augustus fietsen we weer rond in het landschap. We maken nu een mooi rondje langs de IJsselmeerdijk en via Broekhuizen en Hemelum gaan we rond De Morra. Dit is een grote waterplas waarin het Johan  Frisokanaal stroomt. Verderop wordt het De Fluessen een groot meren gebied. In de namiddag genieten we v oor de camper nog van hert scheepvaartverkeer.

Maandag de 29e weer op huis aan. We besluiten de snelweg te nemen via de Noordoost- en Flevopolder.