2023 Overwinteren maart

Fotoalbum

Overwinteren jan-feb-mrt

Op 2 maart worden we uitgenodigd voor een wijnproeverij. De enthousiaste eigenaren van de camperplaats organiseren regelmatig iets voor de gasten. Uiteraard is het vrijwillig om hieraan mee te doen.

Er wordt witte, rosé en rode wijn geschonken. Het is altijd leuk om de medecamperaars te ontmoeten en diverse verhalen te horen. Uiteraard van “hoe-lang-al-onderweg” tot de ervaringen over camperplaatsen en campings. Rondom het “kartonnen huis” is voldoende ruimte om altijd in de zon en uit de wind te zitten. Oké een paar de tafels en stoelen verplaatsen maar vele handen maken licht werk. De verschillende muziekstijlen schalden uit de boxen, maar hier op de campo heb je nauwelijks buren. Het was een gezellige middag.

Op de fiets naar Hondón de las Nieves. Een ritje van bijna een half uur. Wel omhoog. Vanaf de camperplaats 2x links en je bent op de Tomolo Alto, de weg welke langzaam omhoog loopt naar de bestemming. Nou ja langzaam, hier en daar wel een beste lange klim. De camperplaats ligt op 270 meter en het stadje Hondón op 380 meter. Een stijging van 100 meter.

Het is eigenlijk 1 lange weg en je rijdt recht het stadje binnen. Dan even rechts naar het centrale plein. Hieraan liggen een aantal restaurants met terras. Bij het restaurant La Font hebben we heerlijke in het zonnetje gesmuld van ham kroketjes en tostas ofwel tosti’s.

20230303 naar Hondón de las Nieves 1.jpg

De terugweg was dezelfde route, maar nu helemaal “bergaf”. In het zonnetje en voor de wind. Heerlijk.

De stad Novelda is de planning voor vandaag, zaterdag de 4e maart. Ook nu zoeken we via Google Maps een route  die zoveel mogelijk binnendoor gaat, over fietspaden, want ja die zijn hier soms, en zo min mogelijk langs 80 kilometer wegen. Nou dat is gelukt. Door de campo, langs boerderijen en woonhuizen rijden we naar Novelda. Na 7 kilometer bereiken we dit stadje. Ons doel is echter het Santuari de Santa Maria Magdalena. Een kerkje 5 kilometer ten noorden van Novelda.

20230304 naar Novelda 2.jpg

We rijden verkeerd, keren om en na iets meer kilometers dan gedacht zijn we eindelijk op de goede route. Maar ja, deze kerk is gebouwd op een heuvel. Nog een paar honderd meter en over een weg met een stijging van 8% vonden we iets te veel van het goede. We maken onderaan de heuvel een paar foto’s.

De kerk is gebouwd met inspiratie van de modernistische stijl van Antonio Gaudí (bron: Wikipedia)

Op de terugweg belanden we in een kleine bar is Novelda voor een simpele lunch. Hierna grotendeels over een fietspad terug richting Aspe. Na 30 kilometer zijn we weer terug bij de camper.

De laatste keer vandaag naar Aspe. Wat “flappen tappen” en bij de kleine pasteleria koffie gedronken met wat lekkers erbij. Ook op de zondag is deze de hele dag open en behoorlijk druk. Veel Spanjaarden komen langs om wat lekkers te kopen. Nou de keuze is hier zeer uitgebreid.

Daarna fietsen we nog een stuk langs de Rio Tarafa. Een smal beekje dat hier dwars door Aspe loopt. Met slechts een klein beetje water dat langzaam door de bedding loopt.  We volgen een tijdje het grindpad naar het noorden, maar besluiten terug te gaan. Het wordt wel een beetje lastig fietsen hier. Blijkbaar vrij recent nieuw grind op het pad gegooid.  Maar goed de andere kant op, kruisen we een paar keer het riviertje, lopen over houten bruggetjes en komen tenslotte uit ter hoogte van de CV 84 om terug te keren bij de camperplaats.

De week is voorbij gevlogen en we gaan er weer vandoor. We nemen afscheid van de camperburen en van David en Gine, de eigenaars van Het Kartonnen Huis en de camperplaats. We koersen naar Elche. Een heuvelachtige en bochtige weg met een behoorlijk aantal rotondes voert ons eerst naar een grote Mercadona met parkeergelegenheid voor de camper. Daarna rijden we via de rondweg naar een groot Repsol benzinestation voor LPG en Diesel. We draaien de rondweg om Elche weer op en gaan over de A70 richting Alicante. Langs Alicante en El Campello nemen we op de A70 de afslag naar Vilajoyosa en rijden naar Camping Alicante Imperium waar we gereserveerd hebben. Hier zijn we in 2017 ook al eens geweest.

Een rustige was- en luierdag (een dag om te luieren dus) volgt, waarna we op woensdag de 8e de fietsen weer optuigen en naar het stadje gaan. Eerst richting de haven, maar door verkeerde afslagen en vooral heel veel eenrichtingsverkeer besloten we toch maar een stuk terug  langs een drukke weg richting het centrum te fietsen en vandaag af te dalen naar zeeniveau. En dat is gelukt.

En zo komen we bij de Carre Arsenal, de boulevard, langs Les Cases de Colors, ofwel de beroemde gekleurde huizen. Daar wandelen we, nemen foto’s en belanden op een terras voor een glaasje fris. Na deze korte rust wandelen we achterlangs deze gekleurde huizen door smalle straatjes met mooie muurschilderingen.

20230308 Villajoyosa 1.jpg
20230308 Villajoyosa 5.jpg

Op het terras van Restaurant La Marine genieten we van een menu del Dia. Twee voorgerechten, salade en gefrituurde zeevruchten, het hoofdgerecht was tonijn en als postre (dessert) een machtig stuk cheesecake. Heerlijk tezamen met de glazen rosé

Dan langs de boulevard op de fiets richting de haven. Een beetje rommelige haven, maar wel met een mooi uitzicht op de stad.

Geen fiets vandaag, maar de “benenwagen”. We gaan lopend de stad in. Eerst langs de wekelijkse warenmarkt (veel kleding en schoenen) en langs de trambaan naar het centrum en de Mercado Central. Dit is in vergelijking met andere steden een kleine overdekte markt met vis, groente e.d..

20230309 Villajoyosa 3.jpg

Via een klein parkje met roltrappen komen we bij een verbinding tussen de stad en de boulevard.

Op de terugweg duiken we een kleine bar in waar onze lunch bestaat uit een forse Bocadillo Jamon Y Queso. Broodje ham en kaas dus. Overigens wel de verrukkelijke Spaanse ham.Vrijdag hadden we het plan om naar Alicante te gaan. Echter de hele harde wind deed ons besluiten om dit maar een dag door te schuiven. In de middag nog wel een boodschapje gedaan.

Nou de volgende dag, zaterdag de 11e dus, was er geen wind. Bijna gebruikelijk hier aan de oostkust dat het 2 of 3 dagen hard waait en daarna is het weer windstil. Maar goed, iets voor half elf wandelen we naar de dichtstbijzijnde halte voor de tram naar Alicante. Dit is de halte Creueta. Je kan hier linksaf (naar het noorden) met de tram naar Benidorm en rechtsaf (naar het zuiden) naar Alicante.

Een vriendelijke jongedame kwam me nog helpen met de kaartjesautomaat en voor € 2,80 rijdt de tram je naar het eindpunt Luceros in Alicante. Een fraaier rit van een uur langs de kust met mooi uitzicht op de zee. Langs El Campello met meerdere camperplaatsen.

Het tramstation heeft een ondergrondse uitgang en met de roltrap sta je zo op de Passeis de Frederico Soto, een brede wandelboulevard richting de haven. Door smalle straatjes met onder meer de straat met de vele paddenstoelen, komen we op de Plaza Portal de Elche. Een leuk plein met grote bomen, waar we op een terrasje genieten van koffie met wat lekkers.

20230311 Alicante 1.jpg
20230311 Alicante 3.jpg

We wandelen verder door het gezellige en redelijk drukke oude centrum van Alicante. Hier zijn veel straatjes met restaurantjes en terrassen in het midden van de straatjes. Iets verderop komen we op de Plaza de Ajuntament, het plein voor het gemeentehuis. Hier lopen een aantal bruiloftsgasten.

We steken de weg over en komen bij het havengebied waar veel fraaie jachten liggen.

Langs de haven en daarna weer terug langs de boulevard met z’n typische stenen vloer op zoek naar een gezellig terras om te lunchen.  Een lekkere salade voor Gerda, croquetten vooraf, en varkenswangetjes met frites voor Frans. Nou en dat met overheerlijke koele rosé. We kunnen er weer tegen.

Op de terugweg naar het tramstation nemen we nog een ijsje. Het was weer een gezellige, zonnige dag.

En na een dag stad slenteren hangen we een dag later bij de camper. Heerlijk in het weldadige zonnetje. Weer 25+ temperatuur. Heerlijk. Oh ja, de avond gisteren was vrij onstuimig. Harde wind en windstoten. Dat ging een groot deel van de nacht door, maar gelukkig was het vanmorgen windstil.

En zo gaan we na 1 weekje Vilajoyosa alweer verder naar het noorden. Wel 12 kilometer vandaag inclusief een stukje omrijden om bij een grote Mercadona met parkeerruimte voor de camper de proviand weer aan te vullen. Hierna rijden we door naar Area Camper Camperàlia Finestrat.  Een nieuwe camperplaats ten zuiden van Benidorm. We hadden van tevoren gereserveerd, maar bij aankomst blijkt er nog plaats genoeg. Veel overwinteraars zijn begin maart alweer richting huis.

Alweer een schitterende dag. Op naar Benidorm. Vanaf de camperplaats eigenlijk een rechte weg. Na de eerste grote rotonde zien we een heen-en-weer fietspad in het midden van de weg. Wel even vreemd maat het gaat goed. Je rijdt dan vanzelf het fietspad op langs de Zuid boulevard (Poniente). We fietsen door tot het Parc d’ Elx, waar Spanjaarden in koor staan te zingen, stallen de fietsen tegen een hek, slot erop en dan aan de wandel op zoek naar een Pasteleria voor de koffie met wat lekkers. Daarna wandelen we een stuk langs de Noord (Levante) boulevard. Dan terug naar terug naar het Balcón del Mediterráneo. Het ziet er fris en netjes geverfd uit. Vanaf dit punt heb je een mooi zicht op de beide delen van Benidorm.

20230314 Benidorm 4.jpg

Het wordt tijd voor een lunch. Nou is de lunch meestal een volledige maaltijd. Beetje later in de middag en je hebt voor de rest van de dag genoeg. Je wordt regelmatig “aangeklampt” door vriendelijke ober die hun restaurant aanprijzen. Belangrijk vinden we de keuze van verschillende gerechten, en zeker ook het terras. Ziet het er goed uit, fijne stoelen e.d. Maar goed, het smaakte weer prima. Na nog een kleine wandeling waarbij we een lekker ijsje hebben gegeten, gingen we weer terug.

Op 15 minuten lopen van de camperplaats is het Centro Commercial La Marina. Een groot, vrij nieuw(?) en ruim opgezet winkelcentrum met een grote diversiteit van winkels. Het was gezellig druk, niet te vol. Eerst drinken we weer koffie en kopen daarna een paar shirts en een overhemd met korte mouw voor Frans. Toen was het even zoeken naar een Peluquieria om de witte lokken van Frans even te korten. Nou gevonden en meteen aan de beurt. Keurig geknipt met een schaar en geen tondeuse, stond Frans weer snel buiten. En dat voor slechts € 13,00. Geen geld eigenlijk.

Dit Centro bestaat uit 3 verdiepingen. Winkels en op de 3e etage de eet- gelegenheden. We kozen voor een simpele lunch met uitzicht

over de skyline van Benidorm.

Daarna nog naar de Media Markt, maar wat wij zochten was er niet.

20230315 CC La Marina 1.jpg

Donderdag de 16e hebben we een afspraak gemaakt met onze buurman uit Hellevoetsluis. Hij overwintert in Benidorm een aantal maanden op een van de vele campings. We spreken af in Rica ‘s Beach Bar. Deze bar ligt aan het begin van de Avenida Madrid aan het Levante strand. Voor ons helemaal aan de andere kant van Benidorm, maar op de fiets prima te bereiken. Zoals eerder beschreven loopt het fietspad door en bij het Parc d’ Elx gaan we een stuk lopend door de drukke winkelstraat om verderop weer al fietsend langs de noord boulevard naar de Beach Bar te komen. De buurman, samen met een andere campinggast zit er al.

We kletsen wat, drinken wat en gebruiken een simpele lunch. Dan weer terug.

Het is inmiddels behoorlijk druk en luidruchtig geworden.  Eer zijn nogal wat Engelsen en Ieren naar Benidorm gekomen i.v.m. St. Patricks Day. Nou dat is morgen, maar vandaag wordt er al flink ingenomen. Ben benieuwd hoe dat morgen is, want ja, dan gaan ze helemaal los.

En weer naar Benidorm. Eerst richting het grote park bij het gemeentehuis. Hier is o.a. het Auditorio Óscar Esplá en het Auditorio Julio Iglesias. Een tweetal openluchttheaters met groot podium. Ook staat er een Busto de Julio Iglesias. We komen er ook nog een kleine optocht tegen.

En nu op zoek naar de uitgedoste Ieren die vandaag St. Patricks Day vieren. Het viel nogal mee (of tegen) Weinig luidruchtige of dronken lui. Het was wellicht nog iets te vroeg. Nou ja, als je er verkleed wilt uitzien in het fel groen of met iets vreemds op je hoofd zal het wel bij de feestvreugde horen.  Net zoiets als de Oranje uitdossing waarin men op Koningsdag rondhuppelt.

Wij “vieren” deze dag maar met een lekkere ijscoupe.

De laatste dag op de CP in Finestrat besteden we aan douchen, wassen en luieren. Om 14.00 uur horen we de enorme knallen van het vuurwerk dat in Benidorm wordt afgestoken. We servicen de camper. Vuil water eruit en schoon water erin. Overigens is iedere plaats voorzien van een dergelijke voorziening. Dat is wel zo makkelijk. Alleen het legen van de toiletcassette is op een centraal punt.

We gaan maandag de 20e verder noordwaarts. Langs Benidorm en Valencia rijden we over de AP7, waarna we bij Sagunto naar het noordwesten afbuigen en over de A23 de weg vervolgen naar Teruel.  Op de Area AC Teruel overnachten we. De avond was vrij rumoerig omdat de lokale muziekband (voornamelijk trommels) blijkbaar hun oefenavond had. Alvast voor Pasen ofwel de processie tijdens de Semana Santa?

Als we de volgende dag vertrekken gaan we eerst maar het Repsol station aan de overkant.  LPG tanken lukte niet, de jongedame kwam uit het benzinestation en pas na 3x en heen en weer lopen en wat resetten kregen we gas. En toen was het een paar minuten wachten op de diesel, want juist op dit moment was een grote tankauto nieuwe brandstof aan het afleveren. Maar goed ook weder gelukt.

Via de ringweg om Teruel kwamen we al weer snel op der A23 een prachtige weg naar het noorden. Via de ring om Zaragoza kwamen we op de A68, waar we vlak na Tuleda de afrit namen richting Agruedas.

We komen van een hoogte van ruim 900 meter en staan nu op 200 meter. Dus flink afgedaald.

De CP waar we staan is aan de voet van de grotwoningen. We zijn in het gebied van de Bardenas Reales. Een halfwoestijn gebied. We maken een fraaie wandeling door een deel van het gebied en bezoeken de grotwoningen.

20230321 Arguedas 6.jpg

En weer verder Spanje door. We pakken de snelweg naar Pamplona en gaan dan over de A15 naar het noorden richting Donostia-San Sebastian. Een fraai route ,met heel veel tunneltjes door de uitlopers van de Pyreneeën hier.

20230322 Arguedas Sp - Cubnezais Fr 2.jpg

We verlaten Spanje en gaan over de A63 richting Bordeaux. In vergelijking met het 1e deel van onze terugreis is de weg naar Bordeaux een hele saaie weg. Maar goed, met de gebruikelijke drukte op de ring rondom een grote stad, komen we op de A10. Via een stukje N10 komen we bij Chateau Bertinerie in Cubnerzais. Een fraaie camper locatie met uitzicht op de wijnvelden voor het Chateau. Het was vandaag wel een hele lange rit.

20230323 Ferme de Beaussay 1.jpg
20230322 Cubnezais Fr.jpg

Van een kasteel naar een boerderij is voor een camperaar maar een “kleine“ stap. Nou ja, wel bijna 460 kilometer naar Écommoy maar weer een fraaie rit. We worden hartelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaars. Zij zijn al 16 jaar de trotse bezitters van deze boerderij met 85 koeien. De boerin is druk bezig met de kaasmakerij. We krijgen uitgebreide informatie en proeven ook van de verschillende soorten kaas. Uiteraard kopen we verschillende kazen. Daar gaan we zeker van smullen.

Na 1 nacht in de camper voor de stal, gaan we weer verder naar het noorden. We rijden een stukje over en langs het circuit van Le Mans. De route die we op de navigatie hebben gezet gaat in ieder geval niet via Parijs en ook niet via Rouen, maar lekker binnendoor. Via een binnenweg komen we op een brug over de Seine om verder te rijden . We gaan vandaag naar de Aire de CC Sainte Claire in Neufchâtel en Braye. De camping die hier achter ligt is nog dicht,. Maar deze CP is het gehele jaar open.

25 maart gaan we Frankrijk uit, slaan we België over (slechts 100 km tussen Lille en de CP hier) en staan we weer eens in Sas van Gent. Wel makkelijk hoor even zo’n reservering van een plek via internet.

Nadat we op zaterdagavond in een eetcafé in Sas hebben gegeten, besteden we de regenachtige zondag aan lezen, website bijwerken en de foto’s voor de website sorteren en bewerken. Inmiddels stroomt de camperplaats hier behoorlijk leeg. Er staan veel Belgische camperaars die weer huiswaarts keren, of iets anders.

Op zondagavond halen we nog wat snacks bij De Gastronoom (frites met stoofvlees en een rundvlees kroket), waarna we op maandag weer vertrekken richting Hellevoetsluis. We rijden eerst nog langs de truckwash in de Botlek bij Rotterdam.

In de afgelopen maanden zijn we 166 dagen op pad geweest en hebben totaal 7.009 camperkilometers gereden en 590 fietskilometers. We zijn op 40 verschillende camperplaatsen of campings geweest in Spanje en Portugal.