2023 Voorjaarsreis in Nederland

Fotoalbum

Voorjaars reis in Nederland

Maandag 15 mei vertrekken we voor een kleine voorjaarstrip. Onze eerste bestemming is CP De Zwaan in Nunspeet. We zijn hier al een paar keer geweest, maar het is zo'n mooie fietsomgeving dat we er weer heen gaan. De snelweg is ook dit keer de snelste route om er te komen. Globaal Rotterdam-Gouda-Utrecht-Amersfoort en dan de A28 richting Zwolle.

Vanwege een reparatie aan de fiets van Gerda, hebben we een afspraak gemaakt voor service in de Stellavestiging in Nunspeet. Nou we zijn op tijd om 11.00 uur bij Stella en na een half uur is het probleem (er zat iets los) opgelost. De rest van de dinsdag was een was- en droogdag.

Woensdag onze eerste grotere fietstocht in de omgeving. We maken een mooie route in de knooppuntenapp en gaan vandaag het bosrijke gebied ten oosten van Nunspeet doorkruisen. Het is een fraaie fietsdag, beetje wind, eigenlijk iets te koud met 13 graden, maar al fietsend door het bos heb je daar niet zo veel last van. Het mooie betonfietspad wordt afgewisseld met asfalt- en zandpaden.

Onderweg de nodige knooppunten met de bijbehorende bordjes, maar ook nog vrij veel ANWB paddenstoelen met daarop de richting naar de diverse dorpjes.

Deze afwisselende tocht brengt ons o.m. in Elspeet waar wij een heerlijke lunch gebruiken. Een zgn. 12-uurtje voor Frans ofwel drie overheerlijke bruine boterhammen met ei, kroket en ham en voor Gerda bruine boterhammen met Carpaccio. Voortreffelijk en dat bij een pannenkoekenrestaurant.

Hemelvaartsdag vandaag. De camperplaats is gisteren behoorlijk vol gelopen. Wij maken vandaag een fietsrondje Elburg.

Nadat we het eerste deel dwars door Nunspeet rijden komen we in het polderrijke buitengebied. Via Doornspijk rijden we Elburg in. Het is behoorlijk druk in dit stadje. Veel wandelende toeristen, terrasjes vol en veel fietsers. We lunchen in De Herberg en wandelen daarna door het stadje. Gezellig zo aan de grachtjes. We vragen ons af hoeveel ijssalons hier zijn, want op bijna iedere hoek zie je het "ijslikkend-volk” aan de kant hangen.

Terug naar de fietsen en de brug over naar de Flevopolder. Daar fietsen we aan de westkant van het water (een van de randmeren) naar knooppunt 49 waar we met de fietspont  “Veluwerandveer” naar de overkant kunnen. We moeten even wachten op deze “cruiseboot”. Voor 4 euro pp worden we naar de overkant gevaren. Het was weer een fraaie fietstocht. Bij terugkomst op de camperplaats, die inmiddels VOL is, komt net de ijsboer en trakteren we ons op een ijskoude versnapering. Die hebben we wel verdiend na 33 kilometer.

20230518 Naar Elburg 5.jpg

De vrijdag na Hemelvaartsdag is in Nunspeet de traditionele en jaarlijkse folkloristische “Eibertjesmarkt”.

Nou zijn we niet zo van de braderie maar ach we zijn toch in de buurt. Dus wij op de fiets naar het centrum. Nou je bent niet alleen. Uiteindelijk wel de fiets kunnen stallen en wij te voet in de mensenmassa tussen de kramen. Hier en daar kwamen we wat figuren in klederdracht tegen. Uiteindelijk zagen we op de markt een podium waarop uit diverse dorpen klederdrachten werden geshowd en ook een volksdans werd uitgevoerd. Tja, het was mooi weer en je kon lekker buiten vertoeven, en dat is ook belangrijk.

20230519 Eibertjesmarkt Nunspeet 1.jpg

De lunch op de markt was weer prima. Op de terugweg boodschappen gedaan in de splinternieuwe Jumbo supermarkt die hier is gebouwd. Vandaag, zaterdag, fietsen we naar Harderwijk langs het Veluwe randmeer, lopen een rondje door het stadje en lunchen op een van de vele terrasjes. Dat waren overheerlijke kibbelingen met frites  en een visplateau  voor Gerda.

20230520 naar Harderwijk 1.jpg

Terug over het Broekhuizerzand. Een grote zandverstuiving. De teller komt vandaag op 44 kilometer.

Woensdag de 24e vertrekken we uit Nunspeet. We nemen afscheid van Lammert en Anneke van CP De Zwaan en rijden naar Notter. Een klein plaatsje b ij Wierden. Hier bezoeken we WayPoint een bedrijf in communicatie en navigatie.  Hier verkopen ze fietshelmen met communicatie. We laten ons uitgebreid voorlichten, passen de helmen, en kiezen uiteindelijk voor de Sena M1 Smart MTB helm.

Zo nu kunnen we ook onderweg met elkaar praten (waar nodig hahaha).

Daarna over de snelweg naar de Wit in Schijndel. De grote camper- en caravan        accessoire winkel. Eerst even lunchen daar en dan de winkel door. We hebben altijd      wel iets nodig. Wat we nodig hebben (leuningen voor de Crespo stoelen) hadden ze niet, maar met een nieuwe koekenpan en wat andere kleine dingetjes konden we weer verder.  De leuningen hebben we maar online gekocht via Bol.

20230524 De Wit Schijndel.jpg

Dan door naar Sint Oedenrode, waar we op de parkeerplaats bij de camperplekken, hebben gegeten, waarna we om 20.00 uur nog een kleine 11 kilometer te rijden hadden naar onze camperdealer in Liempde. Daar hebben we overnacht.

De afspraak bij de camperdealer op 25 mei hebben we gemaakt na onze laatste APK beurt.

Wij willen namelijk een lithium Super B accu, omvormer en booster laten inbouwen en dat gaat vandaag gebeuren. Om 9.00 uur hebben we de sleutels ingeleverd en na de koffie zijn we op de fiets vertrokken naar ’s Hertogenbosch. Helaas onze nieuwe helmen met communicatie kregen we niet aan de praat, maar goed dan maar even geen communicatie op de fiets. Een twintig kilometer fietsen via Boxtel en St. Michielsgestel naar het centrum. We stallen de fietsen in de gratis fietsenstalling bij het NS station en wandelen naar de Bossche bollen met koffie. Daarna door naar het centrum. Er wordt druk gebouwd aan diverse podia voor het komende jazzfestival dat hier plaatsvindt tijdens het Pinsterweekend. We lunchen in een gezellig “eetstraatje”.

20230525 in 's Hertogenbosch 1.jpg

Nadat we de fietsen weer uit de stalling hadden gehaald, waren we iets na vier uur weer terug in Liempde. De camper stond alweer buiten, dus klaar.

20230525 Super B.jpg

Na de instructie over de werking van de accu, bijbehorende app  en de omvormer, konden we verder. We gaan het beleven.

20230525 naar Afferden 2.jpg

Iets na 19.00 uur komen we aan op Camperpark Roland in Afferden, een klein dorpje in Limburg.

Even inchecken en we konden een plek uitzoeken. En nu eens kijken hoe het gaat zonder stroom uit de paal, maar met onze eigen voorziening.

Vrijdag doen we niet zoveel, we bellen met het bedrijf van de fietshelmen en na wat gedoe, werken de helmen (nou ja de communicatie) zoals het moet. We raken gezellig aan de praat met een aantal medecamperaars. Een stel uit Oosterhout komt erachter dat we elkaar al eens ontmoet hebben in Aguilas in Spanje. Ja verrek, klopt. Wat is de wereld toch klein.

Zo vlak voor de Pinsteren loopt het camperpark helemaal vol.

Zaterdag onze eerste fietstocht in de omgeving. We gaan richting Bergen en Well. Bij recreatiegebied ’t Leuken drinken we wat op een terras met uitzicht op de jachthaven. Daarna fietsen we door over de knooppunten route naar Bosbrasserie In de Sluis waar we lunchen. En dan door het bos naar Nieuw Bergen waar we de Jumbo bezoeken. Na 26 kilometer zijn we weer terug bij de camper.

20230527 rondje Leukermeer 1.jpg

En nadat we 1e Pinksterdag niets hebben gedaan, behalve een rondje over de naastgelegen camping en het kopen van een ijsje, fietsen we 2e Pinksterdag weer vrolijk een stukje in de omgeving. Vandaag een route langs de Maas. Eerst naar Afferden en dan met het pontje over de Maas naar het Brabantse deel van de route. Direct na de overzet naar links richting het zuiden. Na wat gekronkel over smalle weggetjes komen we in Vierlingsbeek om daar weer de Maas over te steken naar Bergen. Dan door naar Nieuw Bergen waar we lunchen in Restaurant Arizona.

20230529 rondje pontjes Afferden 1.jpg

Verder Nieuw Bergen door naar het oosten, langs een zandverstuiving en door het bos weer terug naar de camperplaats bij Afferden. Ook vandaag een korte route van 23 kilometer, maar de beweging is het doel en de afstand niet.

De camperplaats was gisteren al een beetje leeggelopen en vandaag staan we met maar 4 campers op deze grote locatie.

De laatste dag van ons verblijf op deze camperplaats. Dat wordt een wasdag. In een nieuw sanitair gebouw op de camping, waar je als gast van de camperplaats ook gebruik van kan maken, staan 2 splinternieuwe wasmachines en – drogers. Nou dat hebben we gedaan. Weer een klus plat.  De rest van de middag hebben we wat opgeruimd en daarna een gezellige BBQ met de camperbuurtjes gehad.

Na 7 dagen verlaten we Afferden en rijden iets zuidwaarts. Eerst gaan we in Sevenum langs bij de Jumbo en dan door naar Kessel. We rijden naar CP Kessel, echter slechts 2 plekken leeg maar die bleken  gereserveerd. Wij zijn niet van het reserveren, want in een zwerfauto zoals de Belgen een camper noemen, wil je zwerven en niet reserveren. Dus deze camperplaats slaan we in de toekomst maar over. Op de TomTom zagen we dichtbij een volgende camper locatie in Kassel-Eik. Via een laatste stuk smal zandpad kwamen we bij de ingang. Echter, naast de incheckzuil hing een mededeling dat je slechts tot en met vrijdag kon staan i.v.m. een bruiloft. Nou dat doen we niet. Beetje lastig keren op dat zandpad, maar het is gelukt.

Oké, via de navigatie zagen we een volgende locatie in Roggel. Dit was camperpark Leudal bij een aspergeboerderij. Dus nog eens 11 kilometer verder toen we bij dit bedrijf kwamen. Wat een geweldige camperplaats. Mooie ruime plekken met een fraai uitzicht over de omgeving, de landerijen en een bosrand. We werden vriendelijk ontvangen door de eigenaresse.  Na installatie op de plek, haalden we de fietsen uit de camper, stelden ons terras op, en genoten de rest van de dag van het overdadige zonnetje.

20230601 CP Leudal, Roggel 1.jpg

Even iets over onze ervaring met de nieuwe elektrische installatie de Super B lithium accu, de omvormer en de booster. De afgelopen 7 dagen in Afferden hebben we niet aan de laadpaal gestaan . We zijn uiteraard met een volle accu begonnen. Waar nodig hebben we de omvormer gebruikt om 230 uit de huishoudaccu te halen. Denk b.v. aan de elektrische waterkoker, het opladen van de fietsaccu’s  en de laptop. Via de app kunnen we zien of de accu bijlaadt of ontlaadt. Na een avond stroomverbruik zie je nog hoeveel % de accu vol is. De volgende dag wordt de accu bijgeladen door het zonnepaneel. Alles prima te volgen. Dan ga je na 7 dagen rijden en wordt de accu met 25A opgeladen tijdens het rijden met als gevolg dat de accu weer 100% vol is bij aankomst in Roggel. Tot nu zijn we zeer tevreden.

Vrijdag de 2e maken we de eerste fietstocht door het Leudal. Het gebied aan deze kant van de Maas. We gaan vandaag naar Roermond. Via een knooppuntenroute fietsen we over de Maas de stad in.

Eerst naar de ANWB winkel, want ja, de fiets van Frans was gevallen en daardoor was de spiegel afgebroken.  Nog een korte broek voor Gerda gekocht en de ANWB is ook weer tevreden.

20230602 Roermond 2.jpg

Toen naar een schoenenzaak. Gerda had een paar fraaie schoenen gezien dus op naar de zaak. Even op Google maps kijken waar die precies zit (in de schoenmakersstraat, is dat toeval?). Nou ja gepast, maar de juiste kleur in haar maat was niet in voorraad. De verkoopster besteld e.e.a. via internet en alleen nog ff pinnen. Nou de pin lukte niet, maar in de outlet van dezelfde zaak aan de overkant van de straat lukte het wel. Ik keek nog even of er niet 2x was afgeschreven, maar helaas door een storing werkte de bank app niet.

Wij verder de stad in, even op zoek naar de bekende ijssalon van Clevers en na een overheerlijk ijsje (nou ja, ijsje) liepen we terug richting de fietsen. Toch nog even op de bankapp kijken die weer online was en jawel de schoenen zijn 2x afgeschreven. Dus hoppa terug naar de winkel.  De verkoopster waren net in gesprek over o.a. de pinbetaling en daar waren we. Nou geen probleem, ik kreeg het geld contant terug.

Daarna nog een aantal dagen fietstochten gemaakt in het Leudal. O.a. een molen- en kastelentocht waarin we een fraaie molen hebben bezocht in Neer, en bij de molen in Roggel was op de zondag een hamerslagdag. Het “Oude ambacht” van de smid werd hier uitgeoefend.  Veel vuur en vooral veel rook.

De omgeving van het Leudal is heel divers. Veel bossen worden afgewisseld met landerijen waarop een veelheid aan gewassen wordt geteeld. Asperges, rozen, bessen.

20230603 Roggel en Neer 2.jpg

Bij de winkel hier op de aspergeboerderij verkopen ze naast asperges ook heerlijke boerenyoghurt en andere artikelen. En de asperges zijn werkelijk de lekkerste die wij tot nu toe hebben gegeten.

De laatste dag in Roggel brengen we luierend door, we praten wat met de medecamperaars, en doen in de middag wat kleine boodschappen. Het plan was om in het dorp te gaan lunchen, maar blijkbaar zijn alle eetgelegenheden op dinsdag gesloten. Maar goed geen probleem, wij door het bos naar de Elisabeths hof waar we op het terras in de afgelopen dagen wat hadden gedronken.

Een heerlijke vissalade voor Gerda en voor Frans het beroemde “zuurvlees” ofwel zoervleisi met frites (Zeg GEEN PATAT in het zuiden, foei!!). Eerst een overheerlijk kersenbiertje. Dat was weer genieten op het terras. Terug bij de camper kunnen we nog lang buiten zitten.

Op 7 juni verlaten we het Leudal, nemen afscheid van de vriendelijke eigenares, en rijden iets meer dan 80 kilometer naar het noorden. Nadat we eerst nog in Sevenum de koelkast hadden gevuld, gaan we naar Balgoij, een klein plaatsje net onder Wijchen. Bij B&B De Holtsehoek is camperplaats Balgoij gevestigd.  In de loop van de middag komt de eigenaresse langs voor een gezellig praatje.

We hebben weer heel wat foldermateriaal van de omgeving verzameld. Het Rijk van Nijmegen, Het land van Maas & Waal en hierin natuurlijk de nodige fietsroutes. Via de app op de telefoon maken we vandaag een kleine toer rondom en door Wijchen. Een afwisselende route langs landerijen, bospercelen en door het centrum van Wijchen. Daar genieten we van een lunch op het terras van restaurant Sterrebosch, waarna we nog een korte wandeling maken door het centrum. Terug naar de fietsen.  Dan langs het kasteel voor een paar foto’s en weer verder. Ook vandaag na een bewolkte ochtend weer een stralend blauwe lucht. Mooi fietstochtje van 26 kilometer.

We volgen de kortste route via de knooppuntenapp naar Nijmegen. Via Wijchen naar het noorden waarna een lange rit volgt door een buitenwijk van Nijmegen voordat we bij de grote rotonde komen. Dit is het Keizer Karel plein. Vrij direct komen we dan bij een van de bewaakte fietsenstallingen van de gemeente. Goed geregeld trouwens.

20230609 Nijmegen 1.jpg

We lopen door een aantal straten en komen op het Plein 1944 waar we lunchen bij een “grappige” horecazaak “De Dromaai”.  Hier spelen we met de menukaarten. We zien de Kierbaart en de Kijnwaart. En een van de gerechten is de Muisgehaakte Franse Uiensoep.

Daarna dwalen we nog even rond voordat we terug fietsen. Totaal vandaag 31 kilometer.

Zaterdag doen we een rondje Grave en Ravenstein. Vanaf de camperplaats rijden we richting de rivier en dan iets naar het zuiden richting de brug over de Maas bij Grave. We zien daar de sluis en de wachtende binnenvaartschepen in en voor de sluis. Altijd leuk de bedrijvigheid op het water. We vervolgen onze route naar Grave, een mooi oud stadje. Op een terras drinken we wat fris met een lekker taartje erbij en raken in gesprek met een stel. Druk op het terras, dus kom er gezellig bij. Het stel fietsers uit Katwijk geniet hier van de omgeving vanuit een B&B. We raken aan de praat over het camperen. Nou dat leek hen ook wel wat.

20230610 Naar Grave en Ravenstein 1.jpg

Hierna vervolgen we onze weg richting Ravenstein. Vanaf het fietspad op de dijk heb je een mooi zicht op de rivier en de landerijen. Uiteindelijk komen we in Ravenstein, waar ooit een kasteel heeft gestaan, en varen dan met een pontje over naar de andere kant voor de terugtocht richting Balgoij. Vandaag weer een tropisch warme dag, maar met fietsen vang je gelukkig een beetje wind.

De laatste dag van ons verblijf in Balgoij, fietsen we naar Recreatiegebied Berendonk. Een tip van een van de camperaars hier. Ook weer een mooie knooppuntenroute langs landerijen en bosgebied. Dit recreatiegebied is een groot meer (zandwinplas?) met stranden en een grote waterskibaan. Het ligt langs de E31 aan een van de buitenwijken van Nijmegen. We zitten hier een poosje aan het water, genieten van een glaasje fris en rijden weer terug naar de camperplaats. Vandaag een niet al te lange tocht.

20230611 naar Berendonck 3.jpg

Dag Gelderland en hallo Zuid Holland. Via de A50 en de A15 richting Rotterdam. LPG tanken in Brielle en meteen naar de Jumbo daar. In de middag waren we weer thuis.

Het waren warme dagen. Bijna 1 maand onderweg en totaal 773 camperkilometers gemaakt. Daarnaast ook nog 537 fietskilometers. Al met al een leuk voorjaarstripje waarin we weer nieuwe plekken hebben ontdekt. Niet alleen camperplaatsen maar ook nieuwe gebieden zoals het Leudal en de omgeving van Wijchen.