2023 Rondje zwerven in Nederland

Foto camera.jpg

Fotoalbum

Rondje zwerven Nederland

Na een weekje thuis gaan we er weer vandoor. Waarheen, dat is nog niet bekend. Iets van de Achterhoek of zo. Maar eerst gaan we naar Nunspeet om nu voor eens en voor altijd het probleem met de fiets van Gerda opgelost te krijgen. De vervelende tik in het achterwiel is er nog steeds. Dat kan niet goed zijn. Omdat we vrij snel terecht konden voor de reparatie in Nunspeet en niet bij het servicepunt in Spijkenisse, gaan we maar weer naar de Veluwe.

20230620 naar Nunspeet (1).jpg

We kiezen nu niet voor de route via de A15 Rotterdam, A12 Utrecht en A27 naar Amersfoort, maar we gaan vandaag eens via de A4 langs Den Haag, Schiphol en Amsterdam. Het is uiteindelijk wel iets om, maar ach eens een andere route is ook wel weer leuk. Nou ja leuk, wat is er leuk aan de snelweg?

Als we in Nunspeet arriveren gaan we eerst boodschappen doen voordat we naar de camperplaats rijden. Er is ruimte voldoende en we kunnen nog een tijdje buiten zitten. Het weer zal vandaag even een flinke dip krijgen, want na de warme dagen van de afgelopen weken, wordt er nu regen en onweer verwacht. Ja, forse regen en flinke onweersbuien. Uiteindelijk vallen de eerste druppels rond een uur of vijf en rond zes uur gaat het flink regenen, beetje windvlagen en hier en daar een donderbui.

Woensdag de 21e gaan we naar Stella. Het achterwiel van de fiets van Gerda geeft nog steeds en tik. Hopelijk wordt het nu opgelost. Nou het probleem blijkt in de achternaaf te zitten. Echter het juiste artikel blijkt niet in voorraad. Nou ja, de “foute” naaf weer teruggeplaatst en we worden gebeld wanneer het juiste artikel binnen is. Uiteindelijk gebeurt de vervanging nog onder garantie.

Na Stella besluiten we een rondje Harderwijk te fietsen dan weer door naar de camperplaats. Eerst weer met het voetveer over het Veluwemeer en dan langs het water, maar nu in de Flevopolder naar Harderwijk. Ook nu een lunchstop en dan weer verder naar de camperplaats. Totaal 48 kilometer vandaag.

20230621 Rondje Harderwijk (1).jpg

Na  2 dagen Nunspeet vertrekken we richting Winterswijk. Bij Obelink, het grote kampeerbedrijf, kopen we wat toiletvloeistof, een nieuw klein inklaptafeltje en een grotere tafel. De oude is echt versleten.

Dan door naar camperplaats Groenlo. Daar “springen” meteen een paar camperaars op je nek. Heeft u gereserveerd?? Hoezo? Daar zijn we niet zo van, dat gereserveer!! O ja, is het vol? Dat zal de eigenaar wel weten toch. Dus even gebeld. Bleek nog voor 1 nacht plek. Achteraf gezien niet zo erg, want het stond er nogal schots en scheef.

Door naar de volgende plek in de buurt. Dat is de CP Erve Bogman, een splinternieuwe camperlocatie met 25 camperplaatsen. Daar was nog ruimte genoeg. En een veel mooiere plek als de vorige.

Hier houden we het wel een paar dagen vol want de omgeving hier is vrij onbekend voor ons. Aan het eind van de middag komt de eigenaar nog even langs voor een gezellig praatje. We complimenteren hem met deze fraaie locatie. Hij vertelt wat achtergrondinformatie en over de snelheid waarmee dit project is gerealiseerd. Binnen 1 jaar dus! Vandaag was trouwens een regenachtige dag. In de loop van de middag begon de regen al bij Obelink, maar de rest van de middag en de avond heeft het flink geregend.

Vrijdag de 23e  fietsen we naar de Jumbo in Groenlo. Een ritje van iets meer dan 5 kilometer. Terug dezelfde route en de rest van de dag helemaal niks. Inmiddels is de camperplaats nagenoeg helemaal vol gestroomd met campers.

Onze maaltijd vanavond is lekker vlees van de elektrische plaat, wat sausjes en sla en rundvleessalade. Ook hier geeft de nieuwe accu voldoende energie om de elektrische plaat te gebruiken.

Via de knooppunten app maken we op zaterdag een route die ons aan de oostkant van Groenlo door het gevarieerde landschap voert. We komen Langs de leemputten, een gebied vol met meertjes, waar vroeger de leem uit de grond is gehaald. Nu een groot recreatiegebied. Bossen, landerijen, bospaadjes en de grens met Duitsland. In het plaatsje Zwillbrock drinken we op een terras een verfrissing en rijden daarna naar het Zwillbrocker Ven. Een waterplas waar zelfS een kolonie flamingo’s huist. Niet gezien trouwens. Zo maken we de fietskilometers wel.

Aan het eind van de middag werden we verrast door de eigenaar van de camperplaats met een  zoon en dochter die de camperaars een ijsje kwamen brengen. Een mooi gebaar van deze enthousiaste camperplaats eigenaar.

We gaan iets verderop. Na 20 kilometer bereiken we de CP bij de Olde Molen in Neede. Een voor ons bekende plek. Het lijkt wel of we hier jaarlijks komen. We fietsen even naar het centrum voor de boodschappen gaan op dinsdag op de koffie bij een vriendin van ons in Neede. Eerst bij de lokale bakker wat lekkers halen voor bij de koffie. We kletsen wat af en in de namiddag maken we nog een tochtje over de Needse berg. Vanuit de camper hadden we de uitkijktoren al zien staan en Frans maakt meteen van de gelegenheid gebruik om naar boven te klimmen om van het uitzicht te genieten en meteen wat foto’s te maken. We fietsen de berg af richting Borculo, rijden langs een brede beek en spotten drie hazen in het groen. Via het dorp Haarlo rijden we terug naar de camperplaats waar we ’s avonds samen met onze vriendin heerlijk hebben gegeten in het restaurant De Olde Molen.

Vanuit Gelderland gaan we naar Overijssel. Volgens mij blijft het hier de Achterhoek en rijden we via Goor, Borne en Delden naar camperplaats De Boskamer in Reutum. Een wederom fraaie plaats omzoomd door bossen. Er staan slechts vier campers.

Tijd voor een wasje. Nou dat was me wat. Wasmachine haperde op een gegeven ogenblik. Waarschijnlijk de pomp kapot. Maar goed, de eigenaresse van de camperplaats werd ingeseind en de was werd door haar meegenomen om in haar machine verder te draaien. De volgende morgen stond een wasmand met de was bij de camper. Toppie.

We reden vandaag, donderdag de 29e juni naar Ootmarsum dat op slechts 3 kilometer van de camperplaats ligt. Eerst even pinnen om de camperplaats contant te kunnen betalen, en daarna door naar de markt voor pittige boerenkaas. Na een koffiestop op een terras aan de markt aan de voet van de kerk, wandelden we nog het stadje door. Mooie oude gebouwen en veel aparte winkeltjes in dit stadje.

Vrijdag de 30e, alweer de laatste dag van de maand, maken we een fietstocht aan de noord west kant van onze camperplaats, door het Springendal & Dal van de Mosbeek. Een bosrijk en “bergachtig“ gebied. Nou zijn de “bergen” hier slechts 70 tot 80 meter hoog, maar al fietsend merk je toch een behoorlijk hoogteverschil met “vals-plat” en leuke afdalingen. Veel onverharde paden met hier en daar toch wat veel los zand. Via Manderveen en Mander, waar we genieten van een heerlijke pannenkoek, rijden we door Vasse terug. Het laatste deel langs landerijen was voornamelijk vlak.

Het kon bijna niet uitblijven, maar na een paar heerlijke zonnige weken slaat het weer om. Zaterdag 1 juli een regenachtige bewolkte dag. Nou daar gaat de fietstocht voor vandaag, want ja, we zijn wel mooi-weer fietsers. Maar goed we vermaken ons, vullen de dag met wat werk aan de website, en meer van dat soort “binnendoen-dingen”. Vandaag zijn er nog een paar campers bijgekomen maar het is absoluut nog niet vol.

Vanwege de wat hardere wind laten we het plan om vandaag de omgeving van Denekamp te verkennen maar schieten. We kiezen voor een kortere route ten oosten van Reutum. Behalve veel bospercelen, zien we heel veel grote percelen met alleen maar gras en natuurlijk de nodige percelen met mais. Fraaie bedrijven staan erbij met soms best wel grote inloopstallen. Via het kleine dorpje Tilligte en Oud Ootmarsum rijden we Ootmarsum binnen. We lunchen op een terras bij de kerk.

We hebben onze plannen omgegooid en verlaten de Achterhoek. Vorige week bemerkten we een vervorming bij een van de pas aangeschafte matrassen. Dit gemeld bij de leverancier. Bleek een probleem te zijn dat de afgelopen weken al meer was geconstateerd door hun klanten. Maar goed, kon verholpen worden en we konden woensdag de 5e al terecht. Dus vandaar niet verder zwerven in de Achterhoek, maar nu richting Brabant.

Via Denekamp en Enschede reden we over de grens en een stuk door Duitsland naar het zuiden.

Onderweg nog gestopt voor de lunch en dan naar Bedburg-Hau, maar toch weer verder naar Kleve. Nu naar het parkeerterrein Am Bahnhof. In de middag nog een wandeling naar de winkelstraten in de beneden stad. Onderweg zagen we ook een wasserette dus de was kan hier gedaan worden. Mooi klusje voor morgen.

Dat we hier bij de spoorbaan staan is niet echt hinderlijk. Regelmatig komt een dieseltje langs bij dit eindstation.

De volgende dag, we zijn inmiddels bij dinsdag de 4e juli, na de koffie en het ontbijt, lopen we met tassen was naar de wasserette. Plek genoeg, dus we konden meteen aan de slag. Was (2x) erin , daarna de droger opvouwen en klaar. Terug naar de camper voor de lunch en in de loop van de namiddag weer naar de stad voor een overheerlijke ijscoupe.

En ja, weer in Duitsland. Alleen contant. Gelukkig was ik net bij een bank geweest om wat te pinnen (ik heb weinig contanten bij), maar weer heb ik me erover verbaasd dat de Duitsers wat dit betreft erg achterblijven. Ik heb jaren geleden Gerda eens als “borg” moeten achter laten op een terras om eerst geld te pinnen.

Woensdag 5 juli hebben we een afspraak bij Seminautic in Son en Breugel voor onze matrassen. Nou wordt er voor vandaag stormachtig weer voorspeld, maar gelukkig voor ons is dit in het westen en het noorden van het land. We horen wel regelmatig de windvlagen over de camper maar als we eenmaal op pad zijn valt het mee. We rijden vandaag binnendoor van Kleve naar onze afspraak in Brabant. Eigenlijk geen zware windstoten gevoeld tijdens het rijden.

Om 12.00 uur zijn we bij Seminautic, een half uur voor onze afspraak, maar we konden gelijk geholpen worden. Er waren daar nog al wat afspraken afgezegd vanwege de storm.

Maar goed na een gesprek met koffie, werden beide matrassen uit de camper gehaald. Om 14.00 uur waren ze klaar, werden de matrassen terug geplaatst. De “reparatie” , volledige nieuwe tijk op de matrassen, is onder garantie uitgevoerd.

We gaan iets naar het noorden en na 30 kilometer zijn we op de voor ons nieuwe camperplaats De Landing in Nistelrode. Het zweefvliegveld is hier in de achtertuin. Benieuwd of we daar nog iets van te zien krijgen.

Vandaag, donderdag de 6e juli, is het weer prima weer. Geen storm meer en lekker droog. Na de koffie fietsen we naar het 2,5 kilometer verderop gelegen dorp Nistelrode voor wat boodschappen. Terug bij de camper drinken we nog een koffie voordat we de verse broodjes opeten. Dan tijd voor de 1e fietstocht in de buurt. Als we ergen een dag of 4 staan kunnen we de omgeving naar alle windstreken verkennen. Vandaag een korte trip aan de Noord West kant van Nistelrode.

Eerst een aantal lange smalle wegen door een gevarieerd landschap met boerderijen, pluimveebedrijven en veel landerijen met diverse gewassen. Een beetje kris-kras komen we bij het dorpje Heesch.  Dan komen we bij Het Bomenpark, een oerbos. Hier stoppen we bij een terras met zicht op een meer. Dan gaan we door een deel van De Maashorst, een fraai natuurgebied.

Tenslotte rijden we terug door Nistelrode, waar we uiteraard de lokale ijssalon bezoeken.

Vandaag de fietstocht richting De Maashorst. Dat is een natuurgebied ten noord oosten van Nistelrode en onder Schaijk. Een gebied met veel bossen en wandel- en fietspaden. Er lopen hier ook grote grazers (Wisenten, maar niet gezien). We komen langs een grote recreatieplas waar we stoppen voor een verfrissing. Het lijkt een beetje een rommelig bos met veel smalle bospaden.

Aan het eind van de middag ( de 5 is in de klok) beginnen we aan een gezellige tijd met onze camperburen. Een hapje en een drankje en voor je het weet is het laat. En zo ervaren we weer de lol van het camperen door dit soort onverwachte ontmoetingen.

Op zaterdag de 8e loopt het terrein van de Aeroclub Nistelrode helemaal vol met auto’s en zweefvliegtuigen. Afgelopen donderdag werden de parasailers en vliegtuigen onze kant opgetrokken, maar omdat de wind gedraaid is, vertrekken ze vandaag bijna vanaf de camperplaats.Het is een fascinerend gezicht wanneer zo’n vliegtuig omhoog wordt getrokken,  Nadat ze een paar rondjes hebben gemaakt, draaien ze om voor de landing. Dat is ook weer mooi om te zien zo vlak langs de camperplaats.

Het is vandaag een snikhete dag met 30 graden. We besluiten toch een kleine fietstocht te maken om toch een beetje wind te vangen. We rijden om het vliegveldje en met een grote boog weer richting Nistelrode waar we wat lunchen.

Vanavond lang buiten zitten, beetje vlees in het pannetje, wijntje erbij en rond 23.00 uur naar binnen, want de muggen zijn toch wel irritant zo in de avond.

We vervolgen onze zwerftrip verder in Brabant. Afgelopen zaterdag is de communicatie van een van de nieuwe fietshelmen uitgevallen. De leverancier WayPoint heeft ook een vestiging in Vessem, dus we gaan daar heen.  Een beetje dezelfde route terug via Schijndel en daarna naar Oirschot. Via Middelbeers gaan we naar de camperplaats voor de Eurocamping. Een vrij grote plaats, dus daar zal wel plek zijn. En inderdaad plaats genoeg. Dus wij draaien de camper op een plek en wat denk je, staan daar kennissen uit Sas van Gent, die we ook al een paar keer in Spanje zijn tegen gekomen. Nou gezellig aan de koffie en de klets. De rest van de dag doen we niks.

Aan het eind van de middag worden we herkend door een medecamperaar die we volgen via Polarsteps en die we afgelopen overwintertrip in Portugal hadden ontmoet.

Na het ontbijt ging ik, Frans,  op de fiets naar de vestiging van WayPoint in Vessem. Het probleem met de communicatie van de helm van Frans werd uitgelegd en zonder problemen kreeg ik een nieuwe helm mee. Gelukkig was deze op voorraad. Ik had de helm van Gerda ook meegenomen. De communicatie tussen beide helmen werd door de medewerker ingesteld, en met een nieuwe helm kan ik weer op pad. Prima service van dit bedrijf.

Nog 1 dag in Vessem en die gebruiken we om naar de Praxis in Hapert te fietsen. Kijken voor een nieuwe deurkruk (niet geslaagd) en meteen wat Duct tape (ofwel Camper verband) en dubbelzijdig tape gekocht. Verder niet gefietst, want ja, je weet we zijn mooi-weer-fietsers.

En donderdag de 13e nemen we afscheid van de bekenden die hier in Vessem staan en gaan weer richting Hellevoetsluis. Behalve wat langzaam rijdend en stilstaand verkeer op de A58 tussen Oirschot en Tilburg, verliep de terugreis vlekkeloos.

Zo we zijn iets meer dan 3 weken op pad geweest tijdens deze zwerftocht. Achteraf is het meer een reparatietocht geworden maar dat is weer het voordeel van een camper, als je “plotseling” ergens anders heen moet, dan ga je gewoon.