2023 Een zomers tripje

Fotoalbum

Een zomers tripje in Nederland

Op zondag 6 augustus beginnen we aan een klein tripje. De vraag is of we de zon nog zullen zien na twee weken regen en waar we terecht komen. Vandaag gaan we in ieder geval naar de Noordoost Polder (NOP).

Via de A15, A12 en A27 reden we de Flevopolder binnen. Nou ja, wel in een onstuimige regenbui.

De Ketelbrug, de verbinding tussen Flevo en NOP polder, stond open voor een aantal fraaie zeilschepen.

We rijden verder over de A6 langs Emmeloord en nemen de afslag Luttelgeest.

We brengen een bezoek aan De Orchideeënhoeve. Een “kassencomplex” met veel bijzondere bloemen en planten, een vlindertuin, uitheemse vogels en een maki (kleine apen) ruimte.

We hadden van tevoren al e-tickets besteld en halen bij de receptie een voucher om hier met de camper te mogen overnachten.

Na ruim twee uur hebben we bijna alles wel gezien en gaan terug naar de camper.

Na een rustige nacht, met zo af en toe nog een fikse regenbui, rijden we binnendoor via Marknesse naar een kade bij de Ramsweg in Ens. Een Park4Night plekje waar we een koffiestop houden.

Dan via Kampen en Elburg door naar Nunspeet.

Hier hebben we (weer) een afspraak met Stella. De achternaaf van de fiets van Gerda moet vervangen worden. Helaas, wel gemonteerd, maar de monteur was niet tevreden met het resultaat. Conclusie er moet een nieuwe wiel in met een compleet nieuwe naaf. Maar goed, de fiets achter gelaten en wij kregen een leenfiets mee. En nu maar wachten wanneer dit allemaal klaar is. Wordt vervolgd dus.

De dag sluiten we af met een supermarkt bezoek en dan door naar de bij ons welbekende camperplaats in Nunspeet (CP De Zwaan dus), waar we op dinsdag de was doen inclusief droger en naar het centrum fietsen voor wat boodschapjes.

Na 2 dagen gaan we de polder weer in. Via Harderwijk en wat binnen-doorwegen in de Flevopolder rijden we langs Dronten en Swifterband en via de parallelweg over de Ketelbrug gaan we de Noord Oost Polder in. Dan vrijwel direct naar het westen richting Urk. Op de Camperplaats bij de haven zijn nog slechts 2 plekken vrij. Dat is genoeg voor ons.

Het is twaalf jaar geleden Dat we hier voor het laatst waren. Een leuke wandeling voert ons door dit stadje. Door wat smalle straatjes gaan we richting het IJsselmeer. Langs de vuurtoren gaan we terug en komen nu langs de haven met een verscheidenheid aan schepen.

Vandaag eindelijk weer een zonnige dag, dus meteen druk op alle terrassen hier.

’s Avonds gaan we eten bij De Kaap, een prima visrestaurant, op de punt van Urk vlak bij de vuurtoren. We genieten hier van het diner en het uitzicht op het water.

Na 1 dag Urk is het genoeg en gaan we de volgende dag weer terug om via Flevoland over de dijk Lelystad-Enkhuizen naar Hoorn te rijden.

Op de koffie en lunch bij vrienden. We kletsen gezellig en gaan in de loop van de middag naar de camperplaats bij de Marina in Volendam. Hier zijn we in 2008 geweest toen dit pas nieuw was. Tijd voor een hernieuwde kennismaking met Volendam en de omgeving.

Wat ons gelijk opvalt op deze camperplaats is dat er slechts een enkele camper staat met Nederlands kenteken, maar heel veel Italiaanse en Spaanse campers.

Nadat we op vrijdagmorgen eerst boodschappen hebben gedaan fietsen we in de middag richting Marken. Door Katwoude en Monnickendam, waar het behoorlijk druk was in het centrum, komen we langs een gemaal waar we pauzeren voor een broodje. Omdat we zagen dat de accu van de leenfiets van Gerda aardig leeg was, besloten we terug te gaan.

In Monnickendam waren de visserijdagen. We zetten de fietsen neer en wandelden langs wat kraampjes met heel veel vis, en een kleine markt met oude ambachten.

Hierna terug richting Volendam. Onderweg van fiets gewisseld omdat de accu bij de fiets van Gerda helemaal leeg was. En met nog een kilometer of vijf te gaan waren we weer terug op de camperplaats.

Zaterdag spelen we toerist in Volendam. We wandelen vanaf het park zo naar de dijk. Links de bebouwing met souvenirwinkels, veel terrassen en winkels waar je in Volendammer kostuum op de foto kan. Rechts de haven met veel pleziervaart en het grote schip voor een vaart naar Marken. We lopen rond de haven en komen op de pier waar je een mooi zicht hebt op de Gouwzee en het eiland Marken en aan de andere kant het dorp. Na een heerlijke lunch en een ijsje gaan we weer terug.

De laatste dag van ons verblijf maken we een fietstocht. We doorkruisen Volendam en gaan richting Edam. Dan door een polderlandschap langs het dorpje Middelie en de polder Zeevang weer richting de dijk. Door Warder weer richting Edam en terug in Volendam.

We waren net op tijd terug voor de regenbui.

Na een weekje op zoek naar de zon rijden we over de snelweg over de ring bij Amsterdam, de A5 langs Schiphol en de A4 weer terug.