2023 Nazomertrip

Fotoalbum Nazomertrip

Dinsdag de 22e augustus vertrekken we voor een “Nazomer” trip. Het doel is België, Luxemburg en Duitsland.
Maar ja, wat het wordt is altijd weer een verrassing.
We beginnen de 1e dag met een “saaie” tocht over de snelwegen Het is behoorlijk druk mede vanwege een aantal afsluitingen op andere wegen wegens de diverse werkzaamheden. Maar goed, via de A58 tuffen we langs Tilburg en Eindhoven naar de A2 richting het zuiden. Ons doel vandaag is een kleine P bij een park in Brunssum. Hier mag je gratis overnachten. Na een koffie break komen we bij het Schutterpark waar we eerst lunchen.

In de middag wandelen we richting de Brunssummerheide. Een wandeling van een kleine 3 kilometer vanaf de parking waar we staan.   Dit gebied is wel bijzonder. Bomen, heide en zandvlakten. Het was er rustig.

Behalve een paar wandelaars (uiteraard met hond) en wat spelende kinderen bij een waterplas.

De trip brengt ons vandaag vanuit Nederland door Duitsland en België naar Luxemburg. We vermijden vandaag de snelweg en rijden vanuit het Limburgse land richting Aken, waar we over een rondweg de stad passeren, tanken daar, voordat we België induiken.

We rijden eerst door Eupen en zakken de N676 af naar het Lac de Robertville. Een fraaie route door het Parc Naturel de Haute Fagnes.

Via St. Vith gaan we dan weer een stukje door Duitsland, om vlak voor Clervaux via de N10 langs de rivier de Our naar Vianden te rijden. De rivier is hier trouwens een grensrivier. In Vianden kiezen we voor het Camperpark waar van de 20 plekken er nog 3 vrij zijn.

Na een zonnige aankomst dag volgt een dag met regen en onweer om daarna weer een bewolkte maar twee warme dagen te krijgen. We besluiten dan om met de fiets te kijken hoever we kunnen komen. Voor de camperplaats loopt langs de rivier de Our een wandel- en fietspad.

Bij het Q8 tankstation is een Delhaize Shop n Go. We kopen daar verse broodjes voor onze fietstocht.

We gaan langs de rivier richting Echternach. Totaal 30 kilometer volgens het fietsbord. We rijden langs

Camping de L’ Our en Camping du Moulin. Op deze laatste camping hebben we in 2009 gestaan. Door het bos rijden we bergop richting Bettel. Het gebouw dat we tegenkomen is waarschijnlijk het oude treinstation. Dan krijgen we een forse afdaling richting Bettel waar het fietspad helaas ophoudt. Maar goed, na even zoeken, vervolgen we onze route over de rustige weg. Dan wordt het weer behoorlijk klimmen en besluiten we om hier te keren.  In het dal zien we de loop van de rivier en vanuit Bettel moeten we weer omhoog. Hier moet Gerda van de fiets af. Zelfs met ondersteuning is dit een pittige klim.  Maar goed eenmaal boven genieten we van het mooie panorama en dalen dan verder af richting de camperplaats en rijden nu door naar Vianden. Met uitzicht op het stadje en het kasteel genieten we van de verse broodjes.

We verlaten Vianden en rijden een toeristische route richting Echternach waarna we zuidelijk de route naar de hoofdstad Luxemburg vervolgen. We moeten wel van noord naar zuid de stad door, maar het is heel rustig op de weg en na het passeren van het stadion komen we bij Camping Kockelscheuer aan. Hier hebben we gereserveerd en dat is maar goed ook, want het bordje Complet staat vooraan bij de slagboom. Op een van de vele terrassen vinden we een mooie plek. De rest van de dag luieren we.

Maandag de 28e gaan we met de bus naar de stad. Bij de receptie hebben we een plattegrond en wat informatie meegenomen. Buslijn 18 brengt ons in twintig minuten naar het centrum. Het wemelt hier van de bussen en aparte busbanen op de wegen. Het openbaar vervoer in Luxemburg is wel subliem geregeld.  Het is gratis en de bussen gaan met een regelmatige frequentie. Lijn 18 elke 10 minuten, dus lang wachten bij de halte is er niet bij.

We stappen uit bij een groot bus- en tram overstappunt en lopen direct het voetgangersgebied binnen.

Op de plattegrond hadden we al een paar punten gezien die we wilden bezoeken zoals grote pleinen, het paleis van de hertog en mooie uitzichtpunten. Op een van de vele pleinen hebben we een heerlijke dagschotel gegeten waarna we weer verder onze route als toeristen gingen maken. De stad Luxemburg kent een bovenstad en een lager gelegen deel. Dit was via een lift te bereiken zodat je niet nodeloos lopend hoefde te klimmen of te dalen.

We hebben nog even gestaan bij de ingang van de kazematten waar om drie uur een rondleiding was. Helaas was deze al volgeboekt.  Na een vluchtig bezoek een het grote Lafayette warenhuis gingen we weer terug naar de camping.

Via de website hebben we e-tickets voor een bezoek aan de kazematten besteld en ontvangen.

De 2e dag naar de stad. Iets voor 12 uur liepen we richting de bushalte. Lijn 18 kwam, en na de eerste halte was het pruttel-de-prut langzaam over een viaduct en kwamen we uiterst langzaam aan bij de tweede halte. Ja, storing, dus iedereen uit de bus en even wachten op de volgende. Nou is dit een 10 minuten dienst, dus de volgende bus kwam al snel en bracht ons naar het centrum.

Uitgestapt en bij een backerei eerst maar eens koffie met wat lekkers genuttigd. Daarna wat rondgeslenterd en toen richting de ingang van de kazematten op Place de la Constitution. Onze e-tickets werden gecontroleerd en met een groep van 15 personen daalden we af in de kazematten. Totaal beslaat dat hier een lengte van 17 kilometer, maar wij wandelen een klein deel daarvan. Wel iets van 240 treden voornamelijk omlaag. We kregen uitgebreid uitleg van de mevrouw die de rondleiding verzorgde. De rij werd gesloten door een andere medewerker van de gemeente zodat hij kan controleren dat er niemand achterblijft.

Na deze rondleiding was het tijd voor de lunch. Lekker.

Terug met lijn 18, nu zonder onderbreking, en gelijk de camper alvast klaar gemaakt voor morgen. We gaan een stukje verderop.

En dat verderop is op woensdag de 30e augustus. Slechts 30 kilometer rijden we naar Sierck-les-Bains, een klein dorpje in Frankrijk aan de rivier de Moselle, ofwel de Moezel. Ook hier belanden we op een Municipal camping met een mooi zicht op een van de vele bochten en het dorp. Nadat we zijn geïnstalleerd gaan we eerst op de fiets naar de Carrefour om de voorraad eten en drinken weer aan te vullen. In de loop van de middag wordt het zwaar bewolkt en krijgen we een paar behoorlijke plensbuien over ons heen.

We fietsen langs de Moselle naar het dorpje Sierck les Bains. Eerst een geldautomaat gezocht en gevonden en daarna een stokbrood bij de lokale patisserie. We gaan richting hen noorden over de Véloroute Charles le Témémaire. Vanuit Frankrijk rijden we een klein stukje door Frankrijk om bij Schengen in Luxemburg de brug over de Moezel te fietsen. Daar stoppen we voor een koffiebreak en bezoeken meteen het Europamuseum. Hier is een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen over de totstandkoming van Europa.

Daarna rijden we weer naar Duitsland om langs de Mosel op een bankje het stokbrood te verorberen.

De volgende dag rijden we langs de rivier en nu naar het zuiden richting Thionville. Een grotendeels autovrije route. Een vlakke rit met fraaie vergezichten over de landerijen langs de rivier.

Na vier dagen op deze camping rijden we verder. Langs Thionville zetten we in zuidwestelijke richting koers naar Verdun. Ten noorden van Verdun zijn de indrukwekkende monumenten ter herinnering aan de eerste wereldoorlog. We rijden langs het Memorial de Verdun en bezoeken het grote monument het Ossuaire de Douaumont. Dit is een groot knekelhuis waar zich de resten bevinden van de omgekomen onbekende soldaten. In dit gebouw zien we een film over deze oorlog.

Voor dit grote monumentale gebouw dat is opgericht in 1927 is een reusachtig grasveld vol met kruizen met de namen van de gesneuvelden. Keurig in de rij en keurig onderhouden. Een indrukwekkende tussenstop.

Dan is het nog maar een paar kilometer rijden naar het Camping Car Park in Carny sur Meuse.

En weer een stralende dag. Na het ontbijt en de koffie slenteren we naar de stad. Vanaf de camping over een loopbrug die eerst over een weg en daarna over de rivier gaat. Via de Rue du Moulin wandel je naar Place Ducale. Een groot plein met onder meer het Office de Tourisme, het stadhuis en vooral veel cafés en restaurants. We zoeken eerst een patisserie voor koffie met gebak (dun gezaaid hier) en wandelen dan door wat grotere straten en langs pleinen met standbeelden.

Na wat geslenter in deze hitte, belanden we op een terras op Place Ducale voor een lunch. Wel een plek in de schaduw dus.

De zomer is terug. Gisteren al en vandaag ook weer. Ja de verwachtingen voor de hele week zijn prima. Dus ook prima weer om te gaan rijden. We zetten koers naar het noorden, dus lekker de zon in de rug en niet op de voorruit. Direct over de Meuse komen we op de D964 die we volgen tot aan Sedan en Stenay, waarna we verder binnendoor rijden naar Charleville-Mèziéres. Een prachtige rit door een glooiend landschap. We gaan naar de camping want er moet nodig weer een wasje worden gedraaid. Kunnen we ook meteen lekker douchen. De rest van de dag doen we niks. Morgen de stad maar bekijken.

20230905 Charleville-Mèziéres 2.jpg

Daarna lopen we nog naar een Carrefour voor wat kleine boodschappen en gaan weer terug naar de camper. De stad op zich vonden we niet zo bijzonder, maar ach, je kan er maar eens geweest zijn.

Wanneer we vertrekken uit Charleville, kiezen we voor de toeristische route langs de Maas.

We passeren Monthermé en Givet in Frankrijk en rijden dan een mooie weg langs de rivier door Dinant en Namen. We passeren hier een paar sluizen. Behalve een rondvaartboot bij Dinant was er nauwelijks scheepvaartverkeer.

Na Namen koersen we richting Hanuit en Hasselt om tenslotte via een stukje snelweg naar Nederland te rijden. We gaan eerst naar de camperplaats langs de A2 bij Best, eten wat en gaan dan door naar onze camperdealer in Liempde waar we voor 8 september een afspraak hebben staan.

20230907 langs de maas in belgie 2.jpg

Een rustige nacht en de volgende morgen zijn we om 09.00 uur bij de receptie van de dealer. Vandaag krijgen we een 2e zonnepaneel en worden een paar kleine reparaties verricht. Zoals, motorstoring lampje brandt, 3e remlicht brandt niet goed, één van de gasontstekers zit vast, ruitenwisser check en meteen maar bandenspanning, oliecheck en check vloeistof Alde verwarming. We leveren de sleutel in en gaan aan de koffie in de showroom. Daarna gaan we naar de kapsalon in Liempde waar we beiden geknipt zullen worden.

Rond twaalf uur fietsen we na de kapper een kleine toer rondom Liempde met als tussenstop de markt in Boxtel. Nou zijn ze net bezig om de weekmarkt op te ruimen. Opvallend veel grote viskramen hier. Ja, zowel Scheveningen als Spakenburg is vertegenwoordigd.

Wij zoeken een terras voor de lunch en gaan daarna weer terug naar Liempde. Onderweg worden we al gebeld dat de camper klaar is. Behalve de motorstoring is alles opgelost. Voor de motorstoring is een nieuwe sensor besteld en die wordt a.s. woensdag gemonteerd.

We checken nog het effect van het nieuwe zonnepaneel op de app van de Super B accu en zien direct resultaat. Daarna rijden we naar de camperplaats bij Eurocamping in Vessem.

Zaterdag de 9e doen we een paar boodschappen en verder helemaal niks.

Op zondag fietsen we een rondje door het Brabantse land om uiteindelijk terecht te komen bij ijssalon in Brakel en op maandag rijden we met een grote boog richting de Oirschotse heide. Daar komen we eerst langs een monument over een “schijnvliegveld” wat hier in de buurt in WO II door de Duitsers was ingericht.

20230911 Oirschot 1.jpg

Verderop zien we een groot landbouwvoertuig in werking. Hier worden worteltjes geoogst. Een tractor met aanhanger met speciale kiepbak vangt dit op en brengt deze lading naar een gereedstaande vrachtauto. Van de chauffeuse horen we dat deze worteltjes naar een bedrijf in Helmond gaan, daar worden gewassen en waarschijnlijk in de potjes van Hak verdwijnen.

Na vier dagen Vessem gaan we vandaag maar weer eens naar De Wit in Schijndel. Altijd wel wat nodig.  Toiletvloeistof, spanbandjes, een polo en een T-shirt. Op de Parking bij de camperplaats in Sint Oedenrode blijven we even staan om te eten om daarna door te rijden naar de dealer in Liempde. Bij het wegrijden zagen we dat een signaleringslampje ging branden op het dashboard. Dat betekent  dat er ergens iets aan de verlichting mankeert.  Leuk hè, een lampje dat gaat branden als waarschuwing dat er ergens een lampje niet meer brandt.

Maar goed, we melden ons bij de receptie en wachten af wanneer de sensor wordt afgeleverd. Nou dat was vrij snel, dus na inlevering van de autosleutels en daarna voor ons twee bakje koffie in de showroom kwam men ons vertellen dat alles weer oké was. Lekker snel dus.

We overleggen even en besluiten naar Zeeuws Vlaanderen te rijden. Aan de kust is het in ieder geval zonniger dan hier in het binnenland. De navigatie op snelwegen en via Eindhoven, Tilburg, en Bergen op Zoom, reden we richting België en via de Liefkenshoektunnel nog een klein stukje snelweg en al gauw de afslag Hulst om daar weer Nederland in te rijden.

We gaan uiteindelijk naar Camperplaats De Waterhoeve in Kloosterzande.

Zo, dat wordt lekker fietsen in Zeeuw Vlaanderen. De weersverwachting is in ieder geval prima.

Donderdag de 14e kiezen we voor een route eerst ten oosten van Kloosterzande. We rijden door kleine dorpjes met namen zoals Lamswaarde, Graauw en Emmadorp, en rijden dan richting de Westerschelde naar Het Verdronken Land van Saeftinghe. Onderweg zien we hier vrij veel fruitbomen, Voornamelijk peren. Het bezoekerscentrum daar is alleen maar in de ochtend open, dus dat kunnen we overslaan. We rijden een deel onder de dijk en lunchen dan bovenop de dijk waar we een mooi uitzicht hebben op het scheepvaartverkeer.

Dan kunnen we een stuk binnendijks fietsen tot aan Walsoorden. Daar is een wegopbreking, zodat we om het dorp heen moeten m weer langs het water te kunnen fietsen. Iets na de radarpost bij Ossenisse verlaten we het fietspad langs de Westerschelde en rijden we weer terug naar Kloosterzande. Dat waren best wel 49 mooie fietskilometers.

20230914 Westerschelde 1.jpg
20230915 Hulst.jpg

Een dag later fietsen we een knooppuntenroute naar Hulst. Deze gemeente hebben we meer bezocht. De tocht ging binnendoor over smalle dijkjes en door kleine dorpjes. Na 15 kilometer stonden we in het centrum van Hulst. Wandelend zien we een deel van de vesting van deze stad, waarna naar de markt teruggaan om op een van de vele terrassen te lunchen.

Terug door het landschap langs Hengstdijk en Vogelwaarde. Hier hadden we een aardige omleiding vanwege een afgesloten weg. En ook vandaag weer 39 kilometer.

Op mijn fietskilometerteller ben ik vandaag de 10.000 kilometer gepasseerd.

En dan nog een trip naar het westen richting Terneuzen. Ook nu weer eerst richting de Westerschelde om langs de dijk, aan de binnenkant naar Terneuzen te fietsen om het centrum te bekijken. Nou we gaan iets verkeerd, maken daardoor extra kilometers, maar komen toch aan in het centrum. Nou ja, weinig te bekijken, want dit oude centrum staat helemaal vol met de kermis. We nestelen ons op het terras van een restaurant en onder het “genot” van Nederlands- talig (hoempapa) muziek zoiets van 99 in een dozijn, genieten we van de lunch. Terug dezelfde route.

We beeindigen deze trip van precies 28 dagen.

Via de Westerscheldetunnel en de Zeelandbrug rijden we naar een grote super waar we de camper tenminste zonder problemen kunnen parkeren. We vullen onze proviand weer aan en gaan terug naar Hellevoetsluis.

Totaal 1.454 camperkilometers en 306 fietskilometers.