Overwinteren Spanje 2013-2014

2013 Overwinteren Spanje november

Vrijdag 22 november 2013
Nadat de camper op dinsdag plotseling was gestopt en door de garage was “weggelepeld” kregen we woensdag te horen wat het probleem was. Brandstofpomp en drukpomp kapot en een gebroken asje, waardoor er geen brandstof naar de motor kwam. De nieuwe onderdelen werden besteld en op vrijdagmorgen werden we gebeld dat de camper weer gerepareerd was. Dus we konden (wat later dan gepland) toch op pad. Via Bergen op Zoom-Anwerpen-Boom-Brussel richting Bergen (Mons). Dan de snelweg af en via de N543 naar Bavay. Een gratis CP bij het voetbalstadion. (nou ja stadion)

Zaterdag 23 november 2013.
Vandaag om half tien verder richting het zuiden. Omdat we Parijs willen vermijden kiezen we voor een route richting Reims en Troyes. Via Maubeuge en de N2 langs Vervins en de rondweg om Reims gaan we richting Chalon en Champagne. Dan Troyes en de N77 via St. Florentin door Auxerre. Daar hebben we even op de navigatie gezocht naar een geschikte CP en kwamen terecht op een grote mix parking in St. Fargeau langs de D 965. Op deze parking bij het kasteel staat een grote overdekte picknickhal met toilet en watervoorziening.

Zondag 24 november 2013.
Vanaf St. Fargeau zetten we de TT toch maar weer op snelwegen, waardoor we na een fraaie rit door een bos met mooie herfstkleuren aankomen bij de A20. Deze weg is tot aan Limoges tolvrij en daarna nog een stukje tolweg tot aan Cahors. Vanaf de afslag nog een kleine 20 kilometer naar Cahors voor een overnachting op P George2. De afgelopen dagen is het wel bewolkt geweest, maar geen regen onderweg.

Maandag 25 november 2013.
Een stalend blauwe lucht als we uit Cahors vertrekken. Eerst even wat “drinken”voor de camper bij de Intermarche. (Gazole diesel dus hier 1,29 en 1,47 langs de snelweg!!). Ook vandaag volgen we de A 20 (tol) via Mountaban, Toulouse en Carcassonne gaan we richting de Middellandse Zee kust. Overigens 3 grote steden die we zeker nog eens moeten bezoeken. Dan gaat het zuidelijk over de A9 richting Perpignan. Bij afrit 39 rijden we via Sigean naar Port la Nouvelle. De CP op deze plek is wel oké, maar slechts 1 stroomaansluiting. We besluiten door te rijden naar St. Cyprien. Er staat vandaag veel wind en bij het Etang de L’Eucate slaat het water regelmatig over de weg. Leuke douchebeurt voor de camper. Via Canet Plage rijden we naar de CP bij de jachthaven van St. Cyprien. Een fraaie plek met uitzicht op de Pyreneeën en de jachthaven. Overigens is deze plek geheel “geautomatiseerd”. Aanmelden bij een zuil, waar je het kenteken van de camper intoetst en je een plastic card krijgt. Camper geparkeerd en aan de stroompaal. Vanwege de harde wind hebben we de camper schuin met de “kop” in de wind gezet (plaats genoeg). Desondanks gaat het zo tekeer dat ik de hoes van de fietsen heb afgehaald vanwege geklapper.

Dinsdag 26 november 2013.

Na het ontbijt, het rijklaar maken van de camper en het servicen (water lozen, vers water innemen en toilet) afrekenen bij de automaat. Plastic card in het apparaat (gelukkig ook Nederlandse tekst, wel zo simpel) en afrekenen met Visa (8 eurie incl. stroom en schoon water) En weer via de A9 verder zuidelijk en nu Spanje in. Vanwege een afsluiting op deze (tol) weg, moeten we via de N11 onze weg vervolgen. Overigens hoeven we geen tol te betalen. Langs Gerona rijden we naar Platja D’Aro onze 1e stop in Spanje. Het is behoorlijk druk op deze CP. Nederlanders, Fransen en veel Duitsers. Veel overwinteraars gebruiken deze CP als 1e stop. Na de lunch een wandeling langs de verlaten boulevard en door een grote winkelstraat. Het waait nog steeds behoorlijk.

Woensdag 27 november 2013.

De afgelopen nacht geen last gehad van de wind. Na het servicen eerst naar een supermarkt en daarna verder naar het zuiden. Stukje snelweg C35, maar al snel weer over de N11 langs de kust richting Malgrat de Mar en Mataro. Onderweg langs de kustweg geluncht en daar merken we dat er geen wind meer is. Dan richting Barcelona. Via de Ronda de Dalt, een van de ringwegen om Barcelona met heel veel afslagen en tunnels, daarna een mooie bochtige kustweg met fraai uitzicht richting Sitges door naar Vilanova i la Geltrú. Hier gaan we een week op camping Vilanova Park staan. Aangemeld bij de receptie waar een vriendelijk jongedame ons heeft ingecheckt en waar we voorafgegaan door een jongeman in een auto van het park naar een plek werden gedirigeerd. Een mooie ruime plek met uitzicht op het dorp en de Middellandse Zee. ’s Middags een rondje park gewandeld en lekker gedoucht in de fraaie sanitairruimte.

Nog even iets over de Spaanse “piloten” (o nee chauffeurs). We hebben wat staaltjes van aso gedrag gezien onderweg. Invoegend/voordringend maar vooral vreemd rijgedrag. Je mag toch wel een beetje opletten bij lesauto’s (ze zijn niet voor niets herkenbaar lijkt mij). Maar nee hoor, bumperklevend en vlak voor rotondes inhalend, het moet allemaal kunnen. Tjonge.

Donderdag 28 november 2013

Wakker om kwart over negen. Maar ja, logisch het is zo lekker rustig hier. Wel een aantal campers (Frans, Belgisch, Zweeds, Noors en veel Engelsen). Na het ontbijt hebben we de ruime plek verder ingericht. Grondkleed, luifel, tafels en stoelen buiten, want in het zonnetje kan je prima buiten zitten. De thuisblijvers via de Whats app. een fotootje gestuurd. Kunnen ze zien hoe wij erbij zitten.

Daarna naar de supermarkt en ’s middags op de fiets naar Vilanova. Een grote plaats met grote haven vol met pleziervaart, grote jachten en kleine vissersbootjes en ook hier een Ramblas. Overigens betekent dit dus laan. Terug was het even zoeken, maar via Google Map op de telefoon kom je er wel. Terug het laatste stukje gelopen, want het park ligt op een helling. En ja de helling af naar het park betekent ook de helling weer op. Onze eerste fietskilometers op Spaanse bodem.

Vrijdag 29 november 2013.

Weinig te melden. Wel vandaag de laptop gepakt en begonnen met het verslag van onzer 1e overwinterreis. Natuurlijk eerst even vers brood gehaald bij de supermarkt op het park en de gebruikelijke rituelen zoals afwassen Etc.etc. ’s middag een flinke wandeling over het park gemaakt, zodat je toch wel aan wat beweging komt.

We hadden een tip gekregen van een Spanje ganger dat de voorgebakken kip bij de Lidl bijzonder smakelijk was. Nou deze tip hebben we opgevolgd en een kippetje gekocht. Die was inderdaad heerlijk!! Goeie tip. Met wat rijst en saté saus erbij was het smullen geblazen.

Zaterdag 30 november 2013.
Na het ontbijt eerst de afwas van gisteren weggewerkt en daarna samen even naar de weersverwachting gekeken. We willen namelijk Barcelona bezoeken en als dat op een dag is met aangename temperaturen is dat wel net zo fijn. Weer online geeft een prima overzicht. Toen even naar de boetiek op het park waar volgens de informatie folder kaartjes besteld kunnen worden. Nou die kunnen gewoon in de bus worden gekocht dus. Meteen even wat wifi aangeschaft zodat Gerda ook op haar i Pad de actualiteit kon bekijken. (facebook e.d.). Na de lunch zijn we met de streekbus naar Vilanova gereden. In het plaatsje wat rondgelopen over de Ramblas en over de markt die ze net aan het afbreken waren. Wat een bende trouwens daar op de grond. Papier, plastic, lege dozen!!! Ruimen ze zelf de troep niet op hier?? Daarna in een klein restaurant koffie gedronken en gewandeld naar de haven. Ondanks de temperatuur (een graad of 11) was het prima wandelweer hoewel sommige Spanjaarden erbij lopen alsof het ijs en ijskoud is. We hebben wel meteen geleerd dat je tussen de middag nergens moet zijn, want bijna alle winkels zijn dicht en iedereen zit ruim te eten. Dus of vóór 14.00 uur of na 17.00 uur. We hebben langs de boulevard bus L1 weer genomen terug naar het park.