Overwinteren Spanje 2013-2014

2013 Overwinteren Spanje december

Zondag 1 december 2013.

Gisteravond al bij velen pakjesavond geweest als ik dat zo volg op facebook. En voor ons, gewoon de 1e dag van de laatste maand van dit jaar. Lekker luieren, beetje lezen en puzzelen en s’ middag een lekkere wandeling in het zonnetje richting het dorp en over het park. We proberen in ieder geval iedere dag wel iets aan beweging te doen.

Maandag 2 december 2013.

Vanmorgen om half tien met de bus richting Barcelona. Via Vilanova en Sitges rijden we de steeds drukker wordende wegen op richting Barcelona. Hier stappen we bij de eindhalte van deze bus op de Playa de la Cataluna. Vanaf deze Playa vertrekken ook de City bussen voor een sightseeing door de stad. We zien dat er 2 routes zijn (een rode en een blauwe), kopen 2 tickets en nadat we deze hadden ontvangen gingen we eerst even koffie drinken en de route bestuderen. Na de koffie met 2 mini broodjes besloten we eerst de rode route te doen. In de City bus kregen we een oortelefoontje zodat je in de eigen taal uitleg over de route kon horen. In het begin veel over de gebouwen van Gaudi die hier links en rechts van de route stonden. De route ging o.a. over de berg Montjuich, waar we uitstapten bij het Mnac(Museum Nacional architectuur Cataluna) Vanaf de trappen voor dit museum (dicht trouwens op maandag) heb je een mooi uitzicht over de stad. Beetje grijs vandaag, dus ook wat mindere foto’s. Daarna weer met de bus langs het Olympisch stadion en bergaf langs de haven waar we uitstapten aan het begin van de Ramblas. Deze 1 kilometer lange Ramblas is een druk gebied met veel winkeltjes, eettentjes en heel veel flanerend publiek. Tijd voor een lunch in een van de vele piepkleine restaurantjes, waarna we weer verder wandelden. Na een paar kleine binnenstraatjes achter de Ramblas, kwamen we op een grote overdekte markt. Heel veel “stalletjes” met vooral veel eettentjes, maar ook fruit, vis en snoep. Aan het eind van de Ramblas kwamen we weer bij de vertrekpunten van de City bus. Nu deden we de blauwe route. Het was al later in de middag en eigenlijk wel fris op het bovendek van deze open bus. Ook nu weer langs een aantal Gaudi monumenten, het beroemde Gaudi park en het Koninklijke paleis in Barcelona.

Ten slotte over een van de lange straten richting Nou Camp, het stadion van FC Barcelona en verder weer terug naar de Playa Cataluna. Het was eind van de middag en donker waardoor de ontstoken kerstverlichting op de gebouwen en in de straten een mooi beeld gaven in Barcelona. Met de “streekbus” weer terug naar Vilanova waar we om half negen in het restaurant heerlijk Tapas hebben gegeten met o.a. garnalen, mosselen, ham en een lekkere rosé.

Dinsdag 3 december 2013

Na de grijze dag van gisteren vandaag weer volop zon en nauwelijks wind. Weer wat gebruikelijk activiteiten rondom de camper en na de lunch op de fiets. Nu niet langs de drukke weg, maar vanaf het park aan de buitenrand richting Vilanova. Een rustige prachtige villawijk met zelf een fietspad. Wel bergaf allemaal, maar een stuk minder heftig als langs de grote weg. We hoorden dat in Nederland de autoruiten alweer ijsvrij gemaakt moesten worden.

Woensdag 4 december 2013
Vandaag vertrekken we vanaf Vilanova park. Na 1 week genoten te hebben van dit fraaie park en de omgeving, rijden we verder naar het zuiden. Vanaf het parkrichting Castellet. Een bochtige bergweg langs de rivier El Foix en het stuwmeer van deze rivier vlak voor het kleine stadje. Daarna reden we naar de N340, richting Tarragona. Deze weg gaat vrijwel parallel aan de AP7 tolweg, en wordt uiteindelijk de A7, welke ook gedeeltelijk een vierbaansweg is. Op deze route hebben we constant zicht op de Middellandse Zee. Vlak voor Amposta begint de Ebro Delta. (Parc del Delta L’Ebre). Langs de N340 hebben wij bij de Lidl onze voedselvoorraad weer aangevuld. Op de N340 namen we de afslag naar de CV 141 richting Peñíscola om na ca 3 kilometer aan te komen bij CP Stop & Go La Volta. Mooie plek uitgezocht. Stoeltjes buiten nog even een vers broodje gegeten en daarna heerlijk van het zonnetje genoten.

Donderdag 5 december 2013.
Los van wat hanengekraai en irritant hondengeblaf is ook dit weer een rustige camperplaats. Ik was vergeten om gisteren brood te bestellen, maar gelukkig hadden ze wat extra, zodat wij toch vers brood hadden. Na de afwas van gisteren (wat zijn we lui he, dat we dat niet meteen gedaan hebben) en de koffie, hebben we op de fiets de omgeving bekend. Vanaf La Volta eigenlijk 1 rechte weg richting de kust. Daar hebben we het fietspad genomen richting Benicarló. Een mooie fietstocht langs een verlaten boulevard en verlaten appartementen en winkels. Tjonge wat een verschil met de zomer. Slechts een aantal wandelaars en fietsers genoten van het fraaie zonnige weer. Bij de haven van Benicarló hebben we geluncht en zijn toen weer terug gereden richting Peñíscola. ’s Middag heerlijk bij de camper gezeten en wat informatie gekregen van onze buurman, die als ervaren overwinteraar wat leuke tips voor ons had.

Vrijdag 6 december 2013.

Vandaag vanaf Stop & Go La Volta gaan we rechtsaf op het fietspad langs de boulevard richting Peñíscola. De CP ligt eigenlijk in Castillon en is een aantal kilometers van het plaatsje zelf verwijderd. Weer een mooie dag vandaag en opvallend veel wandelaars. Vandaag is een feestdag in Spanje, dus iedereen vrij en de winkels gesloten. Dichter bij het stadje bleken ook veel eettenten en bars open. In een krantenkiosk nieuwe batterijen voor de fietscomputer kopen, zodat we ook de fietskilometers weer kunnen bijhouden.

Zaterdag 7 december 2013.

Weer op de fiets naar Peñíscola.  Eerst op zoek naar een opticien. Schroefje uit leesbril laten vervangen, maar geen opticien te vinden. Nou heb ik gelukkig nog een aantal reserves bij me, dus geen probleem. Daarna lopend naar het kasteel. Op een eiland voor P. ligt boven op een bergje een imposant kasteel. Flinke klim naar boven en langs allerlei kleine huisjes kom je bij de ingang. En ja hoor, 60+ dus korting voor allebei. Geen 3,50 eurie maar 2,50 eurie. Ach het is meegenomen.
In het kasteel zijn een aantal ruimtes waar tentoonstellingen zijn  ingericht met allerlei informatie over de geschiedenis. Wie hier allemaal rondgedoold hebben. Van bovenaf heb je een schitterend uitzicht op het berglandschap, het stadje Peñíscola en de kustlijn. Hierna nog in het stadje geluncht en weer terug naar de camper. ’s Avonds bij de receptie even wat formaliteiten afgewikkeld. We willen namelijk de camper gas technisch laten keuren. Dat is verplicht in Spanje, want anders kan je officieel geen Spaanse gasflessen gebruiken.

Zondag 8 december 2013
Niets te melden, beetje gewandeld vanmiddag. Verder lekker in het zonnetje geluierd. O ja, s’ morgens met M&M ge-skyped. Leuk want hij kan skype via zijn tv laten lopen. Ziet Sam, onze kleinzoon van ruim 4, Opa & Oma op tv.

Maandag 9 december.
Geen stroom. Er hing een briefje aan de buitenkant van de camper dat er vandaag tussen 8.15 uur een 11.15 uur het stroom en de watervoorziening zou zijn afgesloten. En ach om 10.00 uur hadden we weer stroom en water. De dame van de receptie kwam melden dat de gasmonteur vanmiddag om 18.00 uur zou langskomen. Hadden we tijd om nog wat boodschapjes te doen. Enfin, stond de monteur om 13.00 uur voor onze neus. (Afspraken in Spanje?? Nou ja, hij was er)
Nadat de speciale adapter was gemonteerd en de Spaanse gasfles (Propana) was aan gesloten, werd er uitgebreid gemeten op gaslekken en koolmonoxide in de camper. Alles oké en wij kregen een keuringsbewijs. Na de lunch op de fiets naar de Lidl in Benicarlo en naar een Chinese markt waar we wat kerstspulletjes hebben gekocht. Kunnen we de camper toch een beetje “kerst” aankleden. Op de terugweg nog langs een Naranja verkooppunt iets voorbij de camperplaats. Sinaasappels direct uit de eigen boomgaard. Liefst 7 kilo voor slechts 5,25 eurie.!!  En lekker!!!!  Mmmmmmmm.

Dinsdag 10 december 2013
Vertrek vanaf La Volta. Afrekenen, stroom los van de paal en verder richting het zuiden. Weer naar de  N 340 en door een bergachtig gebied over een prachtige weg rondom Castello en Sagunto richting Valencia. Onderweg bij de Lidl in La Vall D’Uix de voorraden aangevuld voor de komende dagen. We hadden in de buurt van La Volta al wat sinaasappels boomgaarden, maar in dit gebied richting Valencia zie je wel heel veel sinaasappel omen links en rechts van de weg. Daarna richting kust en dwars door Valencia naar Pinedo. We komen hier in her gebied van het Park Natural l’Albufeira. Camping Coll Vert hadden we snel gevonden. Ingecheckt bij de receptie waar een vriendelijke Spanjaard in zijn beste Spaans ons te woord stond. Een andere taal sprak hij absoluut niet. Hij reed op zijn fiets voor richting de camping waar wij een goede plek in de zon hebben uitgezocht. Na het installeren en de lunch hebben we een kleine fietstocht gemaakt over een fraai fietspad, langs het strand en richting Valencia.

Woensdag 11 december 2013
Ook hier op de camping welke nog open is tot 15 december, en ondanks de weinige campinggasten is iedere morgen vers brood verkrijgbaar in de kleine supermarkt. Vandaag de 1e fietstocht naar Valencia. De dag begon bewolkt, maar het zonnetje kwam al snel, zodat Gerda, die na een paar kilometer fietsen toch haar jas uit ging trekken. Vanaf de camping begint eigenlijk direct al het fietspad naar Valencia. Eerst langs het strand, met uitzicht over de Middellandse Zee en de grote zeeschepen die hier voor de rede van Valencia liggen te wachten , en daarna een stukje langs het havengebied met uitzicht op de grote kranen en containerschepen. Het fietspad loopt direct langs de Cuidad de las Artes y las Ciencias. Dit is een verzameling fraaie architectonische moderne gebouwen met o.a. een oceanografie, een museum van de wetenschap en een giga Imax theater, het Hemisfèric. Vanaf deze Cuidad loopt een 8 kilometer lang park met aan beide zijden een fietspad, dwars door de stad. Vroeger was dit een rivier. Nu zie je daar wandelaars en fietsers. Op een bankje voor het Palau de la Musica en aan de rand van een grote vijver met fonteinen hebben wij onze broodjes verorberd. Daarna een bezoek aan de oude binnenstad. Ook hier weer een prima gescheiden fietspad zodat je geen last hebt van het drukke autoverkeer. Op het Plaza de la Reina hebben we onze fietsen geparkeerd en zijn toen wandelend langs en in de Catedral geweest, met daarachter de Basilica. Verder over Plaza de La Virgen naar de Torres de Serranos. Een prachtige poort met dubbele toren. Na een koffiepauze weer terug naar de fietsen.
We hadden snel het fietspad weer gevonden en reden vol met nieuwe indrukken weer terug naar de camping. Daarna nog het internet op. Ook hier, maar wel vlak bij de receptie gratis Wifi waarvan de gasten gretig gebruik maakten.

Donderdag 12 december 2013
Vandaag de 2e dag naar Valencia. Nu naar het oude centrum, waar we de fietsen stalden op het Plaza Colegio de Patriarca. Langs het Museo Cerámica, een prachtig oud gebouw, richting de Mercado Central. Ook weer zo’n oud gebouw met daarin een grote markt. Groenten, fruit, bakkerij artikelen en heel veel slagers en poeliers. Ook kraampjes met olijven, wijnen en veel Valenciaanse streekproducten. Bij een van de tentjes hebben we een quiche gekocht. Daarna verder door deze grote hal met daarin ook een hele grote uitgebreide visafdeling. Hele grote maar ook kleine vissen staren je aan. Ook een grote diversiteit aan garnalen, krabben en kreeften op een “bedje”van ijs. Het ziet er (bijna) allemaal geweldig uit. Na nog een geldautomaat te hebben geplunderd, liepen we naar het Plaza Ayuntamiento. De naam zegt het al, hier is het stadhuis. Ook weer een imposant gebouw, met aan de overkant van dit plein de evenzo fraaie Correos, ofwel het postkantoor. Op deze Plaza hebben we geluncht. Na deze slenterparij door dit deel van de stad was het weer tijd om de fietsen op te zoeken (Ja ja, en gevonden). Met een lekker zonnetje in ons gezicht zijn we terug gefietst naar de camping.

Vrijdag 13 december 2013
De laatste dag op camping Coll Vert. Beetje opruimen en relaxen. Na de lunch toch nog op de fiets richting El Saler. Een mooie tocht door het duingebied ten zuiden van de camping. Vanaf het fietspad heb je een mooi zicht op de Middellandse Zee. Je komt langs een aantal restaurants, waarvan de terrassen toch redelijk gevuld zijn .Ook nu weer mooi zonnig weer. Na de fietstocht heeft Gerda bij het gratis Wifi naast de receptie met haar I pad wat tijd doorgebracht terwijl ik de fietsen weer achterop de camper heb gezet.

Zaterdag 14 december 2013
Vandaag zijn we aangekomen op CP Km Zero in L’Alqueria de la Comtessa. Een fraaie nieuwe camperplaats met alle voorzieningen. We hebben een korte rit van 67 kilometer achter de rug en komen daarmee op een totaal van 2.059 km. op deze reis. Vanaf de camping reden we langs het Park Natural l’Albufera richting Cullera en Gandia. Een groot meer maak deel uit van dit park. Onderweg veel groepen wielrenners.

Zondag 15 december 2013
We beginnen eens met de kerkklokken. Heel bijzonder hier. Het “normale” geluid van het hele en halve uur is een elektrisch versterkte penduleklok zoals die vroeger bij Oma op de schoorsteen stond via 2 grote luidsprekers bovenin de toren .Maarrrrrrrrrrrrrr, daaronder nog gewone klokken. Nou die hebben we gehoord hoor op zondag. Om 12.00 uur flink tekeer en om 12.45 uur nog een keer. Overigens zetten ze die klokken na een bepaalde tijd wel uit, dus ’s nachts geen gebeier.
Na het ontbijtje-eitje-ik-eet-met-jou-een-beschuitje, lekker in het zonnetje van de koffie met appelgebak genoten. Tijd voor een fietstochtje. We reden over een mooi (even moeilijk vindbaar) fietspad naar Oliva, een grotere stad in de buurt en vandaar de Platja Oliva aan het strand. Aan deze kust zijn een aantal Platja’s. Terug door enorme sinaasappelboomgaarden. Niet alleen rondom Valencia, maar ook in deze streek zijn er volop sinaasappels, mandarijnen- en citroenbomen te vinden.

Maandag 16 december 2013
Vandaag een dag niks. Dat is ook wel eens lekker. Wel eerst naar de lokale bakker (panaderia).We overleggen voor de rest van de week en besluiten hier in ieder geval om nog een paar dagen te blijven. Lekkere rustige camperplaats.

Dinsdag 17 december 2013
De eerste bewolkte dag na de dag in Barcelona. Mooie dag voor een paar boodschapjes en een wandelingetje door het dorp.

Woensdag 18 december 2013.
Weer een stralende dag. Op de fiets naar Gandia. Over het fietspad dwars door de sinaasappel boomgaarden naar Gandia. Ook in de stad Gandia volop fietspaden, waardoor je zo het centrum inreed. Op de Plaza Major was men bezig met de opbouw van een kerststal, recht tegenover het stadhuis en aan de voet van een fraaie oude kerk. Ook was er het paleis van Franciscus Borgia, een vroegere onderkoning van Catatonie en Hertog van Gandia. Elders in de stad was de opbouw van een kerstmarkt in volle gang en op de Avinguda d’Alacant , een lokale Ramblas, was het behoorlijk druk.
Nadat we het centrum hadden bezocht fietsten we naar La Platja de Gandia. Een lange boulevard met weer een prima fietspad met veel appartementgebouwen, weinig wandelaars en een mooi uitzicht over de zee.

Donderdag 19 en vrijdag 20 december 2013.

Zoals verwacht en voorspeld (ze hadden het goed) 2 regenachtige dagen, waarop het ‘s nachts flink heeft geregend, maar tegen het middaguur knapte het weer op,en kwam het zonnetje door. Tot zover het weerbericht. O ja, die kerkklokken nog een keer. Behalve de klokken wordt de toren ook gebruikt als omroepinstallatie voor het dorp. Blijft heel apart.

Zaterdag 21 en zondag 22 december 2013

Nog een “staartje”slecht weerbericht in de morgen, maar op de zaterdagmiddag alweer volop zon. Op de fiets naar Oliva om in een Aziatische bazaar nog wat (kerst) spulletjes te kopen. De camper kunnen we hiermee leuk versieren.
Toen we terug kwamen bij de camper werden we getrakteerd op een bord paella. Een van de Spaanse dames had een grote pan paella gemaakt. Het lampje dat ik had gekocht voor de buitenverlichting van de camper paste prima, maar ja, 220 volt op een 12 volt uitgang brand niet. Had ik daar op gelet. Techneut die ik ben.
En zondag, nou zondag is de rustdag, en dat hebben we ook gedaan die dag. Helemaal niks dus. Ja, lekker in de zon gezeten en een beetje (nou ja beetje veel soms) gekletst met de Duitse en Nederlandse buren. En s middags werden we verrast op een paar zelf gebakken koekjes.

Maandag 23 en dinsdag 24 december 2013.

Weer fraai vandaag. Nou dan op de fiets naar Gandia. We hebben daar de kerststal in opbouw gezien, maar wilden die nu helemaal klaar zien. Het is een beetje “klein Bethlehem”. Timmermanswerkplaats van Josef, dieren en natuurlijk de kerststal. Maar ja, dooi boel op maandag. Weinig activiteit. Geluncht aan de haven van Platja Gandia. Daarna terug naar de camper. Op dce terugweg langs de Lidl voor wat laatste kerstboodschappen. Mooie varkenshaas gekocht en nog wat lekkere toetjes. Ook hier veel luxe artikelen te vinden. Bij aankomst op de camperplaats bleek dat deze inmiddels aardig is volgelopen met nieuwe camperaars.
In de loop van de middag klonk uit de geluidinstallatie in de kerktoren Spaanse kerstmuziek.

De dag voor kerstmis vooral geluierd in het zonnetje en nog wat echt allerlaatste kerstboodschappen gedaan.

Woensdag 25 december en donderdag 26 december 2013..
Zoals verwacht een regenachtige dag. De hele week mooi weer en precies vandaag een natte kerst. En ja, in Spanje is er maar 1 kerstdag. Morgen weer mooi weer volgens de voorspellingen. Nou komen we de dag wel door met al het eten en drinken aan boord.
Ons kersdiner was vanavond heerlijke varkenshaas met Spaanse Tortilla. Niet te verwarren met de Mexicaanse Tortilla. De Spaanse Tortilla is een soort van aardappelpannenkoek met ei en ui en dan met paprika of bacon. Als dessert tiramisu en flan met caramel. Jammie jammie, lekker wijntje erbij en tot slot koffie met Amaretto.

Na een stormachtige nacht was het op 2e kerstdag weer stralend blauw. Nog wel wat wind, maar die werd in de loop van de dag wel minder. Overigens 2e kerstdag is hier in Spanje geen feestdag.
Als je wat langer op een vaste plek staat, het is inmiddels onze 12e dag hier in Alquieria, raak je al snel aan de praat met de mede camperaars en ga je ook eens bij de “buren”op de koffie. Gezellig.

Vrijdag 27 december en zaterdag 28 december 2013.

Wij zijn vrijdag precies 5 weken onderweg en we vervelen ons nog geen moment. Het bevalt prima dit overwinteren, ondanks dat het weer niet altijd even zonnig is. Maar ach, die paar regendagen in 5 weken is te verwaarlozen. Vandaag op tijd op de fiets naar Oliva voor de weekmarkt. Een drukke grote markt met fruit, groenten, kleding, schoeisel en leren tassen. Geen viskramen buiten, maar die staan in de centrale overdekte markt in Oliva. Bij een van de groente zaakjes hebben we wat groente gekocht. Je moet wel op tijd in de stad zijn, want zo rond een uur of 2 wordt alles opgeruimd. Terug bij de camper geluncht en aan het eind van de middag een fles rosé bij de buren opgemaakt.

De zaterdag een beetje rommeldag. Spulletjes opruimen, beetje schoonmaken en Gerda had weer veel plezier met een klein handwasje. Ach ja, zo kom je de tijd wel door.

Zondag 29 december 2013
Vandaag liefst 20 graden. Een fraaie dag om lekker niks te doen. We hoorden weer een of andere mededeling door de luidsprekers van de kerktoren schallen. Iets voor enen een paar grote knallen (vuurwerk??) en een muziekkapel. Op de Playa de Major voor de kerk zou iets plaatsvinden. Wij erheen op de fiets. Nou een rommelige drumband en wat blazers en daarachter een oude antieke auto met daarin drie verklede jongemannen die op het plein wat snoepgoed rondstrooiden. Na 10 minuten was het alweer afgelopen. Dat was het voor vandaag.

Maandag 30 en dinsdag 31 december2013.
Na een weekend moeten op de maandag de boodschappen weer aangevuld worden. Vandaag wel druk bij de super. Ook weer een zonnige dag.
Op oudejaarsdag op de fiets naar Piles. Een klein dorpje op een paar kilometer afstand. Langs de weg, geen fietspad, maar de automobilisten houden hier echt wel rekening met de fietsers en gaan met een grote boog om je heen. Eerst door het dorpje naar de Platja en terug langs de Consum (een grote luxe supermarkt) voor nog wat rest boodschapjes en langs een grote Chinese bazaar. Tjonge, hier hebben ze echt van alles. Daarna in de zon in afwachting van het grote buffet waaraan wij gaan deelnemen vanavond met Duitse, Belgische, Franse en Nederlandse camperaars en uiteraard de Spaanse campereigenaar met aanhang We zijn  benieuwd.

Iets voor 21.00 uur gingen we naar het receptiegebouw. De deelnemers stroomden binnen, en al gauw begonnen we met de voorgerechten. Dadels met bacon, garnalen, een assortiment kaas en een zeevruchtensalade. Daarna paella en diverse bbq specialiteiten. Het werd steeds warmer en luidruchtiger. Ja ja, de wijn smaakte lekker en zorgde voor geluidstoename bij de gesprekken. Duits, Frans, Belgisch (lijkt wel op het Nederlands) en Spaans. Je praat het steeds makkelijker met wat wijn op. De tijd vloog voorbij en vlak voor middernacht, we hadden net het dessert op, kregen we allemaal champagne. Knallen van de champagnekurken, maar niet van het vuurwerk, want ja, dat doen ze niet in Spanje. Fijne jaarwisseling gewenst en daarna buiten aan het dansen tot een uur of 2. Het was gezellig zo met allerlei mensen door elkaar.