2014 Spanje

2013-2014

Spanje

Woensdag 1 januari 2014.

Jeetje alweer een jaar voorbij en de start van een Nieuwjaar. Pas na 10.00 uur rolden we ons bed uit. Het was nog opvallend rustig op de camperplaats. De korte broek kon weer aan want het werd weer een mooie zonnige dag. Een aantal camperaars vertrokken vandaag richting huis of weer verder naar het zuiden. De rest bleef vandaag rustig bij de camper. Uitrusten van de vorige avond. Via facebook en de e mail hebben we contact gehad met familie en vrienden, want ja, daar kom je heel veel nieuwjaarswensen tegen. De oude postkaart verdwijnt.

Donderdag 2 januari 2014

Ook vandaag een rustige camperplaatsendag, niets te melden, dus dan doen we dat ook. Verslag; NIETS. Nou ja bijna niets. Onze Belgische buurman Boudewijn (BoBo voor zijn vrienden, want die vinden Boudewijn toch wel erg lang) maakt me attent op ons doorhangende fietsenrek en bood aan om dat te verhelpen. Nou bleek dat een toch wel eenvoudige klus. Het onderste deel omdraaien en het probleem was opgelost. Weer een klus klaar.

Vrijdag 3 januari 2014.

De temperatuur vandaag gaat boven de 20 graden. Geen wind, maar wel wat lichte regen de afgelopen nacht. Op de fiets naar Oliva. Uit mijn (Frans) zonnebril was het schroefje van de rechterpoot verdwenen. Dus wij op zoek naar een opticien. Die was snel gevonden. Je maakt al snel duidelijk wat het probleem was en voor 1 euro was de nieuwe schroef en de zonnebril weer helemaal gesteld. Terug over de grote markt waar we bij een “kilo verkopende fruitgroenteboer” heerlijke aardbeien en kiwi’s hebben gekocht voor de broodnodige vitamientjes en mooie grote witte champignons en rode paprika’s. Waarom “kilo”, nou gewoon alles per kilo anders kon niet!!.Terug bij de camper bleek mijn achterband weer eens lek. Ach, voor zo’n klusje heb je alle tijd. Fiets op de kop, band eruit, even in een bak water om het gaatje te vinden, plakken en voila. Klaar. En ‘s middags een overheerlijke verse fruitsalade. Tjonge, dat is ff gezond.

Zaterdag 4 januari 2014

Na het ontbijt, vandaag geen bakker gezien, zeker te weinig verkocht gisteren, op de fiets naar Gandia. Even wat kleine cadeautjes gekocht (voor de kleinkinderen) en over de markt geslenterd, die trouwens een kopie is van de markt in Oliva, met zelfs dezelfde kramen. Daarna nog een lokale? Lekkernij gekocht. Het leken lange frieten, maar dan van beslag en met suiker. Jammie lekker snoepen. Churros dus!!) Nog even bij de Media Markt gekeken naar een stofzuigertje, maar helaas, alleen maar grote exemplaren. Daar zullen we toch voor naar een kampeerwinkel moeten. Terug bij de camper kon de korte broek alweer aan. Gerda had onderweg op de fiets ook haar jasje al uitgedaan, want ja, de zon met een wolkenloze hemel voelt lekker warm aan. Maar ook slaat het weer weleens om. Nadat het flink is gaan waaien vielen de eerste regendruppels.

Zondag 5 januari en maandag 6 januari 2014

Een rustige zondag. Mooi weer en lekker geluierd. Wel hoorden we aan het eind van de middag een beetje vuurwerk, maar ja, vuurpijlen in de zon zie je niet echt. ’s Avonds nog meer vuurwerk en klokkengelui. De avond voor drie koningen blijkt dat er in Spanje wel iets aan vuurwerkgedaan wordt.

Op maandag geen bakker, want ja, 3 koningen ie een feestdag in Spanje. Met dit prachtige weer zijn we op de fiets gestapt voor een mooie tocht richting het zuiden via Oliva naar Oliva Nova. Een nieuw deel van Oliva met een groot golf complex. Een groot hotel en veel fraaie woonhuizen rondom een golfbaan. Daar heeft Gerda een hop gespot en op de foto gezet. Een fraaie vogel die in deze buurt voorkomt. Dit nieuwe deel ligt een flink eind onder Oliva. Op de terugweg is de kilometerteller van de fiets gevallen. Dat wordt dus een nieuwe.

Op maandagmiddag belde onze oudste zoon, dat we er een kleinzoon bij hebben. Onze 2e kleinzoon.

Dinsdag 7 januari 2014.

Een schoonmaakdag. Dat moet ook eens gebeuren. Een mooie, warme schoonmaakdag. De korte broek kon weer aan.  Wassen, camper stofzuigen etc. Gerda helemaal in haar element en ik dan maar de buren lastigvallen met mijn gezwets.

Woensdag 8 januari 2014

Vandaag vertrekken wij uit Alquieria. We hebben hier totaal 25 dagen gestaan en ons prima vermaakt. Iets na het middaguur reden we naar het zuiden. Ook weer via de N332, een toch wel erg lange weg die hier langs de kust slingert, door Oliva en Benissa naar Calpe. Aangemeld bij Euro Nautica. ’s Middags naar Calpe gewandeld. Over een licht dalende weg en daarna door een drukke winkelstraatrichting kwamen we op de boulevard langs de zee met uitzicht op de grote rots die hier vlak voor Calpe aan de zee staat. Panyal d’Ifac. Het was behoorlijk druk op de terrassen waar de vele toeristen lekker in de zon van hun drankje genoten. Voertaal?  Veel Nederlands dus.

Donderdag 9 januari 2014.

Om 8.15 uur liep de wekker af. Bij EuroNautica hadden we gereserveerd om onze camper te stallen. We vliegen namelijk voor een paar weken naar Nederland vanwege de geboorte van 2 kleinkinderen. Om iets na tienen werden we naar het busstation in Calpe gebracht voor een bustocht naar het vliegveld van Alicante. Slechts 1 tussenstop in Benidorm en daarna direct naar het vliegveld. Met een half uur vertraging vlogen we naar Rotterdam, waar we om 18.00 uur uit het vliegtuig in de Nederlandse kou stapten. Br.Br. Tot zover het verslag van dit deel van de overwinterreis naar Spanje.

En op 27 januari is onze jongste kleindochter geboren.

Donderdag 20 februari 2014

Vandaag onze terugreis naar Spanje. Vanaf Rotterdam ( 9 graden) vliegen we iets na 12.00 uur met een klein half uurtje vertraging naar Alicante. Helaas een bewolkte hemel, waardoor pas boven Spanje zicht was op de wereld onder ons. Net op tijd, om vanuit de lucht het door ons bezochte Valencia te zien, met duidelijk herkenbaar de moderne gebouwen. Alicante 23 graden!!Op het vliegveld werden we opgewacht door Jordy van Euronautica, waar onze camper was gestald. De camper was alvast buiten neergezet en nadat we de camper weer op de camperplaats bij Euronautica hadden gezet en hebben aangesloten op de elektra eerst de kluis open waar de TomTom was opgeborgen. Chips, breekt de sleutel af. Bij de receptie van Euronautica gevraagd waar een nieuwe sleutel gemaakt kon worden. Wij lopend naar Calpe, en jawel, vlak bij een groot winkelcentrum zat een Ferreterria (ijzerwarenwinkel). De man in de winkel, keek heel bedenkelijk, want ja, maak maar eens een nieuwe sleutel uit een gebroken sleutel van 2 stukjes. Maar ja, uiteindelijk wel gelukt. Daarna zijn we doorgelopen richting het strand van Calpe, waar we in een restaurantje met uitzicht op zee en de ondergaande zon, lekker hebben gegeten. Menu van 8 euro!!. Waar vindt je dat nog. Terug in de camper, eerst de sleutel geprobeerd, en ja hoor, de sleutel past.

Vrijdag 21 februari 2014

Na de koffie eerst richting de Lidl in Calpe voor het aanvullen van onze voorraad. Want ja, we hadden bijna alles opgemaakt voor ons vertrek. Dus TT op nuttige plaats Lidl en na de inkopen vervolgden we onze weg naar het zuiden. Eerst over de N332, een fraaie kustweg langs Altea ,Benidorm en Alicante, richting Elche en Murcia. We hadden de navigatie gezet op een camperplaats in Los Ramos om vanuit die plek Murcia te bezoeken. Helaas, de camperplaats was VOL. We reden daarom maar door richting Cartagena. In een klein plaatsje vlak voor Cartagena was er gelukkig wel plaats op Camperplaats Cartagena. We konden een plekje uitzoeken, maar verder aanmelden en inschrijven kon nog niet hoor. De “baas” had siësta dus even niet storen. Het was vandaag weer een uiterst zonnige dag. De stoelen en de tafel konden naar buiten.

In vergelijking met de periode tot en met 8 januari, is het wel aanzienlijk warmer geworden.

Nadat de fietsen van de camper zijn gehaald, heb ik eerst een nieuwe fietscomputer gemonteerd. Het was even “knoeien” voor deze (niet) doe-het-zelver, maar uiteindelijk is het gelukt en werkt het. Want ja, ik hou graag alles bij, dus ook de fietskilometers.

Zaterdag 22 februari 2014.

Ontbijten en daarna gemeld bij de receptie. De “baas”was er niet, maar gelukkig zijn kleindochter die prima Engels sprak kon mij ook helpen. Met een plattegrond van Cartagena en een briefje met de busdienst kwam ik weer terug bij de camper. Lekkere koffie in de zon en om 12.00 uur de bakker op de camperplaats.

Na de lunch wij eindelijk weer eens op de fiets na eden paar weken “fietsloos” in Nederland. Nou ja, vanaf een rotonde vlak bij de camperplaats een lange rechte weg naar Cartagena. Deze stad gaan we de komende dagen zeker nog een aantal keren bezoeken, want we hebben behalve de haven nog niet veel bekeken vandaag. Na een heerlijk fietstochtje van 17 kilometer, in de zon en met een licht briesje, waren we weer terug.

Zondag 23 februari 2014.

Met een temperatuur van liefst 24 graden hebben we een mooie warme zomerse dag. Een beetje geluierd op de camperplaats en ’s middags weer naar Cartagena op de fiets om wat meer van de binnenstad te zien.

Maandag 24 februari2014.

Bewolkt vandaag. De ochtend gebruikt voor servicen van de camper. Grijs water afvoeren, emmertje tappen en afstorten. Daarna de schoonwater tank vullen. Ach, je bent lekker bezig, je loopt wat heen-en-weer en dat is weer goed voor het lijf. Om half twaalf kwam de bakker langs, en na de lunch gingen we op de fiets richting een bekende grote supermarkt om de voorraad voor de komende dagen aan te vullen. Op de terugweg begon het zachtjes te regenen. Buitje voor het stof (tegen het stof??) zullen we maar zeggen.

Dinsdag 25 februari 2014.

Een stralende dag. We gaan vandaag weer naar Cartagena, toerist spelen.

Even zoeken naar een geschikte plek om de fietsen te stallen en daarna naar het Museo del Teatro Romano. Bij de ticket balie werden we geattendeerd op een combinatie ticket voor 3 bezienswaardigheden. En uiteraard op wat ik noem “het grijze prijzen” circus. Als pensionada of als 60 plusser krijg je korting op de toegangsprijs. Nou daar zijn we wel van.

Vanaf dit museum, gevuld met allerlei door archeologen gevonden artikelen, loop je naar het imposante Romeinse Theater of wat daar nog van over is.

Na het verlaten van dit ronde theater liepen we door een fraai park omhoog naar het Castillo de la Concepción. Ook in dit kasteel is een expositie met wat oude “spullen”. Vanaf dit kasteel heb je naar het westen een mooi overzicht over de Middellandse Zee en de ingang van de haven van Cartagena, met naast een aantal zeeschepen ook wat marineschepen in deze marinestad. Landinwaarts is een mooi panorama te zien van de gehele stad en het bergachtige achterland.

Na deze twee bezoeken was het tijd voor de lunch. Restaurantjes genoeg, maar we zoeken er wel een met een terras in de zon.

Na de lunch gingen we door de binnenstad naar het Barrio del foro Romano. Dit is een grote opgraving met de fundamenten van een Romeins gebouw met o.a. een badhuis. Archeologen waren druk in de weer om nog meer op te graven. Steentje voor steentje en voorzichtig met een stoffer werd allerlei aardewerk verzameld en bij elkaar gelegd.

Woensdag 26 februari 2014.

Na de lunch op de fiets naar de Chinees. Nee, niet om eten te halen, maar allerlei spulletjes. De Chinese winkels hier in Spanje hebben een sortering vergelijkbaar met het aanbod bij Blokker, Xenos, Action, Zeeman e.d. Van alles en nog wat te koop. Het kost bijna niks, en dat geldt soms ook voor de kwaliteit. (Bijna niks dus) Maar ach voor een simpel Fruitmandje, schaartje, snijplankje e.d. kan je er prima terecht. En op de heenweg eerst weer eens langs bij een opticien. Er was een schroefje van de zonnebril verdwenen. Eerst aanbellen, want ja alles zit hier op slot blijkbaar, en daarna werd ik uiterst vriendelijk geholpen door een Spaanse dame (geen woord Engels natuurlijk) die snel een nieuw schroefje had ingezet, de bril schoonpoetste, en met een gracias van mij verliet ik de zaak weer. In tegenstelling tot eerdere “reparaties” was het deze keer gratis.

Donderdag 27 februari 2014.

Niks gedaan vandaag, dus niks te melden? Nou ja niks, we hebben in de middag de buiten spulletjes weer opgeruimd. Gerda heeft de ramen gezeemd (dat kan zij als de beste) en ik heb de garage weer ingeruimd. Morgen gaan we weer op pad.

Vrijdag 28 februari 2014.

Tjonge alweer de laatste dag van de maand. We vertrekken van Camperpark Cartagena, na een gezellig gesprek met Teresa van de CP en het uitwisselen van facebook en internetsites. Eerst langs de super voor boodschapjes, want ja, je weet; je doet boodschappen als het kan en niet als het moet. Zo is het camperleven. Vandaag rijden we naar Faro Cabo d Palos. Een klein dorpje op de uiterste punt westelijk van Cartagena. Op een grote P bij de vuurtoren mag je overnachten met de camper. (Tenminste als je niet weggestuurd wordt door de Policia). Vanaf deze P heb je een fraai uitzicht op dit stuk Middellandse Zee en de bebouwing langs de kust. Vanaf de P was een wandelpad zo het dorpje in, naar de haven. Een leuke wandeling. Omdat het aan het eind van de middag nogal begon te stormen hebben we op een gegeven moment de camper iets moeten verplaatsen en met “de neus” in de wind stonden we op de P. Gelukkig was het maar een korte maar heftige storm. De politie is wel langs geweest en heeft vriendelijk gezwaaid.