2016 Rondreis door Duitsland, Tsjechië, Hongarije en Oostenrijk

Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk

Na een weekend van “verhuizen” en “tot ziens” bij de (klein)kinderen, zijn we begin mei zover dat we aan de 1e grote trip voor dit jaar beginnen. We vertrekken op dinsdag de 3e mei voor de 1e etappe naar Duitsland. Zoals gebruikelijk rijden we de 1e dag over de snelweg. Kortom, A15, A50, A1 langs De Lutte en dan Duitsland in, waar we net over de grens de 1e stop houden in Schüttorf.

De 2e etappe gaat echt helemaal binnendoor. Eigenlijk in een rechte horizontale lijn naar het oosten dwars door Duitsland. We rijden ten noorden van Osnabrück door het noordelijke Teutoburger Wald , laten Minden rechts van ons liggen en kruisen bij Petershagen de rivier de Weser. Onderweg zien we veel koolzaadvelden in dit golvende landschap. Dan zuidelijk van Hannover dwars door Hildesheim naar de speciale camperplaats bij de Salzgitter See. Het is vandaag 4 mei (dodenherdenking voor ons) maar voor de Duitsers het begin van een lang weekend. Gelukkig is er nog plek genoeg op de camperplaats maar ’s avonds liep de camperplaats helemaal vol. Uiteraard hebben we bij aankomst nog een stuk gewandeld bij deze uitgegraven plas met een mooi groot park eromheen. Zittend op een bankje hebben we genoten van de vele vogeltjes en de konijntjes in het gras.

5 mei, Hemelvaartdag, Bevrijdingsdag in Nederland en Vaderdag in Duitsland. Vanwege het mooie weer besluiten we om nog een dag langer te blijven. Na het ontbijt en de koffie in de zon hebben we de fietsen uit de camper gehaald, klaar voor een rondje Salzgitter See. Vanwege de vrije dag voor de Duitsers (en wie niet??) was het behoorlijk druk rondom de See. Veel wandelaars, fietsers, skeeler en jongelui met bolderkarren. Nou denk je aan bolderkarren, dus aan het strand. Nou mis. Deze bolderkaren waren gevuld met drank en als het even kan een of ander apparaat waar harde muziek uit kwam. Wat een lol, maar wel een aparte manier om Vaderdag te vieren. Maar goed we waren aan het fietsen. Rondje See inclusief een eilandje in deze See, en daarna richting Salzgitter naar het Schloss Salder, waar we een korte fotostop hielden. Er stonden allerlei marktkraampjes voor het slot vanwege het Schlossfest komend weekend. Daarna fietsten we via de velden rondom Salzgitter met een grote boog weer terug naar de camper.

Op 6 mei vertrokken we verder naar het Oosten. Weer lekker binnendoor, waar we een bord passeerden waarop stond dat Europa en Duitsland tot 11 februari 1990 nog verdeeld was. De oude DDR dus. Met een grote boog ten noorden van Magdeburg reden we richting Stendal. Iets richting Berlijn en dan zuidelijk naar Potsdam. De Parking tussen de touringcars vonden we niks. Wij door naar CP Am Krongut.

Zaterdag de 7e weer een stralende zomerse dag. Korte broek aan en in de ochtend op de fiets naar het Park Sanssouci met het gelijknamige kasteel en vele andere gebouwen. Bij de info bleek dat  tickets verkrijgbaar waren met een tijd erop. Uiteindelijk kochten we tickets voor 14.55 uur, waardoor we de tijd hadden om eens rustig het grote park te verkennen. Dit is een heel groot park met Preussische Schlösser und Gärten. Nou kan ik een heel verhaal houden over het Sanssouci paleis, het Chinese huis, het nieuwe paleis etc.etc, maar ik laat liever de foto’s “spreken”. De diverse gebouwen liggen nogal ver uit elkaar, dus een goed idee was het om dit park op de fiets te doen. Iets voor 15.00 uur begonnen we aan de audio toer in het Sanssouci paleis. Veel info over de laatste bewoner van dit kasteel  Frederik de Grote.

Zondag, moederdag. Vandaag een dag om Potsdam en omgeving te bekijken. Weer een stralende zomerse dag, dus lekker op de fiets naar het centrum. De fietsen geparkeerd (en gefotografeerd) bij de Brandenburger Tor, een wat kleiner exemplaar als de grote broer of zus in Berlijn en daarna een gewandeld door een drukke winkelstraat naar de imposante Nikolai Kirche. Hier staan ook de gebouwen van de deelstaat. Dan langs het grote gebouw van het filmmuseum weer terug naar de fietsen.

We besloten naar de Nieuwe tuin te fietsen, met o.a. het Schloss Cecilienhof en het Marmor paleis. Via het schiereiland reden we naar de Gliemcker Brücke. Deze markante ijzeren brug kent een hele geschiedenis en staat op de grens van Potsdam en Berlijn. Het is vanaf deze brug nog 27 kilometer naar het centrum van Berlijn. Via het Babelsberg park met ook weer 2 wat kleine kastelen, reden we terug richting centrum om tenslotte via het Park Sanssouci weer terug te rijden naar de camper.

Op de camperplaats stond een bekende camper van een even bekende (nou ja) camperaar uit Zeeland. Martin en Maddy Slingerberg, die we 2 jaar geleden bijna hadden ontmoet in Spanje stonden ook hier 1 dag op hun doorreis op deze trip. Even gezellig wat gedronken en gekletst. Zo, nu kennen we weer  2 gezichten bij namen van medecamperaars., die we via facebook en internet kenden.

Na 3 overnachtingen in Potsdam is het de hoogste tijd om weer eens wat verder te rijden. Eerst de proviand aanvullen en daarna bijna dwars door Potsdam richting de ring van Berlijn, die we al snel verlieten op pal naar het zuiden te rijden. Over de rit vandaag valt weinig te vertellen, of het moet zijn dat we dit een saaie rit vonden. Weinig spectaculaire landschappen, met alleen wat saaie dorpjes. Uiteindelijk reden we rond 14.00 uur Dresden binnen, waar op de Parkplatz aan de Wiesentorstrasse 20 plekken voor campers zijn gereserveerd. Niet goedkoop hier, maar we staan aan de Elbe recht tegenover de oude binnenstad.  Na de lunch zijn we over de Augustusbrücke loop je direct de oude stad binnen. Eerst bij de toeristen informatie een stadsplattegrond gehaald. Aan de Neumarkt is de Frauenkirche, die in de oorlog grotendeels is verwoest en na 50 jaar pas is herbouwd en in 2005 is heropend. Dresden kreeg na meer dan een halve eeuw uiteindelijk zijn nieuwe oude stadscentrum terug. Na een lekker verdiend ijsje en een bankje op de Brühlsche Terrasse, met een prachtig uitzicht over de rivier de Elbe, was het genoeg voor vandaag.

De 2e dag Dresden op deze 10e mei. We bleven eerst aan de rechterzijde van de Elbe om foto’s te maken van een groot standbeeld van Augustus. Helemaal met bladgoud bedekt.  Daarna over de brede Haupstrasse met aan beide zijden grote winkels. Aan het eind was de Markthalle, maar dat stelde weinig voor. Daarna terug over de Elbe voor de overige bezienswaardigheden. Op de Theaterplatz staat een groot standbeeld, ruiter te paard, van Koning Johan van Saksen. Dan een heel groot paleisachtig gebouw, De Zwinger. Hierin zit o.a. een schilder galerij van oude meesters, een Salon en een porselein verzameling. Daarna steken we over naar de Altmarkt voor een lunchhapje, waarna we langs het oude raadhuis weer terug gaan naar de Frauenkirche. Deze kerk hebben we gisteren alleen aan de buitenkant gezien, dus vandaag toch maar naar binnen. Voor deze kerk op het plein staat een standbeeld van Martin Luther. Het gebouw van de galerij van de nieuwe meesters en de kunsthalle aan de oever van de Elbe, waren de laatste grote gebouwen die we hebben bekeken.

Vandaag zijn we 43 jaar getrouwd. Vanuit Dresden rijden we naar onze 1e stop in Tsjechië. Ten zuiden van Dresden loopt het Ertsgebergte, waardoor we in een heuvelachtig landschap de laatste kilometers in Duitsland rijden met zelfs een helling van 12%. De grens tussen beide landen is een bergketen waar je doorheen rijdt. Zodra we de grens passeren, stoppen we eerst b ij een benzinestation voor de aanschaf van een tolvignet. Voor 440 kronen mag je een sticker rechtsonder op de voorruit plakken. Dat wordt wel weer even wennen aan de vreemde valuta (De Tsjechische kroon). Voor het gemak 1 CZK = 0.037 ofwel reken maar 4 cent. Vanaf de grens rijden we richting Teplice en dan Karlovy Vary. Een paar kilometer voor die stad verlaten we de autoweg en rijden naar Autokemp Sasanka in Sadov. Een kleine rit vandaag van 160 kilometer. Er staat slechts 1 camper op deze camping maar in de loop van de middag komen er nog 2 campers bij. Een vriendelijke dame aan de receptie, checkt in, vertelt over de camping en we kunnen zelf een plek uitzoeken. De prijs is 400 kronen inclusief elektra, stroom, wifi en douche.

De 12e relaxen op deze camping en vrijdag de 13e gaan we Karlovy Vary bezoeken. De bushalte is 200 meter voor de camping, dus wij met de bus naar de stad een kleine 5 kilometer verder en dat voor  18 kronen (ca. 70 ct.) We hadden bij de receptie van de camping al een plattegrond gehaald. Altijd handig in een vreemde stad. Het was er behoorlijk druk. De stad Karlovy Vary staat bekend om zijn geneeskrachtige bronnen. Vandaar dat hier veel wellness hotels zijn. Opvallend in Karlsbad zoals deze stad ook wel wordt genoemd, is het onderhoud van de gebouwen. Het ziet er allemaal piekfijn en keurig onderhouden uit. In het voetgangersgebied zijn veel watertappunten, waaruit de mensen hun speciale bekertjes vullen, om dit water te drinken. Overigens een heel toeristisch gedoe. Veel verkooppunten met deze drinkbekertjes met speciale tuit. Bij een van de gebouwen stond een zandsculptuur van Keizer Karel IV, die hier ooit eens was geweest.  De meeste bezienswaardigheden liggen in het grote wandelgebied naast de rivier, maar iets van het centrum af ligt de kerk Petra a Pavla. Een fraai gebouw met mooie gouden koepels. Binnen veel iconen en orthodoxe muziek. Geen foto’s!! Na dit bezoek gingen we terug richting busstation, waar we in gesprek raakten met een aardige Tsjechische dame die ons even hielp bij het vinden van de juiste bus terug. Van haar hoorden we onder andere  dat de keurig onderhouden gebouwen er tijdens het communisme niet zo fraai uitzagen. Om 17.00 uur reden we weer terug naar Sadov.

Na een Pinksterweekend luieren, verlaten we de eerste camping in Tsjechië, (onze 400e camperplaats/campings tijdens de campertrips vanaf 2008), en rijden naar het Oosten richting Praag. Over een deels 4 baans autoweg (E481 of de 6), rijden we door een mooi heuvelachtig en bebost gebied. Het is vrij rustig op de weg en alleen bij wat asfalteringswerkzaamheden ontstaan er files. Vlak voor Praag stoppen we in Hostevice om de proviand aan te vullen. Daarna rijden we over de ring langs Praag naar Vrané nad Vltavou. We rijden nu in het dal van de rivier De Moldau. Op Camp Matyas worden we vriendelijk verwelkomd, krijgen uitgebreid uitleg waar we alles kunnen vinden, en met een nieuwe plattegrond van Praag op zak zoeken we een plek op deze camping langs de rivier De Moldau. Er staan al een paar caravans en campers. De goulash smaakte voortreffelijk ’s avonds in het restaurantje. Lekker gegeten en dat voor slechts 495 kronen (ca 19 euro).

Dinsdag hadden we het plan om Praag te bezoeken, maar wij luilakken, waren pas rond 10.00 uur wakker. Nou dan haal je de trein van 10.25 niet hoor. Dus dan morgen maar. Nou vermaken we ons wel hoor een dag op de camping. Dus wat foto’s van deze fraai onderhouden camping gelegen aan de rivier De Moldau.

Dus op woensdag de 18e, hadden we voor alle zekerheid wel de wekker gezet. Maar ja, net als met een schoolreisje ben je dus gewoon (te vroeg) wakker. Dan 10 minuten lopen naar het kleine stationnetje van Vrané en daarna met de trein naar Praag. Je bent al na 10 minuten in Praag, maar na heel veel (7 stuks) kleine stationnetjes ben je pas na een half uur op het centraal station. Met behulp van de stadsplattegrond ben je al snel in het centrum van deze grote en vooral drukke stad. Heel veel historische gebouwen, kerken en standbeelden. Op het wat wel het mooiste plein van Tsjechië genoemd wordt zien we het raadhuis met astronomische klok, de Onze Lieve Vrouwe kerk, en de Sint Nicolaaskerk. Fraaie gebouwen. Daarna liepen we door de Joodse wijk, waar we een bezoek hebben gebracht aan de Oude Nieuwe Synagoge.  Langs het Operagebouw en de rivier de Moldau, die dwars door Praag heen slingert, gingen we naar de Karelsbrug. Een brug met veel beelden aan weerszijden maar ook veel, heel veel toeristen. Aan de overkant eerst een terrasje gepakt, om daarna langs het Kampa museum over de Legii brug weer terug te gaan naar het oude centrum. Via een kleine markt kwamen we tenslotte op het Wenceslasplein. Ook hier veel oude architectuur op deze historische plek. We hebben stilgestaan bij het monument ter nagedachtenis aan Jan Palach met op de achtergrond het Nationaal Museum. Na een vermoeiende maar indrukwekkende dag waren we blij dat we een halfuurtje rustig in de trein kon den zitten.

En ja, na 1 dag slenteren, volgt 1 dag luieren om de volgende dag, we zijn nu bij vrijdag de 20e weer naar Praag te reizen voor het vervolg van onze trip. Vandaag een bezoek aan de burcht. Vanuit de oude stad zie je de gebouwen van dit complex hoog boven de stad uit steken. Nou dat klopt ook wel. Via het centrum en de bijna overvolle Karelsbrug liepen erheen door een steile straat. Eerst koffie met apfelstrudel en daarna de mensenmassa in. Het is een stuk drukker dan afgelopen woensdag.  Naast een groot paleis, met ieder uur wisseling van de wacht en diverse kerken zijn er een aantal binnenpleinen waarop je een mooi zicht hebt op de fraaie en keurig onderhouden gebouwen. We kochten tickets (met seniorenkorting) en bezochten een aantal van de bezienswaardigheden. Opvallend was hier trouwens de beveiliging met militairen en veel politie.

De terug route ging via een lange trap naar “normaal” stadsnivo en over een brug via het centrum langs een Joodse synagoge richting station.

En ja hoor, ook op zaterdag gold na 1 dag slenteren volgt 1 dag rusten. Is er dan helemaal niets spannends gebeurd??  Ja hoor, 2x een stoomtrein langs gekomen.

Ook de zondag was een prima, hete zomerdag. Ook weer geen activiteiten, of je moet de sociale contacten met de “buren” onder een activiteit willen indelen. Wij vinden het goed. Want ja, een stukje fietsen had gekund, maar in het weekend zijn de fietspaden vol met mountain bikers, skaters en wandelende Tsjechen al of niet met kinderwagen.

Na 7 dagen op deze gezellige camping reden we naar de volgende stop en wel 80 kilometer naar het Oosten. Op Camping Santa Barbara in Kutna Horna konden we een plek uitzoeken. Het was er helemaal leeg, maar in de loop van de avond kwamen er tentkampeerders bij.

Nadat we waren geïnstalleerd en hadden geluncht, liepen we in 10 minuten naar het centrum waar we eerst bij de VVV een plattegrond van het stadje hebben gehaald. Er is veel te zien hier, Vandaag een bezoek aan de St. Barbara kathedraal. Voordat we de kerk bezochten hebben we eerst genoten van een verfrissing op een klein terras. Dan de kathedraal bezoeken en een wandeling langs het Jezuïetenklooster. Nou dat waren weer genoeg kilometers en indrukken voor vandaag.

We hadden gisteren een combi ticket gekocht met entree in nog 2 bezienswaardigheden. Deze gebouwen liggen bijna 4 kilometer van het centrum, dus wij met de trein van station Mesto naar Sedlec. Retour voor 2 personen liefst 28 kronen. Het 1e bezoek is aan de Kostanice Ossuary. Deze kapel is helemaal “gedecoreerd” met menselijke botten. Een aantal piramides van schedels en botten  is in 1511 door een half blinde monnik gemaakt. We vonden het wel een beetje bizar allemaal. Na een lichte lunch hebben we nog een grote kathedraal bezocht. Weer veel pracht en praal en wat hier bijzonder was is dat je via een trap onder het dak van deze kerk kon komen en uiteindelijk op een “balkon” met een mooi overzicht in deze kerk. Weer terug met de trein, waarna we na een verfrissing op een terras weer terug gingen naar de camper. Inmiddels was het een beetje gaan regenen.

Maar weer eens verder richting het zuiden. Eerst over binnendoor weggetjes richting de E55 een deels 4 baans weg, waar nog hard gewerkt wordt. Ook dit deel van Tsjechië ie een mooi golvend heuvelachtig landschap. Met een afwisseling tussen landerijen met veel koolzaad (zeker een populair gewas in Europa) en veel bos. We rijden bijna dwars door Ceske Budejovice. Een drukke stad met heel veel (oude) trolleybussen. Daarna verlieten we de grotere weg om echt binnendoor naar onze bestemming te rijden het kleine plaatsje Chvalsiny met een grote camping.

De 26e een relax dag op de camping en de 27e de fietsen tevoorschijn gehaald voor een ritje naar het 11 kilometer verderop gelegen Cesky Krumlov. Na een instructie voor de route vanaf de camping is het ons toch gelukt om verkeerd te rijden. Na de kerk in het dorpje linksaf en dan op een T splitsing naar links om parallel aan de grote weg naar de bestemming te rijden. Bleek dus dat we naar links waren ( na ca. 2 kilometer) gegaan dat we op een ATB route terecht kwamen. Nou E bikes of niet, dit was geen route voor ons. Dus wij onverhoopt terug. Volgende keer beter.

De 27e opnieuw op de fiets, maar nu verder doorrijden. Pas na ongeveer 6 kilometer naar links en zo kwamen we,  mooi parallel rijdend,  langs de grote weg in Cesky Krumlov. Onderweg nog wel een flinke regenbui op de kop, maar toen we in Cesky kwamen was het droog en dat is het de hele dag geweest. En ja, het centrum in. Vanwege het ontbreken van een fietsenstalling hebben we de fietsen maar een boom vastgezet, foto gemaakt van de fietsen en toen het centrum in. Cesky Krumlov is een leuk plaatsje. De rivier de Vltavou kronkelt hier rondom het toeristische stadje. Een heuvelachtig stadje met vele bezienswaardigheden waaronder een kasteel. We kochten tickets voor een rondleiding en apart voor een beklimming van de toren bij het kasteel. Vanaf grote hoogte heb je een mooi panorama over het stadje met z’n mooie rode daken. Na de rondleiding door het kasteel zochten we de fietsen weer op (en gevonden) en reden de 11 kilometer naar de camping weer terug. Om 18.00 uur hadden we afgesproken op de camping te dineren. In de rookkast werd forel gerookt en voor de niet vis liefhebbers was er gerookt varkensvlees. Tezamen met de aardappels, een salade en een overheerlijk ijsdessert en dat alles onder het genot van een wijntje of roseetje, was dit een prima afsluiting van deze zaterdag.

En weer een nieuwe week. We nemen afscheid van een aantal mensen op de camping, groeten de eigenaars en zetten eerst koers naar Cesky Krumlov. Zowel de brandstof voor de auto als onze brandstof moet worden aangevuld. De diesel is vandaag 1.01 euro, en de volle kar bij de Lidl is iets meer. We rijden vandaag weer geheel binnendoor (ja makkelijk hè hè geen snelweg te bekennen hier) naar het oosten. Ook in dit deel is Tsjechië een mooi groen bebost heuvelachtig land. Door allerlei kleine dorpjes rijden we naar Telc. Op een mix parking, waar ook veel toeristenbussen kunnen staan, zijn we de enige camper. De parkeerautomaat werkt niet, maar een hulpvaardige Engels sprekende Tsjech heeft naar de gemeente gebeld. Het probleem zal worden opgelost, maar wanneer dat weet niemand. Laat de camper maar staan zonder ticket was het advies van de gemeente. Nou we zien wel. Overigens had ik wel 150kronen in de automaat gedaan. We lopen binnen een paar minuten het fraaie stadje in. De foto’s spreken voor zich. Uiteraard ook hier weer groepjes toeristen (inclusief de altijd aanwezige Japanners of Chinezen). Na een ietwat tegenvallend ijsje (we hebben ze beter gegeten) lopen we weer terug naar de camper.

De laatste dag van mei. Na het ontbijt kregen we eerst nieuwsgierige blikken van veel Chinezen bij de camper. We stonden op een mix parking met toeristenbussen en een hotel. Nou kwamen er veel chinezen uit het hotel naar de bus, maar eerst eens even kijken bij dat voertuig. Net schapen, als er 1 over de dam is enz. Nou de eerste kwam, duim omhoog en hij een selfie maken met de camper op de achtergrond. Schoorvoetend kwamen er anderen achteraan. Met handen en voeten, want ze spreken echt geen Engels of zo, waren ze toch wel nieuwsgierig. Staande op de treeplank wierpen ze snel een blik naar binnen. Ik heb maar visitekaartjes uitgedeeld met daarop onze website. Wellicht kijken ze. De visitekaartjes leken wel een collectors item want iedereen wilde er een. Toen het circus was vertrokken kwam een Tsjechische mevrouw eens informeren naar het parkeer ticket. Het probleem van gisteren uitgelegd en in “slowly english please” (vroeg zij) werd het haar duidelijk. Okay enjoy the trip.

De trip bracht ons van Tsjechië naar Slowakije. Een trip waarvan het 1e deel best wat vervelend was. Veel weg opbrekingen en regen. We reden eerst richting Brno voordat we eindelijk op de snelweg naar Bratislave (Slowakije) kwamen. Het was gelukkig droog geworden en dat bleef het ook de rest van de dag. Vlak voor de grens stopten we om onze laatste Tsjechische Kronen om te wisselen in Euro en voor het kopen van een tolvignet. Voor Tsjechië hadden we een echt vignet, maar nu kregen we een e-ticket, dus helaas geen “plakplaatje” op de voorruit. Dit e ticket moet je kunnen tonen als men erom vraagt. Na de grens ging het richting Bratislava, waarna we over de ring van deze grote stad iets zuidelijker reden naar Samorin naar de camperplaatst in de wijk Cilistov.