2022 Overwinteren jan

Fotoalbum 2021-2022

Overwinteren Spanje en Portugal

En zo rollen we het nieuwe jaar in. Na de gezellige oudejaarsnacht werden de camperaars eindelijk eens wakker om een uur of tien. Nou de rest van de dag helemaal niks gedaan. Lekker luieren op dit camperparkje.

Op 2 januari was het geluier afgelopen en hebben we een fraaie fietstocht gemaakt naar Montforte De Cid. Eerst binnendoor vanaf de CP via kleine smalle weggetjes naar een wat grotere weg. Hierop enige kilometers gereden, met best wel aardige klimmetjes, en later weer de landerijen in. De weggetjes daar waren vrij kuilrijk, maar ach dit is Spanje.

20220102 Montfort el Cid 1.jpg
20220102 Montfort el Cid 3.jpg

Aangekomen in Montforte zijn we aangeland op een vol terras bij een plaatselijk restaurant waar we een lekkere verfrissing hebben gedronken. Een van de campergasten, laten we hem Bert noemen, was de trakterende gast. Dank je.

Daarna terug richting Aspe. Wij hadden inmiddels al een flinke rookpluim gezien en ja hoor, de Bomberos, brandweer dus, kwam met loeiende sirenes langs. Bleek dat er bij een bandenbedrijf een flinke brand was uitgebroken. Gelukkig hadden we geen last van de zwarte rook, maar het was wel heftig.

Op maandag de 3e werden we wakker en gaf de thermostaat van de kachel aan dat het gas op was. Nou hadden we daar al wel op gerekend. Via de App MyLPG.eu zagen we dat het dichtstbijzijnde tankstation met gas in Elche was. Dus na de koffie wij daarheen. Opvallend is bij veel tankstations dat er een aantal medewerkers buiten staan om voor jou te tanken. Dat kom je in Nederland niet veel meer tegen. Maar goed, na de tankbeurt een toertje in de buurt gemaakt. Richting Alicante en omgeving, een stuks AP7 en daarna weer terug naar Aspe, waar we terecht kwamen op de weg die we ook een deel gefietst hadden.

Was- en marktdag vandaag. We staan op tijd op (negen uur!!) en gaan na de koffie naar het centrum van Aspe. Eerst naar de Lavanderia Wash&Go. Met 2 wasmachines en 2 drogers is dit geen grote wasserette, maar we konden gelijk terecht. Na 25 minuten was de was klaar. Hadden we mooi de gelegenheid om de wekelijkse markt en de centrale overdekte Mercado te bezoeken. We kochten vers fruit en terug naar de wasserette. De handel gelijk in de droger en na een half uur was ook dit weer klaar.

Terug naar de CP waar we iets na enen met 8 man vertrokken naar een lokaal restaurant. Bij Restaurante Ya konden we kiezen uit verschillende voor- hoofdgerechten en dessert van het Menu del Dia. En dat voor 11.50. Het smaakte voortreffelijk.  Terug naar de CP. Even niks doen en daarna ging Frans naar de kapper. Zo dat was weer een gevulde dag.

20220104 Ya 1.jpg

5 januari is een spannende dag voor dekinderen in Spanje. Driekoningen (6 jan) is vergelijkbaar met Sinterklaas v.w.b. kadootje’s. In de avond is er een grote optocht met de Driekoningen in het centrum van Aspe. We hadden wel het plan om te gaan, maar vanwege de temperatuur (een koude wind vandaag) hebben we hiervan af gezien.  Op 6 januari wel een kleine fietstocht gemaakt vanaf de camperplaats.

Zaterdag de 8e fietsen we met een aantal naar de markt in Novelda. Altijd wel leuk om over zo’n markt te lopen. In Novelda is deze warenmarkt gesitueerd rondom het gebouw van de Centrale Mercado. De warenmarkt heeft voornamelijk kleding, huishoudelijke artikelen e.d. en in de centrale markt zijn kramen met vis, groente, vleeswaren en banket.

20220108 Mercado Novelda 1.jpg

Bij een cafetaria hebben we koffiegedronken voordat we weer terug fietsten.

En zo vliegen de dagen voorbij. Deze week is een duidelijke dip in het weer. Wel zon overdag, maar in de nacht slechts 3 a 4 graden. We doen wat boodschappen, fietsen in de buurt en gaan op donderdag de 13e weer eens naar het Chinese Restaurante in Aspe. Het is toch wat, een dagmenu, 3 gangen, voor slechts 12,50 inclusief drank. Het smaakte weer prima.

Zondag de 16e. Een mooi zonnige dag met een temperatuur van 15 graden en geen wind. Mooi dag voor een fietstocht. Na de lunch fietsen we met Mariette en Ton, de eigenaars van de Casa, naar het heuvelachtige gebied ten noorden van Novelda. Veel kleine en smalle weggetjes langs landerijen en woningen. Afwisselend zien we hier onder andere wijnvelden en percelen vol met artisjokken.

De smalle geasfalteerde weggetjes worden regelmatig afgewisseld met hotsedebots paadjes met kuilen en vooral losliggend grind.

Ja het is Spanje, dus niet allemaal keurig vlak. We worden regelmatig verwelkomd door woest blaffende honden die gelukkig allemaal achter een hek zitten, maar blijkbaar vonden dat ze met hun geblaf het huis van hun baas bewaken.  Onderweg bij een op zondag grotendeels verlaten winkelcentrum nemen we nog een verfrissing op een terras.

We fietsen door Novelda terug en zijn na 30 kilometer weer bij de camper. Dit was weer een mooie trip.

De rest van de week luieren we. Gerda gaat nog naar de kapster en we doen de wekelijkse boodschappen.

Nu even over het weer.

Zoals verwacht door de diverse weerdiensten, wordt het kouder in Spanje. Normaal is januari altijd al de koudste maand. Maar ja wat is koud hier. De nachttemperaturen zakken naar een graad of 2, terwijl de dagtemperaturen naar de 14 en 15 graden gaan. Met een lekker zonnetje erbij vanaf een uur of tien is dat prima voor ons. Wel moeten we rond half zes naar binnen toe.

We besluiten hier te blijven tot na het weekend en gaan dan weer op pad. Vandaag, zondag de 23e, een bewolkte dag met af en toe wat regen. Mooi de gelegenheid om de website bij te werken. Hier in Aspe en omgeving hebben we 150 kilometer gefietst.

Na iets meer dan 4 weken gezelligheid op de camperplaats bij TonYMariette, vertrekken we op 24 januari voor een kleine tocht van 60 kilometer richting Murcia. We rijden Aspe door en via de N325 richting Crevillent en Albatera, waar we onderweg niet alleen haarspeldbochten maar ook bloeiende amandelbomen tegenkwamen. Ook fraaie uitzicht op het omliggende land. We gaan naar een grote Camperplaats bij Ikea in het dorpje Churra. Dit dorp ligt boven Murcia. Behalve de Ikea is hier nog een groot winkelcentrum met enorm veel parkeerplekken. Maar voor de campers is een aparte plaats inclusief een service punt voor water en toilet. Het is daar best druk met veel Duitse en Nederlandse campers, maar we vinden snel een plek.

Na de koffie lopen we naar het grote winkelcentrum. Mooi ingedeeld met veel winkels. Op de 1e verdieping is een concentratie van restaurants. Na een wandeling door dit centrum gaan we eerst lunchen. Nou ja, Menu del Dia. Een complete maaltijd weer met voor- en hoofdgerecht en een dessert. En dat inclusief een drankje naar keuze.

Daarna nog naar de Decathlon, scoren daar wat kleding en tenslotte naar de Alcampo, een giga shop met food en non-food.

Vanmorgen, dinsdag de 25e, werden we wakker van de regen op het camper dak. Gelukkig was dit om een uur of tien over. En hoewel het vandaag een bewolkte dag zou zijn, gingen we toch om een uur of elf richting de tramhalte voor een bezoek aan de stad Murcia. Even kijken hoe de kaartjesautomaat werkt en ja hoor, daar kwamen de bilete voor de Tranvia. Een kwartiertje later stapten we uit op de Plaza Circular en liepen over een brede straat naar het oude centrum.

20220125 Murcia 6.jpg

Dit is eigenlijk de eerste stad die we bezoeken. Opvallend de bedelaars in de straten. Eerst naar de Toeristen informatie en gewapend met een plattegrond van de stad kon onze wandeling beginnen.

Dan langs het gemeentehuis en langs de Rio Segura met een fraaie boogbrug. Nog langs een aantal grote kerken en het Teatro Romana op de Plaza Julian Romea. Een grote verzameling van mooie gebouwen.

Toen was het tijd voor de lunch. We passen ons aan het Spaanse ritme aan en nemen een uitgebreide menu del dia. Nu met een tapas van alle voorgerechten, een hoofdgerecht en dessert. En dat allemaal met wijn en water en koffie toe. Het smaakte weer voortreffelijk. Bijzonder was het voorgerecht van de artisjokken. Een lekker krokant korstje met kruiden rondom deze groente.

In de namiddag weer terug naar de tramhalte. Even staan knoeien met de kaartjesautomaat, maar een vriendelijke jongedame schoot ons te hulp.  Bijzonder eigenlijk dat de heenreis en de terugreis verschillende prijzen kende. Nou is 1,40 euro en 1,05 euro toch al weinig voor een tramritje. Of hebben we toch iets verkeerd gedaan.Terug in de camper eerst de kleindochter van onze oudste zoon gebeld. 10 jaar alweer.

We verlaten Murcia en gaan iets zuidelijker. Via een stukje over de A30 en de uitlopers van de Sierra Carrascoy gaan we over de RM19 richting San Javier. De grote camperplaats daar was vol, maar 6 kilometer verderop in Los Alcázares was nog plek genoeg op de Area met dezelfde naam. We staan hier vlak bij het vliegveld en eigenlijk naast de Area Narejos waar we een aantal jaren geleden hebben gestaan. Donderdag de 27e bellen we in de loop van de middag met onze jarige kleindochter Esmee.

Vanaf vrijdag de 28e keert het zonnetje weer terug. Nog wel een beetje wind, maar ach, dat zijn we wel gewend. Vandaag maken we de 1e fietstocht in de buurt. Na de koffie, pakken we wat spulletjes in, helmen op, want dat is verplicht in Spanje buiten de bebouwde kom en gaan. Eerst een stuk langs de weg, maar na de rotonde bij het vliegveld, ligt er een fietspad naast de weg. We rijden langs het vliegveld, dat overigens gebruikt wordt door de Spaanse luchtmacht. Hier worden piloten opgeleid. Overigens zijn dit hier redelijk kleine straaljagers. De luchthaven hier is Murcia-San Javier, maar die is een aantal jaren geleden vervangen door de luchthaven Murcia-Corvera. Dus, geen burgerluchtvaart hier, maar nu alleen een militaire vliegbasis met een kazerne erbij.

Maar goed, we fietsen door en komen in het plaatsje Santiago de la Ribera, waar we een prachtig zicht hebben op het Mar Menor, de grote binnenzee van Murcia. We fietsen deels over de boulevard met hier en daar een fietspad naar Lo Pagan. Dan komen we bij Baños de Lodo en fietsen dan over een 3 kilometer land “pier” tussen het Mar Menor en de zoutpannen van het Salinas naar een punt met een fraaie Spaanse molen. We genieten van de verschillende soorten vogels.

Flamingo’s, steltlopertjes en nog een voor ons onbekende vogel. Enig speurwerk levert op dat het de steltkluut is.  Op een bankje met uitzicht genieten we van onze lunch en fietsen daarna weer terug naar de camper. Een leuk ritje van 25 kilometer.

20220128 Santiago de la Ribera 3.jpg

Zaterdag eerst naar de grote weekmarkt. En groot, dan bedoelen we ook groot.

Veel kleding, tassen en allerlei andere waren en ook heel veel groenten- en fruitkramen. De bijna traditionele kippenkar en de verkoper van Churros, een Spaanse lekkernij, ontbreken uiteraard niet. We kopen sinaasappels, mandarijnen en bananen.

Na de lunch maken we een wandeling vanaf de camperplaats naar de oevers van het Mar Menor. De terrasjes zijn lekker vol en met dit mooie weer zijn er veel wandelaars.

20220129 Wandeling 1.jpg
20220129 Wandeling 2.jpg

De laatste dag van de maand doen we weer boodschappen bij een van de grote supers hier in Spanje. Deze, de Mercadona  is nieuw hier in Los Alcázares.