Fotoalbum

2023 Overwinteren

okt-nov-dec

2023   Spanje overwinteren oktober

Woensdag de 11e oktober vertrekken we voor onze overwintertrip naar het zuiden.

Hier verlaten we Nederland en komen al snel op de rondweg van Brugge waarna we over de A40 België weer verlaten en in Frankrijk langs Duinkerke nog een klein stukje snelweg nemen. We gaan naar Aire de Camping Car in Grand Fort Philippe, waar we een late lunch gebruiken. In de namiddag wandelen we richting de kust en langs een “kanaaltje” In de verte zien we de Ferry boten van en naar Duinkerke.

Na een rustige nacht, vandaag helemaal binnendoor langs de Franse kust. De D940 en de D 925 die later weer D940 wordt voert ons langs Calais, Boulogne sur Meer, Le Touquet Paris-Plage, Saint Valery sur Somme, Le Treport en Dieppe, Deze steden hebben we in het verleden als eens bezocht, dus het zijn nu slechts doorgangsplaatsen. Uiteindelijk komen we via Fécamp in Saint Juoin Bruneval. Deze route was afwisselend met stijgingen en dalingen. Breed en smal met soms hele nauwe doorgangetjes in de diverse dorpen en steden. Maar goed na iets meer dan 300 kilometer zijn we op een ruime camperlocatie.

We verlaten de kust, gaan niet de Pont de Normandië bij Le Havre over, maar kiezen na een tankbeurt en boodschapjes voor de Pont de Tancarville over de Seine. Zuidelijk via Pont Audemer richting Lisieux om uiteindelijk te eindigen in La Ferté-Macé. Een zeer afwisselende route door een heuvelachtig landschap. De camperplaats hier staat bijna vol.

De camperplaats vinden gisteren was niet zo makkelijk, maar van de plaats af was ook nog wel wat. Gisteren hadden we een ticket uit de automaat die gaf aan een tijd tot 18.00 uur. Prijs € 3.00. Vanmorgen met de code op de bon uitgecheckt, maar dat ging niet. De automaat gaf aan ongeldige code. Nou wij maar een nieuw ticket uit de automaat en nu € 5.00. En ja hoor dezelfde code op het nieuwe ticket en die werkte wel. Dus totaal € 8,00 voor 1 nacht.

Maar goed vandaag een route verder naar het zuiden via D en N wegen. De “rode routes” uit de Michelin gids.  Vanaf La Ferté naar Mayenne en rondom Laval naar Chateau Gontier. Langs Angers een stuk noordelijk van de rivier om bij Varades de rivier de Loire over te steken. De ring rondom Cholet bracht ons op de D160 en verder naar een grote camperlocatie in het plaatsje Saint Michel Mont Mercure. We staan hier op een grote Aire de Camping Cars vlak bij de Eglise de Saint-Michel met een schitterend uitzicht op het gebied rondom. Deze plaats is de hoogste camperplaats in de Vendee.

Ondanks het gelui van de klokken hebben we prima geslapen en besluiten we om hier een rustdag te houden. Gerda leest en Frans is aan het “werk/hobbyen” aan de nieuwe website. In de middag lopen we nog een rondje om de kerk en dat was het wel weer voor deze zondag.

En weer verder naar het zuiden. Eerst nog wat brandstof in de tank en vulling voor de koelkast en we kunnen verder. We sluiten al snel aan op de D960Bis naar Chantonnay en via St. Hermine richting La Rochelle. Nog een stuk vierbaansweg (D137/737) langs Rochefort en bij Marennes de brug over naar Le Château d’Oléron. Dit Ile d’ Oléron is nieuw voor ons. Op de grote Aire de Camping Cars is nog plaats genoeg. Vandaag een lekker zonnetje, De lunch hebben we dan ook buiten genuttigd. En de rest van de middag lekker niks.

Na een middag lekker niks gaan we de volgende dag weer eens fietsen. Onze eerste fietstocht tijdens deze trip. We gaan eerst naar Le Château d’Oléron. We rijden rond de Citadelle van het Château naar de haven waar we een mooi zicht hebben op de drooggevallen baai en de hoge brug die dit eiland verbindt met het vasteland. Dan terug naar het noorden van dit eiland. We zien heel veel bedrijven waar de oesters worden verhandeld en ook kleine gekleurde vissershuisjes waar kleine bootjes in de bij eb drooggevallen kanaaltjes liggen.

Door naar Boyardville. Een alleraardigst vissersplaatsje. Bij ons bekend van het televisieprogramma Fort Boyard. Ergens in 1990 of zoiets. We volgen de borden richting het panorama op het fort en belanden dan op het strand langs het Canal de La Perrotine. In de verte ligt het Fort. Leuk om te zien.

Zo mooi als het weer was gisteren, heeft er zoals verwacht een omslag plaatsgevonden afgelopen nacht. Veel regen en harde wind. Om een uur of tien wordt het droog en gaan we verder. Vandaag slechts een korte rit van wel 46 kilometer naar Royan. Ook hier is een Camping Car park met alle voorzieningen inclusief. We blijven in ieder geval 2 dagen en besluiten dan hoe we verder gaan. Er wordt nogal onstuimig weer verwacht de komende 4 dagen. We bezoeken de boulevard en drinken wat fris

Vandaag, vrijdag de 20e een regendag. Gelet op de weersverwachting voor de komende dagen veranderen wij onze plannen. Het plan was om via de NW kust van Spanje naar Portugal te reizen. We gaan nu richting de oostkust van Spanje. Dwars Frankrijk door richting de Middellandse Zee. Via Mirembau, La Roche Chalais en Montpon-Ménestérol rijden we naar Bergerac. Daarna over de N21 naar Villeneuve sur Lot. Nog 5 kilometer en we zijn in Saint Sylvestre sur Lot en staan op de Aire de Camping Cars.

Verder naar het oosten. Van de camperplaats via Villeneuve sur Lot naar Agen. Daar besluiten we toch de tolweg te nemen. Schiet lekker op. Onder Agen rijden we naar de A62 en langs Toulouse, Carcassonne en Narbonne nemen de we A9 waar we de afslag naar Leucate nemen. Dan nog een paar kilometer naar Le Barcarés waar we landen op de Aire de Camping bij een haventje. Hier is plek voor 200 campers.

Zondag, lekker zonnig weer, tijd voor een fietstochtje. We rijden naar het noorden richting Leucate. Door Le Grand Large en Les Miramars rijden we door vrijwel lege straten. Dit zijn echt van die vakantiedorpen waar in deze tijd nauwelijks mensen zijn. Verder langs Aqualand Port Leucate, zo’n zwemparadijs rijden we naar Port Leucate op zoek naar een restaurant. Nou die vinden we daar aan de haven. Dus wij willen wat bestellen, helaas, de keuken ging net dicht. Op de website staat wel dat ze open zijn van 08.00 – 22.00 uur. We hoorden de ober tegen Franse gasten zeggen dat ze buiten het seizoen vanaf half drie voor een paar uur gesloten zijn. Hebben wij dat weer.

Maar goed, gelet op de steeds harder wordende wind besluiten we terug te gaan. Gisteren was het nagenoeg windstil maar vanmiddag ging het steeds harder waaien. Nou staat deze streek bekend om de harde wind hier, dus niet zo verrassend voor ons.

Nou, we hebben water nodig. Dus met de camper naar het servicepunt vooraan de CP. Je krijgt op je ticket 10 minuten water per dag. Eventueel verder aan te schaffen bij de blauwe zuil. Met je ticket water kopen en via de QR code kan je dan de waterkraan activeren.  Nou die 10 minuten gratis lukte niet. Er zijn  vaker problemen met de watervoorziening hier lezen we, dus later nog maar eens proberen. Ook het spoelwater voor de toilet cassette werkte niet. Eerst nog even lopend naar de Super U in het dorp om daar nog wat spulletjes te kopen. Na de lunch nogmaals naar de service plaats. En jawel, we kregen door activeren van de QR code 10 minuten gratis water. En toen stop. Maar de mevrouw naast ons, had uit de andere kraan net een  jerrycan gevuld, liep weg en jawel de kraan werkte nog. Nou wij onze slang eraan en zien wel hoeveel water we nog meer krijgen. En wat denk je, 100% vol de schoonwatertank. Waarschijnlijk had die Française haar ticket geactiveerd aan die blauwe zuil maar slechts 1 jerrycan afgenomen. We hebben haar niet terug gezien in ieder geval. Kortom, het blijft bijzonder hier in Frankrijk de verschillende manieren om te servicen. In ieder geval hebben we weer genoeg water voor een douche beurt.

En ja, na het douchen en 2 weken rijden wordt het tijd voor de was. Nadat we de toiletcassette en het vuile water hebben geleegd, gaan we naar een iets ten noorden van de camperplaats gelegen pompstation met een aparte laverie. Splinternieuw en brandschoon. Twee wassen en 2 drogers hebben onze spilletjes weer schoon gemaakt. Daarna nog naar de Lidl om de voorraad aan te vullen en we kunnen verder. Vandaag dinsdag de 24e een korte rit van slechts 65 kilometer naar Spanje. Klein stukje snelweg in Frankrijk en we rijden over een brede snelweg door de Pyreneeën naar La Jonquera. Hier stoppen we op de P bij een grote outlet. In het verleden zijn we hier vaak langs gereden, maar op deze reis gaan we daar eens een kijkje nemen.

De tweede etappe in Spanje is een rit van liefst 19 kilometer naar het plaatsje Peralada. Een leuk historisch dorp waar we een wandeling hebben gemaakt. Er is een met borden aangegeven historische route langs het kasteel, een groot klooster, de kerk en natuurlijk het gemeentehuis.

En weer een etappe van liefst 20 kilometer. We gaan naar Empuriabrava aan de kust. Een overvolle camperplaats waar gelukkig nog een plekje vrij is. Nadat we eerst de fietsen hebben uitgeladen en boodschapjes hebben gedaan bij een grote supermarkt, gaan we na de lunch een rondje fietsen. Deze plaats wordt ook wel het Venetië van Spanje genoemd. Veel kanalen, fraaie huizen met boten achter het huis. We fietsen richting de zee, zien veel surfers op het water, en landen op een van de terrassen die hier nog open zijn. Vanaf de boulevard hebben we mooi zicht op de plaats Roses.

En de plaats Roses bezoeken we vandaag. Op de fiets door een klein natuurgebied naar deze stad. Fraai gelegen aan een baai. Het eerste bankje dat we tegenkomen aan de boulevard is voor ons. Even zitten en genieten van zon, zee en strand. De mensen op het zand en de bootjes in het water. We fietsen de boulevard af richting de Citadelle waar we een mooi zicht hebben op de stad Roses en aan de overkant Empuriabrava waar we gisteren gefietst hebben. Op de terugweg genieten we bij La Bodega van een heerlijke lunch. We merken dat de Spanjaarden wakker zijn en van de terrassen af want het is nu behoorlijk druk op de terugweg. Langs de boulevard vele Afrikaanse mannen met hun koopwaar uitgestald op kleedjes. Luxe of nep??

We feliciteren onze schoondochter met haar verjaardag en maken nog een klein rondje op de fiets door Empuriabrava. Het is druk op deze zondag op de zondag. De wind neemt echter fors toe in de loop van de middag dus we zijn eigenlijk al weer snel terug.

Na drie dagen hebben we het wel gezien hier. De toiletcassette is vol dus de reserve in gebruik genomen. Op deze plek hier kan je niet servicen en geen water tappen of lozen. Hoe de camperaars dat doen die hier lang staan is mij een raadsel. Nou ja, raadsel, ik begrijp dat in het donker menig putdeksel gelicht wordt om de cassette te legen. (A)Sociaal??

Maar goed vandaag een rit van 44kilometer naar het iets in het binnenland gelegen Besalú. Op de Area Besalú  is plek voor campers. Omdat dit stadje nogal toeristen trekt en deze parking snel vol staat, is het voor campers ook toegestaan om op de parking voor touringcars te gaan staan.

Na de koffie gaan we aan de wandel. Via de Pont de Besalú lopen we het Middeleeuwse stadje in. De gebouwen en pleinen zien er allemaal mooi en goed onderhouden uit. In de smalle straatjes zien we  souvenir winkels en kleine restaurantjes. Vanaf de Mirador maken we mooie foto’s van de oude brug en de omgeving. We zien restanten van een kasteel. Op de Plaza Mayor genieten we van een heerlijke menu del dia, waarna we via een omweggetje weer terug wandelen naar de camper. Het parkeerterrein is inmiddels helemaal vol en ook op de busparking staat het nagenoeg vol met campers.

De laatste dag van de maand vertrekken we en gaan we richting de kust. Onderweg nog LPG of zoals dat hier heet GPL getankt voordat we aankomen in L’Estartit. Er zijn nog een paar plaatsjes vrij dus we kunnen uitzoeken. Hier blijven we wel even. In de middag een eerste wandeling gemaakt. Eerst wat “foute” kilometers, want ja we moesten linksom in plaats van rechtsom, maar we komen toch terecht in het Parc de la Pineda. En inderdaad, heel veel pijnbomen met een bord erbij van de diverse soorten. We hebben een mooi zicht op de baai met de bergrand hier rondom.