Fotoalbum

2023 Overwinteren

okt-nov-dec

2023   Spanje overwinteren november

November alweer. We doen vandaag rustig aan. Wasdag op de camperplaats en alle tijd om het verslag over oktober van onze overwintertrip af te ronden. Foto’s selecteren, de tekst overzetten vanuit Word en de website publiceren.

En dan donderdag de 2e. De storm Ciarán raast over Europa en ook hier aan de oostkust is het vandaag slecht weer. Bewolkt en regen met af en toe harde windstoten. Als het even droog is in de middag fietsen we naar de supermarkt met de L. Door de harde windstoten maken we gebruik van de Chrome Cast om tv te kijken want de tv schotel laten we ingeklapt. Dit kost allemaal wel wat extra stroom en omdat we niet aan de walstroom staan, keldert de super B accu na 2 dagen nauwelijks zon naar 29%.

Maar gelukkig 1 dag later schijnt het zonnetje weer volop en wordt de accu weer geladen. Overigens zien we op steeds meer plekken dat de elektra apart afgerekend kan worden. Hier staan we niet aan de paal. Elektra hier €4 per dag.

Nadat we hebben geluncht bij de camper fietsen we ten zuiden van L’ Estartit door het Parc Natural del Montgris tot aan de monding van de rivier Ter. Een fraai natuurgebied. We fietsen terug naar de stad en rijden nu helemaal langs de baai naar de haven van Estartit. Er komt net een boot aan met dagjesmensen die hier een duik- of snorkel avontuur hebben meegemaakt. Op de terugweg naar de camper drinken we nog een glaasje fris op een van de terrassen hier bij de haven.

Ook op de zondag is het weer heerlijk zonnig weer. Dus op de fiets. Ook nu weer door het natuurpark en verder langs het strand en een stuk langs de rivier de Ter richting Torroella. Veel wandelaars vandaag.

Terug naar L’Estartit waar we nu een kijkje nemen in de haven waar veel schepen liggen voor een duik excursie. Vandaag geen duik activiteiten. We rijden nog iets verder langs de baai tot we niet verder kunnen. Daar hebben we een mooi zicht op de steile rotsen hier aan de kust en de beide eilandjes voor de kust. Op een van de terrasjes langs de baai nemen we als lunch wat tapas.

Zo, dat waren zeven dagen in L’Estartit. We vertrekken verder naar het zuiden. Volgens plan rijden we eerst richting de AP7 bij Gerona om dan verder via Barcelona en Tarragona naar Camperpark Playa Fiesta in Mont roig del Camp te rijden. Zoals gebruikelijk was het behoorlijk druk met vrachtauto’s richting Barcelona, maar eenmaal daar voorbij is de weg richting Tarragona veel rustiger.  Op het park, onderdeel van de camping zijn er veel plekken voor campers, waarvan sommige zelfs direct aan zee zijn gesitueerd.

Na een wasdag gaan we vandaag de 9e weer op de fiets. Even precies uitzoeken hoe we van het park afkomen. Het handigst is, om een stukje stand en zandpad te nemen om dan op een asfaltweg terecht te komen. Nou dat viel niet mee, en als je dan ook nog een weg mist die na een drooggevallen rivierbedding begint betekent dat extra kilometers. Maar goed, na nog wat grindpaden komen we op een fietspad langs de zee. Dit pas loopt helemaal door Cambrils en gaat richting Salou.

Cambrils is zon typisch vakantiestadje. Veel lege appartement gebouwen. We rijden door tot iets voorbij de haven, landen dan op een bankje met uitzicht  en genieten van een surfer op het water.

Langs de boulevard lunchen we bij Restaurant 7 Mar.  Dan de terugweg die veel sneller ging dan heen.

Slechts 57 kilometers zuidelijker en we zijn in de Ebro Delta. Een bijzonder gebied met rijstvelden en veel vogels. We staan hier aan de rivier de Ebro in het kleine plaatsje Deltebre. Onze buurtjes uit Hellevoet staan hier ook. Gezellig toch.

Een bezoek aan de kapper hoort er ook bij. We kwamen binnen en konden gelijk geholpen worden. Gerda eerst, dan kon Frans naar de bank om even wat cash geld te halen, want betalen met de tarjeta kon hier niet. Binnen een uur stonden we weer netjes geknipt buiten en fietsen we naar de Mercadona in het dorpje. Een iets kleinere winkel als we “gewend” zijn, maar dat is geen probleem.  Daarna lunch bij de camper en in de middag de eerste fietskilometers in het uitgestrekte delta gebied.

Eerst langs de rivier en daarna richting Riumar langs een van de vele kanalen hier. Rondom zien we de uitgestrekte velden met veel vogels. We maken foto’s van de omgeving en gaan later weer terug naar de camperplaats.

Een dag met b.v. de was in een Lavanderia in het dorp is eigenlijk niet noemenswaardig.

De volgende dag weer een fietstocht. We gaan de brug over en aan de aan de overkant van de camperplaats fietsen we langs de rivier naar Amposta. Links allemaal landerijen met rijstvelden en rechts de rivier. Hiervan zie je helaas niet teveel vanwege de bosschages en het hoge riet.  Maar als we na ruim 13 kilometer in Amposta komen hebben we ruim zicht op de rivier en de diverse bruggen over de Ebro. We maken foto’s bij de Pont penjant d’Amposta. Deze fraaie architectonische hangbrug is geïnspireerd op de Brooklyn Bridge.  Daarna op zoek naar een eetgelegenheid. Dat vonden we in het voetgangersgebied bij de Mercat Municipal. In La Bacallaneria (bacalou = kabeljauw) hebben ze een keus aan visgerechten. Nou dat hebben we ons laten smaken.

Nadat we nog een foto hebben gemaakt van het restaurant en de brug in de verte, reden we dezelfde route terug naar onze camper.

Na een rustige dag met een kort bezoekje aan het stadje en de supermarkt, maken we op zaterdag de 18e weer een langere fietstocht. Nu fietsen we aan de noordkant van de rivier naar het westen. Een fraai stuk langs de Ebro en daarna wat meer door de rijstvelden richting L ’Aldea. Onderweg ontmoeten we weer het Duitse fietsende echtpaar waar we vanmorgen op de camperplaats al een heel praatje mee hebben gehad. Ook zij moesten regelmatig Google maps raadplegen want ja, aan de juiste bewegwijzering ontbreekt het in Spanje nog wel eens. Uiteindelijk moesten we een stukje langs een 90 kilometer weg. Dan doen we altijd onze veiligheidshesjes aan zodat we goed zichtbaar zijn.

Na een aantal kilometers zagen we de oude brug van Amposta voor ons. We reden over de Ebro dit stadje weer in en hebben op het plein weer geluncht. Nu wel in een ander restaurant. Omdat we hoorden dat het fietspad aan de overkant niet zo best was besloten we dezelfde route terug te nemen als afgelopen donderdag. Na 33 kilometer waren we weer bij de camper.

Na een rustige zondag, waar we samen met onze buurtjes in het restaurant naast de camperplaats gezellig hebben gegeten en genoten van de paella, schrappen we het plan om op maandag naar de zuidpunt van de delta te fietsen . Het is niet zo ver, maar we gaan met de camper. Bij Casa de Fusta is ook een camperlocatie. Vandaar kunnen we gaan wandelen richting het grote meer.

Eerst naar de serviceplaats. Daar was een monteur bezig met de slagboom. Maar goed we konden erbij, lozen grijs water, toiletcasette en innemen vers water. Via de brug over de Ebro reden we over soms smalle weggetjes naar onze bestemming. Onderweg zagen we al veel ondergelopen landerijen met vogels. Aangekomen op de locatie bij hebben we eerst geluncht waarna we naar de Mirador del Carreté liepen. Dit is een observatieplatform waar je een mooi overzicht hebt over de LLacuna de l”Encanyissada, het grote binnenmeer.  Heel in de verte was slechts een groep flamingo’s te zien. Na een korte wandeling gingen we terug naar de camper en weer richting Deltebre.

Een andere route bracht ons weer langs ondergelopen landerijen waar nu wel een heleboel vogels waren. Grote zilver- en grijze reigers, maar ook witte en vooral veel zwarte ibissen.

De nacht van maandag op dinsdag werd onstuimig. Zoals verwacht en voorspeld zou er een harde wind gaan waaien. Nou dat hebben we gemerkt. De harde wind met windstoten boven de 50 kilometer per uur deed de camper aardig schudden. Tja, daar wordt je toch wakker van. Vanwege de aan houdende wind besluiten we vandaag niet verder te gaan.

De wind is aanzienlijk minder geworden en de windstoten zijn nog sporadisch rond de 40 kilometer. Tijd om er weer vandoor te gaan. We verlaten de Ebro delta en gaan over de AP&/E15 verder naar het zuiden. Ons doel vandaag Alcossebre, waar we na 96 kilometer aankomen op Camperpark Las Moreras. Hier zijn we in maart 2018 ook al eens geweest op onze terugreis naar Nederland. Toen hebben we al gezegd, we moeten hier eens terug en voilà, we zijn er weer. Kunnen we de omgeving hier ook eens gaan ontdekken. Voor alle zekerheid heb ik vanmorgen eerst hierheen gebeld om te vragen of er nog plek was. En ja, we treffen het weer. Overigens onderweg nauwelijks last gehad van de wind.

Na de koffie gaan we op de 2e dag in Alcossebre aan de wandel. Eerst zoeken we een panaderia (bakker) waarna we richting de zee wandelen. Na de storm van de afgelopen dagen is er nog steeds een behoorlijke branding. We hebben een mooi zicht op de Middellandse Zee. Wandelend langs de zee belanden we op een van de vele terrassen voor een heerlijke kop koffie met wat lekkers erbij. Dit is wel uit te houden zo in het zonnetje. We lopen iets verder langs het toeristenbureau richting de Passeig Maritim. Een mooie brede boulevard met palmbomen richting de haven. Nou die gaan we binnenkort maar eens op de fiets ontdekken. We wandelen weer terug.

Op vrijdag fietsen we ten noorden van Alcossebre naar de haven en verder langs de kust naar een moderne vuurtoren. Terwijl de branding op de rotsachtige kust beukt, maken we mooie foto’s van het uitzicht op de zee. We proberen een stuk verder te fietsen maar het fietspad wordt een weg met keitjes. Meer een ATB route dus keren we om. Maken nog een rondje over het haventerrein en gaan weer richting Alcossebre.

Nadat we op zaterdag lopend wat boodschapjes hebben gedaan in de lokale Spar en verder de dag al puzzelend hebben doorgebracht, gaan we een dag later op de fiets naar het noorden. Ook nu weer een fietspad, dat plots ophoudt, maar dat kennen we in Spanje, en verderop ineens weer als fietspad tevoorschijn komt. We fietsen naar Torrenostra, een wat grotere plaats aan de zee. Bij een van de restaurantjes stoppen we, maar helaas, geen reservering, dus completo. Nou ja dan maar we terug en bij een Xiringuito was nog plek genoeg. Met een glas lekkere wijn erbij hebben we prima geluncht. Het was vandaag een wat minder warme dag en in de loop van de namiddag begon het aardig af te koelen.

We hebben de omgeving wel gezien hier en gaan morgen weer verder.

We rekenen af, gaan eerst naar een Mercadona voor wat proviand  en dan via de AP7 met een grote boog over de ringweg langs Valencia. Na bijna 200 kilometer komen we aan in Xeraco, waar op het camperpark nog wel plaats is voor ons. Voorlopig blijven we hier 4 dagen. Langer kan altijd nog.

Na een rustige dag op de camperplaats waar we meteen gebruik hebben gemaakt van de douche, fietsen we op dinsdag naar een lavanderia in Xeraco. De camperplaats ligt eigenlijk in Platja de Xeraco, maar over een prima fietspas rijden we zo naar Xeraco. Daar hebben we een geamuseerd gesprek met een Duits echtpaar die hier ook de was kwam doen. Hun camper stond voor de deur. Er waren slechts 2 machines dus we moesten even wachten. De Duitse kwam even laten terug met koffie en koek , ook voor ons, want ja wassen betekent ook wachten. Maar goed zo komen we de tijd wel door.

Nadat we een dag later de omgeving van Platja de Xeraco hebben verkend, gaan we de volgende dag richting Gandia. Het is inmiddels de laatste dag van november.

Eerst fietsen we een stuk langs de CV 605, waarbij we altijd de veiligheidshesjes aan doen als we langs een 80 kilometer weg moeten rijden. Dan een rotonde om richting het strand te rijden. Hier komen we op een prima fietspad richting de haven van Gandia. Ook in Gandia zien we langs de kust veel verlaten  en hoge appartementen. Hier en daar een auto en een wandelaar. Dichter b ij de haven wordt het al drukker en zijn ook de restaurants . Bij de Barracuda genieten we van een prima Menu del Dia.