Fotoalbum

2023 Overwinteren

okt-nov-dec

2023 Spanje overwinteren  december

Vanmorgen maar weer eens op het metertje van de lpg-flessen gekeken. Oh, die zijn bijna leeg. Dus na de koffie op pad met de camper naar een Repsol station waar ze LPG ofwel GPL verkopen zoals dat hier heet in Spanje. Via de app MyLPG.eu was de dichtstbijzijnde pomp in Gandia. En als we dan toch met de camper op pad zijn dan kunnen we wel meteen boodschappen doen. Dus daarvoor op zoek naar een Mercadona met een parkeerruimte voor de camper. Nou en dat was in Cullera.

Bijkomend voordeel was dat tijdens het rijden meteen de accu wordt geladen. Het is vandaag een nogal bewolkte dag met als gevolg dat het opladen met de zonnepanelen nou niet zo hard gaat. En ach je bent meteen lekker bezig. Het is allemaal niet zo ver, maar Gandia ligt ten zuiden van onze camperplaats en Cullera ten noorden. En ja, in Cullera was ook wel een Repsol station, maar daar hebben ze geen gas. De rest van de dag lekker geluierd. Het 1e weekend van december is meteen het laatste weekend in Xeraco.

5 december, iets met snieklaas of zo. We gaan weer iets zuidelijker en via de snelweg AP7 rijden we naar Dénia. Op de grote parkeerplaats in Dénia, die behoorlijk vol staat, is nog wel een plekje. Na de lunch maken we een eerste wandeling. Naar de haven waar een behoorlijk aantal forse jachten liggen en door het centrum terug. Over een soort van rambla, waar de kerstverlichting al is opgehangen en terug door een tunnel onder het kasteel door.

Een vrije dag vandaag voor de Spanjaarden. De dag van de grondwet, ofwel Día de constitución. Ieder jaar op 6 december wordt gevierd dat Spanje in 1978 een nieuwe grondewet en Koningshuis aannam.

Wij bezoeken het Castillo de Dénia. Twee tickets pensionado voor wel € 2 per stuk en we kunnen de klim naar boven beginnen. Een hele klim maar dan heb je ook wel een geweldig uitzicht over de omgeving. De haven met de vele boten, het achterland met de bergen en het ruime zicht over de zee zijn toch wel indrukwekkend. Na de koffie met appelgebak en de nodige foto’s dalen we weer af naar straatniveau op zoek naar een gezellig restaurant. Omdat het nogal was afgekoeld, waren er geen terrassen bezet en zaten bijna alle mensen binnen, met gevolg dat we een paar restaurants af moesten voor we een plek hadden gevonden. Dat was wel op een terras achter het restaurant, maar wel grotendeels overdekt.

We hebben lekker gegeten en kuieren daarna weer rustig terug door de bijna verlaten straten. Want ja, de Spanjaarden komen aan het eind van de middag weer naar buiten.

Het is wel genoeg zo, Dénia in 2 dagen. We gaan verder naar het zuiden. Over de snelweg langs Benidorm en Alicante. Dan richting Murcia en nemen de afrit 528 op de A7 na Crevillent naar het grote resort Alannia Costa Blanca.  Dit is een heel grote camping met meer dan 900 plaatsen. Nou daar moet altijd wel een plekje vrij zijn. En jawel. Ik word geholpen door een Nederlandssprekende dame aan de receptie. In 2017 zijn we hier ook al eens geweest. Dit is een goeie uitvalbasis om het natuurgebied El Fondo te bezoeken.

En het natuurgebied bezoeken we dan ook. Eerst over de snelweg en dan gewoon de bordjes volgen. Het is rustig op de parkeerplaats, waar voorheen ook campers mochten overnachten. Maar helaas sommige camperaars begrijpen het niet, maken er een bende van met als gevolg geen camperplaats meer. Maar goed, we gaan eerst naar het informatiecentrum, kijken daar op een van de vele meertjes en fietsen dan verder het natuurgebied in. Het valt een beetje tegen met het aantal vogels, maar het is hier wel prima fietsen. Onderweg worden we nog aangesproken door een fietsende Spanjaard, laten we hem Antonio noemen. Hij is wel geïnteresseerd in een stel buitenlandse toeristen. Hij is onderweg naar een hostel om morgen weer verder te reizen naar een wedstrijd van zijn voetbalteam.  Maar goed we fietsen verder, zien steeds dezelfde soort plastic Pyramides staan en vragen ons af waar dit voor dient.  Later hebben we dit op Google opgezocht. Dit blijken een soort “huisjes” te zijn waarin men een rode kever vangt. Blijkbaar is dit een plaag in dit gebied.

Zondag de 10e vandaag. We gaan maar weer eens uit eten. Op de fiets naar Catral. Een rit van slechts 3 kilometer. We treffen het, want er is nog een tafel vrij voor 2 personen. In Restaurant Casa Anita, waar wij de enige niet Spanjaarden zijn, is het wel wat luidruchtig. Blijkbaar moeten Spanjaarden wel hard praten en de akoestiek is zoals gebruikelijk vrij slecht.

Het 3 gangen diner is voortreffelijk de rosé prima en nadat we nog een shotje (baileys?) van het huis hebben gekregen kwam de rekening in een kisten. First Dates??  Haha. Was wel grappig.

Nog een foto van het restaurant en we kunnen weer terug door een ander deel van Catral.

Lekker lui op maandag, een beetje wasdag en dinsdag weer op pad. We gaan iets naar het noorden. Stoppen eerst in Crevillent voor brandstof. Zowel in de camper als in de koelkast. Dan rijden we over een mooie weg door een fraai bergachtig gebied met een schitterend zicht op het dal waarin Aspe ligt. Via La Romana rijden we naar onze bestemming in Salinas. Dat is Camperpark Vista Montaña. Een inderdaad met zicht op de bergen. We worden vriendelijk ontvangen en genieten de rest van de dag van de rust hier.

Het plan om hier twee dagen te blijven werd uiteindelijk veranderd in drie dagen. Vanwege de harde wind, met windstoten boven de 55 kilometer per uur gaan we niet de weg op. We zitten hier op de camperplaats op een hoogte van 500 meter met als gevolg dat de avond- en nachttemperatuur flink zakt. De afgelopen nacht van donderdag op vrijdag is de temperatuur gezakt naar 3 graden. Uiteindelijk gaan we vrijdag de 15e weer rijden. We gaan over de snelweg richting Murcia. Bij Elche verlaten we de snelweg om eerst bij een Mercadona boodschappen te doen, waarna we de weg vervolgen naar Área Autocaravanas Murcia. Die camperplek waar altijd heel veel campers staan en zelfs op het naastgelegen parkeerterrein staan de huisjes op wielen. Maar gelukkig op het moment dat wij er aan komen net na het middaguur is er nog plaats genoeg op de camperplaats.

We lunchen lekker in het zonnetje en lopen in de namiddag nog even naar het hele grote winkelcentrum in de buurt.

Het weekend blijft het een komen en gaan van camperaars. De officiële camperplaats staat dan ook regelmatig helemaal vol, maar op een naastgelegen parkeerplaats staan ook veel camperaars. Dat wordt hier gedoogd. Goed voor de omzet van de restaurants en de winkels in het winkelcentrum denk ik maar zo. Het winkelcentrum is geheel in kerstsfeer. We bezoeken een kleine kerstmarkt met veelal handgemaakte spulletjes en zien dat er zelfs een indoor ijsbaan is waar je schaatsen kan huren.

We gaan eten bij La Tagliatella. Ook hier weer dezelfde kwaliteit en vriendelijke bediening die wij hadden ervaren in hetzelfde restaurant in La Jonquera.

Op zondag de 18e drinken we wat bij de buren en wisselen meteen onzer polarsteps gegevens uit. Na een paar gezellige uurtjes gaan we aan het eind van de middag nog naar het winkelcentrum. Nog steeds kerstmarkt en vandaag worden er ook kerstliederen gezongen vanaf een klein podium. Ook de ijsbaan wordt druk bezocht.

Maandag helpen we de buurman. Hij wil zijn zonnepanelen schoonmaken vanuit de camper. Je kent dat wel, dakluik(je) open, je wurmt je hoofd erdoor en dan kan je aan de gang. Gelukkig zag Gerda dat op tijd en vertelde dat wij wel een ladder bij ons hebben. Nou buurman blij. Ik hield de ladder vast en na de twee panelen op zijn dak wilde hij ook onze panelen wel schoonmaken. Dus Frans ook blij. Het was wel hard nodig want de wind had de afgelopen weken behoorlijk wat zand en stof op het dak en dus ook op de panelen geblazen. Zo, weer een klus plat. Verder wat service aan de camper. Schoon water erin, kunnen we vanavond weer douchen en dus morgen wassen.

En ja de volgende morgen naar een kleine lavanderia in het winkelcentrum.  Ter hoogte van de parkeergarage was deze wasserette. Daar raakten we in ons beste Engels aan de praat met een stel Deense camperaars. Dan vliegt de tijd als je dan toch op de was moet wachten. We werden uitgenodigd om wat te komen drinken en dat hebben we in de namiddag ook gedaan. Eerst nog even naar een Asia Hyper markt geweest om wat kleine spulletjes te kopen. O.a. een kleine kerstboom voor in de camper.

Na vijf dagen Murcia gaan we weer op pad. Deze keer niet verder naar het zuiden, maar iets naar het noordoosten. Nadat we eerst nog in Murcia de koelkast en in Elche de lpg-tank hadden gevuld, reden we naar de campo tussen Elche en Santa Pola. Vrienden van ons staan daar met hun camper op hun grond en wij kunnen erbij. Hier blijven we met de kerst en oud en nieuw. Het was even zoeken ook omdat er hier nogal wat weggetjes zijn waar je niet in mag, maar we hebben het gevonden.

Na de rondleiding op het terrein met heel veel olijfbomen hebben we gezellig bij gekletst tot laat in de middag toen de zon al was verdwenen.

Vrijdag de 22e maken we de eerste fietstocht. Vanaf de locatie ergens in de buurt van de dierentuin van Elche, rijden we naar Santa Pola. Eerst over een vrij drukke weg richting de Salinas, dus veiligheidshesjes aan, en daarna langs een grotere weg met een apart fietspad richting de stad. En ja, zoals (bijna) gebruikelijk in Spanje stopt het fietspad en gaan we verder langs de drukke weg de stad in. Na wat smalle straatjes komen we bij de boulevard en rijden dan richting het noorden langs de zee. Ook hier veel appartementen en vrijwel verlaten woonhuizen.  Een enkele wandelaar en fietser komen we onderweg tegen. Op de terugweg genieten we van een heerlijke lunch en gaan weer terug richting de camper.

In de namiddag gaan we met z’n vieren naar de vismarkt in Santa Pola. Altijd mooi om te zien hoe de vers gevangen vis in kratten met veel ijs worden geleverd.

Zaterdag de 23e video bellen we met onze oudste zoon. Alweer 45 jaar geworden.  Gerda gaat samen met onzer vriendin kerstboodschappen doen en de mannen kletsen wat af. Toen kwam vriend Jaap erachter dat de konijnen een bezoek hadden gebracht aan hun pas ingezaaide moestuin. Nou alle plantjes weg dus. Dat wordt opnieuw poten dus.

Maandag 25 december. Op de 1e kerstdag verwennen we ons met een heerlijk gourmet buffet. Verschillende soorten vlees en vis laten we lekker in de pannetjes pruttelen. Groente erbij of soms wat rijst of mihoen. Daarbij lekkere witte, rode wijn of rosé.  We hebben een aantal aangename uren gehad zo rondom de kerstdis. En op de dinsdag hebben we weer een fietstocht gemaakt naar Santa Pola. We bezochten daar het kasteel en hebben op het plein voor het kasteel op een terrasje wat gedronken en gegeten.

En dan donderdag de 28e. Vandaag komt een optocht langs voor de patroonheilige van Elche. La Virgin de la Asunciónde.

In processie vertrekken de inwoners van Elche s ’morgens vroeg vanaf het strand van Santa Pola naar Elche.

Eerst kwamen er veel individuele wandelaars langs, maar de groepen werden alsmaar groter. Onderweg is er een grote pauze op een veld vlakbij onze camperlocatie.

We hebben het schouwspel gezien en liepen wat rond op het veld, waar hele groepen en families aan het eten waren. Hier en daar een vuurtje op de grond waarop de gerechten in pannen of tussen roosters werden voorbereid.

Bij een van de groepen werden we uitgenodigd voor een hapje en een drankje.

Toen kwam het beeld langs op een wagen getrokken door muilezels. Daarachter nog veel wandelaars en tenslotte een groep ruiters. Leuk om dit zo gezien te hebben. Na geruime tijd vertrok de stoet richting Elche.

In de middag zijn we met z’n vieren gezellig wezen eten bij een groot Wok restaurant aan het begin van Santa Pola. Er was een grote diversiteit aan gerechten. Van sushi tot kant en klaar gerechten met vlees, kip en vis en een grote toonbank met gerechten die nog door een van de koks gewokt moesten worden.  Ook voor het dessert was er een ruime keuze aan gerechten.

Na een dagje lummelen, terwijl de ladies boodschappen doen voor de oudejaarsavond, is het op zaterdag weer eens tijd voor een fietstochtje. De fietsaccu’s zijn allebei opgeladen dus we kunnen gaan. We rijden naar de haven van Santa Pola om daar bij Restaurante Chocolateria  Valor een te gaan genieten van de overheerlijke Churros. Helaas we kwamen na 13.00 uur en dan is die zaak gesloten. Volgende keer dan maar.  Dus verder dan maar op de fiets richting La Marina. Over een goed fietspad rijden we langs de diverse playa’s tot aan de Playa Tamarit. Daar bekijken we de enorme zoutbergen die hier vanuit de Salinas worden opgeslagen.  Terug langs de playa komen we langs een kleine strandtent waar we wat tapas eten, wat drinken en daarna weer terug keren naar de camperlocatie.

Oudejaarsdag sluiten we al kletsend en kaartend af, met een gezellige avond met een hapje en een drankje.