Fotoalbum

Overwinteren

jan - feb

2024 Overwinteren Spanje januari

Na een paar rustige dagen bij de camper gaan we met z’n vieren op 3 januari naar Alicante. Een kleine rit tot aan de boulevard waar de auto in een parkeergarage wordt gezet. Daarna wandelen we over de boulevard langs de verschillende verkoopkiosken. Rechts van ons de haven met de vele boten en links veel restaurants met terras. We wandelen richting El Carrer dels Bolets, ofwel de straat met de paddenstoelen in Alicante. Daarna belanden we op een terras voor een heerlijke verfrissing. Inmiddels is het donker geworden en is de kerstverlichting ontstoken.

Ons volgende “doel” is de grote kerststal bij het gemeentehuis. Door een kunstenaar zijn gigantische hoge beelden gemaakt. De hoogste is 17 meter. Deze kerststal werd voor het eerst in 2020 geplaats en kwam in het Guinness Book of Records. Het is een fraaie groep, die vele toeschouwers trekt.
Het hele plein rondom het gemeentehuis is ook mooi verlicht.

Daarna wordt het tijd voor een hapje. In de Calle Mayor, een straatje met veel restaurants, belanden we op het terras van El Buen Comer. We kunnen nog lekker buiten zitten en genieten van de gerechten.

Het weekend van de Drie Koningen is in Spanje belangrijk. Vrijdag 5 januari zijn al veel bedrijven dicht in de loop van de middag zodat de Spanjaarden de gelegenheid hebben om naar de optocht van de 3 K te kijken. In sommige steden wordt dit groots aangepakt. Zaterdag de 6e is het feest voor met name de kinderen die dan worden overladen met cadeaus.

Op de vrijdag bemerkten we een lekkage bij de Alde kachel. Na enig speurwerk zagen we dat de aansluiting van de warmwaterslang was gescheurd. Nou  geen camperbedrijf bereikbaar dus. Bij de lokale Chinese bazaar hebben we nog gezocht naar bruikbaar alternatief materiaal maar helaas. Via de app. Camper Pro zagen we een camperdealer in Elche, maar helaas die was al gesloten.

Inmiddels is het begin van de week gestart met harde wind en lagere temperaturen als we gewend zijn. We zijn op de zondag weer naar het grote wokrestaurant geweest. Het smaakte weer perfect.

Zoals afgesproken gingen we maandag de 8e naar Caravanmas Cruz in Elche. Een groot camperbedrijf en tevens Alde dealer. Aan de medewerker in de shop liet ik de foto zien van het probleem. Hij liep meteen de winkel in, keek in het rek, maar helaas niets meer. Toen mompelde hij iets in het Spaans, we verstonden werkplaats, en ja hoor enige minuten later kwam hij terug met een nieuwe aansluiting. Onze vriend heeft het ter plekke gemonteerd en jawel, alles werkt weer.

’s Middags weer eens op de fiets naar Santa Pola. We bezoeken daar een grote China Bazaar en kopen wat spulletjes. En wat is dat dan? Nou, kleine gasflesjes, een dromenvanger voor een kadootje, twee soepkommen met schotel, een rol inpakpapier. Terug op de fiets, waar we nog een groot zandpad fietsen langs de Salinas. Dit pad komt uiteindelijk bij de grotere weg (de 332) waarna we besluiten om om te keren en terug te gaan naar de camper.

Woensdag de 10e is de verjaardag van onze vriendin. We kunnen buiten koffie met gebak nuttigen en in de middag gaan we naar Restaurant La Tagliatella in Gran Alicante. We bieden een etentje aan voor haar verjaardag en tevens als bedankje voor het gastvrij verblijf op hun locatie. Het was, zoals we gewend zijn bij een La Tagliatelle restaurant weer voortreffelijk. Daarna nog wat boodschapjes in het winkelcentrum.

Een dag later gaan we op de fiets naar Santa Pola. We gaan naar de Mercado Central. Dat viel tegen. Het gebouw is niet zo groot en er waren weinig kooplui. Veel plekken waren onbezet. Nou dat hebben we gauw bekeken dus we wandelen richting de haven naar Valor. Hier hebben we genoten van de heerlijke Churros met chocolade, suiker en slagroom.  Zo dat is een flinke “lunch”. Verder op de fiets langs de boulevard richting de Salinas. Dan oversteken over de N332 om via het grindpad dat we afgelopen maandag ook hebben gereden weer terug te gaan naar de camper.

’s Middags gaan we met de auto naar El Tendre. Dat is een olijfoliefabrikant. De Spanjaarden uit de buurt brengen hier hun olijven. Deze worden geperst en dan gekeurd om de kwaliteit van de olijfolie vast te stellen. Men kan dan de eigen olie weer meenemen of je laat het daar en je wordt uitbetaald. Uiteraard wel met verrekening van de verwerkingskosten. Vandaag is er geen activiteit, maar we kunnen wel een kijkje nemen bij de installatie en uiteraard in de bijbehorende winkel de diverse producten bekijken, proeven en kopen. Ook is er een klein museum bij de winkel, maar daar zijn wij niet in geweest.

Markt in Santa Pola

Maandag de 15e verlaten we de locatie bij onze vrienden. Het waren gezellige weken. We hebben lekker kunnen fietsen, lekker gegeten , klaver gejast of is het geklaverjast, en veel gelachen. We gaan iets zuidelijker naar San Fulgencio. De 1e CP was vol en na een telefoontje naar de volgende plek konden we daar terecht. Niet echt een ideale plek, maar voor 1 nacht genoeg. Morgen weer verder. Voor alle zekerheid maar even een telefoontje gepleegd voor onze volgende locatie. Plaats genoeg.

En de volgende locatie bereiken we dan na 26 kilometers. We rijden over de N 332 langs
Guardamar del Segura en Torrevieja naar Camping Florantilles. Een terrascamping met vele vaste plekken. We vinden een prima plekje. Grappige aanmeldprocedure trouwens. Je mag zelf een plek uitzoeken. De percelen die zijn afgezet met een wit-rood lint zijn gereserveerd en de percelen met een wit-blauw lint zijn nog vrij. Kies er maar een en kom dat later even melden bij de receptie.

In de middag maken we nog een wandeling over het gehele park. Vanaf het bovenste deel van deze terrassencamping heb je een mooi zicht op de meren bij Torrevieja. Het park is ietwat gedateerd met wat oudere chalets en verouderd sanitair met zelfs buitendouches. Achter de receptie zijn nog diverse gebouwen met o.a. een wasmachine en droger.

Na een dag niks is het weer tijd voor een fietstocht. We gaan de omgeving verkennen. Vanaf onze standplaats hebben we zicht op het grote meer bij Torrevieja. Het beroemde Lago Rosa de Torrevieja. Vanaf de camping rijden we over de CV 943 naar Los Mortesinos. Vlak nadat we deze plaats zijn binnen gereden zien we een bordje richting Mirador, ofwel uitzichtspunt. Nou dat was nog een behoorlijk stuk verwijderd vanaf de Salinas. Maar goed, terug naar het stadje waar we eerst koffie drinken.
Daarna het stadje uit over een fietspad naast de CV 945 en vlak na een tuincentrum nemen we een Via Verde richting Torrevieja.

Hier hebben we eerst het Parque de Las Naciones bezocht om dan richting de kust te rijden op zoek naar een restaurantje. In het restaurant Mia Mar Africa hebben we een heerlijk Menu del Dia gegeten om daarna weer terug te fietsen naar de camper. Totaal een trip van 32 kilometer.

Na een rustige dag op de camping, waar we alleen onze jarige schoonzus feliciteren en naar de Mercadona rijden voor wat boodschappen, gaan we zondag de 21e richting Playa Torrevieja. De weg loopt hier dood, maar een stukje over een zandpad langs het strand en we komen bij Playa Punta Prima, waar we in het gelijknamige restaurant Punta Prima heerlijk lunchen. En zoals gebruikelijk is de lunch hier een warme maaltijd.

De terugweg gaat via een aantal woonwijken (Urbanizaciones) waar heel veel Engelsen wonen. Het is hier een diversiteit aan woningen. Beetje klimmen, maar met een mooi zicht op het grote meer.

Na 7 dagen op de camping in Torrevieja gaan we eerst naar de Mercadona voor aanvulling van de voorraad en daarna naar een Repsol tankstation voor diesel en LPG.
Gisteren hebben we een aantal camperplaatsen gebeld in Los Alcázares rondom het Mar Menor, maar helaas allemaal vol tot en met eind februari. Op een nieuwe camperplaats onder Mazaron is nog wel plek.
We vervolgen onze route verder naar het zuiden via de AP 7 richting Cartagena en Vera. Hier is de AP 7 nog een stuk tolweg. Deze verlaten we en gaan richting Puntas de Calnegre.

We hebben de keus tussen een plek van 70m2 of 90 m2. Nou is 70m2 meer dan genoeg en we hebben geen elektriciteit nodig. We rijden wat rond en kiezen dan een plaats. Later melden we het  plaatsnummer bij de receptie en worden ingecheckt. De rest van de middag genieten we van het heerlijke zonnetje en wandelen nog de camperplaats over en even naar het strand. Dat is aan de overkant van de weg.

De stralende week zoals verwacht is ook vandaag woensdag de 24e een dag om lekker te luieren. We maken wel een kleine wandeling richting de wasmachine. Nou die is vrij dus kan gebruikt worden. Aan het eind van de middag kan Gerda de was eruit halen en morgen dan maar op het droogrek drogen en alweer in het zonnetje. Ik haal de bestelde broodjes (rustique en croissants) bij de receptie. Na het ontbijt en de koffie pakken we wat picknick spullen bij elkaar en fietsen naar een van de vele baaien in de buurt. Rechtsaf bij de camperplaats en door het kleine dorpje Puntas de Calnegre. Dan van de weg af naar een van de vele playas en dat is eerst flink bergop. Nou bovenop genieten we van het uitzicht over de strakke en blauwe zee. We fietsen niet helemaal naar beneden naar het strand. Er staat daar wel een camper en een paar auto’s maar om daar nou heen te fietsen. In de middag bellen we met kleindochter Elin voor haar 12e verjaardag.

Het stroomt behoorlijk vol hier op deze vrij nieuwe plek. Veel Duitsers, dit komt waarschijnlijk door een Duitse vlogger (met meer dan 90.000 volgers) die vrij recent een vlog aan deze locatie heeft besteed. We rijden op vrijdag even heen en weer naar Mazarrón voor wat boodschappen.

Zaterdag de 27e  de volgende verjaardag. We videobellen met Esmee die vandaag 10 jaar wordt. In de middag maken we een wandeling langs het strand tegenover de camperlocatie.

Een stralende zondag nodigt uit voor een fietstochtje. We gaan vanaf de camperplaats linksaf en rijden met de zee aan de rechterkant naar het noorden. Eerst een stuk over de RM-D21 en dan berg(je) op naar de Carretera Punta a Perchelles.  We zien dan een fietsbord met route 8 en komen uit bij een P4Night plek waar campers staan. Een gedoogplaats de zgn. Ziegenwiese ofwel de geitenwei. Verderop nog wat campers en caravans tussen de bomen.
Hier vervolgen we het zandpad langs de zee richting Bolnuevo. Zo ver gaan we niet. Wij genieten van onze lunch bij Playa de las Covaticas.  We fietsen weer terug over het zandpad en zijn blij om weer op asfalt te kunnen fietsen.  Terug gaat fluitend omdat een groot deel weer bergaf gaat.

Na 7 dagen hier aan de kust onder Mazarrón  gaan we verder. Omdat het nogal druk schijnt te zijn aan de kust, kiezen we voor een camperplaats in het gebied van Cabo de Gata. Er zijn daar een aantal cp’s en P4Night plekken dus daar moet wel plaats zijn hopelijk. We rijden over de AP7 via Vera waar we eerst bij een grote Mercadona (wat is dit toch een prettige supermarkt) onze proviand aanvullen. Omdat we de kustweg via Mojacar al eens hebben gereden, besluiten we ook nu weer de A7 verder te volgen. Ja geen AP dus tolweg meer ten zuiden van Vera. Door het toch al wat woestijnachtige gebied rijden we richting Almeria. Op CP Area Cabo de Gata in het kleine plaatsje Pujaire is nog plaats genoeg. Hier blijven we voorlopig weer even.

Gisterenmiddag werd ik gebeld door een oud collega die met een NKC groepsreis door Spanje bezig is. Hij had op Polarsteps gezien dat wij in Cabo de Gata waren en zij stonden met de groep op de camping hier. En op de woensdag hadden ze een “vrije dag”, dus geen groepsactiviteit. Leek het ons gezellig om met elkaar in de buurt te gaan fietsen en te lunchen? Natuurlijk, prima plan!

Even een wetenswaardigheidje. Vorig jaar tijdens een van de vele trips ergens in Limburg, kwamen we deze collega met zijn vrouw tegen tijdens een fietstochtje. We raakten aan de praat, wisselden informatie uit over o.a. Polarsteps. Een paar maanden later ontmoet je elkaar weer in Spanje. Leuk he.

Op woensdag de 31e, alweer de laatste dag van januari, waren we rond half twaalf bij de camping, waar oud collega L (laten we hem voor de privacy maar Leo noemen) op ons stond te wachten. We hebben eerst koffie gedronken bij hun camper en zijn daarna op de fiets gestapt voor een rondje in de buurt.
Rechtsaf bij de camping en dan meteen een zandpad (met een bord privado, maar dat is alleen voor auto’s!!) langs de camping richting Cabo de Gata. Over de rustige “boulevard” en langs de Parking waar  niet zo heel veel campers stonden fietsen we naar de vogelkijkhut bij de salinas. Daar stond een vrij grote groep flamingo’s.  We fietsen nog even door langs het kerkje
De Iglesia de la Almadraba de Monteleva ofwel de Iglesia de Las Salinas.

Dan terug naar het Chiri Bus Restaurant. Een chiringuito vlak naast de oude toren waar de vers gevangen vis al op ons lag te wachten. Na een heerlijk dessert maakten we het fietsrondje af  langs de camperplaats waar wij staan en later weer naar de camping. Het was een verrassende en gezellige dag zo.